Ik herinner mij dat een jonge achterbuurman ooit bij mij thuis voetbal kwam kijken, omdat hij geen televisie mocht hebben als onderwijzer op een Calvinistische school. Televisies waren luxeartikelen – dus ‘verboden – en voetbal kijken was een zonde.
Boeddhisme
Themamaand geëngageerd boeddhisme ‘Kom van je kussen’
En natuurlijk zijn er ook inzichtgevende en inspirerende lezingen en meditaties van vaste en toegewijde begeleiders. Bijvoorbeeld over het verschil tussen empathie en compassie.
Baas over eigen karma
Het individu is de enige die de volledige controle heeft over zijn daden, ongeacht de druk die anderen op hem kunnen uitoefenen. Een onheilzame handeling onder grote druk uitgevoerd, heeft echter een ander karmisch effect dan een vrijwillige onheilzame handeling.
Guy – Kijk. Zie. Observeer.
Boeddha’s weg is niet de gemakkelijkste. Niet de eenvoudigste. Niet de meest voor de hand liggende.
Hengstdijk – Retraitecentrum Metta Vihara viert tiende verjaardag
Het jaar 2022 is om drie redenen een feestelijk jaar: 50 jaar geleden vond de eerste (VWBO) Triratna retraite op Nederlands/Vlaamse bodem plaats; min of meer 20 jaar geleden is de Stichting Metta Vihara opgericht en 10 jaar geleden opende Metta Vihara als retraitecentrum haar deuren.
Speciaal gezant VS voor Tibetaanse zaken ontmoet Nepalese premier
Zij bracht ook een bezoek aan Dharamsala waar zij activisten en leiders van de gemeenschap in ballingschap ontmoette. Afgelopen donderdag ontmoette ze de Tibetaanse spirituele leider Dalai Lama.
Den Haag – Mensenrechtenfilmfestival in Nederland
In ‘Never Forget Tibet’ vertelt de Dalai Lama over zijn reis en vlucht van Tibet naar India in 1959. De film illustreert de bezorgdheid over de mensenrechten in Tibet.
Dick – Bedelen
Ik buig mijn hoofd voor Annapurna terwijl er een lawine naar beneden dendert van het soort dat Annatoli doodde.
Boekbespreking- De lach van de Boeddha. Een ontmoeting met de boeddhistische filosofie
Vandepitte gooit zijn lezers al snel in het diepe met zijn uiteenzetting over de leegte. Hij geeft daarbij een eigen interpretatie, die enigszins afwijkt van de boeddhistische teksten.
Geen dood, geen vrees (28) – Identiteit
Op het moment van sterven verliezen we niet alleen alles wat we bezitten, maar ook onze volledige identiteit. De reden waarom we bang zijn voor de dood, is dat we onszelf identificeren met deze wereld, dit lichaam, ons bezit, onze status, en onze familie.
De schoonheid van de lente blokkeert mijn weg
Dit werd geschreven minder dan twaalf uur nadat ik verliefd werd op een non. Het gebeurde in de Vien Giac-tempel in Vietnam op oudejaarsavond in het mooie dorp Cau Dat in de hooglanden. Ze was twintig.
Boeddha en zijn innerlijke verlichtingsstrijd
Twee soorten twijfel, elke dag herkenbaar!
De schoonheid van het vergankelijke en onvolmaakte: wabi-sabi
Wabi beschreef oorspronkelijk de eenzaamheid van het leven in de natuur, weg van de samenleving. Sabi betekende mager of verdord, een bloem voorbij zijn bloei. De twee woorden suggereerden dus aanvankelijk de minder aantrekkelijke ervaringen van verlatenheid en aftakeling in de natuur.
In het hart van alle dingen
‘De andere kant, en die is eigenlijk veel moeilijker, is de levenslange leerweg om vanuit dat inzicht te leven. Dat betekent dat je handelen in iedere situatie voortkomt uit wat hopelijk het beste is voor de situatie als geheel. Dat geeft een ander perspectief. Het betekent niet dat je jezelf altijd moet wegcijferen, want je bent zelf ook onderdeel van de situatie. Maar alles wordt anders als je kijkt vanuit de situatie als geheel en niet vanuit ‘wat betekent het voor mij’.
Guy – Onthechting (P. viveka)
In de suttas komen we op verschillende plaatsen het begrip ‘viveka’ tegen. Het is een Pali-woord dat moeilijk te vertalen valt.
Barak 2b
In de tentoonstelling Als muren konden spreken worden verhalen verteld over de bewoners van de barakken van kamp Vught. Ik luister naar het verhaal van een studente wier oma tijdens de Tweede Wereldoorlog in Kamp Vught zat. Ze vertelt dat het zusje van haar oma op kindertransport werd gezet en nooit meer is teruggekeerd.
Noorder Poort – Acht nieuwe zenleraren
‘Voor ieder individu ligt hier de opdracht in vrede en harmonie te leven. Tot op de dag van vandaag zijn we er als mensheid nog niet in geslaagd in vrede met elkaar te leven. Op vele manieren, vanuit verschillende invalshoeken kunnen we naar die vrede toewerken. In Zen volgen we de weg van de Boeddha om de vrede in ons zelf te ontwikkelen en te cultiveren. Van daar uit zullen we vreedzaam denken, spreken en handelen.’
De grondregels van zen
Boeddhanatuur is de wortel van ons wezen. Het is niet iets dat we door de jaren heen ontwikkelen, het is niet iets dat we kunnen bereiken. Het is de absolute natuur. De zenoefening gaat om direct kijken in die eigen natuur. Dus we zeggen niet dat je je ware natuur moet begrijpen. In plaats van kijken in zeg ik meestal: realiseren van.
Dalai Lama – ‘meer aandacht voor de leer van Gautama Boeddha’
De Dalai Lama: ‘Wat mij betreft, ik ben een eenvoudige boeddhistische monnik die de traditie van de Boeddha volgt. Elke ochtend, zodra ik wakker word denk ik na over de onderlinge afhankelijkheid van de dingen en over de altruïstische geest van verlichting. Ik vind ze zeer behulpzaam voor mijn geest.’
Over Theologie deel 17- Moderne Tijd (2)
De moderne tijd is volgens de cursus theologie dus zo rond het jaar 1500 na Christus begonnen. Nu speel ik zelf een rol in een soort reenactment spel met betrekking tot 1672 (bekend als ‘het rampjaar’) en daar bespeur ik niets moderns in. Eerlijk gezegd vind ik dat die tijd alles ontbeert dat ‘modern’ genoemd zou kunnen worden.
Boeddhistisch Birma – dodelijkste plek voor burgers
Het leger heeft de huizen van de dorpelingen in brand gestoken en hen gedwongen hun toevlucht te zoeken in de jungle, waar zij grotten hebben gevonden om zich te verbergen en slapeloze nachten door te brengen.
Vesak – bericht van Thich Nhat Hanh uit 2013
Ons boeddhisme is gecorrumpeerd, niet in staat om zijn oorspronkelijke rol te spelen.
Cittanupassana – bewustzijn als grondslag voor oplettendheid
De betekenis van gedachten in gedachten observeren is het herkennen van de onderliggende aard van de gedachte zonder te reageren op de inhoudelijke kant van de gedachte.
Guy – Bevrijding (P. vimutti)
Wat leert de Boeddha? Enkel datgene wat nodig is om ons naar de Andere Oever te brengen: de innerlijke rust van bevrijding.