
…
Home » Achtergronden » Pagina 124
door Ardan
door Kees Moerbeek
door de redactie
Hoe creëer en behoud je een gezonde geest die het leven ervaart als de moeite waard? Dit is in onze samenleving de ultieme uitdaging, omdat onrust, dwangmatigheid en zinloosheid soms zo overheersen.
Lees meer over Patrick De Vleeschauwer – De geest als bron van geluk
door Ardan
door gastauteur
door Zeshin van der Plas
door gastauteur
Beoefening van Dzogchen is oefenen met de zelfloosheid van het bewustzijn. Een bewustzijn dat is als een spiegel. Een spiegel pakt niets vast, het identificeert zich met niets, het ontvangt slechts. Er is voor de spiegel geen onderscheid tussen de lucht, een vogel of een gedachte. Alle dingen komen en gaan moeiteloos. Voor de spiegel is het altijd NU.
door de redactie
door Ardan
door gastauteur
Onvermijdelijk dringt zich hierbij de vraag op of tse thar-rituelen voor velen een soort compensatie zijn voor een dagelijks slechts half geleefd boeddhisme. De vergelijking met de katholieke biecht of een verzoening zoekend ritueel tekent zich af.
Lees meer over Tse thar, Tibetaans-boeddhistische dierenbevrijding
door gastauteur
‘Ik heb al een keertje gezegd. De situatie is des te beter, naarmate de Guru onzichtbaar is, wanneer de vorm van de Guru zo minimaal mogelijk is. Het is namelijk zo dat uiteindelijk de Guru helemaal zal moeten verdwijnen, qua vorm. Net trouwens als de vorm van de leerling. Dat is het waar het naar toe gaat. Dat leraar en leerling verdwijnen, één worden.’
door Zeshin van der Plas
In Japan werd een monnik die al jaren in het klooster zat het klooster uitgezet omdat hij tijdens Takuhatsu (bedeltocht) een man hielp een kar tegen een brug op te duwen. Zijn motivatie kwam niet voort uit mededogen, maar uit eigengewin. Hij was uit op de dankbaarheid van de eigenaar van de kar, dit is simpelweg business, hulp ruilen voor dankbaarheid.
door Goff Smeets
In 1985 had ik een afspraak met Henri van Zeyst bij hem thuis in Kandy, Sri Lanka. Eind jaren ’40 was hij als Theravada monnik tot de conclusie gekomen dat het boeddhisme niet nodig is om de dhamma te praktiseren. Hij heeft toen de pij aan de wilgen gehangen en is gaan reizen om met leraren van diverse snit te praten
door gastauteur
In 1992 maakte ik een reis door Tibet. Urenlang zat ik in Lhasa in en ook op het dak van de tempel. De Jokhangtempel is gebouwd in 647 door koning Songtsen Gampo. Volgens de legende gooide de koning een ring in de lucht om de plaats van de tempel te bepalen. De ring kwam terecht in een meer, en vervolgens rees als een wonder een stupa omhoog op die plek.
door Ardan
door de redactie
In januari 1968 kon de redactie van het tijdschrift Saddharma niet bevroeden dat pakweg vijftig jaar later de leer van de Boeddha digitaal verspreid zou worden. Het tijdschrift was de papieren voorloper van het Magazine, uitgegeven door de Vrienden van het boeddhisme.
Lees meer over Vrienden van het boeddhisme bestaat vijftig jaar
We hebben ons er wel mee geïdentificeerd, de één meer dan een ander. Er zijn verschillen tussen mensen als het gaat om de mate van identificatie, onwetendheid en bewust zijn. Zowel psychotherapie als Dzogchen wijst ons een weg uit het onbevredigende geconditioneerde platland, waarin we ons afhankelijk gemaakt hebben van de erkenning van anderen.
Lees meer over Tweespraak – Wat we voelen en denken dat zijn we niet
door Edel Maex
Nog een vaak gehoorde instructie Is: ‘Laat het los’. Ik noem het mijn lijstje van misbruikte woorden: aanvaarden, loslaten, relativeren, verwerken … Er zijn er meer.
door gastauteur
De stupa, aanvankelijk alleen bestemd als bewaarplaats van de as van Boeddha, die volgens de legende over de gehele boeddhistische wereld verspreid zou zijn, ontwikkelde zich langzamerhand tot bewaarplaats van relikwieën van Boeddha en zijn leerlingen. Later werden ook stupa’s opgericht ter herinnering aan gedenkwaardige gebeurtenissen in de geschiedenis van het boeddhisme.
door Zeshin van der Plas
De uitspraken van Daiun Roshi, de meester van mijn leraar Tangen Roshi zijn ronduit fascistisch te noemen. En ondanks dat het toen gangbare gedachtengoed onder invloed van o.a. Darwin een onderscheid van rassen bevestigt zijn de uitlatingen van Daiun Roshi weliswaar tijdsgekleurd, maar verre van onzelfzuchtig.
door Marieke de Groot
De natuurlijke omgeving als onderdeel van een boeddhistische beoefening: de magie van op retraite gaan in Dhanakosa in de Schotse Hooglanden.
Lees meer over ‘Nog nooit heb ik mij ergens zo thuis gevoeld als op deze magische plek’
door Ujukarin
Speciaal bij erg hoog gegrepen concepten zoals deze archetypen is het belangrijk om met beide benen op de grond te blijven staan. Dus kreten zoals ‘Ik ben een spreekbuis van tara’ of ‘Dat was niet mijn eigen willetje maar een opdracht van Padmasambhava’ helpen gewoon niet.
Lees meer over De wijsheid (niet) in pacht deel 3: De wijsheid van de bodhisattva’s
door de redactie
Samen met zijn jeugdvriend en geestverwant Kurt Vanoosterweyck wil Van Rompaey nog dit jaar een altruïstische beweging in gang zetten, met als concrete doelstelling de oprichting van een altruïstische school: de A-movement en de A-school.
Lees meer over Frank Van Rompaey – altruïsme als antwoord op lijden