• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Zen » Zittuh

Zittuh

23 september 2017 door Zeshin van der Plas

De persoonlijke ervaringen van een beginner bij Suiren-Ji tempel in Bemmel.

M’n oog valt op een klein stukje in een van de vele huis-aan-huisbladen. Het betreft een aankondiging voor een beginnerscursus zenmeditatie. Het is een van die dingen die ik graag zou willen doen, wel over nagedacht, maar er nooit toe gekomen. Ik besluit ter plekke de knoop door te hakken en pak de telefoon. Al snel wordt me duidelijk dat er meer mensen een knoop hebben doorgehakt, want pas ‘n half uurtje later krijg ik contact. Een vriendelijke meneer, van wie ik de naam niet helemaal versta, staat me te woord. Ik heb wel wat ideeën over meditatie, gebaseerd op wat ik er over heb gelezen, maar vraag toch wat het precies inhoudt. De onbekende meneer vertelt me dat dit een cursus is die gebaseerd is op de boeddhistische meditatietechniek. Het bestaat uit zitten, lopen en ademhalen. Op de vraag of er nog speciale kleding nodig is, krijg ik te horen dat losse kleding wel makkelijk is. ‘Losse kleding’ en ik ga in gedachten langs de kledingkast. Joggingbroek is het antwoord.

De vrijdagavond daarop is de vuurdoop. Ik ben ervan overtuigd dat iedereen wel een bepaalde voorstelling heeft van wat er gaat gebeuren, ik ben daarop geen uitzondering. Ik loop de dubbele groene deur door en kom in een klein halletje, door de glazen deur en ik sta in de ontvangstruimte. Een kleine kale man, gekleed in een soort kimono, geeft me een hand en stelt zich voor. Aan de stem herken ik de man van de telefoon en alweer versta ik z’n naam niet. Daar kom ik vanzelf wel achter, denk ik. Na mij komen er nog een aantal beginners binnen. Ik zie ze in de hal hun schoenen uitdoen. Foutje dus, bordje niet gelezen, en ik loop terug naar de hal om ook mijn schoenen uit te doen. De geschonken thee smaakt prima maar apart. Voor een koffieleut als ik wel heel iets anders. We stellen ons aan elkaar voor en jawel ik vang de naam op van de telefoonman, Zeshin, hoe je het schrijft weet ik nog niet. We praten wat over waarom we aan de cursus begonnen zijn en het is duidelijk dat de redenen zeer verschillend zijn. Zeshin legt ons de basisprincipes uit, drie keer gong is zitten, een keer gong is staan, handen wrijven is lopen, een keer gong zitten, drie keer gong meditatie. Je handen in een kommetje, kleermakerszit, en ademen via je neus naar je buik. Ademhaling tellen van 1 tot 10 en bij het kwijtraken van de tel opnieuw bij 1 beginnen. Bij het lopen, je linker vuist, met duim naar binnen, eerst en daarover heen je rechtervuist. Halve voetjes vooruit en niet haasten. Da’s een makkie, denk ik in mijn onwetendheid.

De eerste ‘zit’ gaat beginnen. Even wennen, kussentje nog eens opschudden en stil zijn. Ik zit niet echt op m’n gemak. Ik merk aan mezelf dat ik erg snel afgeleid ben. Geluiden van buiten, de ademhaling van m’n buren, alles maar dan ook alles lijk ik te horen. Nooit eerder ben ik zo vaak bij 1 begonnen met tellen als nu. Na de gong en het handen wrijven begint de eerste loop. Wat gaat dat traag, ik betrap mezelf erop dat ik eigenlijk sneller wil, maar Zeshin heeft gezegd: houd rekening met de mensen voor je en wacht eventueel een paar tellen. De tweede zit gaat iets beter. Ik zit lekkerder en merk dat ik de tel bij kan houden. Op kalme toon legt Zeshin uit dat je gedachten moet laten zijn voor wat ze zijn, gedachten. Op zich heel mooi, maar er vliegen er op dit moment zo’n kleine honderd tegelijk door m’n hoofd. Weer beginnen bij 1. Lopen gaat nu ook wat beter. Derde zit. Inderdaad begin ik door te krijgen wat Zeshin bedoelde. Ik ben nu zo geconcentreerd met tellen bezig, dat ik tegelijkertijd voel dat ik nogal verkrampt zit te zitten. We drinken nog wat thee en babbelen nog wat. Kun je hoofdpijn weg mediteren, wordt er gevraagd. Nee, zegt Zeshin, gewoon een aspirientje nemen en je bed in gaan. Het enige dat je met mediteren bereikt is dat je accepteert dat je hoofdpijn hebt maar het wordt er niet minder door. Op de diepe vraag ‘Wat is de zin van het leven ?’ roept Zeshin, leven!. Deze opmerking zal ie nog vele malen herhalen. Ik ga naar huis en merk dat ik me best lekker voel.

Inmiddels heb ik er bijna acht lessen op ‘zitten’. De ene keer zit je lekkerder dan de andere keer, maar volgens mij is dat gewoon wennen en oefenen. Ik merk dat ik af en toe even niet meer weet waar mijn buik zit, althans waar het de ademhaling betreft. Ik adem door m’n bovenlichaam en kan de adem niet verder laten zakken dan de onderkant van m’n ribben. Ik concentreer me opnieuw en het lukt. Doordat ik me probeer te concentreren op een punt, zie ik opeens een uitgelopen verfdruppel op een van de schrootjes bewegen. Gezichtsbedrog. Ik word af en toe nog wel afgeleid door van alles en nog wat, maar ik bespeur vooruitgang bij mezelf. Zeshin zet af en toe een stok achter me zodat ik rechtop ga zitten, die kunst versta ik absoluut nog niet en ik ben blij met de geboden hulp. Het is echt heerlijk om op deze manier even tot rust te komen. Ik constateer dat naast Zeshin, maar dat spreekt voor zich, er nog iemand is die de kunst van het echte mediteren verstaat. Pip de tempelkat, ze komt regelmatig de meditatieruimte in en nestelt zich op het kussen achter Zeshin. Haar spinnen is duidelijk te horen en als ze echt diep in slaap valt hoor ik zelfs kleine geluidjes van het kussen komen.

Het zal nog wel een flinke tijd in beslag nemen voordat ik de kunst zo onder de knie heb als Zeshin en Pip, maar goed daarom heb ik ook besloten de vervolgcursus te volgen en wie weet zal ik ooit in de toekomst de kunst meester worden.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Zen, Zeshin van der Plas Tags: beginner, Bemmel, meditatie, Suiren-Ji, zeshin, zitten

Lees ook:

  1. Nieuwe tempel Suiren-Ji medio dit jaar open
  2. De Bemmel-verklaring – ‘Onze boeddhistische leer houdt gelijke tred met de evolutie van het bestaan en haar tijdgeest’
  3. Open huis zencentrum Suiren-Ji in Bemmel
  4. De lepel van hemel en hel in Nijmegen

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Zeshin van der Plas

Zenleraar, oud-globetrotter, oprichter van Suiren-ji zencentrum. Schrijver van versjes, liefhebber van het leven. www.zencentrum.nl 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

23 mrt
Zen Meditatie Introductie
23 mrt 23
06 jun
Zen meditatie en sumi-e
6 jun 23
11 jun
Boeddhisme en Meditatie
11 jun 23
11 jun
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
11 jun 23
11 jun
Rotterdam - geleide meditatie (vipassana meditatie)
11 jun 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    A-sociale media

    Erik Hoogcarspel - 31 mei 2023

    Als boeddhist kun je Internet misschien als oefening gebruiken. Het is in feite een karikatuur van saṃsāra. De begeerte, de afgunst, de woede, de illusie en de leegte zijn er nog gemakkelijker te begrijpen. Als je het scherm van je mobieltje kunt leren zien als een soort ingewikkelde lamp waar niets gebeurt, kun je misschien ook begrijpen dat de werkelijkheid waarin je leeft een soort openheid is waar echt niets gebeurt.

    De afsluiting van de A12 en het boeddhisme

    Joop Ha Hoek - 30 mei 2023

    Mag je de snelweg A12 een paar uur afsluiten om de mensheid te behoeden voor de ondergang? Is het erg om als automobilist even stilte staan of op die dag de weg te vermijden. Was de Boeddha ook een dwarsligger? Zanger/componist Hans de Booij  schuwde als boeddhist het eenvoudige handwerk niet.

    Hein Thijssen – ‘God was gewoon een implantaat’

    Joop Ha Hoek - 29 mei 2023

    ‘Wanneer precies weet ik niet meer, maar op een bepaald punt in mijn leven brak mijn kritische geest open. Ik kan me ook niet meer herinneren hoe en op grond waarvan, maar er brak een periode aan waarbij ik me serieus begon af te vragen: hoe kom ik aan het begrip god’? God zat in mijn hoofd als een vage, vormloze massa. Ik moest toen heel nuchter vaststellen dat het begrip ´god´ geen weten was, geen ervaring, maar mij door mensen in  mijn omgeving was aangepraat, in mijn geest was geplant. God was gewoon een implantaat.´

    Waarover praten we als we het over identiteit hebben?

    Kees Moerbeek - 28 mei 2023

    Zolang de identiteitsstrijd werd gevoerd uit naam van gemarginaliseerde of als minderwaardig beschouwde minderheidsgroepen, stond deze op het programma van links. Zodra de referentiegroep echter een meerderheid werd, of een groep die zichzelf superieur opstelde naar andere groepen, werd het bestempeld als een rechts of extreemrechts geluid.

    Daoïsme, de mystieke traditie, een bloemlezing

    Erik Hoogcarspel - 27 mei 2023

    Jan de Meyer (1961) is sinoloog en vertaler. Hij doet al 40 jaar onderzoek naar het daoïsme en hij heeft een nieuwe bloemlezing geschreven van de belangrijkste teksten van het daoïsme. De meeste lezers zijn al bekend met twee beroemde teksten uit deze Chinese traditie: de Laozi en de Zuangzi. Beide teksten zijn al verschillende malen in het Nederlands vertaald, onder andere door de bekende sinoloog Kristoffer Schipperṣ.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • XR in actie tegen KLM
    • De virtuele denkster 425
    • Dick – Wat wij werkelijk zijn
    • De levenstocht, een visualisatie (3)
    • B’eter – Klimaatinstorting en raapsteeltjes

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens