• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Interviews » Mindfulnesstrainer Eveline Brandt: “We lijden allemaal. Zeker in deze tijden.”

Mindfulnesstrainer Eveline Brandt: “We lijden allemaal. Zeker in deze tijden.”

29 augustus 2022 door Nicole Mulders

Zelfcompassie staat hoog op de agenda bij mindfulnesstrainer Eveline Brandt. Het is één van de thema’s die ze aanbiedt in cursussen in haar Centrum voor mindfulness Leiden. “Met zachte ogen naar jezelf kijkend is helend. Voor iedereen.”

Voordat Brandt negen jaar geleden met haar mindfulnesscentrum startte, werkte ze als journalist, o.a. bij Dagblad Trouw. “Dat deed ik met veel plezier. Maar ook met té veel hart en ziel.” Het gevolg was tweemaal een burn-out. “Ik ontdekte daarin een patroon, namelijk dat ik te streng voor mezelf was. Ik zette me te veel in en ging over mijn grenzen heen. Van zelfcompassie had ik veel kunnen leren, denk ik achteraf.”

In die tijd kwam ze met het boeddhisme in aanraking, via het Boeddhistisch Centrum Haaglanden in Den Haag. “Doorgaans komen de meeste mindfulnesstrainers eerst in aanraking met mindfulnessmeditatie, en daarna met de bron daarvan: het boeddhisme. Bij mij ging het andersom. Boeddhisme werd eerst mijn pad, daarna mindfulness.”

Boeddha

Mediteren werd een belangrijke pijler in Brandts’ leven. “Mediteren was heilzaam voor me. Maar als je me vraagt wat het mediteren me nu precies heeft gebracht,  parafraseer ik het liefste de Boeddha: ‘Het heeft mij niets gebracht. Maar ik ben er wel veel door kwijtgeraakt: bijvoorbeeld angst, woede en irritatie.’” Brandt is er duidelijk over: “Het mediteren heeft mij getransformeerd. En ik ontdekte dat ik dáár in het vervolg mijn werk van wilde maken.”

Sinds negen jaar geeft Brandt les in haar eigen meditatiecentrum in Leiden. Veel cursisten komen een mindfulnesstraining doen, zegt zij, in de hoop dat hen dit ‘iets oplevert’. ”Maar eigenlijk weet je nooit van te voren wat meditatie je gaat opleveren. Je kunt het zien als een wetenschappelijk experiment: wat de uitkomst wordt, weet je niet.”

Zelfcompassie

Een van haar vervolgcursussen heet Mindfulness en zelfcompassie; een thema dat haar na aan het hart ligt. Volgens Brandt is zelfcompassie ‘all inclusive’:  “Ben je milder voor jezelf, dan word je dat ook voor anderen.”

Toch lijkt zelfcompassie ver af te staan van velen van ons; zelfkritiek is ons meestal vertrouwder. Waarom zijn we volgens Brandt zo veeleisend naar onszelf? “Ik kan daar alleen in het algemeen iets over zeggen: vaak heeft het met de opvoeding te maken. Met ouders die streng zijn en hun afkeuring laten blijken. Die kritiek gaan kinderen dan internaliseren. Ze maken het zich eigen om weinig compassievol en streng met zichzelf om te gaan. Dat voedt de interne criticus.” Ook valt het haar op dat zelfafkeuring in de westerse cultuur veel vaker voorkomt dan in het Oosten. “In het Westen is men meer prestatiegericht  en strenger voor zichzelf. Voor de Dalai Lama was zelfafkeuring een onbekend thema. Hij werd er eens naar gevraagd tijdens een conferentie, maar zelfs na tussenkomst van een tolk  zei hij dat hij het woord niet begreep. En het ook helemaal niet kende.”

Egocentrisme

Zelfcompassie daarentegen was bekend terrein voor de Dalai lama. “Zelfcompassie is met een vriendelijker blik naar jezelf kijken. Het is zeker niet egocentrisch, hoewel sommige cursisten daar in eerste instantie best bang voor zijn. Een kritische journalist noemde de cursus ooit een kwestie van navelstaren. Dat is een vooroordeel dat ik vaak hoor, maar dat absoluut niet klopt.”

Lijden

Volgens Brandt lijden we allemaal in ons leven. Dat is onvermijdelijk doordat we dierbaren zullen  verliezen of te maken krijgen met ziekte. “En zeker in deze tijd lijden we allemaal. We zitten in hetzelfde schuitje. Dat zorgt ook voor verbondenheid, en dat kan weer troostend werken.”

Mooie initiatieven ontstaan nu aan de lopende band, bijvoorbeeld voor ouderen in verpleeghuizen. Verwacht Brandt dat die positieve houding na de crisis beklijft? “Wat we in ieder geval kunnen doen, is nu zaadjes planten: van aandacht, vriendelijkheid en verbondenheid.  We moeten afwachten of die houding van compassie ook echt gaat opbloeien.”

Meditatiekussen

Brandt heeft nog een advies voor mensen in de zorg in deze hectische tijd. “Zij hebben veel compassie voor anderen. Een belangrijk risico echter is dat zorgverleners zichzelf leeggeven doordat ze onvoldoende aandacht en compassie voor zichzelf hebben. Daardoor raken ze opgebrand. Compassie-burnout is een term die je de laatste tijd vaak hoort. Wat ik hen wil meegeven: vergeet jezelf niet. Besteed minstens een kwartiertje per dag aan jezelf. Ga mediteren of wandelen bijvoorbeeld. Neem tijd voor jezelf; daarvoor hoef je echt niet op een meditatiekussen te gaan zitten.”

Brandt startte negen jaar geleden met haar mindfulnesscentrum in Leiden. Daarin geeft ze verschillende cursussen, o.a. over boeddhisme, mindfulness en zelfcompassie. Eerder haalde ze haar doctoraal Nederlands en doctoraal Culturele studies aan de Universiteit van  Amsterdam. Eveline had jarenlang een column bij de boeddhistische omroep, radio 5. Info: https:centrumvoormindfulnessleiden.nl

 

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddhisme, BOS-tv en radio, Dalai Lama, Dharma en filosofie, Geluk, Gezondheid, Interviews, meditatie, Pakhuis van Verlangen, Vipassana, Zorg Tags: compassie, coronavirus, Eveline Brandt, Leiden, meditatiekussen, opgebrand, zorgpersoneel

Lees ook:

  1. Mindfulnesstrainer Eveline Brandt: “We lijden allemaal. Zeker in deze tijden.”
  2. Dalai Lama in coronatijden – meditatie voor jezelf en compassie beoefenen met anderen
  3. Vreugde in tijden van Corona
  4. 30NOW – ‘Terug naar het hart – compassie in het dagelijks leven ’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Nicole Mulders

Nicole Mulders schrijft met passie over spiritualiteit, boeddhisme en andere zaken die in haar ogen belangrijk zijn. Info: dharma-tekstproducties.nl. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

05 jan
Cursus Leven met Sterven
5 jan 23
29 jan
Vervolgcursus boeddhistische psychologie
29 jan 23
29 jan
Medicijnboeddha ceremonie | Live en Online
29 jan 23
29 jan
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
29 jan 23
29 jan
Rotterdam - geleide meditatie (vipassana meditatie)
29 jan 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Erik Hoogcarspel – Een beter boeddhisme met fenomenologie

    gastauteur - 16 januari 2023

    De Boeddha heeft zich ook nooit 100.000 geboortes herinnerd. Als je een goede meditatie hebt dan kan het voorkomen dat er heel veel situaties van vroeger door je hoofd spelen. En dat zijn allemaal geboortes van een ik en de dood van een ik. Je ik is niks anders dan het volledig verwikkeld zijn in jouw situatie. En dat gebeurt ook in je meditatie.

    Periyar E.V. Ramasamy de hemelbestormer

    Kees Moerbeek - 15 januari 2023

    De maatschappelijke initiatieven van de zakenman Periyar maakten hem populair en zijn populariteit nam toe door zijn activiteiten in de lokale politiek. In 1919 sloot hij zich aan bij het Indian National Congress, maar verliet deze partij teleurgesteld in 1925, omdat volgens hem de partij alleen de belangen van de brahmanen diende. In 1925 richtte hij de Self-Respect Movement op en daarna de Vaikom Satyagraha. In datzelfde jaar ging hij zijn eigen politieke weg.

    De twee hersenhelften ondergaan een hiërarchie verwisseling

    Rob van Boven en Luuk Mur - 11 januari 2023

    Een vriendin brak haar voet op vier plaatsen en kwam thuis te zitten. Ze woont alleen en toen ze de thuiszorgmedewerkster vroeg een boterham te smeren voor haar, was het antwoord dat ze dit niet mocht doen volgens haar protocol.

    Paul Boersma – Meditatie en pijn

    Paul Boersma - 10 januari 2023

    We vermijden in het dagelijks leven het lijden door er instinctief omheen te gaan, of anders door het te negeren, er geen aandacht aan te schenken, het te onderdrukken. In het eerste geval gaat het om mogelijke toekomstige pijn, in het tweede om aanwezige pijn, waarbij het makkelijker is psychische dan lichamelijke pijn te negeren, en makkelijker om de pijn van anderen dan de eigen pijn te negeren. Vermijden en negeren: dit is de dierlijke kant van ons mens-zijn.

    Kan je jezelf dom leren?

    Rob van Boven en Luuk Mur - 5 januari 2023

    We hebben twee hersenhelften en deze hebben ieder een eigen manier om de wereld te begrijpen. De rechterhersenhelft (R.H.) beleeft de werkelijkheid rechtstreeks en de linkerhersenhelft (L.H.) maakt zich een voorstelling van de wereld en probeert vanuit die voorstelling de wereld te begrijpen. De wereldbekende psychiater en filosoof Iain McGilchrist* heeft er zijn levenswerk van gemaakt om de (samen)werking van deze twee asymmetrische hersenhemisferen te onderzoeken.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • De virtuele denkster 406
    • Dick – drie maal scheepsrecht
    • De Boeddhistische Blik zendt op 5 februari twee films uit – Letter to San Zaw Htway en Free as a monk
    • Haiku
    • Arabisch rijstgerecht Mejadra/mujadara

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens