• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Maatschappij » Politiek » Terugblik verkiezingen 2017 – opvattingen VVD zijn op het randje boeddhistisch

Terugblik verkiezingen 2017 – opvattingen VVD zijn op het randje boeddhistisch

12 januari 2021 door Ujukarin

In maart 2017 waren er net als nu in maart Tweede Kamerverkiezingen. De redactie van het Boeddhistisch Dagblad vroeg in februari 2017 aan een aantal boeddhisten, of mensen die de dharma als leidraad nemen, hun keus voor de stem op een politieke partij te motiveren. Dat leverde een korte serie op die de komende dagen deze week herhaald worden. De lezer bepaalt zelf op basis van de praktijk wat er van die voornemens terecht is gekomen. Zondag wordt de serie afgesloten met Schets van mijn tijdsbeeld, de blik op de huidige politieke roerselen, van Wouter ter Braake.

Op vijftien maart 2017 gaan we in Nederland naar de stembus om een Tweede Kamer te kiezen. De verkiezingen zijn spannender dan ooit. Kiezen we voor populisme of voor normen en waarden? En waardoor laten we onze keus bepalen? Hoe kiezen boeddhisten? Zijn ze politiek geëngageerd? In deel twee van deze serie over het stemgedrag van boeddhisten in Nederland,  breekt Ujukarin een lans voor de VVD.

Gisteren brak ik een lans voor GroenLinks, vandaag doe ik hetzelfde voor de VVD. Hoe dat kan leest u hieronder. De meest spraakmakende samenvatting van het programma van de liberalen is de brief/advertentie van lijsttrekker Rutte van vorige maand, met hoofdpunten als:

“Doe normaal of ga weg. (…) We zullen glashelder moeten blijven maken wat normaal is en wat niet normaal is in dit land. We zullen onze waarden actief moeten verdedigen.” , (uit het programma zelf) “Zo kan het Nederlanderschap ook worden ingetrokken bij terroristen met alleen de Nederlandse nationaliteit”, en “De oplossing is niet om dan maar groepen mensen over één kam te scheren, uit te schelden of hele groepen simpelweg het land uit te zetten. Zo bouwen we toch geen samenleving met elkaar?”

Wel, deze opvattingen zijn op het randje; er zitten dimensies in van niet-metta en karuna doch angst en haat zaaien of in ieder geval bevestigen. Maar ook dimensies die nadrukkelijk afstand nemen van dat laatste, zoals ‘de oplossing is niet…’. Rutte heeft in een schriftelijk interview kort na die advertentie duidelijk gemaakt dat het programma puur bedoeld moet worden als aanscherping van het strafrecht op gedrag, niet op bevolkingsgroep. En kiest daarmee impliciet voor de consequentie dat áls gevolg van een verscherpte wettelijke regel mensen-met-autochtone-roots het land zou verlaten (uitzetten), dat dan iemand met hetzelfde gedrag zonder die roots ook semi-permanent hetzelfde zou moeten doen. Huis en haard moet verlaten. Dus een herleving van de 19e eeuwse semi-permanente strafkolonie Veenhuizen voor heropvoeding van onaangepasten’, inclusief recidivisten als pakweg voetbalhooligans, witteboordencrimineel of verkrachter – ongeacht de afkomst.

Los van de vraag hoe realiseerbaar dit allemaal is, die je overigens voor elk verkiezingsprogramma kunt stellen: is hoe staat het boeddhisme in deze opstelling? Want compassie geldt niet alleen de dader maar ook het slachtoffer en de maatschappij. Law-and-order is soms helaas nodig om de maatschappij stabiel te houden. En let wel, mensen zonder Nederlands paspoort verliezen ook onder huidig recht al hun verblijfsvergunning na veroordeling voor een –zwaarder- misdrijf en worden na strafvoltooing in principe uitgezet.

Laten we ook de rol van Upaya (vaardigheid en wijsheid) niet vergeten: gegeven het feit dat veel kiezers al dan niet terecht de nodige angst en groepshaat opgebouwd hebben, dan is het ‘ombuigen’ naar stemmen op een partij die tenminste binnen de grondwet blijft inplaats van die op te willen blazen, zoals de PVV,  mogelijk beter. Zoals ik eerder betoogde: “Elke associatie met racisme-vergoelijking aan rechterzijde (PVV en afsplitsingen of overige sympathiserenden) of linkerzijde (Denk) kan dus als boeddhist in het Westen gewoon niet, sorry!”

Het tweede punt is niet één enkel programmaonderdeel maar meer een achterliggend principe: de overheid alleen een rol laten spelen als dat niet anders kan. Dus op veel plekken kiest de VVD voor minder (knellende) regelgeving. Bijvoorbeeld voor de gezondheidszorg een versterking van de huidige private rol, met statements zoals: “Om er voor te zorgen dat de zorg in Nederland iedere dag beter wordt, moet het voor particuliere investeerders aantrekkelijker worden om geld te investeren in de zorg. Dit doen we door de wet zo te wijzigen dat het mogelijk wordt om rendement op die investeringen uit te keren aan investeerders.” En dat vind ik mooi in lijn met mijn advies van gisteren: “Waar overheidstaken vermeden kunnen worden, bijvoorbeeld in handel en dienstverlening met een concurrerende markt, werkt de privésector met zijn ‘a private vice is a public virtue’ vaak een stuk beter.” Je moet niet zwartwit vanuit individueel versus collectief belang denken in boeddhisme, maar juist in het grotere belang voor álle levende wezens. En, mits voldoende ingeperkt om kwaliteit en concurrentie te garanderen, is de vrije markt daar zeker niet slechter in dan door de overheid zelf uitgevoerde of overgereguleerde taken. Kijk maar naar de gezondheidszorg: de enorme wanverhouding tussen handen-aan-het-bed en managementlagen is meer ontstaan vanuit Haagse sterke-overheids-regels dan vanuit de laissez-faire gedachte in pakweg het VVD-programma!

Het is slechts een steekproef uit het VVD-programma, er zou op heel wat meer terreinen wat op te merken zijn. Op de achterliggende principes van het programma kan ik vanuit geëngageerd boeddhisme en ethiek weinig aanmerken; je zou kunnen zeggen dat op heel wat plekken waar pakweg GroenLinks een situatie als positief beoordeelt, het glas halfvol vindt, de VVD dan wat pessimistischer is en in ieder geval voor sommige medelanders realistischer. En juist omdat we hier over groepsprocessen praten, niet over losse individuen waarvan we de motivatie voor een daad kunnen leren kennen, is geen van beide algemene uitspraken per definitie niet-boeddhistisch dan wel ‘fout’.

Doch ook hier als bottom line: waar ik over de achterliggende principes bij de VVD geen aanmerkingen heb vanuit het boeddhisme, daar heb ik het over uitwerking geregeld wél. Maar dat hoort nu eenmaal bij zwevende kiezers.

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Achtergronden, Geluk, Politiek Tags: GroenLinks, karuna, metta, VVD

Lees ook:

  1. Milieudefensie – meerderheid Nederlanders wil dat overheid zuivel- en vleesbedrijven dwingt hun uitstoot te verminderen
  2. VVD meest dieronvriendelijke partij (2)
  3. Gelijkmoedigheid
  4. Beeldschets

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Ujukarin zegt

    12 januari 2021 om 15:24

    Dank voor de herplaatsing! Vanaf eind volgende week komt er een blogserie (okay ‘schrijfsel’ lijkt me vooralsnog de beste vertaling) waarin ook dit standpunt wordt herhaald, maar de serie raakt de politiek op heel andere wijze.

    With folded palms,

  2. y. haarsma zegt

    12 januari 2021 om 15:33

    hee wat ?! zijn jullie van het padje geraakt aangaande de VVD ??

  3. G.J. Smeets zegt

    12 januari 2021 om 16:49

    VVD heeft geen aandacht, nooit gehad ook, voor de fysische en biologische voorwaarden voor civilisatie. En boeddhisme heeft die aandacht al helemaal niet.
    Nu neem jij de VVD de maat met ‘boeddhistische’ criteria. Dat is zoiets als de blinde (buddisme) die de lamme (VVD) adviseert.

  4. Ujukarin zegt

    12 januari 2021 om 17:23

    @GJ, inderdaad. Ik heb destijds voor het VVD programma meer hun immigratiestandpunt eruit gehaald dan het Groene deel, dat gaf ook een mooie illustratie van het spectrum dat conform boeddhistische ethiek acceptabel is naast het destijds ook geplaatste GroenLinks verhaal.
    Tenzij het inmiddels veranderd zou zijn, dan zie ik graag citaten van hun partijprogramma, zie ik nog steeds geen breekpunten ook qua Groenheid bij het VVD programma. Het lijkt zelfs dat heel misschien rekeningrijden bespreekbaar gaat worden ;-) Nogmaals, in mijn denktrant kunnen vanaf PartijvoordeDieren en Groenlinks aan de ene zijde van het spectrum en VVD aan de andere zijde stemkeuzen door de boeddhistisch-ethische deur. Dat nog verder naar rechts en nog verder naar links dat níet kan heeft vooral te maken met het populisme aan die extremen, waar men echt bereid is de samenleving kapot te maken puur om de eigen groepsbelangen te vergroten.

    @Haarsma: nee hoor. Ik speel graag advocaat van de duivel ;-) maar heb dus nog geen punt gezien waar de VVD overtuigend boeddhistisch-ethische waarden zou breken. Niet dat ik ze zelf zou stemmen, ik ga toch ietsje progressiever zitten, maar de vraagstelling was of het kan qua ethiek. Ik lees gaarne het tegendeel.

    With folded palms,

    • G.J. Smeets zegt

      12 januari 2021 om 21:15

      “De redactie van het Boeddhistisch Dagblad vroeg in februari 2017 aan een aantal boeddhisten, of mensen die de dharma als leidraad nemen, hun keus voor de stem op een politieke partij te motiveren. “

      Dat is de vraag aan jou.

      En op die vraag geef je geen antwoord.
      Wat je doet is de VVD je ethische hoepel voorhouden. Alsof de VVD jouw hoepel ook maar een zier kan schelen. Ik begrijp dat je anno 2021 zwevende kiezer bent. Troost je, je zweeft met velen. Ik niet. Partij voor de Dieren is de enige partij die snapt wat er anno 2021 op het spel staat: de fysische en biologische voorwaarden voor humane civilisatie.

      • Ujukarin zegt

        13 januari 2021 om 11:40

        Klopt, maar dat is oude koeien uit de sloot halen ;-)
        Ik heb in 2017 gekozen om niet mijn stemgedrag uit te leggen, maar mijn stem-shortlist. Die vrij ruim is en was, namelijk zo’n beetje alle partijen buiten de extremen aan linker- en rechterzijde. (Geheimpje: de SP noem ik nergens omdat ik er gewoon nog niet uit ben of die, i.t.t. Groenlinks, nu wél of niet te extreem zou zijn versus Boeddhistische ethiek. Ik sta zeker open voor een publieke of privé-dialoog om dat uit te gaan vinden.)
        En hopelijk hebben lezertjes er wat aan. Dat jij er blijkbaar niets aan hebt, jouw keuze en vrijheid.

        With folded palms,

Primaire Sidebar

Door:

Ujukarin

Ujukarin is lid van de Triratna Boeddhistische Orde. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

02 feb
Meditatie in het dagelijks leven
2 feb 23
05 feb
Zen ochtend met Doin Sensei
5 feb 23
05 feb
Medicijnboeddha ceremonie | Live en Online
5 feb 23
05 feb
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
5 feb 23
05 feb
Rotterdam - geleide meditatie (vipassana meditatie)
5 feb 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Erik – Een kleine geschiedenis van de leegte

    Erik Hoogcarspel - 1 februari 2023

    Logica is als de Formule 1: het geeft een hoop lawaai, maar het leidt ergens naar. Leegte gaat ook nergens naartoe, het heeft geen geschiedenis, dat hebben alleen de mensen die erover praten.

    Erik Hoogcarspel – Een beter boeddhisme met fenomenologie

    gastauteur - 16 januari 2023

    De Boeddha heeft zich ook nooit 100.000 geboortes herinnerd. Als je een goede meditatie hebt dan kan het voorkomen dat er heel veel situaties van vroeger door je hoofd spelen. En dat zijn allemaal geboortes van een ik en de dood van een ik. Je ik is niks anders dan het volledig verwikkeld zijn in jouw situatie. En dat gebeurt ook in je meditatie.

    Periyar E.V. Ramasamy de hemelbestormer

    Kees Moerbeek - 15 januari 2023

    De maatschappelijke initiatieven van de zakenman Periyar maakten hem populair en zijn populariteit nam toe door zijn activiteiten in de lokale politiek. In 1919 sloot hij zich aan bij het Indian National Congress, maar verliet deze partij teleurgesteld in 1925, omdat volgens hem de partij alleen de belangen van de brahmanen diende. In 1925 richtte hij de Self-Respect Movement op en daarna de Vaikom Satyagraha. In datzelfde jaar ging hij zijn eigen politieke weg.

    De twee hersenhelften ondergaan een hiërarchie verwisseling

    Rob van Boven en Luuk Mur - 11 januari 2023

    Een vriendin brak haar voet op vier plaatsen en kwam thuis te zitten. Ze woont alleen en toen ze de thuiszorgmedewerkster vroeg een boterham te smeren voor haar, was het antwoord dat ze dit niet mocht doen volgens haar protocol.

    Paul Boersma – Meditatie en pijn

    Paul Boersma - 10 januari 2023

    We vermijden in het dagelijks leven het lijden door er instinctief omheen te gaan, of anders door het te negeren, er geen aandacht aan te schenken, het te onderdrukken. In het eerste geval gaat het om mogelijke toekomstige pijn, in het tweede om aanwezige pijn, waarbij het makkelijker is psychische dan lichamelijke pijn te negeren, en makkelijker om de pijn van anderen dan de eigen pijn te negeren. Vermijden en negeren: dit is de dierlijke kant van ons mens-zijn.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • De virtuele denkster 407
    • Dick – Leegte die liefde is
    • Wakker Dier prikt romantisch beeld van zuivelsector door
    • Renske – haiku
    • Seitan neprunderlapjes met pittige saus

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens