• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » ‘China wil met het boeddhisme invloed in Zuid-Azië vergroten’

‘China wil met het boeddhisme invloed in Zuid-Azië vergroten’

8 december 2018 door de redactie

China gebruikt het boeddhisme om zijn invloed in Zuid-Azië te vergroten. Van het herschrijven van boeddhistische teksten door de introductie van de eigen Chinese versie, tot het ontwikkelen van eigen boeddhistische pelgrimsplaatsen en het onder toezicht stellen van boeddhistische kloosters door de communistische partij, werkt China langzaam aan het veranderen van het India-gerichte boeddhisme en ontpopt zich op termijn als leider van de boeddhistische wereld.

In China leven 250 miljoen aanhangers van het boeddhisme- volgens informele schattingen zo’n 400 miljoen. De Chinese president Xi Jinping verklaarde tijdens het laatste partijcongres dat het boeddhisme van geen betekenis meer is in India en nu wordt gekoesterd in China, vanwaar het zich ooit verspreidde naar Zuidoost-Azië en Japan. Zo wil China op een eigen religieuze wijze zijn invloed vergroten en de invloed van het boeddhisme in India marginaliseren.

China heeft volgens het persagentschap ANI getracht zijn versie op het ontstaan van het boeddhisme in China te domineren door de controle te nemen over het Common Text Project (CTP), onder leiding van de Maha Chulalongkorn Universiteit in Thailand. Oorspronkelijk was het de bedoeling dat er één Engelstalig document zou ontstaan van meer dan 250000 woorden en ongeveer 425 pagina’s van geselecteerde vertalingen uit het Tibetaans, Pali, Sanskriet en Chinees, uit de theravada, mahayana en vajrayana tradities. Tibetaanse geleerden die bij het project betrokken zijn, zeggen volgens ANI dat de oorspronkelijke teksten door China tot een paar hoofdstukken en voetnoten zijn gereduceerd en Chinese teksten als bron worden genoemd.

Daarnaast heeft China aanzienlijke invloed gekregen op internationale boeddhistische organisaties zoals de ICDV, World Fellowship of Buddhists en het World Buddhist Forum, dat onlangs zijn 5e zitting hield in de Chinese stad Putian. Ook is recent de Nanhai Boeddhistische Academie naar het model van de oude Nalanda Universiteit gesticht met cursussen in het Chinees, Pali en Tibetaans. Tweehonderd boeddhistische monniken hebben zich al ingeschreven en kiezen voor China in plaats van India om een studie te volgen. Boeddhistische religieuze plaatsen in India worden door China gekopieerd en gepromoot als religieuze pelgrimsoorden.

Nepal

China heeft de Nepalese regering gedwongen om de pro-Dalai Lama activiteiten aan de Tibet-Nepalese grens in te dammen en is begonnen aan een enorm initiatief om haar invloed uit te breiden onder de volgelingen van het Tibetaans boeddhisme in Nepal.

Opmerkelijk is volgens ANI China’s interesse in het ontwikkelen en promoten van het Gandhara spoor binnen het boeddhisme dat het verbindt met Zuid-Korea, Japan en Guru Padmasambhava. Pakistan heeft onlangs de oprichting van de Gandhara Universiteit goedgekeurd en daarmee de oude Taxila Universiteit nieuw leven ingeblazen. Boeddhistische monniken uit Bhutan worden naar de mythische Odiyana in Swat gebracht als de geboorteplaats van Guru Padmasambhava. Onder de bescherming van ICDV vierde Pakistan dit jaar de Internationale Dag van Vesak, Boeddha’s geboortedag, verlichting en parinirvana. In Bangladesh heeft China de financiële en technische expertise voor het behoud van boeddhistische sites in Comilla bij Tripura uitgebreid.

Bangladesh

Prominente leden van de door China gesteunde Shugdenfactie binnen het Tibetaans boeddhisme, die verstoten zijn door de Dalai Lama, reisden volgens het persagentschap regelmatig naar Bangladesh om met de lokale boeddhistische geestelijkheid samen te werken. In Sri Lanka heeft China flinke donaties gedaan aan de verschillende Nikayas om de invloedrijke boeddhistische geestelijkheid in te schakelen.

Foto BD/Marc Loogmans. Dalai Lama in Rotterdam 2014.

Georkestreerde demonstraties tegen de Dalai Lama, die door China een wolf in monnikspij wordt genoemd, zijn intussen beëindigd. De leiding van de International Shugden Gemeenschap (ISC) besloot volgens het persbureau Reuters om vanaf 10 maart 2016 volledig te stoppen met het organiseren van demonstraties tegen de Dalai Lama. ISC organiseerde wereldwijd in vrijwel alle landen die de Dalai Lama bezoekt een campagne van intimidatie tegen de spiritueel leider door middel van demonstraties en andere uitingen. Reuters onderzocht de relatie tussen ISC en de communistische partij van China en stelde in december 2015 vast dat de communistische partij achter de protesten van ISC zit. Monniken zouden zijn betaald door de partij om de protesten te organiseren. De demonstranten zijn leden van een groepering die Dorje Shugden, een godheid in het Tibetaans boeddhisme aanbidt. De Dalai Lama ontmoedigt deze verering, en waarschuwde zijn volgelingen dat de godheid een schadelijke geest is. Dorje Shugden toegewijden beschuldigen de spiritueel leider hen te vervolgen en het Tibetaans boeddhisme te splitsen.

Bron BNN.

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddhisme, Chinees boeddhisme, Dalai Lama, Japans boeddhisme, Mahayana, Theravada, Tibetaans boeddhisme, Zuid-Koreaans Tags: Bangladesh, Bhutan, Boeddhisme, China, CTP, eigen versie, India, invloed, ISC, monniken, Nepal, Tibet

Lees ook:

  1. Boeddhisme in de British Library
  2. Tibet, Tibetaanse vluchtelingen en de weg vooruit
  3. Dertigduizend boeddhisten ‘van buiten’ stellen de cultuur in Tibet veilig
  4. Boeddhistisch Bhutan – verder met de communisten of India?

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

02 feb
Meditatie in het dagelijks leven
2 feb 23
05 feb
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
5 feb 23
05 feb
Rotterdam - geleide meditatie (vipassana meditatie)
5 feb 23
05 feb
Volle maan mantra chant | Live en online
5 feb 23
06 feb
Introductiecursus boeddhistische filosofie en meditatie
6 feb 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Ashoka – India’s bijna vergeten keizer

    Kees Moerbeek - 5 februari 2023

    De verdiensten van Ashoka (circa 268 – 232 v.o.j.), de derde keizer van het Mauryaanse rijk zijn groot, maar hij was bijna vergeten. De vertaling van zijn inscripties in de 19de eeuw ontrukte hem aan 2.000 jaar vergetelheid. Dit artikel gaat over het boek Mauryan India van de ook internationaal eminente Indiase historicus Irfan Habib en vooral over Ashoka’s inscripties.

    Erik – Een kleine geschiedenis van de leegte

    Erik Hoogcarspel - 1 februari 2023

    Logica is als de Formule 1: het geeft een hoop lawaai, maar het leidt ergens naar. Leegte gaat ook nergens naartoe, het heeft geen geschiedenis, dat hebben alleen de mensen die erover praten.

    Erik Hoogcarspel – Een beter boeddhisme met fenomenologie

    gastauteur - 16 januari 2023

    De Boeddha heeft zich ook nooit 100.000 geboortes herinnerd. Als je een goede meditatie hebt dan kan het voorkomen dat er heel veel situaties van vroeger door je hoofd spelen. En dat zijn allemaal geboortes van een ik en de dood van een ik. Je ik is niks anders dan het volledig verwikkeld zijn in jouw situatie. En dat gebeurt ook in je meditatie.

    Periyar E.V. Ramasamy de hemelbestormer

    Kees Moerbeek - 15 januari 2023

    De maatschappelijke initiatieven van de zakenman Periyar maakten hem populair en zijn populariteit nam toe door zijn activiteiten in de lokale politiek. In 1919 sloot hij zich aan bij het Indian National Congress, maar verliet deze partij teleurgesteld in 1925, omdat volgens hem de partij alleen de belangen van de brahmanen diende. In 1925 richtte hij de Self-Respect Movement op en daarna de Vaikom Satyagraha. In datzelfde jaar ging hij zijn eigen politieke weg.

    De twee hersenhelften ondergaan een hiërarchie verwisseling

    Rob van Boven en Luuk Mur - 11 januari 2023

    Een vriendin brak haar voet op vier plaatsen en kwam thuis te zitten. Ze woont alleen en toen ze de thuiszorgmedewerkster vroeg een boterham te smeren voor haar, was het antwoord dat ze dit niet mocht doen volgens haar protocol.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Ashoka – India’s bijna vergeten keizer
    • Guy – Het Pad
    • Ludo – Boeddha-natuur
    • Ardan
    • Tussen gerijmd en ongerijmd vind je de deur naar non-dualiteit

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens