• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Zen » Als de rook om je hoofd is verdwenen

Als de rook om je hoofd is verdwenen

3 juni 2022 door Zeshin van der Plas

Deze week maakte de Nederlandse regering bekend dat een pakje sigaretten binnen twintig jaar meer dan veertig euro zal kosten. Nu kost een pakje acht euro. Zal die hoge prijs fervente rokers afschrikken?

Er is mij ooit gevraagd of ik een groepje rokers via meditatie wilde begeleiden om te stoppen met roken. Het leek mij wel een uitdaging en splitste onderstaande in hun maag.

Ik ben boeddhist en boeddhisten mediteren, meditatie is geen methode om te stoppen met roken. Meditatie is bedoeld  om een ontmoeting te bewerkstelligen met het werkelijke zelf. Dit werkelijke zelf, is het ultieme onvervangbare zelf, dat wat we Boeddha kunnen noemen ‘niet gebonden aan tijd of ruimte’ de ervaring van de eenheid van alle bestaan meditatie zorgt voor een herstel met het werkelijke zelf.  Wat je doet met roken is  daar steeds verder van verwijderd raken.

Op de meest uiteenlopende manieren wordt melding gemaakt dat roken slecht is voor de gezondheid. Er word nergens melding gemaakt dat roken afbraak van het bewustzijn bewerkstelligt.

Het meest duidelijke signaal is dat een x aantal keer per dag een roker zijn aandacht verlegt naar: “even een sigaretje roken”. Dit is in principe het hele probleem van het roken. Er is behoefte aan een prettige sfeer en een prettig gevoel.  Je aandacht ligt niet meer bij waar je me bezig was maar bij: “Ik wil even genieten” Dat wil zeggen dat je het leven op z’n minst ongezellig vindt en met een sigaretje er bij is het leven een stuk gezelliger.

Rokers zijn dan ook gezellige mensen, het is goed toeven in het gezelschap van rokers. Vanuit dit standpunt is er voor niemand iets mis met roken. “Een tevreden roker is geen onruststoker” . Tot dat het je te duur komt te staan, de prijs wordt te hoog. Je begint te betalen met je reuk- en smaakvermogen. Begin nu niet met: “Vertel mij eens wat nieuws”

Ik heb zelf jaren lang gerookt, ik ben een ervaringsdeskundige. Wat ik jullie ga vertellen heb ik geleerd lang nadat ik gestopt ben met roken. Ik zei al dat het goed toeven is bij rokers, rokers zijn gezellige mensen, tot dat er geen sigaretten meer voorradig zijn.

Jaren heb ik met drugsverslaafden gewerkt, heroïneverslaafden zijn constant overspannen zonder dat ze het zelf in de gaten hebben. Ze zijn luidruchtig, ze schreeuwen en zijn duidelijk aanwezig, de hele wereld staat in dienst van hun behoefte.

Hoe ben je er aan toe zonder sigaretten? Hoe overspannen ben je dan? Waarom ben je in de eerste plaats begonnen met roken? Deze vragen, daar moet je zelf een antwoord op zien te vinden. Aan mijn antwoord heb je niets, dat is mijn antwoord, een antwoordt wat je misschien aan neemt of verwerpt. Je moet je eigen overtuigende antwoord vinden, dat is werkzaam en daar heb je iets aan.

Boeddhisten zijn min of meer vegetarisch laat ik via het boeddhistisch dieet trachten uit te leggen waarom roken je bewustzijn aantast.

Shojin Ryori (vegetarisch koken)

De Japanse kloosterkeuken heet Shojin Ryori. Letterlijk vertaald betekent Shojin ‘voeding voor spirituele ontwikkeling’. De basis hiervoor ligt in de tien boeddhistische voorschriften. Eén van die voorschriften is:

“Wie de weg[1] volgt zal zich niet verliezen in alcohol of drugs, nog anderen daartoe aanzetten”.

Alles wat je tot je neemt heeft invloed op je zintuigen, reuk en smaakvermindering, en daarmee op je bewustzijn. Van alcohol raak je beneveld, je brandt  op en uitdroging is het gevolg.  Vlees eten is ook niet bevorderlijk voor je bewustzijn, suiker geeft een kortstondige energie stoot, met vermoeidheid als gevolg, enz.

Het menu van de zenkeuken is gebaseerd op het helder houden van het bewustzijn. Helderheid van geest is een voorwaarde om tot inzicht te komen; inzicht in wat roken is, wat roken met je doet.

Je voedselpatroon aanpassen is niet voldoende om tot werkelijk inzicht te komen. Om een confrontatie te hebben met dat: “ wat lekker wil eten, lekker roken, lekker leven, met dat wat we als “ons zelf” beschouwen”. Daar inzicht in te krijgen dat geeft daadwerkelijk een oplossing.

De techniek die hiervoor gebruikt wordt heet meditatie. De manier van meditatie die we vandaag gebruiken wordt “Bompu-zen” of gewone zen genoemd. Dit is samen meditatie beoefenen om te verkrijgen wat elk mens zoekt, geluk en gezondheid, een gevoel van welbehagen.

Er is ook niets mis met het ontwikkelen van gezondheid en welzijn. Gezonde en gelukkige mensen maken geen problemen of ruzie en zorgen voor een vreedzame samenleving. Je hoeft hiervoor ook geen vegetariër te worden en je mag gewoon je biertje of wijntje blijven drinken. Je doel is te stoppen met roken. Toch wil ik ingaan wat wij hier doen en beoefenen om je bewust te maken van je eigen rookgedrag.

Onze manier van zen beoefening heet Daijo-zen voor beginners, en Saijojo-zen voor gevorderden. Deze manier van beoefening leid tot het inzicht, dat zolang er nog één wezen in het universum lijdt, Boeddhaschap onmogelijk is.

Vanuit deze gedachte is een keuken ontstaan waar ingrediënten gebruikt worden die het bewustzijn zo min mogelijk aantasten. Als vanzelf vloeit hier ook een milieubewuste levensstijl uit voort.

Dogen Zenji, de grondlegger van het Soto Zenboeddhisme, schreef in 1237 het boek Tenzo Kyokun: (Aanwijzingen voor de kok). Daarin schrijft hij dat het begrip ‘Doshin’ het belangrijkste ingrediënt van de zenkeuken is. Doshin betekent ‘gedrevenheid’, of ‘streven naar’.

Ga bij jezelf maar na wat is jou “Doshin” jou drijfveer om te stoppen met roken?

Op zich leek er eigenlijk niks mis met roken, vijftig jaar geleden was roken nog gezond, dokters prezen het aan, je had sigarettenmerken zoals “Dokter Dushkind”. “Blijf kalm, neem een Dr. Dushkind”. dit was de leuze waarmee tabaksproducent Dr. Dushkind in de jaren voor de oorlog reclame maakte voor zijn sigaretten. Roken zorgde voor een rustmoment in ons o-zo-drukke bestaan. “De dokter zelf rookt ze ook!”.

En,… de goeie ouwe tijd, zo van…”in een rijtuigie, in een rijtuigie helemaal naar Vinkenveen.” In de goeie ouwe tijd was het net zo druk, druk, druk, als nu. Het was anders druk maar roken zorgde voor even uitblazen, de therapie van de dertiger-, veertiger-, vijftiger jaren.

Roken was in de jaren voor de oorlog zo gewoon, als je niet rookte behoorde je tot de kleine minderheid. ‘Roken was gezond.’

Het boeddhistisch gedachtegoed “zolang er nog één wezen in het universum leid is Boeddhaschap onmogelijk” dat is er de oorzaak van dat het collectieve wereldbewustzijn zich ontwikkeld. Alles is aan verandering onderhevig, het totale universum is in beweging.

Deze universele ontwikkeling heeft er toe geleid dat roken als ongezond wordt gezien. Op pakjes sigaretten hoort niet te staan: “Roken is schadelijk voor uw gezondheid”, er zou moeten staan ‘Leven is schadelijk voor uw gezondheid.’

[1] Het Boeddhistische pad.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Columns, Geluk, Gezondheid, Zen, Zeshin van der Plas, Zorg Tags: prijsverhoging, roken

Lees ook:

  1. Als de rook om je hoofd is verdwenen
  2. Het jaar 2021 – dag 342 – rookschuw
  3. Nothing
  4. Tien jaar Boeddhistisch Dagblad

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Zeshin van der Plas

Zenleraar, oud-globetrotter, oprichter van Suiren-ji zencentrum. Schrijver van versjes, liefhebber van het leven. www.zencentrum.nl 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

02 feb
Meditatie in het dagelijks leven
2 feb 23
08 feb
Online Lezingenserie 'Spirituele wetenschap - De nieuwe wetenschappelijke mentaliteit' (2)
8 feb 23
08 feb
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
8 feb 23
09 feb
ONLINE - Meditatiecursus in de Dhammakaya traditie
9 feb 23
09 feb
Rotterdam - geleide meditatie (vipassana meditatie)
9 feb 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Taigu – Het lijden in de wereld

    Taigu - 6 februari 2023

    Het komt Taigu voor dat boeddhisme te vaak gaat over ‘verlichting’ en te weinig over het lijden in de wereld, dat eerst moet worden opgelost voordat iemand zich in spirituele zin bevrijd kan wanen. Het existentiële kerndilemma van boeddhisme is dat wij ieder delen in de rotheid van de wereld, terwijl wij over het vermogen beschikken onze bevrijding dichterbij te brengen door het lijden van de ander te verminderen. In sommige teksten wordt dit vermogen ‘boeddhanatuur’ genoemd.

    Linkerhemisfeer domineert – een catastrofale weg

    Rob van Boven en Luuk Mur - 6 februari 2023

    We leven steeds meer in een materialistische wereld gericht op nut en macht, met hebzucht als doorlopende achtergrond motivatie. Afleiding is inmiddels vooral een noodzakelijkheid, waardoor het een gevangenis is geworden. Volle brede aandacht voor de natuur, elkaar, de omgeving kunnen we niet meer opbrengen.

    Ashoka – India’s bijna vergeten keizer

    Kees Moerbeek - 5 februari 2023

    De verdiensten van Ashoka (circa 268 – 232 v.o.j.), de derde keizer van het Mauryaanse rijk zijn groot, maar hij was bijna vergeten. De vertaling van zijn inscripties in de 19de eeuw ontrukte hem aan 2.000 jaar vergetelheid. Dit artikel gaat over het boek Mauryan India van de ook internationaal eminente Indiase historicus Irfan Habib en vooral over Ashoka’s inscripties.

    Erik – Een kleine geschiedenis van de leegte

    Erik Hoogcarspel - 1 februari 2023

    Logica is als de Formule 1: het geeft een hoop lawaai, maar het leidt ergens naar. Leegte gaat ook nergens naartoe, het heeft geen geschiedenis, dat hebben alleen de mensen die erover praten.

    Erik Hoogcarspel – Een beter boeddhisme met fenomenologie

    gastauteur - 16 januari 2023

    De Boeddha heeft zich ook nooit 100.000 geboortes herinnerd. Als je een goede meditatie hebt dan kan het voorkomen dat er heel veel situaties van vroeger door je hoofd spelen. En dat zijn allemaal geboortes van een ik en de dood van een ik. Je ik is niks anders dan het volledig verwikkeld zijn in jouw situatie. En dat gebeurt ook in je meditatie.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het regressieprobleem in de advaita vedanta
    • Het jaar 2023 – dag 38 -ziekzwakmisselijk (2)
    • Als individu ben je nooit alleen…
    • Stichter van Fo Guang Shan – eerwaarde meester Hsing Yun (97) overleden
    • Onderzoek Aon: 313 miljard dollar schade in 2022 door natuurrampen

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens