Veel dingen worden ook benoemd als liefde, zoals vaderlandsliefde. Israël, i.c. het leger en de opdrachtgevers daarvan. De bevolking, die een collectieve herinnering aan de holocaust heeft, en de erfenis daarvan aan hun kinderen doorgaf, moordt nu via het leger de bevolking van de Gazastrook en delen van Libanon uit. Uit liefde voor het eigen volk? Of uit liefde voor de corrupte Netanyahu, die uit eigenliefde oorlog blijft voeren zodat hij president kan blijven, en zo kan voorkomen dat hij achter de tralies verdwijnt?
Boeddhisme
Taigu – Oorlog overkomt je
Tot zijn vijfenveertigste jaar was Taigu’s oorlogsbestemming als reserveofficier om leiding te geven aan een mobilisatiecentrum en reservisten gereed te maken om ingezet te worden. Zo uit de collegebanken van de universiteit leerde hij tijdens zijn militaire diensttijd wat te doen bij een aanval met chemische wapens op een vliegbasis. ‘s Nachts stond hij regelmatig ingeroosterd om het bevel te voeren bij incidenten.
Boeddhistische ervaringsdeskundigen gezocht
De redactie van het Boeddhistisch Dagblad is geïnteresseerd in de ervaringen van mensen die het boeddhistisch pad volgen. De leer bestuderen en praktiseren.
Klaarheid
…
Guy – dhammazaadjes – Verlangen (P. tanha, lobha)
De Boeddha wéét als geen ander wat voor een geraffineerd gif ‘verlangen’ is. Sluipend. Verraderlijk. Geniepig. Niet verwonderlijk dus dat Mara–ons alter ego—er zich uitgebreid van bedient om ons op het verkeerde been te zetten.
Boeken – Kanchuka’s—Versluieringen
Inzicht in de vijf kanchuka’s, de vijf versluieringen die volgens het Kashmir shaivisme ons Puur Bewustzijn bedekken en begrenzen, bieden een diepgaande en introspectieve kijk op de universele en fundamentele aspecten van het menselijk bestaan.
Dokter Zen – een toekomstsprookje?
Wat een aparte neuroloog heb ik toch! Helemaal wetenschappelijk geschoold, werkzaam in een academisch ziekenhuis, en toch in staat om te zeggen: “Ach ja, in mijn specialisme zijn we gewend elektrische stroompjes te meten, maar wat is elektriciteit anders dan energie? Als neurologen weten we dat heel het lichaam doortrokken is van energie en dat we daar via de zenuwen maar een deel van kunnen objectiveren.”
Nationale conferentie over rol Nalanda-boeddhisme in moderne wereldwijde uitdagingen
Aan de conferentie namen vooraanstaande boeddhistische meesters en geleerden deel, waaronder abten van Gaden Shartse, Gaden Jangtse, Drepung Gomang en Drepung Loseling kloosters. Tijdens de conferentiesessies kwamen verschillende thema’s aan bod, waaronder de geschiedenis en ontwikkeling van het Nalanda boeddhisme, de filosofische onderbouwing en de rol van het boeddhisme in de moderne wereld.
VS- conferentie slachtoffers misbruik door boeddhistische leiders
Op 25 oktober 2024 is er een Heartwood conferentie in Chicago (VS) over seksueel geweld in het boeddhisme. Deze keer staan de stemmen van de overlevenden centraal. Academici hebben hun stemmen heel lang genegeerd – op een paar na.
Kunnen we nog leven volgens het boeddhistische wereldbeeld van vrede?
Wanneer we als volgers van een boeddhistisch pad ons vinden in het idee, of de ervaring van de boeddha’s ontwaking in de wetten van het universum, en de onlosmakelijke en fundamentele wet van karma, de inter-afhankelijke oorsprong van alles wat is- hoe gaan we dan om met het diepe verdriet en de verwarring die we op dit moment ervaren als we ons bewust worden dat ook wij, als weldenkende mensen deel uitmaken van de chaos en het geweld in deze wereld? Want ja, of we het willen aanvaarden of niet, we zijn ten alle tijde, en uiteindelijk medeverantwoordelijk voor de huidige staat van de wereldgebeurtenissen.
Dalai Lama in film- innerlijke vrede is sleutel tot geluk
De film, met de titel ‘Een hart-tot-hart met de Dalai Lama’, biedt een persoonlijke blik op de reflecties van de Dalai Lama over vrede, geluk en het potentieel voor een vreedzame 21e eeuw, en bevat nooit eerder vertoonde, onlangs gerestaureerde archiefbeelden van de Tibetaanse spirituele leider.
Boeddhistische Blik – de natuur bestaat niet
Vier personen, elk met een compleet andere relatie tot de natuur, nemen in een bijzondere setting plaats op de bank bij relatietherapeut Dirk de Wachter. Jasmijn woont buiten in een dorp, dicht bij de natuur, maar merkt haar nauwelijks op. De New Yorkse ‘Plantmom’ Monai geeft cursussen in de verzorging van kamerplanten en ziet een erfenis van het koloniale verleden in de tropische planten van de Amsterdamse woonkamers. Rinus is biologisch akkerbouwer en reflecteert op de relatie van de agrarische sector en de natuur. En bij Benjamin staat de herinnering aan een traumatische ervaring tussen zijn hem en de natuur in, nadat hij in 2021 ziet hoe een goede vriendin van hem tijdens een overstroming het water in getrokken wordt en verdrinkt.
‘Snelle wip in meditatiehok Universiteit Maastricht’
De cabine met een bankje en kussens is bijna geluidsdicht en nodigt uit tot gebruik (voor meditatie), op de banner ernaast staat letterlijk ‘Do whatever feels good’, oftewel: doe wat goed voelt. Studentenkrant Observant meldt dat het gewijzigde feel good werd besproken tijdens de faculteitsvergadering. Studenten maakten de faculteitsleiding daar langzaam maar zeker duidelijk wat er gaande is. Een snelle wip tussen twee studenten. De cabine moet nu zo snel mogelijk weg.
Intelligentie
Ik vraag mij wel eens af of zogenaamd intelligente mensen in staat zijn om dierlijke problemen op te lossen, voor zover deze mensen überhaupt op de hoogte zijn van de problemen die dieren zo al kunnen hebben.
Guy – dhammazaadjes – Nog even dieper over de drie kenmerken (P. tilakkhana)
Herkenning en erkenning van het feit dat anicca, dukkha en anatta alle verschijnselen kenmerkt, is de belangrijkste stap in de spirituele vooruitgang van de dhammanuvatti op weg naar verlichting.
China schendt mensenrechten Tibetaanse activiste
Al meer dan twee jaar vecht de Tibetaanse Gonpo Kyi voor de vrijlating van haar valselijk beschuldigde broer Dorjee Tashi. Vorige maand stelde een Chinese rechtbank haar in het ongelijk, waardoor gerechtigheid voor haar jongere broer nog verder buiten bereik kwam.
Wees je eigen leraar.
Wijsheid, waarheid, werkelijkheid, heeft zichzelf in pacht. Er is niemand die mij dat kan laten ervaren dan ikzelf. De grootste vragen over mijn bestaan kunnen niet uitgelegd worden door een ander. Kunnen niet worden beantwoord door een dogma. En ook niet door een guru, een priester, een dominee, een roshi, een lama, een monnik of wie dan ook.
Zenmeditatiegroep Zazenkai Rotterdam stopt na 21 jaar
De zenmeditatiegroep van Rotterdam zal met ingang van 2025 na 21 jaar ophouden te bestaan. Op 14 december 2024 wordt ter afsluiting een zazenkai georganiseerd.
CCP staat erop de geschiedenis van het “humanistisch boeddhisme” te vervalsen
Eerwaarde Changzang, die mede sprak namens de afwezige meester Yanjue, de voorzitter van de door de regering gecontroleerde Chinese Boeddhistische Associatie waarvan Changzang vicevoorzitter is, prees Shanghai als “de geboorteplaats van het humanistisch boeddhisme”. Hij legde ook uit dat “humanistisch boeddhisme” en “geïnsiniseerd boeddhisme” één en hetzelfde zijn.
Boeddhistische Blik – ‘De Werkelijkheid Bestaat Niet’
Wetenschappers, zoals de beroemde natuurkundige Carlo Rovelli en filosoof en vertaler Jay Garfield delen hun fascinatie voor de boeddhistische wijsheid van Nagarjuna en zijn blik op de werkelijkheid. Deze Indiase filosoof stelde dat de wereld geen vaste eigenschappen heeft en dat alles pas betekenis krijgt in relatie tot iets anders, bijvoorbeeld pas in onze waarneming.
B’eter: Poké bowl of boeddha bowl
Een Buddha bowl is een vegetarisch of veganistisch gerecht dat als lunch of als avondmaaltijd wordt genuttigd. Het gerecht is afgeleid van de poké bowl, die meestal vis bevat. Het gerecht bestaat uit een combinatie van verschillende fijngesneden groenten en fruit die op een sierlijke manier gerangschikt zijn met vaak een portie rijst of quinoa. De eerste Buddha bowl werd mogelijk in 2013 geserveerd in Toronto.
Worden wat we zijn
Zijn monniken, hippies en dichters mensen van betekenis? Nee, we zijn bewust onbelangrijk. We zijn vergroeid met een onbeduidendheid die ieder mens zou passen. De marginale mens aanvaardt de basale onbeduidendheid van de menselijke conditie, een irrelevantie die boven alles gestalte krijgt in de dood. De marginale mens, de monnik, de ontheemde, de gevangene, al deze mensen leven in het aangezicht van de dood, wat vervolgens weer de vraag naar de zin van het leven oproept. Hij worstelt met het gegeven van de dood zelf en zoekt naar iets diepers dan de dood omdat er iets diepers is. De roeping van de monnik, van de marginale, de meditatieve mens of de dichter, is om nog in dit leven voorbij de dood te geraken, voorbij de tweedeling van leven en dood om voor altijd getuige van het leven te zijn.
Tibetaanse jonge vrouw breekt door in India’s cricketwereld
Jetsun Narbu (19) wil bij het Indiase nationale team komen en tegelijkertijd haar Tibetaanse afkomst benadrukken.
Nathan – Boeddha’s gevoeligheid
In mijn ogen was Boeddha geen intellectuele verlichte. Je beëindigt niet je ego door het denken, studie en na-aperij. Zijn beschrijving van het lijden en het zoeken naar een antwoord daarop, had alles te maken met zijn gevoeligheid.