• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » De meeste mensen zijn niet bereid tot offers en verzaking

Observatie door Ferry

De meeste mensen zijn niet bereid tot offers en verzaking

16 augustus 2016 door Ferry van Haastert

De afgelopen maanden stond het woord coma vaker dan ooit in de krant. Laatst hoorde ik iemand zeggen dat er in Nederland 160 mensen in coma liggen. Dat viel hem alles mee, want deze spiritueel leraar is namelijk van mening dat er eigenlijk zestien miljoen mensen in coma liggen, zitten of lopen – uitgaande van de definitie dat een mens in coma niet meer reageert op externe prikkels, door bijvoorbeeld oogcontact te maken of een verbale reactie te geven.

In mijn ervaring zijn treinreizigers het vaakst in een vegetatieve toestand. Met grote inzet wordt oogcontact vermeden en iedereen kruipt weg in een boek, krant of achter een muur van muziek. Externe prikkels worden geminimaliseerd en de meeste mensen zouden vreemd opkijken als je zomaar een praatje aan wilt gaan.

Het ligt voor de hand om spiritueel ontwaken te vergelijken met het wakker worden uit een coma. Maar als er al sprake is van een coma, dan is er in ieder geval sprake van een vrijwillig coma, juist in spirituele kringen. De meeste mensen luisteren naar hun leraar met een condoom om hun hoofd. Niet gemaakt van latex, maar van ideeën, concepten en conditioneringen. Dikke modderkorsten die contact en overdracht onmogelijk maken.

‘Hoezo vrijwillig in coma?’, denk je misschien. ‘Dat we ons bewust zijn van onze conditioneringen betekent toch niet dat we ze zomaar kunnen verbreken?’ Als je je conditioneringen ziet als een soort ketens – zichtbaar, maar tegen je wil in omgedaan – dan kom je daar inderdaad niet zo 1, 2, 3 uit. Maar stel nu dat die conditioneringen geen handboeien zijn, maar een jas. Die trek je toch gewoon uit zodra je bewust bent van het feit dat je een jas aanhebt? Maar nee, die jas zit lekker. Er hangt geen ander in de kast. Die jas heb ik van mijn moeder gekregen. Straks gaat het misschien regenen. Oftewel, je kiest er zelf voor om hem aan te houden. Zonder je gebruikelijke conditioneringen, ideeën en aannames door het leven gaan, zou je leven compleet overhoop gooien – je zou jezelf niet meer herkennen. En dat is niet wat mensen op hun meditatiekussen beogen. Die willen gewoon af van vervelende gedachten en gevoelens, die willen wereldvrede en harmonie, die willen spirituele ontwikkeling.

‘Ja, maar zo makkelijk is het echt niet’, werp je nu misschien tegen. Makkelijk? Nee. Eenvoudig? Ja. Is het makkelijk om te stoppen met roken? Nee, maar het is een eenvoudige handeling om niet een sigaret op te steken. Sterker nog, je hoeft niet eens iets te doen, je hoeft alleen maar iets te laten, hoe simpel wil je het hebben? Is het makkelijk om je rijkdom, thuis, titel en vrouw op te geven? En om je over te geven aan ascetisme en spirituele discipline? De boeddha was er kennelijk wanhopig genoeg voor. De meeste mensen zijn dat niet, en zijn al helemaal niet bereid tot offers en verzaking. Die denken dat je een onsje verlichting kan bestellen door de ideeën van een leraar over te nemen, of door ze juist super kritisch te aanschouwen. Die denken dat een half uur per dag op een kussen zitten voldoende is om tientallen levensjaren aan ervaring te herprogrammeren, deconditioneren of wat ook. Maar waarom zouden ze? Dat coma bevalt ze prima, en gelijk hebben ze. Spiritualiteit is voor mensen die niet meer gelukkig zijn met hun coma. En die ontevredenheid zien ze aan voor de wens om te ontwaken.

© Copyright (kuch kuch) Boeddhistische Omroep Stichting / Ferry van Haastert

Deze uit dertien afleveringen bestaande serie columns werd in de zomer van 2012 in het Boeddhistisch Dagblad geplaatst. Wat mooi is heeft waarde, daarom in deze zomer een herpublicatie.

 

Categorie: Boeddhisme, Columns Tags: Ferry van Haastert, offers, ontwaken, spiritueel, verzaking

Lees ook:

  1. Is er überhaupt verschil tussen genot en teleurstelling?
  2. God zij dank!
  3. ‘Ik denk dat ik zo maar eens een bad ga nemen’
  4. ‘We bestaan bij de gratie van diversiteit, we leven bij de gratie van dood en verderf’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. G.J. Smeets zegt

    16 augustus 2016 om 22:30

    “Spiritualiteit is voor mensen die niet meer gelukkig zijn met hun coma. En die ontevredenheid zien ze aan voor de wens om te ontwaken.”

    De ‘coma’ vergelijking neem ik ter kennisgeving aan. Dat ontevredenheid met iets niet hetzelfde is als de wens (ik zou liever zeggen: de noodzaak) om het anders te doen is in de roos, wat mij betreft.

Primaire Sidebar

Door:

Ferry van Haastert

is columnist bij de BOS. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door
  • Locaties
  • Overzicht op kaart

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

14 sep
Tao en geluk; vijf bijeenkomsten
14 sep 23
22 sep
Retraite: natuur en meditatie
22 sep 23
24 sep
Meditatiedag: handleiding voor creatieve meditatie
24 sep 23
24 sep
Theme Sunday with Ven. Amy: Dealing with Difficult People
24 sep 23
24 sep
De Vier Zegels van het boeddhisme
24 sep 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    De taal van het lijden  (deel 1 van 3)

    gastauteur - 20 september 2023

    De taal welke zich op verschillende momenten in ons leven aan ons openbaart, meestal in de vorm van verlies, pijn en verdriet, het diep begrijpen ervan, te leren het lijden te omarmen, er ruimte voor te creëren, zodat het uiteindelijk los kan komen.  Leren één te worden met de ontvouwing van het leven en het ontdekken, blootleggen en hervinden van deze nobele waarheid. Hoewel dit vaak een erg zware taak lijkt, en voor velen van ons te moeilijk om zelfs maar over na te denken, ligt er binnen dit proces van herkennen en het omarmen van lijden, een ontvouwen van kalmte, vreugde, vrede en harmonie met onszelf en de wereld om ons heen. Elke keer dat we dichter bij deze ontvouwing komen, tillen we een klein stukje van de sluier op die ons ware wezen omhult.

    Taigu – Tibetaans bijgeloof op gespannen voet met anatman

    Taigu - 19 september 2023

    Het geloof dat Tibetaanse boeddhisten vertegenwoordigen in de zielsverhuizing van de dertiende naar de veertiende Dalai Lama, en bij diens overlijden naar de vijftiende, onderstreept nog eens de ondoorzichtige magie waarvan het Tibetaanse boeddhisme is doortrokken. Je zou het een scepticus niet kwalijk kunnen nemen, wanneer deze de conclusie trekt dat bij de overgang van de ene op de andere Dalai Lama een loopje wordt genomen met het leerstuk van anatman, een van de klassieke hoekstenen van het boeddhisme.

    Ardan, van zenleraar tot brugwachter – ‘Je opent de brug en je sluit ‘m weer. Bijna zen.’

    Ardan - 11 september 2023

    'Ik wil mezelf niet opzadelen met titels. En bovendien zei me de titel 'zenleraar' niet zoveel. Was ik nu anders geworden? Kon ik nu beter mensen begeleiden dan daarvoor? Het klopte voor mij niet. Datgene wat mij het meest gebracht had, namelijk die vrije vrouw/man zonder titel liep nu met een titel rond. En dat beviel me niks.'

    Pseudo-Cicero, pseudo-troost?

    Erik Hoogcarspel - 11 september 2023

    Cicero voert in zijn epistel aan dat we niet overmatig moeten rouwen om de dood van een geliefde, omdat er bij de dood voor de geliefde zelf weinig verloren gaat. Het leven is nu eenmaal niets dan ellende. Als je de pech hebt geboren te zijn geworden, kun je maar beter gauw dood zijn. Je hoeft ook niet oud te worden om te slagen in het leven.

    Wat loert daar in de duisternis?

    Kees Moerbeek - 10 september 2023

    Eeuwenlang zwierven ze in de bergen, de bossen, de velden, in de rivieren en langs de kust en joegen de Japanners de stuipen op het lijf of belaagden ze. Ze zijn ook nu niet weg te denken, de yokai.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het denken (1) – Boeddhisme is gezond verstand
    • Renske – haiku
    • B’eter – Risotto met paprika, courgette en paddenstoelen.
    • Kleefkracht
    • Het ene bewustzijn is het andere (niet)

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.