• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Elfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Home » Achtergronden » Een goede opvoeding voor een gezonde samenleving*

Een goede opvoeding voor een gezonde samenleving*

2 juni 2022 door gastauteur

Mensen die goed bedreven zijn in de boeddhistische Leer (Dhamma), kunnen leraren zijn. Maar ouders, die de adviseurs van hun kinderen zijn, zijn evenzo goed leraren en dragen een grote verantwoordelijkheid voor de opvoeding van hun kinderen. Kinderen horen respect voor hun ouders te hebben en zichzelf als leerling van hun ouders te beschouwen.

Liefdevolle vriendelijkheid (metta) en mededogen (karuna) vormen de ruggengraad van het boeddhisme. Daar de Leer gebaseerd is op realistische feiten, zijn deze twee componenten altijd verweven met elke vorm van het goede leven, in elk aspect. Met een goed leven bedoel ik niet een leven waarin je doet wat er maar in je opkomt, waar je verlangens naar uitgaan. Dit leidt naar egocentrisch gedrag dat voor sommige mensen geen grenzen kent. Dit leidt niet tot een gelukkig leven, maar juist tot veel ellende. Met een goed leven bedoel ik een deugdzaam leven, een leven waarin asociaal gedrag wordt voorkomen. Een leven waarin je niet alleen aan jezelf denkt, maar ook vaak stilstaat bij de mensen (en dieren) die het moeilijk hebben, ziek zijn, in oorlogsgebieden verblijven of ontheemd zijn, etc. etc. Elk wezen dat geboren is, is hoe dan ook, onderhevig aan lijden (dukkha). En wanneer je goed begrijpt wat lijden is, ontstaat er voor elk wezen een onvoorwaardelijk mededogen in je hart. Of het nu groot of klein is, dichtbij of ver weg is, knap of lelijk is, dik of dun. Het mededogend hart maakt geen onderscheid en is heel neutraal.

Liefdevolle vriendelijkheid en mededogen vormt, zoals gezegd, de ruggengraad van het boeddhisme. Wanneer je hele hart hiermee doordrongen is, is het niet mogelijk slechte dingen te doen (via lichamelijk handelen, via gedachten en via spreken). Door je te oefenen in deugdzaamheid, in een goed leven, bescherm je anderen en schenk je hen veiligheid en vrede. Je kunt dus pas goed zijn voor anderen door eerst goed te zijn voor jezelf. Het goede dat je doet voor anderen heeft op zijn beurt weer goede gevolgen voor jou. Zo zie je dat de interne wereld niet los staat van de externe wereld.

Wanneer je begrijpt dat goede daden goede gevolgen hebben, zal dit de aanleiding zijn voor de training in deugdzaamheid. Dit is het eerste niveau van juiste begrip hetgeen zeer cruciaal is op de weg naar bevrijding van lijden.

Weet je, veiligheid en vrede, zijn erg belangrijke aspecten en verwijzen ook naar Nibbana, het hoogste doel binnen het boeddhisme. De veiligheid en vrede die je vanuit jouw hart ‘in de wereld brengt’, is een afspiegeling van Nibbana. Niet dat Nibbana in de wereld gevonden kan worden, want de wereld is het geconditioneerde en Nibbana is het ongeconditioneerde. Maar die vrede en veiligheid die je in de wereld brengt en in je hart voelt, geeft de richting naar Nibbana aan. Hierdoor zou je kunnen denken dat Nibbana een plaats of een hemel is waar je naar toe gaat als je het verwerft, maar dat is het niet, anders zou Nibbana niet het ongeconditioneerde zijn. Ook kun je niet ‘Nibbana ingaan’ of ‘binnengaan’ zoals sommige auteurs dat stellen. Nibbana is iets dat je moet ‘realiseren’ of ‘verwerkelijken’ door ‘de dingen te zien zoals ze werkelijk zijn’. Het is het wakker worden uit een zeer diepe mentale slaap die door bezoedelingen (asava’s) in stand wordt gehouden. Je kunt een idee hebben over Nibbana, maar dat idee is geconditioneerd. Een idee kan slechts ergens over gaan, maar het blijft een idee of een opvatting, een zelf gecreëerd beeld. Wanneer alle bezoedelingen zijn verdreven, uitgerukt, dan weet je perfect wat Nibbana is doordat je het zelf ervaart.

Om een gezonde samenleving te krijgen en het doel (Nibbana) te bereiken zijn er goede leraren nodig. Zoals gezegd zijn ouders ook leraren. Alle leraren dragen een grote verantwoordelijkheid. En kinderen en andere leerlingen moeten mensen zijn met veel respect voor hun leraren zodat zij zich voor hen kunnen openstellen. Zij moeten gewillig zijn zichzelf te bespiegelen in gedrag en zich niet snel beledigd voelen als hun leraar een fout gedrag aankaart. Mensen met een sterk ego maken geen vorderingen op het Pad. Want waar het ‘ik’ is, daar kan de waarheid niet zijn. Ego’s botsen altijd met de waarheid. Maar als het ik kan ‘sterven’ ten aanzien van alles, zal wijsheid, het licht van begrip, beginnen te dagen. Dit is essentieel in elk leerproces. Een goed leraar of ouder is geen mooiprater en zal altijd zeggen waar het op staat. Een mooiprater is het kenmerk van een verkeerde vriend, maar een goed leraar is een ‘edele vriend’ die je verkeerde daden afkeurt en je goede daden goedkeurt. Hij berispt je op een constructieve wijze omdat hij waakt over je welzijn. Dat zijn edele vrienden.

Op de volgende pagina vind je belangrijke kernwaarden voor zowel ouders en andere leraren: Een goede opvoeding voor een gezonde samenleving.

Dat dit voor iedereen een inspiratie mag zijn zoveel mogelijk het goede te doen!

*Op basis van de Theravada leerstellingen.

Bron Sleutel tot inzicht -Ananda- Peter van Loosbroek

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Geluk, Gezondheid, Theravada, Zorg Tags: ego, karuna, leraren, metta, mooiprater, ouders, verantwoordelijkheid, verkeerde vriend

Lees ook:

  1. De gouden teerling is geworpen (4) – wél omgaan met racisme en boeddhisme
  2. ‘Ik sta in brand! Ik sta in brand!” en viel ter plekke in de Grote Hel.
  3. De kern van yoga – Bhakti yoga (deel 2)
  4. Terugblik verkiezingen 2017 – opvattingen VVD zijn op het randje boeddhistisch

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Wulf zegt

    3 juni 2022 om 09:13

    In dit artikel zit veel waarheid, maar alleen in de laatste zin zit het praktische. Hoe voedt je op, hoe ben je een ‘goede leraar’. ‘Een mooiprater is het kenmerk van een verkeerde vriend, maar een goed leraar is een ‘edele vriend’ die je verkeerde daden afkeurt en je goede daden goedkeurt. Hij berispt je op een constructieve wijze omdat hij waakt over je welzijn. Dat zijn edele vrienden’. Als we dit ter harte nemen dan krijgen we in de toekomst weer generaties die tegen een stootje kunnen, die tegenslag en als het leven niet alleen maar een groot feest blijkt, dit niet als een psychiatrische aandoening zien.

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 19 augustus 2022 - 21 augustus 2022
    Retraite weekend | Vreugde van zijn: gelukkig zijn | Live | 19-21 aug
  • 22 augustus 2022 - 26 augustus 2022
    3-daagse boeddha vakantie
  • 26 augustus 2022 - 28 augustus 2022
    Retraite weekend | Liefde en Compassie voor jezelf en anderen | Live| 26-28 aug
  • 29 augustus 2022
    Discovering Buddhism open Class
  • 30 augustus 2022
    Inloopavond Maitreya instituut Amsterdam
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Boekbespreking – Vrije staatkundige stellingen

    Erik Hoogcarspel - 17 augustus 2022

    De “Vrije staatkundige stellingen” ademt de sfeer van de moderniteit, de sfeer die het meest treffend werd verwoord door René Descartes, die 15 jaar daarvoor was overleden. Alles wat werkelijk is, is redelijk en alles wat redelijk is, is werkelijk.

    De rafelkant van onze democratische rechtsstaat – deel 2

    Kees Moerbeek - 14 augustus 2022

    De belangrijkste taak van de rechtvaardige, ‘wiel-draaiende vorst (de rājā cakkavattī) is het opheffen van armoede, die leidt tot diefstal en ander moreel wangedrag. De manier om criminaliteit te bestrijden is niet wreder straffen en de wet strikter toe te passen, maar mensen een gelegenheid en een perspectief bieden om op een eerlijke manier hun brood te verdienen. Hebben de mensen een acceptabele levensstandaard dan berokkenen zij anderen geen kwaad en zal het land vrede en rust kennen.

    De rafelkant van onze democratische rechtsstaat – Deel 1

    Kees Moerbeek - 7 augustus 2022

    De auteur signaleert een onontkoombare overgang naar een staatsgrenzen overstijgende vervlechting van belangrijke leefomstandigheden op economisch, cultureel, klimatologisch en technologisch gebied. Het verlies van houvast dat dit veroorzaakt valt samen met het verlies van de bescherming door de verzorgingsstaat. Dit wordt verergerd door de onverschilligheid in leidende politieke en economische kringen ten opzichte van de onzekerheid die de veranderingen oproepen. De weerstand die dit alles opwekt neemt op veel plaatsen onder invloed van populistische en autoritaire bewegingen ‘de vorm aan van een afwijzing van anderen, andersdenkenden en andersverschijnende mensen.’

    Woef hé…een signalering

    Erik Hoogcarspel - 4 augustus 2022

    Georg Luck (1926 – 2013) was hoogleraar aan de Universiteit in Baltimore, Verenigde Staten in de klassieke cultuur en talen. Aan het einde van zijn carrière heeft hij op verzoek van een collega een studie uitgevoerd naar een heel aparte groep van filosofen, de cynici. Het wordt cynicus is afgeleid van “hond”, kynos. Deze “honden” predikten voor het volk en leidden talentvolle leerlingen op.

    De kinderen hebben nu rust nodig. Over ouderverstoting.

    Rob van Boven en Luuk Mur - 2 augustus 2022

    De kinderen waren 5 en 4 jaar toen de moeder vertrok met de kinderen. Ze wilde niet langer als slaaf behandeld worden door haar man. De kinderrechter besliste dat het woonverblijf bij moeder was, er kwam een bezoekregeling met vader en er werd opgelegd dat de ouders mee zouden doen aan ouderbemiddeling. De bemiddeling werd geen succes en ook een tweede en derde poging mislukte. Toen kwam er een melding bij Veilig Thuis door de vrijwillige jeugdhulpverlening.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2022 – dag 230 – jatten
    • Piraterij met het mes tussen de tanden
    • Vat het nu, vat het onmiddellijk
    • Chinees zero-corona-beleid vergroot onrust in Tibet
    • Debat: Moet fake news verboden worden?

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens