• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Elfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Home » Achtergronden » Boeddhisten en islamitische soefi’s – ‘Interfaith Retreat’ in Loenen

Boeddhisten en islamitische soefi’s – ‘Interfaith Retreat’ in Loenen

11 november 2019 door de redactie

Boeddhisten en islamitische soefi’s, wat hebben die met elkaar? Van 28 tot en met 30 november 2019 zal er in het Maitreya Instituut in Loenen (Gld) een wel heel bijzondere retraite plaatsvinden. Boeddhisten en islamitische soefi’s zullen in spirituele vriendschap leren van elkaar over boeddhistische meditatie en mantra’s , soefi contemplatie en Dhikr recitaties in een ongedwongen sfeer. Voorafgaand zal er op woensdagavond 27 november een uitwisseling plaats hebben in het Maitreya Instituut aan de Tilanusstraat in Amsterdam.

Tekst Eric Leenderts, voorzitter Maitreya Instituut

Ven. Losang Gendun, monnik en leraar bij het Maitreya Instituut, organiseert deze retraite. Wat zijn zijn beweegredenen? Wat is het belang van deze interreligieuze bijeenkomst?

Ven. Losang Gendun: ‘Sinds 2500 jaar debatteren hindoes en boeddhisten over bestaan van een ziel (Atman), God (Brahma) en of een Brahmaan wordt bepaald door zijn kaste of spirituele realisatie. Deze verschillen zijn zelfs groter dan tussen de Abrahamistische tradities en westerse atheïsten, omdat ze bepalend zijn voor onze visies op bevrijding (moksha) van geconditioneerd en stressvol bestaan (samsara).

Desondanks noemden we elkaars tradities Dharma, accepterend dat we deel uitmaken van eenzelfde samenleving en dat we beiden streven naar het welzijn van anderen. In het verre verleden studeerden we aan elkaars universiteiten (Nalanda), bezochten gezamenlijke heilige plekken (Varanasi), en mediteerden we samen (Ellora grotten).

Later voegden zich daar joden, christenen en moslims bij. Hoewel soms met wisselend succes laat het evenwel zien dat, in samenwerking, we doelen kunnen nastreven die ons overstijgen en dat bovendien in dialoog onze tradities konden groeien, verdiepen en diversifiëren.

Om samen te bidden, mediteren, liefhebben en sociale doelen na te streven hoeven we het niet altijd eens te zijn. Sterker nog, de waardering voor unieke eigenschappen van de ander kan de mens doen groeien in de waardering voor zijn eigen traditie.

Met andere woorden, gedurende de lezing in Amsterdam en de retraite in Loenen zullen Sheikha Nur en ik zij aan zij zittend als broer en zus, proberen schoonheid te spreken, inzicht te tonen en te dromen over een toekomst die alternatieven biedt voor polarisatie, vervreemding en onbegrip.’

Dansende Derwisjen uit Istanbul treden in Loenen op.

Wat hebben soefi’s en boeddhisten met elkaar gemeen?

‘De culturen in het Midden-Oosten en Azië behouden, te midden van het geweld aan consumentencultuur, een waardering voor onvoorwaardelijke gastvrijheid; dat een bezoeker een huis eer aan doet. Dat is de context waarin wij elkaar reeds zes jaar ontmoeten. Als stromingen die directe ervaring benadrukken boven schrift en rede, delen we een rijkdom aan contemplatieve methoden en inzichten. Bovenal, het delen van onze tradities laat een visie van eenheid van alle leven en waardering voor diversiteit voelen waarbij de ander niet zozeer getolereerd wordt, maar als essentieel, noodzakelijk en kostbaar ervaren wordt.’

Wat verwacht u van de retraite?

‘Inspiratie. Het is een genot met Sheikha Nur samen te werken. Onze dialogen en lessen zijn geheel onvoorspelbaar, waarmee we altijd onontgonnen terrein verkennen. Het samenkomen van ons en de deelnemers creëert tegelijkertijd een veiligheid en een spanningsveld waarbinnen we voorbij ingesleten denkbeelden en zekerheden kunnen kijken naar wat er zoal in ons hart te vinden is. Als we iets van het plezier dat dit met zich meebrengt kunnen overbrengen hebben we wat mij betreft een geslaagde retraite in Loenen en lezing in Amsterdam.’

Wie zouden zeker moeten deelnemen?

‘Als ik de vraag omdraai, ‘wie zou er niet moeten deelnemen?’, zou mijn antwoord ‘niemand’ zijn. Zeker mensen die van geleefde spiritualiteit houden, die naast interesse in de verschillende tradities de hand willen uitstrekken naar de ander, en kunnen genieten van een onvoorspelbaar verloop zijn zeer welkom.’

Is dit een eenmalig gebeuren?

‘Sheikha Nur en ikzelf behoren tot een internationaal netwerk van spirituele leiders en leraren, die de handen ineen hebben geslagen als antwoord op het toenemende extremisme en sektarisch geweld. De retraites zijn één van de initiatieven die we ondernemen en waarvan we hopen die ieder jaar te kunnen blijven verzorgen binnen het Maitreya Instituut.’

Voor verdere informatie over de lezing: https://www.maitreya.nl/amsterdam-nur-artiran-losang-gendun.htm

en over de retraite: https://www.maitreya.nl/loenen-interfaith-retreat.htm

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Kunst, Muziek Tags: amsterdam, boeddhisten, derwisjen, Hayat Nur Artiran, Instabul, Loenen, Maitreya, soefi's, ven. Losang Gendun

Lees ook:

  1. Maitreya Instituut ontvangt tulku Dagri rinpoche
  2. Boeddhistische hotels floreren goed
  3. Fred van der Zee: ‘ Thangka’s ontwerpen heeft voor mij een grote meditatieve functie’
  4. Fred van der Zee: ‘ Thangka’s ontwerpen heeft voor mij een grote meditatieve functie’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 27 juni 2022 - 3 juli 2022
    Zomer Retraite met Losang Gendun
  • 2 juli 2022
    Zazenkai Zengroep Oshida met Helma Jifu Vulink
  • 3 juli 2022
    Kum Nye Yoga op zondag | Online
  • 4 juli 2022
    Open Les Kum Nye Yoga en Meditatie | Live op ma-di-wo
  • 4 juli 2022
    Online course The Twelve Links of Interdependent Origination
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Boekbespreking – Michael Bakoenin, God, de Staat en andere vormen van dictatuur

Erik Hoogcarspel - 30 juni 2022

Nog steeds, ook op de klimaatdemonstratie van 19 juni jl., ziet men groepen in het zwart geklede jongeren mee demonstreren die zich presenteren als vertegenwoordigers van het anarchisme. Deze groepen kunnen in het buitenland erg agressief optreden en zelfs banden onderhouden met extreemrechts. Vele oppassende burgers zien het anarchisme aan voor een uiting van jeugdige overmoed, die vanzelf wel zal overgaan. Hoe kun je immers een staat besturen zonder regering? Was het anarchisme niet een soort extreem communisme en hebben we niet gezien dat het communisme gewoon een slecht systeem is?

Boekbespreking – Renée Girard, de romantische leugen en de romaneske waarheid

Erik Hoogcarspel - 14 juni 2022

Volgens de literatuurwetenschapper René Girard (1923 – 2015) worden we juist niet als een uniek zelf geboren. Dit is volgens hem een romantische leugen waarmee we onszelf voor de gek houden. We ontwikkelen ons niet eens tot een uniek zelf, want in de regel worden onze keuzes niet gemotiveerd door een eigen unieke behoefte. We willen meestal graag hebben wat anderen al hebben, juist omdat die anderen dit willen hebben.

Hein Thijssen – ‘God was gewoon een implantaat’

Joop Ha Hoek - 9 juni 2022

‘Wanneer precies weet ik niet meer, maar op een bepaald punt in mijn leven brak mijn kritische geest open. Ik kan me ook niet meer herinneren hoe en op grond waarvan, maar er brak een periode aan waarbij ik me serieus begon af te vragen: hoe kom ik aan het begrip god’? God zat in mijn hoofd als een vage, vormloze massa. Ik moest toen heel nuchter vaststellen dat het begrip ´god´ geen weten was, geen ervaring, maar mij door mensen in  mijn omgeving was aangepraat, in mijn geest was geplant. God was gewoon een implantaat.´

Hein Thijssen – ´Het leven is een schijtende merel´

Joop Ha Hoek - 9 juni 2022

‘Alleen voor een ontwaakte is het achtvoudige pad een natuurlijke zaak’

Boekbespreking – Bernard Mandeville, een ondeugende denker?

Erik Hoogcarspel - 9 juni 2022

Bernard Mandeville (1670 – 1733) werd geboren in een gegoede remonstrantse familie te Rotterdam. Hij studeerde in Leiden en vertrok tegen het einde van de 17e eeuw naar Londen om er een medische praktijk op te zetten. Daar schreef hij eerst luchtige stukjes proza in tijdschriften, maar later publiceerde hij ook over geneeskunde en economie. Zijn bekendste boek is “De fabel van de bijen”.

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

over ons

Recente berichten

  • Halte Hertenkamp – Bevrijd je, de lach zal je nooit meer verlaten
  • Pleidooi voor verwondering
  • haiku
  • Geen dood, geen vrees (34) – Diep kijken
  • Verlichting is geen metenschap

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens