• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Is dat nu een zinvolle Nederlandse bijdrage aan de discussie?

Is dat nu een zinvolle Nederlandse bijdrage aan de discussie?

24 augustus 2023 door gastauteur

De wereld lijdt in toenemende mate aan de gevolgen van de onverantwoordelijke exploitatie van de aarde. Verschraling van de biodiversiteit, overstromingen, bos- en natuurbranden, grote armoede en onderdrukking, stagnerende samenwerking waar dat juist nodig is, enzovoorts.

Iemand die niet opgeeft te strijden voor een succesvolle aanpak van deze enorme klimaatcrisis is Joyeeta Gupta, onderzoeker en vooraanstaand medewerker van de Verenigde Naties op de gebieden van milieu en recht. Zij won dit jaar de Spinoza Prijs, reden genoeg voor De Volkskrant haar uitgebreid te interviewen. Resultaat een uitvoerig verhaal op 15 juli jl.

Dit interview bevat zeer interessante invalshoeken. Kernpunten zijn bijvoorbeeld haar idee om tot harde afspraken te komen over een eerlijke verdeling van de schaarse middelen en grondstoffen in een wereldomvattend model. De geïndustrialiseerde landen moeten een deel van hun welvaart inleveren ten gunste van de opkomende staten, culturen en gemeenschappen. Zo kunnen wellicht ook egoïstische posities en dictaturen bestreden worden.

Om zekerheden in te bouwen pleit Gupta voor iets radicaals: het instellen van de universele grondwet, dus een wetgeving voor heel de wereld. Gupta denkt dat hiermee zwakkere vormen van ‘eerlijke afspraken’ overbodig kunnen worden, vervangen door hardere juridische vormen.

Mondiale wetgeving? Het doet denken aan de ideeën van de filosoof Immanuel Kant, toen de Verlichting ook zocht naar vormen die de oorlog achter zich zouden laten. Deze vervangen door nieuwe bepalingen. Gupta heeft gelijk als ze stelt dat filosofische ethiek niet de kracht genereert, die nodig is om tot echt mondiale afspraken te komen. En ’t mooiste is dat zij zelf het vervolgonderzoek wil opzetten. Loskomen van de filosofische ideeën van Immanuel Kant met zijn universele vredesregelingen en van Karl Marx met zijn ideeën over het opheffen van de oude en ontoereikende staatsvormen.

In tijden van bosbranden, overstromingen, oorlogen, dreigementen, enzovoort wordt Gupta’s vergaande idee van juridische regulering met gejuich ontvangen. Dat zou je denken tenminste. Maar neen, de interviewers framen de kern van het probleem onmiddellijk naar hun eigen (armoedige?) denkbeelden. De interviewers stellen: ‘Toch lijkt het niet waarschijnlijk dat er in Nederland, of andere westerse landen, snel een meerderheid komt voor zulke ideeën. En zonder die meerderheid wordt het in een democratie lastig de veranderingen door te voeren die u bepleit.’

Je schrikt ervan als je dit leest, tegen de achtergrond van en de omgang met de mondiale diepe crisis. De door de genoemde vraagstelling vastgepinde Nederlanders, gefixeerd op hun onwetendheid, kunnen weer ademhalen en zich wentelen in zelfgenoegzaamheid. Nederlanders hebben al dat verander niet nodig, terwijl Gupta nu net de noodzaak wil laten zien. De oorlog was toch ver weg?

De oorlog is dichtbij, de zeespiegel stijgt hier ook, de brand wordt nog door lokale brandweerlieden met beperkte middelen geblust, het groen schreeuwt om water, maar niet alles tegelijk s.v.p.

De werkelijke urgente vraag is groot, dan moet deze helaas steeds vermeld worden. Gupta eindigt netjes, haast te bescheiden: ‘Veranderingen kunnen soms heel snel plaatsvinden.’

De journalisten doen hun werk. Maar zo’n actueel, grondig en voor de toekomst gedurfd verhaal verdient veel meer waardering. Hoera, de discussie en reflectie worden echt geopend. Dank hiervoor. We waarderen het nu en proberen delen ervan zo snel mogelijk te verwerkelijken.

De crisis is groot, ze vraagt om passende woorden, concrete voorstellen en veelvormige acties. In de hele samenleving, ingebed in alles.

Jasper Schaaf (1950) studeerde filosofie aan de RUG en studeerde in 1978 af op De invloed van Joseph Dietzgen op de Nederlandse arbeidersbeweging. Schaaf was actief in Vietnamacties, vredesbeweging, studentenbeweging, buurtwerk, linkse politieke  partijen en vakbeweging. Bestuurlijke functies in de vakbeweging, onderwijs en welzijnswerk. En een groot liefhebber van de natuur. Weblog van Jasper Schaaf over filosofie, politiek en natuur.

 

Categorie: Columns, Geluk, Gezondheid, Jasper Schaaf, Mensenrechten, Milieu, Natuur, Politiek, Voedsel, Zorg Tags: armoedige denkbeelden, bosbranden, dreigementen, Immanuel Kant, Joyeeta Gupta, Karl Marx, oorlogen, overstromingen, Spinoza Prijs, veranderingen

Lees ook:

  1. Milieucrisis maakt samenwerking nog noodzakelijker – bosbranden
  2. Klimaatverandering – miljarden mensen krijgen te maken met gezondheidsrisico’s
  3. Denken in samenhang – Friedrich Engels
  4. Waterkrachtcentrales in Tibet: schimmig Chinees beleid met verontrustende gevolgen

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 129 – vrede en alle goeds
    • De dood van de paus
    • Seks: Joodse posities in Joods Museum Amsterdam
    • Paus Leo XIV – ‘help ook elkaar om bruggen te bouwen – met dialoog, met ontmoeting’
    • Aardbeving van magnitude 3,7 schokt Tibet

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.