Er is een gezegde: ‘Iedereen wil naar de hemel maar niemand wil dood.’ Met andere woorden: we willen een goedkoop antwoord. En dat weten politici die aan de macht willen komen of daar al zitten. Mensen die niet gewend zijn echt na te denken, zijn een makkelijke prooi.
Boeddhisme
Stille rebellie in Amsterdam na geweld in stad
Stille Rebellie: ‘Onze verwachting is dat wij morgen, zondag, ondanks het demonstratieverbod ongestoord onze Stille Rebellie in het Amsterdamse Vondelpark kunnen houden, maar er bestaat een kleine kans dat een overijverige parkwachter of toevallig passerende politiebeambte in functie ons toch aanspreekt.’
Over najaarsoverstromingen, poelkikkers en libellen
Het leven is een ervaring en geen theorie. Het heeft geen rationele uitleg nodig. Het is er in al zijn glorie om geleefd te worden.
Het leven is geen raadsel maar een mysterie. Een raadsel is iets dat je kunt oplossen met je verstand, met je denken; een mysterie is iets dat nooit kan worden opgelost.
Op zoek naar westerse dharmataal
Kan de ontwaakte staat worden verwoord in de taal van de niet-ontwaakte staat, op een manier die mensen op weg helpt naar dit ontwaken? Dat was de vraag die de Boeddha zich zeven weken lang stelde, zittend onder de Bodhiboom, waar hij samyaksamboeddha, de staat van Volledig Ontwaakt-zijn, had bereikt. Hij verdiepte zich in die vraag uit compassie voor de niet-ontwaakte mens en in het volle besef dat dit een riskante onderneming zou zijn.
De steeds groeiende rol van de Boeddha dhamma
De Boeddha dhamma blijft een vitale rol spelen in het helpen van mensen en samenlevingen bij het navigeren door de complexiteit van de moderne wereld. Of het nu gaat om het bevorderen van geestelijk welzijn, het stimuleren van ethisch gedrag of het ondersteunen van milieubewustzijn, de leer blijft relevant door zich aan te passen aan hedendaagse uitdagingen en door te inspireren tot een pad van vrede, mededogen en wijsheid. De tijdloze aard van de Boeddha dhamma verzekert haar plaats als een leidend licht voor komende generaties.
Noem de naam
Het is een spirituele ervaring om om beurten een naam te schrijven. Elk een kleur, elk een eigen kolom. Hakkend met een stoepkrijt op de tegels. Mensen lopen voorbij. Sommigen maken een geïnteresseerd praatje.
Tulpenboeddhisme: Hoe het boeddhisme in Nederland wortel heeft geschoten (4 en slot)
De stichting Vrienden van het Boeddhisme zag het licht, in Nederland doken allerlei boeddhistische groeperingen op. In Europa groeide het boeddhisme ook, in die jaren zeventig. Maar hoe ging het verder met de ontwikkeling van het boeddhisme in eigen land?
Boeddhisme en diepe verdeeldheid: Niemand is ‘slecht’
Democratie is afhankelijk van verstandig woordgebruik. Met de juiste woorden kunnen burgers samenleven en samenwerken, zelfs als ze het oneens zijn – en conflicten vreedzaam oplossen. Tegenwoordig beschrijven politici hun tegenstanders routinematig als ‘vijanden’ en kleineren ze hen als ‘kwaadaardig’, ‘monsters’, ‘demonisch’ en ‘vuilnis’. Door de indruk te wekken dat mensen ‘aan de andere kant’ onherstelbare monsters zijn, ondermijnen dergelijke praatjes het potentieel voor samenwerking tussen burgers – want wat heeft het voor zin om te proberen iemand die ‘slecht’ is te begrijpen en ermee samen te werken?
Tulpenboeddhisme: Hoe het boeddhisme in Nederland wortel heeft geschoten (3)
Het Amsterdamse zengroepje draaide om een kleine zendo aan de Haarlemmer Houttuinen, in het pand van het textielbedrijf van een bestuurslid dat naderhand beroemd is geworden als auteur van thrillers: Janwillem van de Wetering (1931-2008).
Het jaar 2024 – dag 312 – Pietje Bel
Is de duur van meditatie belangrijk? Of mag het in een flits?
Somewhere over the rainbow, skies are blue.
Take care out-there.
Boeddhistische Blik – de natuur bestaat niet
Vier personen, elk met een compleet andere relatie tot de natuur, nemen in een bijzondere setting plaats op de bank bij relatietherapeut Dirk de Wachter. Jasmijn woont buiten in een dorp, dicht bij de natuur, maar merkt haar nauwelijks op. De New Yorkse ‘Plantmom’ Monai geeft cursussen in de verzorging van kamerplanten en ziet een erfenis van het koloniale verleden in de tropische planten van de Amsterdamse woonkamers. Rinus is biologisch akkerbouwer en reflecteert op de relatie van de agrarische sector en de natuur. En bij Benjamin staat de herinnering aan een traumatische ervaring tussen zijn hem en de natuur in, nadat hij in 2021 ziet hoe een goede vriendin van hem tijdens een overstroming het water in getrokken wordt en verdrinkt.
Boeddhistische ervaringsdeskundigen gezocht
De redactie van het Boeddhistisch Dagblad is geïnteresseerd in de ervaringen van mensen die het boeddhistisch pad volgen. De leer bestuderen en praktiseren.
‘Boeddhisme laat wereld zien hoe sektarisme tegen te gaan’
‘De boeddhistische gemeenschap heeft de mensheid veel te bieden in een tijd waarin de wereld van vandaag op vele fronten wordt geconfronteerd met een existentiële crisis, niet alleen door conflicten maar ook door de klimaatcrisis.’
Guy – dhammazaadjes – Sabbe Satta Bhavantu Sukhitatta
De letterlijke vertaling van deze Pali-versregel is ‘Mogen alle wezens gelukkig, gezond en voorspoedig zijn.’
Tulpenboeddhisme: Hoe het boeddhisme in Nederland wortel heeft geschoten (2)
De jaren zestig waren de tijd van vernieuwing, ook op spiritueel gebied. Zen waaide over uit Amerika. De Dalai Lama vluchtte uit Tibet naar India en vanaf 1959 zwierven lama’s uit over de westerse wereld. De Vriendenkring van Verwaal breidde zich uit. Intussen volgde in Groningen Peter van der Beek zijn eigen traject.
Peter – Verlies als kwaliteit (2015)
Ik moet wel eens glimlachen als ik bedenk dat ik veel lijk op een monnik die in een doodstille kloostercel bidt en mediteert. En dan te bedenken dat ik diep van binnen een schranser ben en te lang zo leefde. Het kost me juist daarom weinig moeite me te verplaatsen in de drijfveren van de asceet die ik werd. Al zal mijn afkeer van monotheïstische religies voorkomen dat ik me daadwerkelijk ooit terugtrek in een kloostercel (en me bijvoorbeeld laat inmetselen, wat heremieten in de Middeleeuwen wel deden).
Tulpenboeddhisme: Hoe het boeddhisme in Nederland wortel heeft geschoten (1)
In de jaren tot de Tweede Wereldoorlog kreeg de leer van de Boeddha vooral bekendheid door de theosofie. De grondlegster van deze beweging, de Duits-Russische Helena Petrovna Blavatsky (1831-1891), voelde zich langs occulte weg geleid door twee Tibetaans-boeddhistische meesters. Zij verklaarde dat ze haar hadden ingewijd in een oeroude wijsheid en wetenschap die de grondslag is van alle religies en de broederschap der mensheid. Deze door haar openbaargemaakte ‘geheime leer’ of theosofie werd ook wel ‘esoterisch boeddhisme’ genoemd.
Nathan – Stem op jezelf
Tegenwoordig is het heel erg in, in bepaalde spirituele kringen, om te beweren dat je liefde bent maar hoe zit het dan daarbij met geweldloosheid?
Zitten in verbondenheid – ‘Je moet het levend houden’
Zen is niet iets wat we alleen maar op het kussen doen; zen gaat over ons leven, over hoe wij met elkaar, de omgeving en de wereld omgaan. Zen gaat over ons handelen, over de grote vragen van leven-dood. Meditatie of ‘alleen maar zitten’ is een belangrijk middel hierin: we zitten met aandacht, onderzoeken de geest en zijn wakker en alert. We zitten als een boeddha en volgen de ademhaling tot diep in de buik waar onze ‘ware aard’ altijd aanwezig is. We nemen gewaar wat er in de geest opkomt, laten los, klampen ons nergens aan vast; de ademhaling als anker.
Na aanval op Canadese Hindoetempel – Veroordelen is niet genoeg, zegt hoofdpriester
Eerder veroordeelde de Indiase Hoge Commissie in Canada de ‘gewelddadige verstoring’ buiten het consulair kamp en uitte haar bezorgdheid over de veiligheid van Indiase onderdanen in het land.
Telefoons Tibetaanse monniken in beslag genomen na delen nieuws over sluiting scholen
Chinese autoriteiten hebben de mobiele telefoons van Tibetaanse boeddhistische monniken in de provincie Sichuan in beslag genomen op beschuldiging van het delen van nieuws over de recente sluiting van scholen die verbonden zijn aan kloosters. Volgens de regels van de Chinese overheid is het etnische Tibetanen verboden om contact op te nemen of nieuws te delen met mensen buiten de regio.
Het jaar 2024 – dag 310 – bardowarmte
Ik draag kloosterschoenen, in een seconde zijn ze van de voeten.
Somewhere over the rainbow, skies are blue.
Take care out-there.
Families, vrienden herdenken soldaten die stierven in gevecht met Birmese junta
Leden van de Karenni gemeenschap in Demoso in de Birmese deelstaat Kayah hebben op een geheime begraafplaats met ongeveer 200 graven soldaten herdacht die stierven in de strijd tegen het Birmese leger. De Karenni Nationalities Defense Force, of KNDF, en troepen van andere milities gebruikten Allerzielen om hun vrienden en familieleden te herdenken door liederen te zingen, kaarsen aan te steken en te bidden bij hun graven.
Wat betekent de Dalai Lama voor de Tibetanen?
In juli 2025 wordt de 14e Dalai Lama 90 jaar. Er wordt verwacht dat hij een bijeenkomst zal beleggen om te bespreken hoe zijn reïncarnatie zal verlopen – wat wel eens een van de meest cruciale momenten in de moderne Tibetaanse geschiedenis zou kunnen zijn. De Chinese regering houdt echter vol dat zij, als het zover is, de volgende Dalai Lama zullen kiezen – niet de Tibetaanse boeddhisten.