Naar ‘Het Hart van Boeddha’s Leer’ van Thich Nhat Hanh.
Achtergronden
Spiritueel materialisme
‘We hebben een antiekwinkel ingericht en iedereen vindt het prachtig, denken we. Maar eigenlijk is het niet veel meer dan een verzameling rotzooi.’
Ivo Claes – Kom en zie…
We worden uitgenodigd om te ontwaken uit onze droom, de verblinding en zelfmisleiding (de ogen sluiten, ontkennen) die de werkelijke oorzaken van ons lijden zijn. Ontwaken betekent de ogen openen. We kunnen pijn alleen maar bestrijden door haar recht in de ogen te zien. Niet ontkennen, verwerpen of afwijzen, maar aanvaarden dat de dingen zijn zoals ze zijn.
Syrië
…
De virtuele denkster 156
…
Marien Bakker – het fundament
Zo als zovelen ben ik ook op zoek naar mijn ‘waarheid’. Dit doe ik door me zelf de oervragen te stellen van: wie ben ik , wat is de weg en waar ga ik naar toe. Ik heb een hekel aan dogma’s en geloof in de universele boodschap van vrede en liefde in de meest ruime zin.
Debat – Is er wel ruimte voor religie in Nederland?
Dertigers uit religieuze gezinnen worstelen enorm met de twee werelden. Ze geloven niet zoals hun ouders maar zoeken wel naar zingeving. Die invulling is een enorme persoonlijke zoektocht.
Marnix van Rossum – gewoon de adem observeren
Het is goed met zo min mogelijk vooringenomenheden (empty cup) zelf iets te onderzoeken, maar dat is lastig met zoveel meningen van allerlei experts, of wanneer we ons aan een bepaald format moeten houden. We twijfelen dan al snel aan onszelf want wie zijn wij met zoveel minder ervaring dan die leraren.
Ardan – geen gezicht
…
De virtuele denkster 155
…
Beppe Mokuza – ‘Het is niet de schilder, maar het leven dat zichzelf creëert’
‘Ik geloof dat in Nederland mensen zichzelf ter discussie durven te stellen, ze zijn er klaar voor, erop voorbereid om zich open te stellen voor nieuwe dingen.’
Tweede seizoen Photo museum streets of the world
De levensgrote fotoprints tonen allerlei momentopnames uit het leven, denk aan een kleurrijke straat in Havana Cuba, een markt vol met rijp fruit in Kathmandu Nepal of een potje outdoor pool in Tajikistan Dushanbe.
Katty Reniers – Onverstoorbaar geluk
Katty: ‘Van kinds af aan ben ik sterk geïnteresseerd in de diepere waarden van het bestaan. Tegelijk ervoer ik een groot respect voor omgeving en milieu. Ik voelde me aangetrokken tot oosterse wijsheden en technieken zoals yoga, shiatsu, reiki, en in dezelfde mate tot muziek.’
Ardan – winkelgeluk
…
De virtuele denkster 154
Light.
mark schalken / we want it darker
Na zijn fotografieproject Polderlichaam op FotoFestival Naarden 2015, keert zenboeddhist en beeldend kunstenaar Mark Schalken terug naar de meest sensuele kunstvorm die er voor hem bestaat: tekenen met inkt. In de series – meditatief, erotisch en gewelddadig – krioelen zijn inktwezens op grote vellen papier en in kleine publicaties.
Ardan – de kwestie
…
De virtuele denkster 153
…
Jivan Mariam – ‘De grote heldere bloemen lijken verwant aan mandala’s en zijn evenwichtig in kleur en compositie’
Elk inFLOWence-werk klopt zodoende; er zit zoveel symboliek in en daardoor is er veel troost uit te halen. En altijd brengt het werk de eigenaar in een goede ‘flow’, werkt helend.
Veerle Hollevoet – Mantra’s uit het hart
Een mantra is een reeks woorden die samen een gedicht vormen en die gechant (gereciteerd) worden. Door het zingen van repetitieve klanken die ons diep vanbinnen raken wekken we een neutrale staat van zijn op, zonder gedachten of emoties. Hierdoor komen we dichter bij onszelf. We worden ons bewust van de stilte in onszelf. Het brengt ons bij de stilte van het hart.
Ksaf – Kernelementen van boeddhistische therapie (2 en slot)
De elementen van het ‘Juiste Pad bieden mij dus een set van concrete aandachtspunten voor een beter leven. Al blijft hét kernelement hoe dan ook hoe liefdevol ik durf zijn als therapeut en hoe zichtbaar als medemens…
Ardan – wachten
…
De virtuele denkster 152
…
Ksaf – Kernelementen van boeddhistische psychotherapie (1)
In welk soort therapie ook is empathie de meest heilzame kracht. In boeddhistische therapie noemen we deze kracht mededogen, wat niet zozeer een eigen vermogen is als een universele kracht. Lijden wordt minder opgeheven door het ontwikkelen van persoonlijke vermogens als door het contact met de onderstroom van het leven. Het is vooral vanuit dit contact dat we zinvolheid ervaren en de verbinding herstellen met anderen en met het totale bestaan.