• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Elfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Home » Achtergronden » Dana sutra- mag ik overvaren, moet ik dan een cent betalen?

Dana sutra- mag ik overvaren, moet ik dan een cent betalen?

20 april 2016 door Zeshin van der Plas

Kannon mag ik overvaren, ja of nee?
Moet ik dan een cent betalen, ja of nee?
Kannon mag ik overvaren, ja of nee?
Moet ik dan een cent betalen, ja of nee?
Dana sutra (Kannon = Avalokitesvara)

Ik heb in een vorig artikel een lans gebroken voor het behoud van traditie en volksgebruiken. Ze kunnen een bijdrage leveren tot inzicht in het bestaan, het zijn. Ik heb nu een simpel kinderliedje gebruikt om de hoge retraitetarieven voor de deelnemers –waarover nu in het Boeddhistisch Dagblad wordt geschreven- niet als dana te zien. Dana is veel omvattender.

Alle groten der aarde gaven bij voorbaat alles al weg wat ze bezaten vanuit het besef ‘wat werkelijk van jou is kun je niet verliezen’. Boeddha ruilde zijn kleren met een bedelaar, Jezus had maar één gewaad, en Gandhi maakte zijn eigen gewaad. In de jaren vijftig van de vorige eeuw liep een boeddhist gekleed in alleen een onderbroek dwars door Rusland en Europa- hij werd de ‘Naked Arhat’ genoemd. En door Amerika wandelde een vrouw met alleen een heuptasje als bagage.

Ik weet niet of die vrouw dat nog steeds doet, de Boeddha sleet op latere leeftijd ook zijn dagen in een klooster, Gandhi leefde in een Ashram, enzovoort. Op een gegeven moment is de koek op, het publieke leven dat ze leidden is niet een leven lang vol te houden, zelfs voor de groten der aarde niet. Maar door deze acties verwierven zij niet alleen inzicht, ze bepaalden ook een deel van het wereldbeeld. Het boeddhisme houdt al 2500 jaar stand, het christendom 2000 jaar, het leven en de leer van Boeddha en Christus hebben toch iets los gemaakt.

Zonder training geen inzicht, hoeveel moeite kost het om een berg te beklimmen? Waarom? Waar komt de drang vandaan om boven op een berg te willen gaan staan? Is het het uitzicht, roem, eer? Ik ben natuurlijk gelijk geneigd om te zeggen- niet het uitzicht, maar het inzicht. Het gaat in elk geval om grenzen verleggen, zodat je meer ruimte hebt, je niet meer te laten beperken door gedachten. Kun je wat je denkt te kunnen, of kun je meer? Om dat te ontdekken vereist training, inspanning, om  die beperkende gedachten opzij te duwen. Zen beoefening is inspanning, geen ontspanning.

Maar als je het te druk hebt, twee banen hebt om de hypotheek te kunnen betalen, je bent ook nog mantelzorger en je gezin kan je ook niet verwaarlozen, kinderen naar school, sport, muziekles, ballet, verjaardagsfeestje, enzovoort, ja dan heb je het druk en als je dan zen gaat doen voor de broodnodige ontspanning…  Er zit vast wel iemand bij u om de hoek die een mooie verstilde ruimte heeft waar u weer wat tot uzelf kunt komen. Tot je je financiën checkt, dan moet je weer flink buffelen om de touwtjes aan elkaar te knopen. En misschien dat het moment ooit komt dat u zegt: ‘Krijg allemaal het rambam, zoek het lekker zelf uit’. Dat zou een eerste stap kunnen zijn. Ik vraag niet om het hemd van je lijf te geven, ik wens je alleen toe dat je van ganser harte boeddhisme kunt beoefenen. Dat je zit als een rots, je niet gek laat maken, geen dingen doet omdat het moet maar omdat je het van ganser harte wilt.

Ik heb, toen ik in Bukkoku-ji in training was, een dagboekje bijgehouden waar ik in schreef dat het klooster op mijn lijf geschreven was. Ik noemde het ‘het vuinisbakkenklooster’ niks geen mooie ethisch verantwoorde plaatjes, het was een bij elkaar geraapt zooitje.  De eerste keer kwam ik daar in eind januari, ik heb om mijn moeder liggen huilen van de kou. Later haalde ik in verband met takuhatsu een gedichtje van Pooh bear aan:

The more it snows (tiddly pom),
The more it goes  (tidily pom),
The more it goes  (tiddly pom),
On snowing.

And nobody knows  (tidily pom),
How cold my toes (tiddly pom),
How cold my toes (tidily pom),
Are growing.

Maar er is mij in Japan nooit om maar één yen gevraagd als bijdrage. Sterker, ik heb meerdere malen geld van Tangen Roshi gekregen voor zaken als toiletgerei, postzegels en dergelijke. Als kanttekening moet ik wel vermelden dat in Japan het boeddhisme net zo ingeburgerd is als hier het christendom (was).

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Achtergronden, Columns, Dana, Zen, Zeshin van der Plas Tags: dana, retraites

Lees ook:

  1. ‘Het beoefenen van dana schept vreugde bij degene die geeft en bij degene die ontvangt’
  2. ‘Retraitecentra worden wel steeds duurder, misschien in 2016 een probleem’
  3. Kosten van retraites – Us Thús met tarieven aan de lage kant
  4.  Dana is only giving

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Gerben zegt

    20 april 2016 om 20:40

    :-)

    Mooi artikel Zeshin.

    Gelukkig is de overtocht naar “The Other Shore” niet te koop. Of je nu in de bijstand zit, werkloos bent, goed verdiende tweeverdieners bent of op de Quote500-lijst staat. Wat dat betreft zijn we allemaal gelijk en is er gelukkig geen verschil tussen arm en rijk.

Primaire Sidebar

Door:

Zeshin van der Plas

Zenleraar, oud-globetrotter, oprichter van Suiren-ji zencentrum. Schrijver van versjes, liefhebber van het leven. www.zencentrum.nl 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 19 augustus 2022 - 21 augustus 2022
    Retraite weekend | Vreugde van zijn: gelukkig zijn | Live | 19-21 aug
  • 22 augustus 2022 - 26 augustus 2022
    3-daagse boeddha vakantie
  • 26 augustus 2022 - 28 augustus 2022
    Retraite weekend | Liefde en Compassie voor jezelf en anderen | Live| 26-28 aug
  • 29 augustus 2022
    Discovering Buddhism open Class
  • 30 augustus 2022
    Inloopavond Maitreya instituut Amsterdam
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    De rafelkant van onze democratische rechtsstaat – deel 2

    Kees Moerbeek - 14 augustus 2022

    De belangrijkste taak van de rechtvaardige, ‘wiel-draaiende vorst (de rājā cakkavattī) is het opheffen van armoede, die leidt tot diefstal en ander moreel wangedrag. De manier om criminaliteit te bestrijden is niet wreder straffen en de wet strikter toe te passen, maar mensen een gelegenheid en een perspectief bieden om op een eerlijke manier hun brood te verdienen. Hebben de mensen een acceptabele levensstandaard dan berokkenen zij anderen geen kwaad en zal het land vrede en rust kennen.

    De rafelkant van onze democratische rechtsstaat – Deel 1

    Kees Moerbeek - 7 augustus 2022

    De auteur signaleert een onontkoombare overgang naar een staatsgrenzen overstijgende vervlechting van belangrijke leefomstandigheden op economisch, cultureel, klimatologisch en technologisch gebied. Het verlies van houvast dat dit veroorzaakt valt samen met het verlies van de bescherming door de verzorgingsstaat. Dit wordt verergerd door de onverschilligheid in leidende politieke en economische kringen ten opzichte van de onzekerheid die de veranderingen oproepen. De weerstand die dit alles opwekt neemt op veel plaatsen onder invloed van populistische en autoritaire bewegingen ‘de vorm aan van een afwijzing van anderen, andersdenkenden en andersverschijnende mensen.’

    Woef hé…een signalering

    Erik Hoogcarspel - 4 augustus 2022

    Georg Luck (1926 – 2013) was hoogleraar aan de Universiteit in Baltimore, Verenigde Staten in de klassieke cultuur en talen. Aan het einde van zijn carrière heeft hij op verzoek van een collega een studie uitgevoerd naar een heel aparte groep van filosofen, de cynici. Het wordt cynicus is afgeleid van “hond”, kynos. Deze “honden” predikten voor het volk en leidden talentvolle leerlingen op.

    De kinderen hebben nu rust nodig. Over ouderverstoting.

    Rob van Boven en Luuk Mur - 2 augustus 2022

    De kinderen waren 5 en 4 jaar toen de moeder vertrok met de kinderen. Ze wilde niet langer als slaaf behandeld worden door haar man. De kinderrechter besliste dat het woonverblijf bij moeder was, er kwam een bezoekregeling met vader en er werd opgelegd dat de ouders mee zouden doen aan ouderbemiddeling. De bemiddeling werd geen succes en ook een tweede en derde poging mislukte. Toen kwam er een melding bij Veilig Thuis door de vrijwillige jeugdhulpverlening.

    Crisis op crisis

    gastauteur - 1 augustus 2022

    Stel dat de vooronderstelling dat de mens beschikt over een vrije wil nu eens niet waar blijkt te zijn terwijl ons wetstelsel daar wel vanuit gaat en daarmee aansluit bij het vrije-markt-denken, het kapitalisme. En als dat niet waar is of maar heel beperkt, wat betekent dat dan? Dat er zoiets als een vrije wil bestaat is een aanname, een geloofsartikel.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Verlichting is geen eitje
    • Het jaar 2022 – dag 226 – raamklimmer
    • ‘Weet u hoe lang levenslang is?’
    • ‘Een boeddhistische geestelijk verzorger, wat is dat in hemelsnaam?’
    • Halte Hertenkamp – ’t Vèèn…

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens