• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Bodai – in training

Bodai – in training

16 november 2022 door Zeshin van der Plas

Hoe ontelbaar de levende wezens ook zijn, ik beloof ze allemaal te redden.
Hoe enorm mijn fantasie daar over ook is, ik beloof te leren de werkelijkheid onder ogen te zien.
Hoe lang ik daar ook voor zal moet leren, ik beloof het onder de knie te krijgen.
Hoe lang ik ook met dit alles bezig zal zijn, ik beloof het helemaal af te maken.

Bodai loopt met Ananda naar een houten gebouw, als ze binnen zijn ziet hij vanuit de hal een lange gang met links en rechts kamers. In de hal is een trap en als ze samen de trap opgaan is er weer een gang, nu met links en rechts brede banken tegen de muur- met zwarte ronde kussentjes. Als ze naar het einde van de gang lopen ziet Bodai een poort met daarachter de meditatiehal van de tempel. Als ze aan het eind van de gang zijn wijst Ananda op een kussentje en zegt: ‘Mooi ,ga hier maar zitten, met je gezicht naar de muur gekeerd. Concentreer je op je buik en tel je ademhaling van een tot tien  en blijf dat herhalen. Houd je ogen open, zit recht op en niet wiebelen.’

Ananda loopt de meditatiehal uit en laat Bodai achter. Die concentreert zich op zijn buik en telt zijn ademhaling. De geluiden van buiten dwarrelen door zijn hoofd, gelijkmatig gaat zijn buik op en neer. Hij zit onwrikbaar als een rots, omhuld door een warme weldadigheid. Vanuit de tempel klinken gongslagen en gezang. Etensgeuren drijven de meditatiehal binnen en even later klinken er weer gongslagen. Gerammel van potten en pannen brengen hem terug waar hij is- in de lange gang. Zijn benen beginnen te tintelen, Bodai staat op om ze even te strekken. Na vijf keer de gang op en neer gelopen te hebben gaat hij weer zitten. Na drie keer diep geademd te hebben zit hij weer als een rots.

Plotseling hoort hij slepende voetstappen. Een oud vrouwtje knikt hem vriendelijk toe en gaat naast hem op de bank zitten. Even later voegen zich een meisje en een man bij hem. Nog even later komen alle monniken binnen en gaan in de meditatiehal zitten. Iemand slaat op een bel en dan is het doodstil. Na ongeveer drie kwartier wordt er weer op de bel geslagen en iedereen staat op en begint langzaam te wandelen. Vervolgen weer meditatie. Het is inmiddels donker geworden- in de verte blaft een hond. Onverwacht  beginnen de monniken te zingen, tegelijkertijd wordt buiten de grote bel geluid. Dan loopt met veel gestommel de meditatiehal leeg en blijft Bodai vertwijfeld achter.

Hijgend komt Ananda aangelopen en zegt: ‘Sorry, sorry, sorry, ik was je helemaal vergeten. Kom maar gauw mee dan zal ik je slaapplaats aanwijzen’. Bodai wordt meegenomen naar de achterkant van de tempel waar hij naar een prachtige kamer word gebracht. Er ligt een dikke matras op de strooien matten. ‘Had je nog bagage bij je’, vraagt Ananda. ‘Alleen mijn kommen, deken en toiletgerei’. ‘Haal dat morgen maar op, iedereen ligt al in bed, het toilet is hier om de hoek, welterusten.’

Tingelinge tingelinge tingelinge. Bodai doet zijn ogen open- het is aardedonker. Wat is er aan de hand, welke gek loopt er midden in de nacht met een bel rond. De schuifdeur van zijn kamer gaat open en een vreemde monnik zegt: ‘Over tien minuten in de meditatiehal’

Bodai wrijft zijn ogen uit en staat op om zich aan te kleden, tijd om te wassen is er niet. Net op tijd gaat hij op zijn plekje buiten de meditatiehal zitten. Het oude vrouwtje van gisteren is er ook weer. En er zijn nog meer mensen die bij hem in de gang komen zitten. Na veertig minuten loopt iedereen de meditatiehal uit. Buiten voor de poort van het klooster staan allemaal monniken. Bodai gaat er bij staan en vraagt:  ‘Wat gaan we doen’. ‘We gaan een rondje hard hollen door het dorp, dan langs de rivier en weer terug’.

En zo gebeurt het. Bodai rent samen met de monniken naar het dorp. ‘Waar kom je vandaan’,  vraagt een monnik tijdens het hollen. ‘Ik kom van de Boeddhaland-tempel,’ zegt Bodai. ‘Ah, de tempel van meester Bibashi. Hoe oud is hij eigenlijk?’

Maar dat antwoord moet Bodai de monnik schuldig blijven. De monnik vervolgt: ‘Hij moet minstens honderd zijn.  Meester Arala kent hem al zestig jaar en toen was hij al oud.’ ‘Ík heb er nooit op gelet hij was mijn vader.’ Als ze terug zijn staan alle monniken lachend en puffend voor de tempel,  een paar monniken doen rek- en strekoefeningen. Als iedereen er is roept een van de monniken ‘taisō’ en alle monniken lopen de tempel binnen en beginnen rek- en strekoefeningen te doen. Dit is nieuw voor Bodai, gymmen in de tempel. Na een half uurtje zijn ze klaar en Ananda vraagt;  heb je trek in thee? Zonder een antwoord af te wachten loopt Ananda weg en Bodai sjokt achter hem aan. Onder de trap van de meditatiehal staat een rek vol met theekopjes van de meest uiteenlopende vorm en makelij. Sommige zijn van ijzer, er zijn er bij van bamboe gemaakt en ook aardewerkkommen, het is een bonte verzameling. Bij elke kom in het rek staat een naam. Ananda geeft Bodai een prachtige theekom en zegt: ‘Als je thee gedronken hebt zoek dan maar een leeg plekje in het rek en zet je naam er bij.’

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddhisme, Columns, Geluk, Zen, Zeshin van der Plas Tags: bodai, in training

Lees ook:

  1. Bodai  – een zware last
  2. Bodai –  De grote slagerij
  3. Bodai – Een verdwenen hoofd
  4. Bodai deel VII – een zware last

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Zeshin van der Plas

Zenleraar, oud-globetrotter, oprichter van Suiren-ji zencentrum. Schrijver van versjes, liefhebber van het leven. www.zencentrum.nl 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

05 jan
Cursus Leven met Sterven
5 jan 23
30 jan
Wekelijkse Zen in Twente meditatie avond op maandag
30 jan 23
30 jan
Ecodhamma-reeks Onverschrokken
30 jan 23
31 jan
Boeddhisme en meditatie
31 jan 23
31 jan
Vipassana meditatie Rotterdam
31 jan 23
Rotterdam
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Erik Hoogcarspel – Een beter boeddhisme met fenomenologie

    gastauteur - 16 januari 2023

    De Boeddha heeft zich ook nooit 100.000 geboortes herinnerd. Als je een goede meditatie hebt dan kan het voorkomen dat er heel veel situaties van vroeger door je hoofd spelen. En dat zijn allemaal geboortes van een ik en de dood van een ik. Je ik is niks anders dan het volledig verwikkeld zijn in jouw situatie. En dat gebeurt ook in je meditatie.

    Periyar E.V. Ramasamy de hemelbestormer

    Kees Moerbeek - 15 januari 2023

    De maatschappelijke initiatieven van de zakenman Periyar maakten hem populair en zijn populariteit nam toe door zijn activiteiten in de lokale politiek. In 1919 sloot hij zich aan bij het Indian National Congress, maar verliet deze partij teleurgesteld in 1925, omdat volgens hem de partij alleen de belangen van de brahmanen diende. In 1925 richtte hij de Self-Respect Movement op en daarna de Vaikom Satyagraha. In datzelfde jaar ging hij zijn eigen politieke weg.

    De twee hersenhelften ondergaan een hiërarchie verwisseling

    Rob van Boven en Luuk Mur - 11 januari 2023

    Een vriendin brak haar voet op vier plaatsen en kwam thuis te zitten. Ze woont alleen en toen ze de thuiszorgmedewerkster vroeg een boterham te smeren voor haar, was het antwoord dat ze dit niet mocht doen volgens haar protocol.

    Paul Boersma – Meditatie en pijn

    Paul Boersma - 10 januari 2023

    We vermijden in het dagelijks leven het lijden door er instinctief omheen te gaan, of anders door het te negeren, er geen aandacht aan te schenken, het te onderdrukken. In het eerste geval gaat het om mogelijke toekomstige pijn, in het tweede om aanwezige pijn, waarbij het makkelijker is psychische dan lichamelijke pijn te negeren, en makkelijker om de pijn van anderen dan de eigen pijn te negeren. Vermijden en negeren: dit is de dierlijke kant van ons mens-zijn.

    Kan je jezelf dom leren?

    Rob van Boven en Luuk Mur - 5 januari 2023

    We hebben twee hersenhelften en deze hebben ieder een eigen manier om de wereld te begrijpen. De rechterhersenhelft (R.H.) beleeft de werkelijkheid rechtstreeks en de linkerhersenhelft (L.H.) maakt zich een voorstelling van de wereld en probeert vanuit die voorstelling de wereld te begrijpen. De wereldbekende psychiater en filosoof Iain McGilchrist* heeft er zijn levenswerk van gemaakt om de (samen)werking van deze twee asymmetrische hersenhemisferen te onderzoeken.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Zeshin – Dukkha
    • Guy – De spirituele vriend (P. kalyanamitta)
    • Ludo – Onthouding
    • Ardan
    • De ingang van het non-dualisme is de uitgang van het non-dualisme

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens