• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Beeldende kunst » Marien Bakker – Hoe minder ballast ik mee sjouw hoe meer ik van me zelf kan geven

Marien Bakker – Hoe minder ballast ik mee sjouw hoe meer ik van me zelf kan geven

28 juni 2021 door de redactie

Beeldend kunstenaar Marien Bakker (Amsterdam 1951) uit Tiel noemt zich geen boeddhist- en wie is dat wel? Maar zegt zich wel thuis te voelen in het boeddhistisch gedachtegoed, hetgeen voor hem een bron van inspiratie is.

‘Ik ben er achter gekomen dat het best wel prettig is om je hersenen eens rust te geven. Voor mij lukt dat het best door mij onder te dompelen in het ritmische geluid van mantra’s. Mantra’s en meditatie zijn hierbij belangrijke ankers in het dagelijkse leven.

Alleen onder deze condities zijn we tot grote dingen in staat. Ritmische klanken en mantra’s brengen de vertolkers in een soort van hypnotische trans met als enige doel evenwicht en rust te creëren om uiteindelijk tot een hoger inzicht te komen. Ook in de jaren 60 van de vorige eeuw speelde dit fenomeen, nu eens bij ons in het Westen. We noemden het Minimal-Art. Samen met de Minimal-Music van Terry Riley en Philip Glass vormde dit een westerse exponent van een uitheems fenomeen. Mijn tekeningen en schilderijen zijn hierop geïnspireerd. De ritmes en heldere vormen hebben dan ook als enige doel om gefocust te zijn als in een mantra.

Zo als zovelen ben ik ook op zoek naar mijn ‘waarheid’. Dit doe ik door me zelf de oervragen te stellen van: wie ben ik , wat is de weg en waar ga ik naar toe. Ik heb een hekel aan dogma’s en geloof in de universele boodschap van vrede en liefde in de meest ruime zin. Een middel daarvoor is mijn dagelijkse meditatie van ongeveer 30-45 minuten. Ik heb last van oorsuizen (chronische tinitus). Dit heeft een negatief effect op mijn aandacht. In de loop van de tijd heb ik ontdekt dat het mediteren op mantra’s mij de mogelijkheid tot focussen geeft en daardoor rust in mijn hoofd.

Ik geloof in reïncarnatie. Dit komt omdat ik verschillende dromen heb gehad van levens in Tibet. Het lukt me niet om dit op waarheid te controleren, maar heeft op mij een blijvende indruk achtergelaten en zou heel veel van mijn belangstelling verklaren.’

Marien volgde een opleiding aan de academie voor beeldende kunst in Utrecht (tegenwoordig Hogeschool voor de Kunsten Utrecht) richting Interieur- en meubelontwerpen. Hij was werkzaam als ontwerper van meubelen t.b.v. de gezondheidszorg en daarnaast als professioneel kunstenaar met exposities vanaf ongeveer 1980. En is lid van kunstenaarsvereniging WERKPLEK voor het Gelders rivierengebied.

Expo Grote- of Barbarakerk.

Een tijdje hebben zijn creatieve uitingen stilgelegen. Sinds eind 2015 bouwt hij  weer een collectie op waarbij ritmes bepalend zijn. De eerste expositie sinds 2014 was in september 2016 in de grote of Barbarakerk te Culemborg.

Marien: ‘Het tekenen en schilderen is voor mij een ‘heilig moeten’. Dit doe ik dan ook al zolang ik mij kan heugen. De vraag hoe ik kom tot het maken van mijn werk is dan ook niet zo eenvoudig te beschrijven en is zeker niet rationeel te noemen. Mijn uitgangspunten waren voorheen totaal anders als nu, maar altijd met de dwang om te willen creëren. Ik wil me dan ook beperken tot mijn laatste schilderijen en tekeningen en hieruit zal ik een voorbeeld beschrijven die mogelijk ook representatief is voor de rest.

Binnen de stroming het Minimalisme zijn naast de beeldend kunstenaars (Sol LeWitt) ook de muziek componisten sterk vertegenwoordigt (Philip Glass, Steve Reich). Opvallend hierbij is dat al deze mensen het boeddhisme een warm hart toedragen.

Tibetaanse winter

Mijn belangstelling voor het boeddhisme, met zijn zich herhalende mantra’s, zijn een bepalende factor in de keuzes die ik maak. Je ziet in de tekening een achtspakig-wiel maar dan wel in de herhaling. Lijkt op een sneeuwkristal. Vandaar de naam: Tibetaanse winter.

Wat ik wil overbrengen is niet zo gemakkelijk te benoemen. Een schilderij kan mij ontroeren. Bijvoorbeeld het meisje met de parel van Vermeer, het joodse bruidje van Rembrandt. Sommige schilderijen van Van Gogh en Mark Rothko. Wat is dit voor een fenomeen, dat de een je ontroert en de andere kunstenaar je koud laat. Heel boeiend, heel ongrijpbaar. Voorlopig hou ik het er op dat het een soort van verliefdheid is, een onbewuste gezamenlijkheid.

Heeft mijn werk ook die kracht? Ik zou het niet weten, maar ik heb een partner, kinderen, vrienden en kennissen. Relaties gebaseerd op iets gezamenlijks. Zij staan open voor mij en ik voor hen.

Ik hoop dat het bij mijn kunst ook zo werkt. Hoe meer ik laat zien van mezelf des te dieper is de relatie met de beschouwer, ook al ken ik ze niet persoonlijk. Misschien wil ik op deze manier wel iets terug geven aan het universum, iets wat ik ooit heb ontvangen.

Voor mij is dan ook heel belangrijk om mezelf te leren kennen. Hoe minder ballast ik mee sjouw hoe meer ik van me zelf kan geven. Het dwingt me om stil te staan. Wie ben ik klinkt het! Hoort het werk bij mij? Ik ben op weg.

Natuurlijk begrijp ik dat slechts weinigen zien wat mijn beweegredenen zijn. Ik loop er ook niet mee te koop. Ondanks dat hoop ik wel dat men mijn werk kan waarderen en hen een goed gevoel geeft. Dat hun omgeving, hun leven, er iets mooier door wordt.’

Deze tekst verscheen eerder, in augustus 2018, in het BD.

Marien Bakker

Mantra
Mantra
De Werkplaats Marien Bakker
De Werkplaats Marien Bakker 2 augustus 2017
De Werkplaats Marien Bakker arm met Tibetaanse winter
De Werkplaats werk Marien Bakker
De Werkplaats Marien Bakker eigen werk
De Werkplaats Marien Bakker Ritme van de stilte
De Werkplaats Marien Bakker Op weg naar de geconcentreerde geest
Siddharta in Delft
Siddharta in Delft

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Beeldende kunst, Boeddhisme, De werkplaats Tags: an Gogh, De Werkplaats, heilig moeten, het atelier, kunstenaar, mantra, Marien Bakker, Mark Rothko, meditatie, Tibet

Lees ook:

  1. Marien Bakker – Hoe minder ballast ik mee sjouw hoe meer ik van me zelf kan geven
  2. Eize de Vries- de buiging naar het Oosten
  3. Eize de Vries- de buiging naar het Oosten
  4. Jan Hendriks – Alles wat overbodig is mag weg

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

23 mrt
Zen Meditatie Introductie
23 mrt 23
06 jun
Zen meditatie en sumi-e
6 jun 23
11 jun
Boeddhisme en Meditatie
11 jun 23
11 jun
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
11 jun 23
11 jun
Rotterdam - geleide meditatie (vipassana meditatie)
11 jun 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    A-sociale media

    Erik Hoogcarspel - 31 mei 2023

    Als boeddhist kun je Internet misschien als oefening gebruiken. Het is in feite een karikatuur van saṃsāra. De begeerte, de afgunst, de woede, de illusie en de leegte zijn er nog gemakkelijker te begrijpen. Als je het scherm van je mobieltje kunt leren zien als een soort ingewikkelde lamp waar niets gebeurt, kun je misschien ook begrijpen dat de werkelijkheid waarin je leeft een soort openheid is waar echt niets gebeurt.

    De afsluiting van de A12 en het boeddhisme

    Joop Ha Hoek - 30 mei 2023

    Mag je de snelweg A12 een paar uur afsluiten om de mensheid te behoeden voor de ondergang? Is het erg om als automobilist even stilte staan of op die dag de weg te vermijden. Was de Boeddha ook een dwarsligger? Zanger/componist Hans de Booij  schuwde als boeddhist het eenvoudige handwerk niet.

    Hein Thijssen – ‘God was gewoon een implantaat’

    Joop Ha Hoek - 29 mei 2023

    ‘Wanneer precies weet ik niet meer, maar op een bepaald punt in mijn leven brak mijn kritische geest open. Ik kan me ook niet meer herinneren hoe en op grond waarvan, maar er brak een periode aan waarbij ik me serieus begon af te vragen: hoe kom ik aan het begrip god’? God zat in mijn hoofd als een vage, vormloze massa. Ik moest toen heel nuchter vaststellen dat het begrip ´god´ geen weten was, geen ervaring, maar mij door mensen in  mijn omgeving was aangepraat, in mijn geest was geplant. God was gewoon een implantaat.´

    Waarover praten we als we het over identiteit hebben?

    Kees Moerbeek - 28 mei 2023

    Zolang de identiteitsstrijd werd gevoerd uit naam van gemarginaliseerde of als minderwaardig beschouwde minderheidsgroepen, stond deze op het programma van links. Zodra de referentiegroep echter een meerderheid werd, of een groep die zichzelf superieur opstelde naar andere groepen, werd het bestempeld als een rechts of extreemrechts geluid.

    Daoïsme, de mystieke traditie, een bloemlezing

    Erik Hoogcarspel - 27 mei 2023

    Jan de Meyer (1961) is sinoloog en vertaler. Hij doet al 40 jaar onderzoek naar het daoïsme en hij heeft een nieuwe bloemlezing geschreven van de belangrijkste teksten van het daoïsme. De meeste lezers zijn al bekend met twee beroemde teksten uit deze Chinese traditie: de Laozi en de Zuangzi. Beide teksten zijn al verschillende malen in het Nederlands vertaald, onder andere door de bekende sinoloog Kristoffer Schipperṣ.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • XR in actie tegen KLM
    • De virtuele denkster 425
    • Dick – Wat wij werkelijk zijn
    • De levenstocht, een visualisatie (3)
    • B’eter – Klimaatinstorting en raapsteeltjes

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens