• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » De lepel van hemel en hel in Nijmegen

De lepel van hemel en hel in Nijmegen

23 november 2019 door gastauteur

Hou vol, hou vol, ga door, MU…MU…MU…MU. Ik kan niet meer, wil niet meer, ik ga dood. Het is de 10e periode op de derde dag van de sesshin. Niks werkt meer. Alles doet pijn. Alleen maar zitten en toch heimelijk naar het geluid van de bel verlangen. Een beweging? Is het de jikido? Het was iemand die alleen maar ging verzitten.
Godver de godver! En bij elke uiting van wanhoop neemt de pijn in de knieën toe.

Wat heerlijk om weer sesshin te gaan doen. Het is vrijdagochtend en vanavond zal het beginnen.

7 dagen zitten, in stilte eten, sutra’s zingen. Thuis toch al een beetje voorwerk gedaan voor zover dat gaat tussen het werken door. Extra zitten, rekken en strekken, beetje hardlopen. Een sesshin is een beetje alsof je de ring in moet voor een gevecht, een berg gaat beklimmen of een marathon gaat lopen. Je kunt je er op voorbereiden maar het blijft altijd spannend.

Bij mijn aankomst op Suiren-ji in Nijmegen beginnen we na de gebruikelijke begroetingen met een theeceremonie. Degene die de ceremonie leidt doet groene thee in een kom heet water en met een soort kwastje wordt er een troebele maar opwekkende drank van gemaakt. Daarna een toespraak van de leraar met welke geestesgesteldheid we het beste de sesshin kunnen ingaan.

“Julie hebben jezelf een cadeautje gegeven” en “we gaan een berg beklimmen en niet zomaar een berg” Het zijn woorden die zeer motiverend werken en ik krijg zin om de zendo in te gaan.

Zeven dagen elf maal 40 minuten. Het lijkt eigenlijk niet te doen. Op de meeste sesshins zijn het 10 halve uren maar door de langere loopmeditatie die ook als kleine pauze gebruikt mag worden is het eigenlijk prima vol te houden en de periodes van 40 minuten zorgen voor een verdieping en sterke samadhi.

De eerste avond is het zitten geweldig. In de zendo branden alleen maar kaarsen en we zitten op de verhoogde meditatiebanken waardoor er een heel authentiek gevoel ontstaat. Het voelt echt alsof je ergens in Japan in een middeleeuws zenklooster zit. Alleen maar zitten, Shikantaza. Er gaan gedachten door mijn hoofd. Dit wordt een goede week. Misschien een keer die doorbraak waarvan ik weet dat het toch niet gaat gebeuren. Maar wie weet, hoop doet leven. De bel gaat. We zingen shu sho mu hen sei gan jo… bedtijd.

Hou vol, hou vol, ga door, MU..MU..MU..MU, mijn god. Ik kan niet meer, wil niet meer, ik ga dood. Het is de 10e periode op de derde dag van de sesshin.

Waarom geef ik me op voor dit soort dingen. Ik had nooit met dat klote-zen moeten beginnen. Het werkt ook niet. Ik heb nog steeds niks bereikt. Het tij is compleet gekeerd en mijn geest is in een toestand van weerstand, wanhoop en woede. Alles komt mijn strot uit. Mijn medezitters, de toespraken en vooral het oryoki eten waarvan de rituelen de hele tijd de soep inlopen.

Het liefst zou ik naar huis willen maar ja wat dan? zelfmoord plegen? Dat is ook zo’n uitgemolken idee wat niet meer werkt. De bel gaat… Shu jo mu hen sei gan do… bedtijd.

Bij het wekken sta ik op en de pijn in mijn knieën is nog niet helemaal weg merk ik. Weer een dag in de hel zijn gedachten die gelijk bezit van mij nemen. De periodes in de ochtend zijn eigenlijk altijd wel te doen en wonder boven wonder begint de zon weer een beetje te schijnen. Er is nog pijn maar er is niet zoveel paniek. De houding is goed, de geest stabiel. Na één periode zitten hebben we gezamenlijk gym.

Men zegt wel eens dat de redding nabij is als de nood het hoogst is en dat geldt zeker voor sesshin.

Als je denkt dat het echt niet meer gaat is er even een toespraak, dokusan, of doen we even theeceremonie waarbij je of Japanse lekkernij krijgt. In de ochtend samen gym doen en de Japanse zoute thee drinken hebben toch een beter effect dan ik had verwacht.

En tussen de periodes door even rusten bij de vijver in de zentuin is vaak een genot. Je zou je zo kunnen inbeelden dat je in Japan vertoeft.

We zitten in een rijtje in de gang en om de beurt gaan we met de leraar praten. Gaat de oefening goed? Heb je nog vragen? Het is het moment om even te kijken of de koers nog goed is en om een beetje motivatie te krijgen om door te gaan.

Ook zijn er toespraken terwijl we in de zendo zitten. De leraar geeft vertrouwen, vertelt over zijn eigen ervaringen in Japan en motiveert ons om verder te gaan.

De laatste dagen van de sesshin schieten voorbij. Er wordt weleens gezegd dat de eerste 3 dagen langer duren dan de hele sesshin

Het is eigenlijk jammer dat het weer voorbij is. Het leven in de sesshin is zo prettig. Iedereen weet wat er moet gebeuren. We zitten samen, eten samen, ruimen samen op, en alles in stilte.

Maar zitten in sesshin is één kant van het verhaal. Terug de wereld in een andere kant.

Na de sesshin is er een koffie en thee met apfelstrüdel.

Terug in de trein zie ik alleen maar boeddha’s.

Suiren-ji is een mooie plek om een sesshin te doen.

Daiten.

Daiten is een Nederlandse zwervende monnik, een Unsui. In Japan is dit niet ongewoon om van klooster naar klooster en van leraar naar kluizenaar te trekken. Je kunt hem een beetje met Petra Zenryu Hubbeling vergelijken. Momenteel traint Daiten voor sesshins in Suiren-ji in Bemmel

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Achtergronden, Zen Tags: Bemmel, Daiten, sesshins, Suiren-Ji, zeshin

Lees ook:

  1. Zittuh
  2. Pleisterplaats Doornikshage, een plekje om op adem te komen
  3. De Bemmel-verklaring – ‘Onze boeddhistische leer houdt gelijke tred met de evolutie van het bestaan en haar tijdgeest’
  4. Open huis zencentrum Suiren-Ji in Bemmel

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

23 mrt
Zen Meditatie Introductie
23 mrt 23
29 mrt
Online Lezingenserie 'Universele Broederschap: de fundamentele gelijkheid van al het leven (1)
29 mrt 23
29 mrt
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
29 mrt 23
30 mrt
ONLINE - Meditatiecursus in de Dhammakaya traditie
30 mrt 23
30 mrt
Rotterdam - geleide meditatie (vipassana meditatie)
30 mrt 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Wanneer iedereen liegt, weet niemand nog wie er liegt

    Kees Moerbeek - 19 maart 2023

    Een staatsgreep, of het manipuleren van het politieke systeem zijn voorbeelden van andere manieren om aan de macht te grijpen dan verkiezingen. Onverbloemde macht is echter beperkt houdbaar en macht verkregen met geweld vraagt meer geweld om het in stand te houden.

    Geschiedkundige Romila Thapar – de stem van afwijkende meningen

    Kees Moerbeek - 12 maart 2023

    Romila Thapar is een van India’s meest vooraanstaande geschiedkundigen. In haar boek Voices of Dissent (2020) beschrijft ze de rol van het ‘meningsverschil’ in de verschillende periodes van de Indiase geschiedenis. De Boeddha was een van degenen die vraagtekens zette en met een alternatief kwam. Dit artikel gaat met grote stappen door haar boek.

    Het jaar 2023 – dag 66 – vlokjesneeuw

    Joop Ha Hoek - 7 maart 2023

    KNMI regen en natte sneeuw. Somewhere over the rainbow, skies are blue. Take care out-there.

    Spelen met oneindigheid, verrassende figuren en patronen

    Erik Hoogcarspel - 6 maart 2023

    Hoe zit het nu met het oneindige? Om te beginnen merkt Zantema op dat er verschillende soorten oneindigheid bestaan. Als voorbeeld noemt hij het zogenaamde Hilbert-hotel, vernoemd naar de wiskundige David Hilbert. Dit is een denkbeeldig hotel met oneindig veel kamers. Als deze allemaal bezet zijn en er meldt zich een nieuwe gast, dan zou hij of zij op het eerste gezicht geen kamer kunnen krijgen. Dit lukt echter wel met een bepaald trucje: laat iedere gast verhuizen naar de kamer ernaast. Deze is er altijd, anders zouden er niet oneindig veel kamers zijn. De eerste kamer komt dan vrij.

    Hoe zen is Zuid? De weg van de vier geloften met een bus vol ikken.

    Erik Hoogcarspel - 2 maart 2023

    De schrijfster, Hanneke Dijkman, is lerares zenmeditatie en woont in Rotterdam Zuid, in de wijk Vreewijk. Als Rotterdammer vraag je je dan af zen in Zuid ‘ken dit wel?’ Zuid is namelijk het jongste en armste deel van de stad, de plaats waar in het begin van de vorige eeuw arme landarbeiders uit Zeeland en Friesland kwamen wonen om in de haven te werken. De Rotterdammers aan de linker Maasoever hadden het toen over de ‘boeren’, die een geit op zolder hadden en in klederdracht liepen. Dit is natuurlijk nogal overdreven, maar Zuid heeft de reputatie van een verzameling probleemwijken nooit helemaal van zich af kunnen schudden.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2023 – dag 87 – knipoogvliegen
    • Statiegeld op blik en de strijd achter de schermen
    • Dalai Lama benoemt Mongoolse jongen tot derde hoogste boeddhistische spirituele leider
    • Wakker Dier stapt naar de rechter om onverdoofde vissenslacht
    • Voetbal en sport – de begeerte van mensen naar glorie

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens