De Buddhadhamma is de leer van een Mens. Van een edele, ontwaakte Mens. Van een Mahapurisa. Het is een leer voor mensen. Voor allen die ‘geen zand op de oogleden hebben’.
Achtergronden
Is commercie in meditatieonderricht conform juiste levenswijze?
Een meditatieleraar die meditatieles geeft tegen betaling berooft zichzelf van de mogelijkheid om de hoogste verdiensten (Pali: puñña) te realiseren. Het getuigt van verkeerde visie (Pali: ditthi); onvolledigheid in de zuivering van de geest; en onrijpe vipassana inzichten.
‘Durf te zien, durf te zijn. Ga, ga, gaan!’ (Bert Caekelbergh)
Laat je stem horen. Klaag het machtsmisbruik aan. De sociale en economische ongelijkheid. De genderongelijkheid. De raciale ongelijkheid. Het onzorgvuldige klimaatbeheer. De verkeerde besteding van overheidsgeld. De vriendjespolitiek…
Ardan – je zou maar vluchteling zijn
…
De virtuele denkster 384
…
Van therapie tot transmissie: een onverwachte introductie tot het dzogchen boeddhisme
In dzogchen wordt de geest, het bewustzijn omschreven als het oerbegrip, een aanwezigheid die er altijd is geweest. Het wordt gekarakteriseerd door kwaliteiten als bijvoorbeeld spontaniteit, helderheid, volledige vrijheid, oorspronkelijke puurheid en waarachtigheid en intrinsiek bewustzijn.
Een mindful antwoord op terrorisme
“Terroristen zijn mensen die ziek zijn door het terrorisme-virus. Het virus is gemaakt van angst, haat en geweld. Je kunt een dokter zijn voor een persoon met deze ziekte.”
Lydia Hagoort – Potala en Norbulingka
Aan de Tibetaanse manier van begroeten: de tong uitsteken, kon ik maar niet wennen. Ook al hield ik me voor, wat leuk, zo’n rood lopertje van welkom, ik bleef me ongemakkelijk voelen bij elke uitgestoken tong.
Guy – Het begrip ‘boeddhisme’
Dingen zijn niet ‘waar’ omdat de Boeddha het zegt. Ze zijn ‘waar’ omdat ze met waarheid overeenstemmen. En ze stemmen overeen met waarheid indien ze correleren met de natuurwet: wat in het verleden was, in het heden is en in de toekomst zal zijn.
Worden wat we zijn
Ik zie mezelf dan ook als de vertegenwoordiger van de mogelijke hippies en dichters onder jullie, van het soort mensen dat op allerlei verschillende manieren op zoek is zonder enige maatschappelijke status.
Onwetendheid
Dit is de grote boodschap van de Boeddha, en de boodschap van deze retraite: Er is een uitweg uit het lijden, en iedereen van ons kan dat ervaren en bereiken. En niet door onszelf te vermoeien met hard te werken, maar door gewoon door een natuurlijk proces te laten verlopen.
Een tragikomedie
In volgende columns zal zoveel mogelijk met een boeddhistische blik verslag gedaan worden van specifieke strafrechtzaken. Vanwege de privacy zullen de namen gefingeerd zijn.
De Boeddhistische Aap
Als ik naar mijn weldoorvoede huiskat kijk, vredig slapend op zijn kussentje, zonder wereldse zorgen, lijkt me dat onmogelijk. Ze ligt daar ongestoord, zonder gedachten over een angstaanjagende toekomst of kwellende fouten uit het verleden. Ze lijkt mij gelukkiger dan menig mens.
De rafelkant van onze democratische rechtsstaat – Deel 3
De les is dat als de democratie wil overleven ‘dan moet de democratische idee echt leven, bij de bevolking zowel als bij de elite.’ Volgens de auteur zijn ‘de mensen op sleutelposities in de staat het laatste bastion bij een bedreiging van binnenuit.
Guy – Harmonie in de Sangha
Harmonie in de Sangha is het belangrijkste. De nadruk van onze beoefening hoeft niet te liggen op de slimst uitgekiende individuele gedachte. Evenmin op de meest klinisch beschreven doctrine. Noch op de mooist versierde tempel.
Edel – De hond en zijn boeddhanatuur
Zhaozhou was een Chinese zenmeester uit de 10de eeuw. Het meest bizarre is dat hij flagrant het verkeerde antwoord geeft.
Ardan – stilte (3)
…
De virtuele denkster 383
…
Guy – Stilte
Uitsluitend in stilte bevindt zich de ware transcendentie, maar let op: stilte is bedeesd. Stilte komt nooit met wereldse bravoure, komt nooit met een processie van barokke praal en dito spektakel, met op kop een opzichtige tamboer, die met zijn mace de maat aangeeft.
Straffen: zwaar, zwaarder, zwaarst
Zullen er straks in de criminaliteitscrisis nog officieren van justitie of rechters zijn te vinden voor de berechting van de Marengo-verdachten in hoger beroep? De schrik is niet denkbeeldig dat zij of familie door geweld worden getroffen.
‘Weet u hoe lang levenslang is?’
Op 20 juni 2008 is het ‘Forum humane tenuitvoerlegging levenslange gevangenisstraf’ opgericht (kortweg: het Forum Levenslang). De deelnemers zijn veelal vanuit hun professie betrokken bij de levenslange gevangenisstraf. De veroordeling van Cevdet Y. die zes mensen doodschoot in een café en een levenslange gevangenisstraf kreeg opgelegd, was mede aanleiding tot de oprichting. Y. kreeg in de gevangenis aandacht van de eerste boeddhistische geestelijk verzorger in Nederland Eric Soyeux. Elders op deze pagina een interview met Soyeux.
‘Een boeddhistische geestelijk verzorger, wat is dat in hemelsnaam?’
Eric Soyeux werkte van 1998 tot 2006 als boeddhistisch geestelijk verzorger in Nederland in de bajes. De eerste jaren als onbevangen pionier, zonder officiële status. In 2001 zorgde een Turkse gedetineerde, Cevdet Y., na een vonnis van de rechter, er voor dat Eric door Justitie werd erkend en betaald.
De rafelkant van onze democratische rechtsstaat – deel 2
De belangrijkste taak van de rechtvaardige, ‘wiel-draaiende vorst (de rājā cakkavattī) is het opheffen van armoede, die leidt tot diefstal en ander moreel wangedrag. De manier om criminaliteit te bestrijden is niet wreder straffen en de wet strikter toe te passen, maar mensen een gelegenheid en een perspectief bieden om op een eerlijke manier hun brood te verdienen. Hebben de mensen een acceptabele levensstandaard dan berokkenen zij anderen geen kwaad en zal het land vrede en rust kennen.
Ardan – van de maan af gezien
…