• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Tiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Wuivend riet

3 november 2019 door Kees Moerbeek

‘De mens is in leven zacht en lenig, bij zijn dood is hij star en stijf,’ is te lezen in de Daodejing. ‘Dao” (‘Tao’, 道 ) wordt vertaald met ‘weg’, ‘baan’, ‘pad’, maar ook met ‘leer’ en ‘beginsel’ Zenners zijn volgers van de Weg, maar in zazen lijken ze totaal niet ‘zacht en lenig’. Taijiquan is een beweeglijke vorm van meditatie met wortels in het Taoïsme. Ik interviewde Ben de Roo en Maarten Taal, die allebei lessen taijiquan geven in Wijkcentrum de Wiekslag in Loosduinen (Den Haag).

Toen de 11-jarige Ben de Roo (35) op een Scheveningse sportschool de vechtsport taekwondo ging beoefenen, was hij een iel mannetje, behept met allerlei kwalen, die op straat geregeld ‘in elkaar gemept’ werd. Tijdens de warming-up kreeg hij keer op keer astma-aanvallen en zijn taekwondoleraar Gerard Pronk, die ook yogaleraar was, raadde hem aan yoga te doen. Ook bracht hij hem in contact met taijiquan en shiatsu. Dankzij taekwondo en yoga verdween de astma, schoolresultaten werden steeds beteren met Ben’s zelfvertrouwen ging het snel bergopwaarts. ‘Met taijiquan kwam ik in aanraking toen ik een jaar 0f zeven tien oud was. Op mijn negentiende begon ik met de opleiding voor yogaleerkracht en kwam later terecht bij grootmeester Kong Mien Ho in Amsterdam voor privélessen taijiquan en qigong. Op een bepaald moment was ik goed genoeg om zelf lessen te geven. Taekwondo heb ik zeventien jaar lang beoefend en yoga en taijiquan doe ik nog steeds.’

Wu-wei

Taijiquan zijn bewegingsoefeningen, die voortkomen uit de Chinese gevechtskunst wushu, legt hij uit. ‘Vroeger werd taijiquan beoefend om de vechtvaardigheden te ontwikkelen en tegenwoordig, gezondheid en meditatie. De bewegingen zijn ontspannen en langzaam. Dankzij concentratieoefeningen tijdens de bewegingen richt je je geest. Vooral aarden en het bewegen vanuit je centrum, wat de Japanners hara noemen, is belangrijk.’ Voor sommigen is het een sport. Voor anderen is het manier van leven. Bij het Taoïsme gaat het om het verkrijgen van een lang, gezond en gelukkig leven waarbij je in harmonie leeft met jezelf en je omgeving en daarbij is ‘wuwei’ de kunst van het doen door niet-doen. Kortom, het loslaten van je ‘ik’. Zo is het mogelijk om van allerlei lichamelijke en geestelijke klachten af te komen. ‘Ik zeg altijd: “Het lichaam is het klankbord van je innerlijk zijn.” Wat zich in je innerlijk zijn afspeelt, weerspiegelt zich in het lichaam. Wat in het lichaam gebeurt, werkt door in de geest. Lichaam en geest vormen een twee-eenheid.’

Qi

Of taijiquan iets met meditatie te maken heeft, hangt maar net af van wat onder meditatie verstaan wordt. ‘Gezien vanuit yoga heeft het niets te maken met meditatie te maken, want het gaat niet om het bereiken van bewustzijnslagen,’ legt Ben uit. Bij Taoïstische meditatie gaat het erom de ‘qi’ (= levensenergie en transformeert in bewustzijn ‘shen’ in het Chinees) in goede banen te leiden. Taijiquan versterkt en schoont je qi, vermeerdert het als er een tekort aan is, vermindert het als er een teveel van is en laat het stromen, daar waar het is geblokkeerd. Je krijgt een helder bewustzijn en je waarneming is scherp. Het lijkt erop dat alles automatisch beweegt, terwijl je als toeschouwer in stilte en innerlijke rust alles ervaart en gade slaat. ‘Het is een dynamische manier van mediteren, waardoor iemand in contact kan komen met het Al. Maar omdat het om beleving gaat, is dit moeilijk te verwoorden.’ Alhoewel het de meeste beoefenaars om ontstressen gaat, zal er een aantal van hen met dit soort ervaringen in aanraking komen, is Ben’s ervaring.

Praten over verlichting over taijiquan is lastig, ‘bij taijiquan gaat het om loslaten van je hoofd en van je ego. Als je in je hoofd zit, zit je niet in je lijf. Op een gegeven moment is iemand in staat tot bedaren te brengen en dan…?’ 

Hij (de Wijze) doet door niet-doen.
En niets is ongedaan.* 

Als fervent sportfietser van wielerrondes en klassiekers zocht Maarten Taal (44) naar een vorm van ‘meditatie’. Een vriend die taijiquan beoefende ‘deed iets voor wat ik zo sierlijk en esthetisch vond, dat ik me bij Ben de Roo inschreef voor een introductiecursus.’ In het begin ging het hem niet gemakkelijk af, maar hij kreeg de taijiquan-principes van ontspanning, concentratie, meditatie, harmonie en ademhaling onder de knie, waardoor de beoefening steeds interessanter werd. ‘Ik doe het vooral om mijn gezondheid en lichaamshouding te verbeteren, en om de bewegingen van geest, lichaam en qi met elkaar in evenwicht te brengen. Als dit lukt zijn volgens de Chinezen lichaam, ziel en geest één, bestaat er harmonie met het universum en kan de heilzame werking van taijiquan beginnen.’

Zazen

De uitgangspunten van taijiquan zijn van toepassing op alle aspecten van het leven: “De ontspanning en stabiliteit die je kunt verwerven, helpen me om mijn geest te openen voor het leven in en om me heen.’ Taijiquan en zenmeditatie hebben veel gemeen: het bewust ondergaan van het leven zoals het werkelijk is, met alles wat je in het dagelijks leven doet en het werpen van een constante blik op je ware aard. “Geen werk, geen geld, geen eten en met aandacht handelen, is voor mij dé zengedachte. Ik heb een paar jaar bij Kees van de Bunt “gezeten” en als ik bij hem uit de zendo stapte, dacht ik bij mezelf: “Nu begint het écht!” Overigens doe ik dit zonder op zoek te zijn naar een staat van verlichting, satori, of het nirvana. Met deze begrippen kan ik weinig.’

Religieuzen die zen beoefenen, beweren weleens dat het een manier is om dichter tot God te komen: ‘Daar ben ik het helemaal mee eens,’ zegt Maarten ten slotte, ‘zitten is niet slechts een manier om tot een fatsoenlijke wijze van leven met jezelf en je omgeving te komen. Tijdens zazen ben ik niet uitsluitend bezig met het hier en nu, maar heb ik hele gesprekken met God!’

Met dank aan Ben de Roo en Maarten Taal.

Dit Tulpen boeddhisme artikel verscheen voor het eerst in De Lotusvijver, lente 2004. 

Bronnen (2019)
Laozi, Daodejing. Ankh-Hermes, Deventer 1995*
Tai Chi Chuan 24 mov. en parque de China, 4 feb. 2014
https://www.youtube.com/watch?v=kyGyw6wPiFo
Taoïsme – Chinees filosofisch-religieuze traditie
https://historiek.net/taoisme-kenmerken-filosofie/80208/

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Pakhuis van Verlangen Tags: Ben de Roo, Dao, geest, Jelle Seidel, Kees Moerboek, Kees van de Bunt, lotusvijver, Maarten Taal, meditatie, Qi, sportschool, Taijiquan, Tao, wu-wei

Lees ook:

  1. The box, de serie (5) – stap uit je verlangensbox
  2. ‘Sayadaw U Tejaniya – Mediteren is niet iets proberen te ervaren waarover je gehoord of gelezen hebt’
  3. ‘Zelfs een luis is een boeddhist’
  4. Jelle Kyosei Seidel – zen en politiek

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Kees Moerbeek

Kees Moerbeek werkte aan De Lotusvijver en was eindredacteur/hoofdredacteur voor het Magazine VvB. Hij gelooft in de sociaal-maatschappelijke aspecten van het boeddhisme. Kortom: het Achtvoudige Pad. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 25 februari 2021
    Doorlopende groep Vipassana Haarlem
  • 27 februari 2021
    Volle Maan chant (online)
  • 28 februari 2021
    Open les Kum Nye Tibetaanse Yoga | Online
  • 28 februari 2021
    Discovering Padmasambhava (online)
  • 1 maart 2021
    Online Dhammakaya-meditatie
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Mijmeringen over bewustzijn

Rob van Boven en Luuk Mur - 23 februari 2021

Je trok in je jeugd de conclusie dat je niet gewenst was. Met die ervaring ging je de wereld zien. Dat werd het fundament van je geloofssysteem. Je ging jezelf beschermen tegen deze pijnlijke gevoelens, die het gevolg zijn van wat je bent gaan geloven.  Dat kan zijn door jezelf zoveel mogelijk terug te trekken of vooral niet lastig te zijn. Of misschien ging je juist heel nadrukkelijk aanwezig zijn, wat door anderen juist als heel vervelend ervaren kan worden.

Het ongelijk van de gelijkheid (deel 2 en slot))

Erik Hoogcarspel - 21 februari 2021

Het is niet verwonderlijk dat het begrip “gelijkheid” in andere culturen geen rol speelt. Blijkbaar heeft men daar wel van de ervaring geleerd. Voor Confucius waren rangen en standen in de maatschappij noodzakelijk voor een harmonische en goed functionerende samenleving. Een referendum zou volgens hem alleen maar tot grote rampen leiden, want ongeletterde en slecht opgevoede mensen kunnen niet weten wat het beste is voor ieder.

Het ongelijk van de gelijkheid (deel 1)

Erik Hoogcarspel - 20 februari 2021

We leven in procrustische tijden waarin gelijkheid heilig is geworden. Onderscheid, discriminatie, is zo’n beetje de bron van alle kwaad. We moeten allemaal gelijk zijn. Alle kinderen in een klas, allemaal schaatsen of naar het strand op hetzelfde moment, allemaal dezelfde kleding en dezelfde maten, met wat elastiek in de stof past het toch wel.

Paul Boersma – Het portret als valkuil

Paul Boersma - 16 februari 2021

Het Boeddhabeeld is een symbolische weergave van de vergoddelijkte mens, van de verlichte mens, van de mens waarin wijsheid en mededogen tot volle ontplooiing zijn gekomen. Het is een toonbeeld van harmonie.

Zó ontken je het klimaatvraagstuk óók. Dat kan anders!

gastauteur - 9 februari 2021

De crisis lijkt te groot, te massief om door de massa’s goed begrepen te kunnen worden. Let wel, het staat hier goed, die massa’s mensen zijn niet dom, er is niets neerbuigends bedoeld, maar de omvang van de problemen en de belangenstrijd er omheen zijn dermate groot dat begrip en theorie moeilijk ‘populair’ te maken zijn. Alleen maar roepen dat het ‘heel erg’ is, motiveert ook niet echt. En dan nog de (on)kosten van de benodigde maatregelen, wie draait ervoor op?

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

Meest recente berichten

  • Het jaar 2021 – dag 56 – handhaving
  • HRW -Covid-19 brengt golf van misbruik van vrije meningsuiting op gang
  • Machteloze woede: complotdenkers in Nederland
  • Wouter – in reactie op…
  • Geldstresscafé voor mensen met coronaschulden

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Boeddhistisch Dagblad
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Bezoekersstatistieken

We gebruiken Google Analytics voor het bijhouden van bezoekerscijfers.

Dit helpt ons bij het verbeteren van de website; zo weten we wat wel en niet gebruikt of gelezen wordt.

Alle cookies staan uit in je browser. Zet cookies aan alsjeblieft, als je wil dat we je voorkeuren opslaan,

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens