• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Mahayana » Boeddhisme in brokken

Boeddhisme in brokken

20 december 2019 door Taigu

Twaalf jaar lang heb ik me verdiept in boeddhisme, vooral in Mahayana en Theravada. Ik vind het tijd worden voor een aantal conclusies om meer lijn te brengen in hoe ik verder ga.

De vruchten van mijn studie van de geschiedenis van het boeddhisme zijn neergeslagen in ruim tweehonderdvijftig artikelen, die naar alle kanten uitwaaieren. Maar waar sta ik nu precies? Laat ik proberen beknopt te formuleren welke brokstukken van het boeddhisme blijvend formatief zijn voor mijn spirituele ervaring.

Om te beginnen ben ik een fan van filosoof en zenvernieuwer Hisamatsu (1889-1980). “Boeddha,” schreef hij in 1962, “kan nooit worden gekend als object, maar alleen als een staat van Zelf-Ontwaken, als Ontwaken ontwaakt tot Zichzelf.” Dit is een uitspraak van grote betekenis, die ik ten volle omarm; de implicaties ervan zijn velerlei.

In de tweede plaats kan ik er niet omheen dat mijn hart ligt bij Yogacara, vooral bij het vroege, Indiase Yogacara van Vasubandhu. Yogacara analyseert de werking van de waarneming en het bewustzijn. Het speculeert o.a. over een opslagbewustzijn als voorraadschuur van wat bij de Zwiterse psychiater Jung, meer in de taal van onze tijd, het ‘collectieve onbewuste’ heet. Yogacara speculeert ook over ‘manas’ als bron van een zelfzuchtige vertekening van de perceptie, en over de integratie en transformatie van krachten uit het opslagbewustzijn in het actieve bewustzijn als voedende impuls die ‘Ontwaken laat ontwaken tot Zichzelf’. Thich Nhat Hanh heeft er het prachtige boek Understanding Our Mind (2006) aan gewijd.

In de derde plaats kom ik uit bij de Japanse boeddhistische leraren Honen en Shinran, die in hun tijd al (rond het jaar 1200) de historische ontwikkeling van het boeddhisme kritisch evalueerden. Bij hen kan terecht wie een antidotum wil vinden tegen de hubris van het boeddhistische modernisme, dat de praktijk van het monnikenwerk toegankelijk heeft verklaard voor leken. In de analyse van Honen en Shinran is de meditatieweg zelfs voor toegewijde monniken moeilijk en weinig effectief. Zij presenteren een meditatief alternatief dat openstaat voor iedereen, altijd: de nembutsu.

Ik ben geen volger van de Jodo-shu (de school van Honens volgers) of de Jodo-shin-shu (die van Shinran), slechts een zenboeddhist die op de mat en daarbuiten de nembutsu gebruikt als mantra en koan. De Japanse zenmeester Bassui Tokusho (veertiende eeuw) merkte al op dat Amida de naam is die gewone mensen geven aan boeddhanatuur. In zenkring is Amida minder bekend dan Avalokiteshvara, maar zij staan voor grosso modo hetzelfde.

Dit brengt mij – in de vierde plaats – uit bij het postulaat van de leegte (sunyata), dat ik neem voor wat het is, zolang het maar niet buiten zijn oevers treedt; leeg (‘zonder eigen zelf’) is een valide epistemologisch construct dat niet moet worden verhaspeld tot een speculatieve filosofie van een ‘zijn’ waarin op mysterieuze wijze alles met alles verbonden raakt. Het grote lied van vorm en leegte, de Hartsutra, is mij op het lijf geschreven.

Verder heb ik – in de vijfde plaats – een geestelijke vriendschap gesloten met Thanissaro Bhikkhu, die buitengewoon zinnige dingen schrijft over meditatie, wedergeboorte en het klassieke boeddhistische leerstuk van het voorwaardelijke co-ontstaan. Het kan bijvoorbeeld geen kwaad voor beoefenaars uit de hoek van Mahayana om af en toe bij iemand uit een andere traditie te rade te gaan, die van wanten weet wanneer het de klassieke sutra’s betreft die als de basisteksten van de boeddhistische meditatie gelden (Anapanasati en Satipatthana).

In de zesde plaats heb ik, met Hisamatsu, Thich Nhat Hanh en anderen, een zwak voor een geëngageerd boeddhisme, dat om het anders te zeggen, én van de mat én van de maatschappij weet.

In de zevende en laatste plaats vul ik de zenbeoefening graag aan met yoga en met poëzie, waaronder die van mijn dharmanaamgenoot Ryokan Taigu, de zenmonnik-dichter die eind achttiende, begin negentiende eeuw Japan te voet doorkruiste.

Ieder moet uit vijfentwintig eeuwen boeddhisme een selectie maken van iets dat werkt op zijn pad. Dat het accent in de gekozen brokstukken misschien verschillend ligt, zie ik niet als een probleem. Je kunt de creatieve spanning ook aanwenden tot je voordeel in een dynamische, onderzoekende beoefening. Wij leven bovendien in een tijd waarin we toegang hebben tot alle bronnen, en in een omgeving waarin we niet anders kunnen dan uit de bouwstenen van het oude een nieuw huis van het boeddhisme op te trekken.

Zeggen waarvoor je staat, kan implicaties hebben voor hetgeen je niet of minder omarmt. Hoe diep ik ook in het Japanse boeddhisme ben gedrenkt, ik kijk graag naar de wortels ervan in China. Studie van teksten toegeschreven aan Bodhidharma, Huineng en Linji kan helpen het perspectief van de alomtegenwoordige Dogen te relativeren. Maar ik heb omgekeerd weinig tot niets met Huayen, de school van de interpenetratie en de universalistische systeembouw, die volgens sommigen het hoogtepunt vormt van het Chinese boeddhisme.

Als academisch geschoolde historicus koester ik twijfels over het gemak waarmee Zen in onze tijd soms wordt geassocieerd met (christelijke) mystiek. Dat Zen na de Tweede Wereldoorlog in de aanbieding is gedaan als een soort smeltkern van alle ware religie, berust mede op een Japans nationalistisch motief. Het speelt in op westerse culturele onderstromen die al sinds de periode van de Romantiek een samenvloeien van alle religieuze ervaring vermoeden.

Waar velen convergentie menen waar te nemen, houd ik graag rekening met de mogelijkheid van divergentie. Als je de Zuangzi leest voor een beter begrip van de biotoop waarin het Chinese Zen werd geboren, dan ontwikkel je een gevoel van vervreemding ten opzichte van de aannames van je eigen leefwereld. Dan wordt de vraag wat de visioenen van Theresa van Avila nu precies gemeenschappelijk hebben met dát Zen. Is onze opdracht niet om vooral te proberen de dingen in hun specifieke context te verstaan? Tegenover de ‘mystieke’ Theresa van Avila kun je ook een Theresa van Avila zetten die haar in de context van de Europese contrareformatie situeert.

Wij moeten oppassen om van immanente transcendentie niet in de val te lopen van een ‘confirmation bias’. En kritisch blijven over de veelvormige gedaanten waarin het boeddhisme zich voordoet. Hoe zuiver op de graat is boeddhisme eigenlijk, wanneer het zich presenteert in een modaliteit die Amida en diens Reine Land ferm en dualistisch buiten onze menselijke dimensie plaatst?

Ik ben blij met een Zen dat ruimte biedt aan de nembutsu, met een Zen dat zijn kracht kent én zijn blinde vlekken. Ik prijs mij gelukkig met mijn verbondenheid met een sangha (ook al kom ik daar door mijn ziekte te weinig). Een sangha werkt motiverend en disciplinerend. Tegelijk moeten we ons ervan bewust zijn dat lekensangha’s de uitdrukking van een modernistisch experiment zijn, waarvan de effectiviteit voor een ‘Ontwaken dat ontwaakt tot Zichzelf’ nog moet worden vastgesteld.

Ook in onze tijd staat Zen met alle andere vormen van boeddhisme bovendien bloot aan de corrumperende invloed van de markt en van normoverschrijdend gedrag, met alle gevolgen vandien. De ethische nexus die je uitgewerkt vindt bij Hisamatsu, Thich Nhat Hanh en anderen, is kwetsbaar naarmate de grenzen van de beoefening onbewaakt blijven. En dat gebeurt weer omdat vele boeddhistische tradities de spirituele zaden van een bewust gecultiveerde grenzeloosheid met zich meedragen. Voor deze kwadratuur van de cirkel is vooralsnog geen afdoende oplossing gevonden.

Kortom, ik ga mijn focus verleggen van alle mogelijke brokstukken van boeddhisme naar die welke ik hiervóór heb opgesomd. Hopelijk draagt dit bij aan een efficiëntere benutting van mijn beperkte energie. Wordt vervolgd.

Namu Amida Butsu,
Taigu

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Mahayana, Theravada, Zen Tags: Amida, Avalokiteshvara, Bassui Tokusho, Hisamatsu, Honen en Shinran, Jodo-shu, leegte, Ryokan Taigu, Taigu, Thanissaro Bhikkhu, Thich Nhat Hanh

Lees ook:

  1. Wedergeboorte, een hopeloze zaak?
  2. Taigu – verlichting onnodig voor geëngageerd zen
  3. Het gevoel van niets te hoeven
  4. Paticca samuppada

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. bolletje zegt

    20 december 2019 om 15:13

    Ik ben ook een beetje een soort ‘Macdonalds’ zen tegengekomen.
    Een cursus zou vierhonderd euro kosten. En als je hun site bezoekt, krijg je een soort ‘mysterieus’ liedje te horen. Verlicht worden? Dat is dan vierhonderd euro, u kunt pinnen!
    Ik voelde mij een beetje opgelicht. Denk je dat ik dom ben ofzo? Ik ga je geen vierhonderd euro betalen.
    Ik kon ook terecht bij een dame, die in haar huis aan zen doet. Dit was wél te vertrouwen, hier zat geen luchtje aan en kostte ook geen vierhonderd euro.

Primaire Sidebar

Door:

Taigu

Taigu (1961) is historicus, auteur en zenboeddhist met een zwak voor de nembutsu. Hij laat zijn geest vrijmoedig dwalen over het boeddhisme en de wereld. Evenals bij de Japanse zendichter Ryokan Taigu staat zijn dharmanaam voor ‘grote dwaas’. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

02 feb
Meditatie in het dagelijks leven
2 feb 23
04 feb
Innerlijke ruimte | Live en Online Workshop Kum Nye Yoga
4 feb 23
05 feb
Zen ochtend met Doin Sensei
5 feb 23
05 feb
Medicijnboeddha ceremonie | Live en Online
5 feb 23
05 feb
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
5 feb 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Erik – Een kleine geschiedenis van de leegte

    Erik Hoogcarspel - 1 februari 2023

    Logica is als de Formule 1: het geeft een hoop lawaai, maar het leidt ergens naar. Leegte gaat ook nergens naartoe, het heeft geen geschiedenis, dat hebben alleen de mensen die erover praten.

    Erik Hoogcarspel – Een beter boeddhisme met fenomenologie

    gastauteur - 16 januari 2023

    De Boeddha heeft zich ook nooit 100.000 geboortes herinnerd. Als je een goede meditatie hebt dan kan het voorkomen dat er heel veel situaties van vroeger door je hoofd spelen. En dat zijn allemaal geboortes van een ik en de dood van een ik. Je ik is niks anders dan het volledig verwikkeld zijn in jouw situatie. En dat gebeurt ook in je meditatie.

    Periyar E.V. Ramasamy de hemelbestormer

    Kees Moerbeek - 15 januari 2023

    De maatschappelijke initiatieven van de zakenman Periyar maakten hem populair en zijn populariteit nam toe door zijn activiteiten in de lokale politiek. In 1919 sloot hij zich aan bij het Indian National Congress, maar verliet deze partij teleurgesteld in 1925, omdat volgens hem de partij alleen de belangen van de brahmanen diende. In 1925 richtte hij de Self-Respect Movement op en daarna de Vaikom Satyagraha. In datzelfde jaar ging hij zijn eigen politieke weg.

    De twee hersenhelften ondergaan een hiërarchie verwisseling

    Rob van Boven en Luuk Mur - 11 januari 2023

    Een vriendin brak haar voet op vier plaatsen en kwam thuis te zitten. Ze woont alleen en toen ze de thuiszorgmedewerkster vroeg een boterham te smeren voor haar, was het antwoord dat ze dit niet mocht doen volgens haar protocol.

    Paul Boersma – Meditatie en pijn

    Paul Boersma - 10 januari 2023

    We vermijden in het dagelijks leven het lijden door er instinctief omheen te gaan, of anders door het te negeren, er geen aandacht aan te schenken, het te onderdrukken. In het eerste geval gaat het om mogelijke toekomstige pijn, in het tweede om aanwezige pijn, waarbij het makkelijker is psychische dan lichamelijke pijn te negeren, en makkelijker om de pijn van anderen dan de eigen pijn te negeren. Vermijden en negeren: dit is de dierlijke kant van ons mens-zijn.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Tussen natuurlijk en onnatuurlijk vind je de deur naar non-dualiteit
    • Het jaar 2023 – dag 34 – rotterdamseriet
    • Wie straft koning Yama?
    • Boeddha in de Linie – terugblik op een verstilde periode
    • Boeken – ‘Odi en het Grote Bedoelingenboek’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens