‘Een wijze rechter stuurt iemand naar de gevangenis, omdat dat hij van oordeel is, dat dat voor iedereen, inclusief de beschuldigde, het beste is. De beschuldigde wordt daarbij niet noodzakelijkerwijs als mens veroordeeld.’
Boeddhisme
Guy E. Dubois – de zeven zuiveringen
Zo ontwaakt de yogi. Zo realiseert de yogi zichzelf. Zo wordt nibbana -innerlijke vrede- zijn deel.
EBU- bestuurslid Michael Ritman – ‘Europees boeddhisme moet een veilige plek zijn’
Gisteren sprak BUN-voorzitter Michael Ritman in zijn rol als bestuurslid van de Europese Boeddhistische Unie op uitnodiging van de leiding van de Duitse DBU op de algemene ledenvergadering van de DBU in Duitsland over de maatregelen en zienswijze die de BUN heeft (genomen) om (seksueel) wangedrag binnen boeddhistische gemeenschappen te voorkomen en slachtoffers de hulp en begeleiding te geven die ze nodig hebben.
2017 – Vijf meldingen seksueel grensoverschrijdend gedrag bij vertrouwenspersoon BUN
Juist waar het een taboe-onderwerp betreft als seksueel grensoverschrijdend gedrag, blijkt het vaak vele jaren te duren, soms zelfs decennia, voordat het slachtoffer zijn/haar verhaal kan en durft te doen.
Pleisterplaats Doornikshage, een plekje om op adem te komen
Het centrum heeft de tuin afgescheiden met een beukenhaag, vandaar de naam ‘Doornikshage’ en omdat het midden in een wandelgebied ligt wil het een pleisterplaats zijn voor iedereen die een rustig plekje zoekt om op adem te komen.
Zeshin – Zen en het stoplicht
Ik vroeg mij af , waarom loop ik door het rode licht? Ik had haast…eh, er kwam toch geen verkeer aan, waarom zou je dan wachten? De meesten lopen door het rode licht.
Taigu Prast – De kinderen van het licht
De vraag is of wij sinds de dagen van Franciscus Xaverius met het boeddhisme zoveel zijn opgeschoten dat het de basis kan zijn van een dialoog tussen religies.
Edel Maex – Zen is politiek
De vragen van de Boeddha gaan over hoe mensen samenleven. Het verbaast mij altijd dat oude teksten uit een ander cultuur zo actueel kunnen klinken. Doorheen alle cultuurverschillen zijn er blijkbaar algemeen menselijke elementen in samenlevingen.
Dalai Lama – Tibet kan bij China blijven als cultuur en historie worden erkend
China viel in 1950 Tibet binnen en nam de controle over in wat genoemd wordt een ‘vreedzame bevrijding’. Honderdduizenden Tibetanen kwamen om het leven, kloosters en tempels werden gesloopt.
Tibetanen bieden Tweede Kamer petitie aan
Voor vrijlating van Gedhun Choekyi Nyima, de 11e Panchen Lama van Tibet, in 1995 ontvoerd door China.
Het pad en de rust
Nergens en niemand.
Sven Vanderbiest – Wie mag er mee op het Grote Voertuig
Na het optreden van de historische Boeddha brak het tijdperk van de nikaya’s aan. Het tijdperk van de verschillende boeddhistische scholen met de illustere namen Sarvastivada, Mahsamghika, Theravada, Sthaviravada, Dharmaguptakas, Pudgalavadas, om de belangrijkste te noemen. Gaandeweg bestempeld als Hinayana-scholen waartegen de nieuwe stroming van het Mahayana zich zou afzetten.
Marleen Van den Bosch – De kunst van gelukkig zijn
We willen gelukkig zijn. Op dat verlangen stemmen we ons hele doen en laten af. Wat blijkt? We krijgen dat nooit helemaal voor mekaar.
Ardan – weten
…
Televisie – Wijsheid van de Himalaya
Sey Rinpoche (Sikkim, 1963) werd als kind herkend als zo’n reïncarnatie, en kreeg daardoor een bijzondere rol toebedeeld in de gemeenschap. Hij geeft nu spirituele leiding aan vele kloosters en dorpen, hoog in de bergen van de van de Himalaya.
Lezing Thubten Chodron Maitreya Amsterdam
Dit werk vormt het eerste deel van een samenwerkingsproject met de Dalai Lama. Het wordt een serie boeken die zijn essentiële leringen over het boeddhistische pad weergeven.
Boeddhisme in Noorwegen
De boeddhistische organisaties in Noorwegen werken samen in het Buddhistforbundet, dat op zijn beurt via Samarbeidsrådet voor tros-og livssynsamfunn (de raad voor religieuze- en levensinhoudelijke gemeenschappen) een samenwerking is aangegaan met andere religies in Noorwegen.
Zen en de dood, het gifgas in Syrië
Wat moet je als boeddhist met al dit lijden dat zich aan je geestesoog voltrekt? In ‘Zen en de dood’, een opstel van Nico Tydeman in de bundel De karper is uit het net (2012), lees ik dat de ware zenbeoefenaar de dimensie van de dood bij voortduring opzoekt, in zijn (of haar) beoefening en levenspraktijk. Historisch gezien voelen zenmonniken een vreemde aantrekkingskracht tot begraafplaatsen, lijkstoeten en gebieden waar epidemieën slachtingen aanrichtten.
Ksaf – Waar is het ego van mijn vader gebleven?
In het begin van zijn dementeren gedroeg ik me bij mijn vader af en toe op een manier waarvan ik zelf een afkeer heb. Ik begon te sussen om mijn machteloosheid te camoufleren. Of erger, ik begon een lezing te geven over wat ik wist over dementeren.
Dalai Lama – stop met discriminerend kastesysteem in India
De dalits of de onaanraakbaren vormen een grote groep mensen in India die onderaan de maatschappelijke ladder staan. Zij zijn buiten het kastenstelsel gesloten.
Ode aan de lotus sutra
‘Als een goede man of vrouw zelfs maar 1 frase van de lotus sutra kan verhelderen na mijn verscheiden, weet dan dat deze persoon een boodschapper van mij is. Hij of zij is door de Zo-gekomene gestuurd om zijn werk verrichten.’
Spiritueel materialisme
‘We hebben een antiekwinkel ingericht en iedereen vindt het prachtig, denken we. Maar eigenlijk is het niet veel meer dan een verzameling rotzooi.’
Ivo Claes – Kom en zie…
We worden uitgenodigd om te ontwaken uit onze droom, de verblinding en zelfmisleiding (de ogen sluiten, ontkennen) die de werkelijke oorzaken van ons lijden zijn. Ontwaken betekent de ogen openen. We kunnen pijn alleen maar bestrijden door haar recht in de ogen te zien. Niet ontkennen, verwerpen of afwijzen, maar aanvaarden dat de dingen zijn zoals ze zijn.
Zeshin – De andere kant
Hoe wil je het vertrouwen winnen van iemand die je niet vertrouwt?