Al het historische materiaal loopt groot gevaar door de mijnbouw te worden vernietigd. Veel deskundigen vergelijken het Chinese mijnbouwbedrijf met degenen die de boeddha’s van Bamiyan hebben verwoest.
Boeddhisme
De Boeddha als mens
De historische Boeddha is al lang dood. En dat komt de latere volgelingen goed uit. Over een dode meester kan je fantaseren, je kunt hem belangrijk maken, beter, bovenaards. Je kunt projecteren, een droom om hem heen weven. Dan wordt hij meer mythe dan realiteit. En de Boeddha is er niet meer om te zeggen: “Nee, zo bedoelde ik het niet.”
Vrij zijn wie je bent
Kun je blijven staan voor je eigen idealen, voor je eigen inzichten (gebaseerd op kennis en ervaring), ondanks dat je tegengewerkt wordt, ondanks dat mensen je onheus bejegenen of negeren? Dat is vaak moeilijk, zeker als er een beroep gedaan wordt op harmonie die er zou moeten zijn of wanneer er op een andere manier het, ik noem het ‘het Boeddhistische vingertje’ geheven wordt.
De verrassende evolutionaire voordelen van het celibaat
Waarom zou iemand lid worden van een instelling die hem de mogelijkheid van een gezinsleven ontneemt en verplicht celibatair te zijn? Voortplanting is tenslotte de kern van de evolutie die ons heeft gevormd. Toch eisen veel religieuze instellingen over de hele wereld precies dit. Door deze praktijk vragen antropologen zich af hoe het celibaat überhaupt kon ontstaan.
Guy – De Boeddha is een mens, geen goddelijke creatuur
Scheppers, creators, opperbouwmeesters,… horen niet thuis in het lexicon van de Boeddha. Dhamma is een agnostische ervaringsleer zonder enige goddelijke interventie.
Start achtste conventie wereldparlementariërs over Tibet in Washington
De belangrijkste doelstellingen van de Conventie van Wereldparlementariërs over Tibet zijn De parlementariërs een leidende rol te laten spelen op het internationale toneel met betrekking tot de kwestie van het voortbestaan van de Tibetaanse identiteit en zijn rijke culturele erfgoed, dat een bijdrage kan leveren aan een vreedzamere wereld.
Sleutel tot inzicht – De wortel-belemmering
Het vernederende kastenstelsel dat in India wordt toegepast, een systeem waar mensen vanwege hun geboorte worden ingedeeld, versterkt het idee van ‘ik’ tot in grote extremen. Het is het toonbeeld van hoe ideeën van ‘ik’ tot verdeeldheid in de maatschappij teweeg brengen en groot lijden veroorzaken vooral voor de mensen die tot de laagste kasten (‘de onaanraakbare’) behoren. Deze mensen zijn volgens de hindoeïstische zienswijze helemaal niets waard.
Zelfverbranding onbekende Tibetaanse monnik uit protest tegen religieuze onderdrukking China
Sinds 2009 hebben 159 Tibetanen zichzelf in brand gestoken binnen de grenzen van China, volgens een telling van Radio Free Asia. Nog eens tien hebben zich van het leven beroofd in Nepal en India, aldus gegevens van een door de Amerikaanse overheid gefinancierde organisatie.
Birmese anti-moslim monnik werft militairen en bedreigt anti-verzetsgroepen in Birma
De boeddhistische monnik U Warthawa die campagne voert voor milities die gesteund worden door het leger van Birma, heeft verklaard dat dorpen waarin verzet tegen de junta wordt georganiseerd van de kaart moeten worden geveegd.
Over Theologie 22 – Heeft de kerk nog toekomst?
Het dringt langzaam maar zeker tot de kerk door dat de helft van de wereldbevolking uit vrouwen bestaat. Sorry, dat wisten ze natuurlijk al. Ik bedoel: de kerk begint te begrijpen dat beide helften van de wereldbevolking weliswaar verschillend van kunne zijn, maar zeker niet verschillend in kunnen.
Boeken – anders omgaan met angst
Een bevrijdende kijk op onzekerheid, schaamte en angst.
Taigu – ‘Zen op je ziekbed’
Hoe moet je zen beoefenen vanaf je ziekbed? De veertiende-eeuwse Japanse zenmeester Bassui kreeg deze vraag ooit per brief door een patiënt voorgelegd.“Wie is hij die ziek is?”, schreef hij terug. “Wie is hij die zen beoefent? Iemands gehele zijn is de Grote Weg. Deze Weg is naar zijn inhoud inherent rein en overstijgt alle vormen. Is er hierin enige ziekte?”
Guy – Vormen
Fixeer je niet op vormen. Identificatie met vormen creëert slechts begoocheling: onwetendheid, verlangen en afkeer. Kortom: illusie.
Inspiratiemiddag met meditatieleraar Jotika Hermsen (89)
Jotika Hermsen (1932) leefde 24 jaar als Franciscaanse kloosterzuster. In 1986 kwam ze op het spoor van het boeddhisme en in 1995 nam ze de acht boeddhistische leefregels aan.
Dick – Er komt je alleen liefde tegemoet
Het is lente geworden. Als alles uit de grond krult, tere blaadjes zich uit de knoppen vouwen en het bos een lichtgroen paradijs is, ja, dan is makkelijk te zien dat je omringd wordt door liefde. Maar in een isolatiecel of oog in oog met een sadistische ondervrager is dat lastiger.
Chinese Panchen Lama bevordert sinisering Tibetanen
Sinds zijn benoeming tot de 11e Panchen Lama door China in 1995 is Gyaltsen Norbu voorgesteld als het ‘gezicht van de Tibetanen en het Tibetaans boeddhisme’.
de Boeddhistische blik – Sing me a song
In Bhutan raakt de 17-jarige monnik Peyangki door de intrede van smartphones afgeleid van de dagelijkse rituelen van het kloosterleven. Hij heeft middels WeChat een vriendin in de stad opgedaan en is compleet vergroeid geraakt met zijn telefoon, net als al zijn vrienden in het klooster.
Geen dood, geen vrees (32) – geen vervolgonderzoek nodig
In het gesprek dat ik met een oncoloog had over een onderzoek dat hij had gedaan met een nieuw medicijn ging het alleen over de mogelijke levensduurverlenging. Op geen enkele manier kwam de kwaliteit van leven ter sprake.
China – ‘archeologie ontkent geschiedenis Tibet’
China’s ontdekking van archeologische vindplaatsen in Tibet uit prehistorische perioden wordt gebruikt als bewijs dat het verhaal van een eigen geschiedenis van Lhasa teniet wordt gedaan en dat de nadruk wordt gelegd op het feit dat het altijd een integrerend deel van Peking is geweest.
de Boeddhistische blik – Herhalingen Boeddha in de polder
Nederland en spiritualiteit gaan steeds vaker hand in hand. Het Boeddhabeeld heeft inmiddels de tuinkabouter vervangen, maar zijn we daardoor allemaal happy en zen? Joris Linssen gaat in gesprek met Nederlanders die een persoonlijke crisis hebben weten om te buigen tot een waardevolle levensles.
Robert Keurntjes – Zorgen over het boeddhisme
Ik vraag me af in hoeverre het heilzaam is, is de rigiditeit waarmee sommigen het boeddhisme beleven. Vragen of je met het boeddhisme geld mag verdienen en of je als boeddhist vlees mag eten worden daardoor vanuit een verkeerd perspectief gesteld. Boeddhisme is uiteindelijk niet geïnteresseerd in de vraag of iets mag. De vraag is wat een handeling doet met je geest.
Boeddhisme en de bevrijding van het lijden
Van een door het orthodox-protestantisme beïnvloed gesloten mens- en wereldbeeld, met haar strenge leer, ging ik geleidelijk naar de beleving van een open bewustzijn, aangereikt door het boeddhisme.
Tibetanen en vrienden vieren in Nederland verjaardag Dalai Lama
Als symbool van de geweldloze strijd van het Tibetaanse volk en charismatisch ambassadeur voor de wereldvrede en het klimaat, heeft hij zich zijn leven lang onvermoeibaar ingezet voor de bevordering van fundamentele waarden als mededogen en religieuze verdraagzaamheid.
Boeddhistisch priester Ruth Ozeki wint Women’s Prize for Fiction
Tiener Benny Oh is de held. Zijn vader, een jazzklarinettist, wordt overreden door een vrachtwagen met kippen en kort daarna begint Benny stemmen te horen. Borden, beschimmelde kaas en een schaar spreken tot hem.