In de Kandaraka-Sutta geeft de Boeddha een uitvoerige uiteenzetting over de vier typen van personen in de wereld: “Degene die zichzelf kwelt, schade berokkent; degene die anderen kwelt, schade berokkent; degene die zowel zichzelf als anderen kwelt, schade berokkent en als vierde degene die noch zichzelf, noch anderen kwelt, schade berokkent. Alleen het laatste type [zo zegt de Boeddha] leidt een waarlijk heilig leven” [d.i. een leven dat tot ontwaken kan leiden].
Achtergronden
‘Boeddhisme kan lichaam en geest genezen’
De genezing van lichamelijke en geestelijke ziekten vereist in het boeddhisme de beoefening van het Edele Achtvoudige Pad, namelijk juiste kennis, juiste gedachte en besluit, juiste spraak, juist gedrag, juist levensonderhoud, juiste inspanning, juiste opmerkzaamheid en juiste meditatie.
CCP maakt zich zorgen over het succes van de geweldloze Tibetaanse verzetsbeweging
Belaagde Tibetaanse monniken en nonnen zijn al eerder onderworpen aan verschillende heropvoedingsprogramma’s, maar zij melden dat dit programma enigszins nieuw is. Zij wisten zeker wat hen geleerd zou worden te steunen, maar deze keer werd hen gevraagd specifiek vier bewegingen af te zweren en te veroordelen.
Guy – Dhutanga
Een dhutanga is een ascetische (wandel) pelgrimstocht van monniken van de Thai Forest Tradition.
Is Ego het grootste bijgeloof?
Is het feit dat je een Ego hebt een probleem? Dat hoeft helemaal niet! Iedereen heeft een Ego. Alle identiteiten en etiketten die je sinds je geboorte hebt verzameld en opgeplakt gekregen, waarvan de meeste tijdelijk zijn, zijn praktisch nodig om te kunnen leven in je omgeving, cultuur en maatschappij.
Ardan – wat moeten we nou
…
De virtuele denkster 388
…
De vrijheid van meningsuiting – volgens een uitgever
Deze week verliet het voltallige kabinet de vergaderzaal in de Tweede Kamer omdat Thierry Baudet, de voorman van Forum voor Democratie, voor hen onwelgevallige woorden sprak. Vrijheid van meningsuiting is een groot goed, niemand heeft vooraf toestemming nodig om te zeggen wat hij wil zeggen. De regering, toch ook de bewaker van de Grondwet, maakte van artikel zeven een vod.
Meditatiecentrum De Zendo verrijst in park Orientalis
De initiatiefnemers zijn art director Lotte Luigjes en zenleraar/filmmaker Misha Beliën. Met hun zzp-bedrijven zijn zij het avontuur aangegaan om met hulp van vrijwilligers van een bouwvallig restaurant een stralend meditatiecentrum te maken
Taigu – Bevrijd door religieuze verbeelding
Dat ik me nog nooit heb vertoond in een shintempel komt niet alleen omdat de dichtstbijzijnde zich in Antwerpen bevindt. Ik vind shinboeddhisme, hoe sympathiek ook op papier, in de praktijk een beetje eng.
Pascal Versavel – een natuurwandeling van Oost naar West
Spirituele beoefening heeft minstens drie dimensies: een innerlijke, een sociale en een ecologische dimensie. In dit artikel verkent Versavel de derde dimensie, met name natuurbeleving, eco-spiritualiteit en natuurmystiek in een aantal religieuze en filosofische tradities.
Het filosofische ei van Columbus
Filosofie is te omschrijven als een hardnekkige poging om tegen de stroom van het denken in te roeien. Het wil terug naar de bron, terug naar het beginpunt; terug naar wat vanuit zichzelf aanwezig is, voordat mensen beginnen te denken en waardoor mensen beginnen te denken. Maar met elk woord dat het aan deze poging besteedt, met elk idee dat het formuleert, drijft het denken daar juist van af.
Wereld Alzheimer Dag
…
Druivenoogst – dharma en dana zonder woorden
…
Nut en noodzaak van hechting op het pad naar bevrijding
Hechting is de bron van al het lijden. Beschouw het echter niet als vijand. Het is helemaal niet erg om het tijdelijk te omarmen. Van tijd tot tijd kan het ook een nuttige metgezel zijn op het pad naar bevrijdend inzicht.
Boeddhistisch Birma – Verwoestingen in Sagaing: een boeddhistische non spreekt
De militairen van Myanmar trekken van de ene plaats naar de andere in het land, ook op het platteland. Waarom doen ze dit? Om de plaatselijke strijders uit de weg te ruimen, zeggen ze. Gewoonlijk creëren ze alleen maar meer instabiliteit en geweld tegen de bevolking in de plaatsen waar ze naar toe gaan.
Silbersee lanceert online communityplatform voor de stemmen van nu
Met het online community platform ‘It All Starts With Your Voice’ gaat de organisatie daarom actief op zoek naar stemmen uit de samenleving om haar ambities kracht bij te zetten. Ieder mens die zich geroepen voelt kan een audio-opname achterlaten met daarin een boodschap, een wens, een oerkreet, een (zelfgeschreven) tekst of een lied. Zo ontstaat er een verzameling aan klanken van mensen die zich (creatief) willen uitspreken maar dat eerder misschien niet durfden.
Atiyoga: The Eighteen Tantras.
Lama Christopher Wilkinson begon zijn loopbaan in de Dharma op 15-jarige leeftijd met het afleggen van de toevluchtsgeloften van zijn stamleraar Dezhung Rinpoche. In de jaren die volgden introduceerde Dezhung Rinpoche hem bij Geshe Ngawang Nornang, Lama Kalu Rinpoche, Dilgo Kyentse Rinpoche, Nyoshul Khen Rinpoche, en vele anderen. Chris identificeerde zich vanaf het begin met de Rime Non-Sectarische beweging.
Niet iedereen is het gegeven om de kluit te belazeren (2)
Bij grote ingrijpende en complexe gebeurtenissen zoeken we naar verklaringen en complotdenkers vinden deze in versimpelde causale verbanden. ‘Deze simplificatie kan voor veel mensen heel aantrekkelijk zijn,’ stelt sociaal psycholoog dr. Bastiaan Rutjens. In de volgende bloemlezing gaat het niet over de lange geschiedenis van het complotdenken en het nepnieuws, maar komen onder andere psychologen en filosofen aan het woord over het verschijnsel.
Ardan – armoede
…
De virtuele denkster 387
…
Hans van Willenswaard – Het mysterie van de Zwarte Tulp (10) – de invloedsfeer van de theosofie
Juist in maatschappelijke betrokkenheid schuilt het geheim van een mogelijk ‘tulpenboeddhisme’.
Hans van Willenswaard – Het mysterie van de Zwarte Tulp (9) – de vervulling van het pionierstijdperk
“Ikzelf heb nooit gezegd dat ik de Dalai Lama was.”
Mijn vrijheid, jouw vrijheid
Met elkaar leven we hier, nú. Samen leven we hier in Vrijheid, samen leven we onze Vrijheid. Hier is geen sprake van dualiteit, hier gaat het niet om Mijn Vrijheid of om Jouw Vrijheid. Hier zijn we met z’n allen één.