Dit keer geen dialoog tussen Joost en Eveline of een andere gast. Joost ontving een mail van een van de luisteraars met de volgende vraag over het omgaan met andersdenkenden in deze pandemie.
Boeddhisme
De mythe van het mahāyāna
Het mahāyāna-boeddhisme is dus aan revisie toe. Het is uitgehold, onsamenhangend, hypocriet en het verschuilt zich achter een oerwoud van holle frasen.
Ad – vieren en wijden
…
Guy – Stop de opiniëring. Het is slechts waan.
Door aandachtig te mediteren ervaren we wat er gebeurt met ons lichaam; met onze gewaarwordingen/gevoelens; met onze geest en met de objecten van onze geest. Uiteindelijk zien we dat ‘wij’ dat niet zijn. Dat het slechts uitsluitend fysieke en mentale processen zijn.
Dharmapelgrim – over Afspraken, Magie en Illusie (3)
Zonder afspraken leven we met zijn allen in chaos (C), zoveel moge duidelijk zijn. Met afspraken leven we óók in chaos, maar door alle afspraken die we met elkaar naleven, merken we daar niet zoveel meer van.
Dick – Lente
Wat ik hier laat zien is mijn onvermogen om in de waarneming te blijven. Ik begin mijn ervaring meteen in te kleuren met breinfeiten. De Engelse filosoof Alan Watts noemt dit het rood schilderen van een rode roos.
Jan Veenendaal – Geen dood, geen vrees (5) – dankbaarheid
Beseffen wat een voorrecht het is (nog) te kunnen lopen op deze prachtige aarde.
China wil Dalai Lama uit geheugen Tibetaanse kinderen wissen
Chinese ambtenaren voeren soms gesprekken met kinderen die nog bij hun ouders thuis wonen en vragen hen wat ze weten over de verbannen leider, die door Chinese leiders wordt beschouwd als een separatist die Tibet wil afsplitsen van de overheersing door Peking.
Dalai Lama – Productie kernwapens en dumpen afval schaden Tibetaanse hoogvlakte
De Dalai Lama uitte zijn bezorgdheid over het feit dat Tibet wordt gebruikt voor de productie van kernwapens en het dumpen van kernafval. Dergelijke daden hebben volgens hem het leven en welzijn van wilde dieren en het milieu in Tibet aangetast.
In onze zengroep kwam de vraag op: ‘zijn wij nu boeddhisten?’
‘Willen wij het etiket boeddhist op onszelf plakken?’ Er was een gedeeld aanvoelen dat de identiteit boeddhist ons niet lekker zat.
Boeddhistische doeners en denkers – de serie (53)
Dit bracht me meer en meer terug naar mezelf, terug naar dat meisje kijkend naar de vogel die fladdert in de lucht. Door hier mee bezig te zijn werd ik steeds meer dat meisje van toen met een open aandacht en zonder oordeel kijkend naar de wereld om me heen.
Boeken – bevrijd, van bankier naar boeddhistische non
Bevrijd is een inspirerend verhaal over een vrouw dat begint met het jachtige leven in de financiële sector en via allerlei omzwervingen uitkomt in de serene rust van het Himalayagebergte in Bhutan.
Guy – Heilzaam versus onheilzaam (P. kusala vs. akusala)
Heilzaam is datgene wat ons ‘heel’ maakt. Héél. Niet versplinterd. Niet polariserend. Niet verwijderd van het andere.
Taliban en het toerisme – betaald kijken naar lege boeddhagaten
De boeddha’s van Bamiyan, die rond de zesde eeuw na Christus uit een rotswand in de Bamyan-vallei in Centraal-Afghanistan werden gehouwen, stonden 1400 jaar lang meer dan 150 meter hoog, tot de Taliban ze in 2001 met explosieven aan stukken bliezen, kort voor de invasie van de VS een einde maakte aan hun korte heerschappij over Afghanistan.
Uniek Koreaans boeddhabeeld – de glimlach van de jonge Boeddha op het moment van de verlichting
In het boeddhisme, dat geen absolute godheid kent, kan iedereen die verlichting bereikt een toekomstige boeddha zijn.
NBA-archief overgedragen aan bibliotheek UBL
Hoe gaat het met het Nederlands Boeddhistisch Archief (NBA). Dat bleek zaterdag 13 november tijdens de algemene ledenvergadering van de Boeddhistische Unie Nederland (BUN) die deze keer werd gehouden bij de Universiteitsbibliotheken Leiden (UBL).
De Facebook Sutta (SN 57.1)
Mensen delen niet elk betekenisvol ding dat hen overkomt: ze delen wat hun leven geweldig en speciaal maakt. Worden we hierdoor niet gewend om hele gebieden van ons menselijk bestaan te ontkennen? Hoe rijmen we dit met de eerste grote opdracht om dukkha volledig te kennen en te omarmen?
‘China verbiedt Tibetaanse partijleden religieuze activiteiten’
Als de partijleden zich niet aan het bevel houden, kunnen zij ontslagen worden uit overheidsbanen en verstoken blijven van overheidsuitkeringen en subsidies.
Boekbespreking – Al het andere is om vrijheid, leven zonder van alles te willen
Hoewel de teksten in het begin nogal abstract van karakter lijken en de lezer moet wennen aan de gedachtewereld van W.W.W., zijn in dit boek een aantal heldere en inspirerende inzichten te vinden. Het is een mooi voorbeeld van hoe westerse filosofie met oosterse gedachten kan worden gecombineerd en tot nieuwe inspiratie kunnen leiden.
De Boeddha en het coronavirus
Het is geen boeddhistische houding om jezelf niet te laten vaccineren (op hoge uitzonderingsgevallen na) en anderen in gevaar te brengen. De planbare zorg wordt afgeschaald; mensen die belangrijke zorg nodig hebben zoals kankeroperaties, moeten plaatsmaken voor mensen die vrijwillig hebben gekozen om zich niet te laten vaccineren en dit probleem dus in de hand werken. Hierdoor zullen dus mensen sterven omdat anderen zogenaamd ‘vrij willen zijn’. Maar deze mensen zijn helemaal niet vrij; zij onderwerpen zich aan hun eigen innerlijke autoriteit en daarom niet vrij kunnen zijn. Aan de mensen die voor hèn moeten sterven, wordt niets gevraagd, zij hebben geen enkele keus. Zelfzucht en geen mededogen hebben voor anderen is verwerpelijk en dus niet bepaald een boeddhistische houding. De Boeddha was er voor iedereen en iedereen was gelijk voor hem. Maar hij zou zeker datgene wat er nu in Nederland gebeurt, met kracht verwerpen omdat hij altijd opkwam voor diegene die onrechtvaardig behandeld wordt.
Guy – aandacht & gelijkmoedigheid (P. sati & upekkha)
Besef dat ook een pandemie tot de aard van de dingen behoort. Tot de natuurwet. Tot het proces van ontstaan en vergaan.
De Noorder Poort – waarom kwam en ging je?
In de loop van vijfentwintig jaar zijn er heel wat bewoners naar de Noorder Poort gekomen en ook weer weggegaan. Ardan stelde aan zes van hen dezelfde vragen. Lees hoe hun verblijf op het zencentrum de Noorder Poort in Drenthe hun leven heeft beïnvloed, wat hun leukste en moeilijkste momenten waren, en waarom ze de Noorder Poort uiteindelijk weer hebben verlaten.
Jan Veenendaal – geen dood, geen vrees – moeilijk (4)
Soms heb ik het moeilijk met mijn ziek zijn. Opeens ben ik verdrietig; zo maar. Dat kan getriggerd worden door muziek, een goed gesprek, een gedachte of zo maar. Eerst is er weerstand, dan niet langer vasthouden dat het er niet mag zijn. Overgave aan de situatie waarin ik verkeer is de les, het is niet anders, ik weet het.
Boeddha in de bajes – Gedetineerde Mitchell: ‘Ik gaf mijn verslaving de schuld van alles’
Toen Mitchell in de gevangenis kennis maakte met reclasseringswerker Mark, ging dat niet van harte. Zijn verwachtingen van wat Mark voor hem kon betekenen bleken onrealistisch, en als het zou gaan zoals Mark hem schetste, dan maar liever helemaal geen hulpverlening.