Op Nederlandse boerderijen sterven honderdduizenden kalfjes binnen twee weken na de geboorte. De oorzaak: op de steeds groter wordende bedrijven ontbreekt het de kalveren aan de zorg en aandacht die ze nodig hebben.
Voedsel
foodwatch – ruim driekwart Nederlanders wil leeftijdsgrens energiedranken
De uitkomst is een duidelijk signaal aan Albert Heijn en Jumbo. Zij weigeren volgens foodwatch tot nu toe om een leeftijdsgrens in te voeren zoals Aldi en Lidl eerder wel deden.
Refreshing Earth of the Heart – zoete aardappel met kikkererwten (Marokkaans)
Het volgende gerecht is met relatief eenvoudig verkrijgbare ingrediënten te maken, zelfs onze enige supermarkt heeft tegenwoordig zoete aardappelen in het schap.
Nicole van Gemert nieuwe directeur foodwatch Nederland
foodwatch Nederland – de onafhankelijke voedselwaakhond – presenteert vandaag Nicole van Gemert als haar nieuwe directeur.
Wakker Dier hekelt gestunt met lokkip bij Albert Heijn
Wakker Dier zegt het gestunt met keurmerkloos kippenvlees bij Albert Heijn meer dan zat te zijn. Daarom lanceert ze vandaag een nieuwe reclamespot en social mediacampagne om de supermarktketen op andere gedachten te brengen.
Moniek Nooren – de een z’n dood is de ander z’n brood
“Waste not, want not” stond ooit als motto in een map met menuvoorbeelden van het meditatiecentrum in Engeland. “Niets verspillen, niemand tekort doen.” Het is een lijfspreuk voor onze cursuskeuken gebleven.
Nationale week zonder vlees met ruim 50.000 deelnemers
Deze week nemen ruim 50.000 mensen deel aan de nationale week zonder vlees. Ze gaan de uitdaging aan om de hele week geen vlees te eten. Vele supermarkten, producenten, restaurants, bedrijven, scholen, brandstofstations en gemeenten hebben zich bij het initiatief aangesloten.
Landelijke Bijenwerkdag – wilde bijen hebben het moeilijk
Op 136 locaties aan de slag voor de wilde bij op de landelijke Bijenwerkdag op 15 en 16 maart 2019.
Eerste museumrestaurant in Nederland doet mee aan de Nationale Week Zonder Vlees
Meer dan 30.000 Nederlanders doen mee aan de tweede editie van deze landelijke campagne en besparen zo ruim 4 miljoen liter water en meer dan 23.000 kilo vlees.
CIWF – Dierenwelzijn hoger op agenda bij internationale voedingsbedrijven
Maar ruimte voor verbetering. Ahold Delhaize zakt in dierenwelzijnsonderzoek.
Rapport CIEL – ‘De hele levenscyclus van plastics vormt een bedreiging voor de menselijke gezondheid’
Microplastics, zoals fragmenten en vezels, dringen het lichaam binnen door contact, inname of inademing en kunnen bijdragen aan een breed scala van schadelijke gezondheidseffecten. Deze deeltjes zijn zeer klein in omvang, kunnen weefsels en cellen binnendringen en giftige stoffen, met kankerverwekkende en hormoonverstorende effecten, met zich meedragen.
Wakker Dier: ‘Koken uit een pakje extreem vaak met vlees’
Recepten op maaltijdmixen, roerbaksauzen en pakken rijst raden consumenten in bijna 90 procent van de gevallen vlees aan. Dat blijkt uit een steekproef van Wakker Dier, die doe-het-zelf-gerechten analyseerde bij tien supermarktketens.
Taigu – absurd boeddhisme
Vijfentwintig eeuwen boeddhisme hebben geen gedragsverandering teweeggebracht. Of je nu verlossing zoekt in wereldverzaking of in een gedachteloze realisatie van bevrijdende wijsheid, het lijkt geen bal uit te maken.
Greenpeace publiceert zwartboek van investeringen Rabobank in vee-industrie
Herman van Bekkem, campagneleider duurzame landbouw bij Greenpeace: ‘Mensen die bij de stallen en mestfabrieken wonen zitten letterlijk in de Rabostank. Met mooie woorden en ‘groene’ PR probeert de Rabobank duurzame harten te veroveren, maar de werkelijkheid die schuilgaat achter de investeringen van deze boerenbank is er een van klimaatverandering, schade aan de natuur, stank en dierenleed’
Moniek Nooren – vol overgave genieten
Ze geniet onmiskenbaar terwijl ze hap voor hap uitkiest, kauwt en proeft. Als het bord leeg is, kijkt ze stralend om zich heen en blijft even nagenietend zitten. Ze vult haar bord nooit voor een tweede keer maar gaat wel nog een toetje en een kop koffie halen.
Partners van de Nationale Week Zonder Vlees bekend
Gisteren zijn officieel alle 69 partners van de campagne bekend geworden, waaronder alle grote retailers, Triodos Bank, Provincie Overijssel, Philips en de Bijenkorf. Het zijn 16 partners meer dan in 2018.
Wakker Dier ageert tegen ‘stuntzucht’ van Albert Heijn
Wakker Dier lanceert vandaag een radiospot tegen wat de organisatie noemt het stuntgedrag van Albert Heijn. De organisatie wil dat de supermarktketen stopt met vleesaanbiedingen zonder dierenwelzijnskeurmerk.
De Mexicaanse tortillaschotel van Angelique Neutel
Al enige tijd leef ik vegan en leef ik me uit in de keuken om nieuwe recepten uit te proberen. Een van die experimenten is de Mexicaanse tortillaschotel.
Tweede editie Nationale Week Zonder Vlees van 11-17 maart 2019
‘Eerste editie heeft aantoonbaar geleid tot gedragsverandering.’
foodwatch – 80% Nederlanders wil lagere btw op groente en fruit voor gezondheid
Onder mensen met lagere inkomens of met kinderen is de steun voor een btw-verlaging op gezonde groente en fruit nog hoger. Slechts 7% van de ondervraagden is er geen voorstander van.
foodwatch – Coca-Cola smartwater winnaar Gouden Windei 2018
‘Consument kiest onzinmarketing Coca-Cola als meest misleidende product’.
Wakker Dier – ‘flexitariër komt beter aan zijn trekken in sommige supermarkten’
Supermarkten sturen consumenten dit jaar vooral richting het eten van varkensvlees. In de helft van alle vleesrecepten wordt varken gebruikt om voor de feestdagen op te dienen.
foodwatch – ‘Stop kindermarketing Coca-Cola in Efteling’
foodwatch roept vandaag vanuit de Coca-Cola hotelkamer in het Eftelinghotel zowel Coca-Cola als de Efteling op te stoppen met hun ongezonde kindermarketing in het sprookjespark.
‘Misleiding Kellogg’s, Starbucks, Albert Heijn e.a. met suiker claim’
Reclame Commissie na klacht foodwatch over schuilnamen suiker: