• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Bodai – in training

Bodai – in training

16 november 2022 door Zeshin van der Plas

Hoe ontelbaar de levende wezens ook zijn, ik beloof ze allemaal te redden.
Hoe enorm mijn fantasie daar over ook is, ik beloof te leren de werkelijkheid onder ogen te zien.
Hoe lang ik daar ook voor zal moet leren, ik beloof het onder de knie te krijgen.
Hoe lang ik ook met dit alles bezig zal zijn, ik beloof het helemaal af te maken.

Bodai loopt met Ananda naar een houten gebouw, als ze binnen zijn ziet hij vanuit de hal een lange gang met links en rechts kamers. In de hal is een trap en als ze samen de trap opgaan is er weer een gang, nu met links en rechts brede banken tegen de muur- met zwarte ronde kussentjes. Als ze naar het einde van de gang lopen ziet Bodai een poort met daarachter de meditatiehal van de tempel. Als ze aan het eind van de gang zijn wijst Ananda op een kussentje en zegt: ‘Mooi ,ga hier maar zitten, met je gezicht naar de muur gekeerd. Concentreer je op je buik en tel je ademhaling van een tot tien  en blijf dat herhalen. Houd je ogen open, zit recht op en niet wiebelen.’

Ananda loopt de meditatiehal uit en laat Bodai achter. Die concentreert zich op zijn buik en telt zijn ademhaling. De geluiden van buiten dwarrelen door zijn hoofd, gelijkmatig gaat zijn buik op en neer. Hij zit onwrikbaar als een rots, omhuld door een warme weldadigheid. Vanuit de tempel klinken gongslagen en gezang. Etensgeuren drijven de meditatiehal binnen en even later klinken er weer gongslagen. Gerammel van potten en pannen brengen hem terug waar hij is- in de lange gang. Zijn benen beginnen te tintelen, Bodai staat op om ze even te strekken. Na vijf keer de gang op en neer gelopen te hebben gaat hij weer zitten. Na drie keer diep geademd te hebben zit hij weer als een rots.

Plotseling hoort hij slepende voetstappen. Een oud vrouwtje knikt hem vriendelijk toe en gaat naast hem op de bank zitten. Even later voegen zich een meisje en een man bij hem. Nog even later komen alle monniken binnen en gaan in de meditatiehal zitten. Iemand slaat op een bel en dan is het doodstil. Na ongeveer drie kwartier wordt er weer op de bel geslagen en iedereen staat op en begint langzaam te wandelen. Vervolgen weer meditatie. Het is inmiddels donker geworden- in de verte blaft een hond. Onverwacht  beginnen de monniken te zingen, tegelijkertijd wordt buiten de grote bel geluid. Dan loopt met veel gestommel de meditatiehal leeg en blijft Bodai vertwijfeld achter.

Hijgend komt Ananda aangelopen en zegt: ‘Sorry, sorry, sorry, ik was je helemaal vergeten. Kom maar gauw mee dan zal ik je slaapplaats aanwijzen’. Bodai wordt meegenomen naar de achterkant van de tempel waar hij naar een prachtige kamer word gebracht. Er ligt een dikke matras op de strooien matten. ‘Had je nog bagage bij je’, vraagt Ananda. ‘Alleen mijn kommen, deken en toiletgerei’. ‘Haal dat morgen maar op, iedereen ligt al in bed, het toilet is hier om de hoek, welterusten.’

Tingelinge tingelinge tingelinge. Bodai doet zijn ogen open- het is aardedonker. Wat is er aan de hand, welke gek loopt er midden in de nacht met een bel rond. De schuifdeur van zijn kamer gaat open en een vreemde monnik zegt: ‘Over tien minuten in de meditatiehal’

Bodai wrijft zijn ogen uit en staat op om zich aan te kleden, tijd om te wassen is er niet. Net op tijd gaat hij op zijn plekje buiten de meditatiehal zitten. Het oude vrouwtje van gisteren is er ook weer. En er zijn nog meer mensen die bij hem in de gang komen zitten. Na veertig minuten loopt iedereen de meditatiehal uit. Buiten voor de poort van het klooster staan allemaal monniken. Bodai gaat er bij staan en vraagt:  ‘Wat gaan we doen’. ‘We gaan een rondje hard hollen door het dorp, dan langs de rivier en weer terug’.

En zo gebeurt het. Bodai rent samen met de monniken naar het dorp. ‘Waar kom je vandaan’,  vraagt een monnik tijdens het hollen. ‘Ik kom van de Boeddhaland-tempel,’ zegt Bodai. ‘Ah, de tempel van meester Bibashi. Hoe oud is hij eigenlijk?’

Maar dat antwoord moet Bodai de monnik schuldig blijven. De monnik vervolgt: ‘Hij moet minstens honderd zijn.  Meester Arala kent hem al zestig jaar en toen was hij al oud.’ ‘Ík heb er nooit op gelet hij was mijn vader.’ Als ze terug zijn staan alle monniken lachend en puffend voor de tempel,  een paar monniken doen rek- en strekoefeningen. Als iedereen er is roept een van de monniken ‘taisō’ en alle monniken lopen de tempel binnen en beginnen rek- en strekoefeningen te doen. Dit is nieuw voor Bodai, gymmen in de tempel. Na een half uurtje zijn ze klaar en Ananda vraagt;  heb je trek in thee? Zonder een antwoord af te wachten loopt Ananda weg en Bodai sjokt achter hem aan. Onder de trap van de meditatiehal staat een rek vol met theekopjes van de meest uiteenlopende vorm en makelij. Sommige zijn van ijzer, er zijn er bij van bamboe gemaakt en ook aardewerkkommen, het is een bonte verzameling. Bij elke kom in het rek staat een naam. Ananda geeft Bodai een prachtige theekom en zegt: ‘Als je thee gedronken hebt zoek dan maar een leeg plekje in het rek en zet je naam er bij.’

Categorie: Boeddhisme, Columns, Geluk, Zen, Zeshin van der Plas Tags: bodai, in training

Lees ook:

  1. Bodai  – een zware last
  2. Bodai –  De grote slagerij
  3. Bodai – Een verdwenen hoofd
  4. Bodai deel VII – een zware last

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Zeshin van der Plas

Zenleraar, oud-globetrotter, oprichter van Suiren-ji zencentrum. Schrijver van versjes, liefhebber van het leven. www.zencentrum.nl 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door
  • Locaties
  • Overzicht op kaart

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

16 nov
Oriëntatiebijeenkomst Lotus Team Project
16 nov 23
29 nov
Online Lezingenserie ‘Meewerken met de Natuur’ (1)
29 nov 23
01 dec
Emptiness and Bodhicitta
1 dec 23
05 dec
Meditatie en lezing "De Boeddha en de Sint – geven in het boeddhisme "
5 dec 23
06 dec
Online Lezingenserie ‘Meewerken met de Natuur’ (2)
6 dec 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    ‘Amerikaans centrum Heartwood organiseert eerste bijeenkomst van overlevenden misbruik door boeddhistische leraren’

    gastauteur - 27 november 2023

    'Het samenkomen liet ons stralen. Beloftes om elkaar volgend jaar weer te ontmoeten. De hoop dat andere overlevenden zich bij onze gemeenschap kunnen aansluiten. Heartwood is de enige plek op het internet die ons samenbrengt. Onze adviesraad en medestanders staan in de frontlinie en bieden hun juridische expertise, academische bijdragen en zuurverdiende kennis aan om dit mogelijk te maken. Sommigen zullen zeggen dat we wandelende wonderen zijn. Daar zijn we het mee eens.’

    VrijdagZindag – anatomie van de zwervende kiezer

    André Droogers - 24 november 2023

    Het aanbod aan betekenisgeving was met zesentwintig partijen zeer divers. Daarin verschillen we van Engeland of de VS. Sommige partijen hebben een ideologische basis, andere partijen bestrijden juist ideologieën. Populistische lijsttrekkers vielen op door hun onderbuikspreken, naar eigen zeggen namens het zwevende volk. Enkele partijen gebruikten de democratische verkiezingen om de democratie welbewust uit te hollen. Nogal wat partijen mikten op proteststemmen of op nationalistische sentimenten. Soms kwam men met voorstellen die tegen de Grondwet ingingen en bevolkingsgroepen discrimineerden. En dan waren er ook nog one-issuepartijen en deelgroeppartijen. Hoe plooiden die het algemeen belang met hun particuliere wensen?

    Taigu – Percepties over Palestina, een essay voor boeddhisten

    Taigu - 21 november 2023

    Gautama bevroeg en gaf raad aan wereldse heersers met snode plannen. Juist spreken, een van de onderdelen van het Achtvoudig Pad, was voor hem een middel om zijn middenweg aan de man te brengen. Dus waarom zou spreken in moeilijke omstandigheden een beletsel kunnen zijn voor boeddhisten en hun leraren? Wat is er mis met je verdiepen in de standpunten en gevoelens van anderen, voordat je in hun ogen genocide preekt wanneer je in een daad van protest uit volle borst de leuze ‘From the river to the sea’ scandeert om jouw steun voor de bevrijding van de een ten koste van de ander uit te drukken?

    Wie mediteert er nu eigenlijk?

    Erik Hoogcarspel - 20 november 2023

    Stel je voor dat je weer eens zit te mediteren en dat het allemaal deze keer erg goed gaat. Je aandacht blijft redelijk bij de ademhaling hangen en wordt alleen af en toe afgeleid door voorbijgaande marginale gedachten. Opeens realiseer je je dat de ademhaling helemaal vanzelf gaat en dat de gedachten zich van niemand en niets iets aantrekken. Het is niet jouw ademhaling, het is gewoon ademhaling, het zijn niet jouw gedachten, het zijn gedachten. Je bent er niet, maar dat hoeft ook helemaal niet. Je begrijpt opeens wat de Boeddha bedoelde met zijn uitspraak dat de werkelijkheid zonder zelf is, anātman.

    Vluchtelingenbeleid in grootmoederstijd 1914 -1918

    Kees Moerbeek - 19 november 2023

    Op 4 augustus 1914 viel het Duitse leger België binnen op doortocht naar aartsvijand Frankrijk en schond doelbewust de Belgische neutraliteit. De oorlogsmisdaden tegen de burgerbevolking, ook wel The Rape of Belgium genoemd, schokte de publieke opinie. Kort hierna kwamen de eerste vluchtelingen aan in ons land en na de Val van Antwerpen werden dit er 1 miljoen

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Heeft een boeddha de hondennatuur?
    • Het jaar 2023 – dag 332 – labels
    • Nieuwe rechtszaak Milieudefensie tegen financiële instelling
    • Kom unieke Tibetaanse cultuur vieren op Tibet Festival
    • Geen dood, geen vrees – slot

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.