• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Boeddhisten voor Beijing

Boeddhisten voor Beijing

6 november 2019 door Taigu

Op de opiniepagina van de Washington Post verscheen twee dagen geleden een artikel met schokkende beelden over repressie van de vrijheid van religie door de Chinese overheid.

Mijn lieve sangha, die van het Kanzeon Zen Centrum in Amsterdam, stuurde mij onlangs een digitaal bestand met opnames van de Hartsutra en de Kanzeonsutra. Ik had een van de sanghaleden hierom tijdens de zomerstop van het zencentrum gevraagd. Nu kan ik met een koptelefoon op, via bluetooth gelinkt aan mijn smartphone, de sutra’s na het mediteren meereciteren.

Een sangha is eigenlijk onmisbaar voor iedere boeddhist. Meedoen in de communiteit houdt de focus en de discipline scherp, terwijl het geheim van het onzegbare gedeeld tussen je collega-boeddhisten in hangt. Meedoen zorgt ervoor dat je participeert in het volle repertoire en ritueel. Meedoen onderscheidt boeddhistische meditatie ook van seculiere mindfulness, beoefend in yogalokaaltjes en gymnastiekzalen. Bij mindfulness die niet is ingebed in een boeddhistische context, verloopt de discipline gemakkelijk en verschuift de focus te vaak van anatman naar atman, van het geheim van het spel van vorm en leegte naar het persoonlijke verhaal van het individu dat zich naderhand zo graag wil uiten over de ongemakken die met het leven gepaard gaan.

Maar soms is er een valide reden waarom meedoen in een sangha niet mogelijk is. Mijn eerste leraar, Nico Tydeman, heeft mij met groot vertrouwen en een profetische wijsheid altijd voorgehouden dat als een boeddhist niet naar de zendo kan komen, de zendo maar naar de boeddhist moet gaan. Daarmee doelde hij niet op digitale bestanden van dharmalessen en sutra’s. Hij wilde ermee zeggen dat jijzelf de sangha bént, waar je je ook bevindt. Dit geldt voor ieder sanghalid dat de lekengeloften ontvangt; “ik ben de Boeddha, ik ben de Dharma, ik ben de Sangha” spreken wij tijdens de bijbehorende ceremonie uit, een zin die je ter vermijding van misverstanden in de context van juist inzicht moet verstaan.

“Wees je eigen zendo,” is een verstandige raad. En ik interpreteer deze graag met de vrijheid die behoort tot het geheim van het onzegbare. Ik voel mij verwant met mijn dharmanaamgenoot, Ryokan Taigu, de zwervende monnik en Japanse zendichter. Ook in poëzie hangt het geheim vaak tussen de woorden in, zoals Ryokan zich realiseerde. In het spel van vorm en leegte kun je het onzegbare op talloze manieren omcirkelen en doorkruisen, ook door de nembutsu tot je mantra te maken. Doe je dit, dan kun je overal en altijd mediteren, ook wanneer je ziek en aan je bed gekluisterd bent. Zen, poëzie en de nembutsu, zie daar mijn leven.

Het grote geheim is in goede handen bij Nico Tydeman die, inmiddels zevenenzeventig jaar jong, er zijn levenswerk van heeft gemaakt. De associatie van zen met mystiek heb ik niet altijd als een gelukkige ervaren, zoals mijn vaste lezers weten, omdat mensen hier snel iets exclusiefs van maken, dat wil zeggen: zen is gelijk aan mystiek en daarmee basta. Het gevaar dreigt dan dat zenbeoefening een bezigheid wordt van kleine elitaire groepjes met een hang naar mystiek, die op het kussen zitten tot ze een ons wegen en de zendo niet toekeren naar de samenleving. Deze zorg heb ik binnen de sangha ook wel eens geuit. Maar een belangrijk deel van deze zorg is weggenomen nu Nico Tydeman zijn kimono heeft geopend in de vorm van een website, getiteld MystiekNetwerk.nl. Dit is goeie stuff, zeer goeie, en inspirerend voor wie het grondplan wil ervaren van waaruit zen tot in alle hoeken en gaten kan uitwaaieren.

Zo blij als ik ben met ‘mijn’ Hartsutra, zo bedroefd ben ik om een artikel dat ik twee dagen geleden aantrof op de opiniepagina van de Washington Post. Laten wij ons realiseren dat er ook vijanden zijn van het geheim van het onzegbare, zoals de Chinese overheid die in haar islamitische achterland in hoog tempo gebedshuizen platwalst en verandert in parkeerterreinen. Er staan schokkende beelden bij het artikel. In China geldt: er is maar één waarheid en dat is die van vadertje Xi; concurrentie wordt niet getolereerd.

De islam is een religie van vrede, het boeddhisme is een religie van vrede, het christendom is een religie van vrede. Het artikel over de onderdrukking van de vrijheid van religieuze belijdenis heet, uit het Engels vertaald: ‘In China is het iedere dag Kristallnacht’. Dit is een verwijzing naar de pogroms in Duitsland in november 1938, die het heersende antisemitisme deden escaleren naar regelrechte terreur. Als historicus laat ik de vergelijking graag inzinken bij de lezer, die zelf mag beoordelen of deze van toepassing is op de behandeling die Oeigoeren thans in China ten deel valt. Ik denk er het mijne van en het maakt me bedroefd.

Het onderstreept nog eens dat “Wees je eigen zendo” iets betekent wat we niet vaak horen, dat boeddhisten in de wereld van nu behalve de wijsheid voorbij alle wijsheid, ook die vóór de opperste wijsheid hard nodig hebben. Anders worden zij te gemakkelijk als de boeddhisten in China, die zich muisstil achter hun muren verschuilen en als boeddhisten vóór Beijing graag lippendienst bewijzen aan Big Brother. Het ‘Belt & Road Initiative’, het Chinese economische programma om aan- en afvoersnelwegen te creëren, kent ook een geestelijk-spirituele dimensie.

Als puntje bij paaltje komt heb ik liever een e-mailaccount bij Google dan bij Baidu, liever een smartphone waarvan ik zelf de proxyservers kan instellen dan een Chinese mobiele telefoon, waarin de proxyservers onveranderbaar zijn voorgeprogrammeerd. De vrijheid die wij in vele opzichten genieten is ook de vrijheid om het geheim onzegbaar te houden en te beoefenen waar en zoals wij het willen. Wij moeten die vrijheid niet laten verslonzen, maar verdedigen. “Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen; dan dooft het licht,” dichtte Henk van Randwijk al. Als er geen licht meer is, hoe verloopt dan de transmissie van het lampje?

Namu Amida Butsu,
Taigu

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Chinees boeddhisme, Columns, Jules Prast Tags: China, christendom, islam, Taigu, vrede, Washington Post, zendo

Lees ook:

  1. Het gevoel van niets te hoeven
  2. De religieuze kwestie in modern China
  3. Taigu – Wat de Boeddha zag
  4. Boeddhisme – religie of niet. Wie kan het wat schelen?

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Taigu

Taigu (1961) is historicus, auteur en zenboeddhist met een zwak voor de nembutsu. Hij laat zijn geest vrijmoedig dwalen over het boeddhisme en de wereld. Evenals bij de Japanse zendichter Ryokan Taigu staat zijn dharmanaam voor ‘grote dwaas’. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

23 mrt
Zen Meditatie Introductie
23 mrt 23
02 apr
Medicijnboeddha ceremonie | Live en Online
2 apr 23
02 apr
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
2 apr 23
02 apr
Rotterdam - geleide meditatie (vipassana meditatie)
2 apr 23
03 apr
Dagstart met meditatie en Kum Nye yoga | Gratis proefles 3 april | Online
3 apr 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Taigu – Noem mij Jimmy

    Taigu - 30 maart 2023

    Na slechts één termijn in het Witte Huis werd de wat verlegen Democraat Jimmy Carter aan de stembus verslagen door zijn Republikeinse tegenstrever Ronald Reagan. Hij trok zich vanuit het centrum van de macht in Washington, DC terug naar Plains, in Georgia, een dorp met 700 bewoners. Daar zette hij zijn oude gebruik voort om wekelijks les te geven op de plaatselijke zondagsschool van zijn baptistische gemeente.

    Boekbespreking- De beste filosofische ideeën om je moraal te verbeteren

    Erik Hoogcarspel - 29 maart 2023

    Het begrip ‘moraal’ is niet voor iedereen even duidelijk, dus laat ik hier eerst een definitie ervan geven. In het algemeen is ethiek het nadenken over wat je hoort te doen en waarom. Moraal is het stelsel van normen (gedragsregels) en waarden (dingen waar je om geeft) dat daarmee samenhangt. Waarom zou iemand nu zijn moraal willen verbeteren? Klaas Rozemond, filosoof, jurist en universitair hoofddocent strafrecht aan de VU, is ervan overtuigd dat hier een grote behoefte aan is.

    De dingen zijn zoals ze zijn en daar dien je bij te blijven

    gastauteur - 29 maart 2023

    Femke is moeder van een zoon van 11 jaar oud, een gevoelige jongen die al vanaf zijn zesde niet meer naar school gaat. Na zes weken in groep 3 viel hij uit. Hij is hoogbegaafd en kan vanwege zijn eigen manier van leren en onderzoeken niet aarden in een schoolse omgeving. Hij zat toen hij uitviel al in een Leonardo-klas, een onderwijsvorm voor hoogbegaafde kinderen van 4 tot 12 jaar, aldus moeder Femke, maar ook dat paste helaas niet.

    Wanneer iedereen liegt, weet niemand nog wie er liegt

    Kees Moerbeek - 19 maart 2023

    Een staatsgreep, of het manipuleren van het politieke systeem zijn voorbeelden van andere manieren om aan de macht te grijpen dan verkiezingen. Onverbloemde macht is echter beperkt houdbaar en macht verkregen met geweld vraagt meer geweld om het in stand te houden.

    Geschiedkundige Romila Thapar – de stem van afwijkende meningen

    Kees Moerbeek - 12 maart 2023

    Romila Thapar is een van India’s meest vooraanstaande geschiedkundigen. In haar boek Voices of Dissent (2020) beschrijft ze de rol van het ‘meningsverschil’ in de verschillende periodes van de Indiase geschiedenis. De Boeddha was een van degenen die vraagtekens zette en met een alternatief kwam. Dit artikel gaat met grote stappen door haar boek.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Waarom Thomas Hobbes bezwaar zou maken tegen de advaita vedanta
    • De virtuele denkster 415
    • Dick – Godsbeeld
    • Chinees tempeltoerisme: honderden jongeren trekken naar boeddhistische heiligdommen
    • Lezerspost, notenmelk, en echte kaas – maar dan plantaardig

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens