Ik onderzocht het lidmaatschap van Ronald van Gladio en dat was fake. Het relaas over zijn bijna-doodervaring met de tientallen dodelijke slachtoffers aan Van Lommel in Indië was gelogen, gefantaseerd, en de cardioloog was daar mooi ingestonken. Geloof nooit zomaar het relaas van een bijna-dode.
Achtergronden
Ardan – hier en nu
…
Virtuele denkster 112
confusion, gifted.
Erik Bruijn – Naar het dak van de wereld (deel 1)
Als we eindelijk in Ladakh arriveren is het alsof we een andere wereld binnengaan. Het landschap verandert plotseling in een maanachtig berglandschap met steenwoestijnen en grote vlaktes waarin geen levend wezen te bekennen is.
Vrienden van het Boeddhisme bestaat vijftig jaar – feest in Driebergen
Op elf november 2017 viert de stichting Vrienden van het Boeddhisme in Antropia in Driebergen het vijftigjarig bestaan. Thema van die heuglijke jubileum dag is: Is er één Dharma? Of: is er eenheid in de Dharma? Wat verbindt ons?
Mindfulness is niet: ‘groepstherapie’
Het maakt even niet uit of dat te maken heeft met wat er vanochtend gebeurd is of in je vroege jeugd. In mindfulness gaan we de geschiedenis niet reconstrueren maar experimenteren met hoe je ermee kunt omgaan.
Kersverse Nederlandse bhikkhu Ariyadhamma (Arjan Schrier) reist door Thailand en Birma (9)
Verder naar Fish cave en de vallei van Wat Pa Tam Wua.
Sumi-e in zencentrum Suiren-ji in Bemmel
Sumi-e of zenschilderen gaat verder dan een eenvoudige ‘schildertechniek’, het ontstaat vanuit een spirituele openstelling. Het vergt een traditionele methode van oefenen, waardevol voor het trainen van je bewustzijn.
Unieke kimono blikvanger museum Volkenkunde
Wereldwijd voelen mensen zich aangetrokken door de iconen uit de Japanse beeldcultuur; van mode tot prentkunst en anime. Overal zijn variaties op de kimono te vinden. De kimono van Wafrica vertelt het verhaal over interculturele uitwisseling op een bijzondere manier.
Lente in de TAR -toename bezoek aan Gesar gemeenschapscentrum
Het gemeenschapscentrum is een project van de Nederlandse stichting Gesar Funds, opgericht in februari 2004. Met als doelstelling het bevorderen van het levenspeil van de Tibetaanse bevolking in China.
Marc Wenselaers – Je ware natuur
Marc: ‘Je hebt het geluk als mens geboren te worden, wat betekent dat je maar een boogscheut verwijderd bent van de realisatie van je ware natuur, van je verlicht bewustzijn!’
Ardan – blindemannetje
…
De virtuele denkster 111
a history of taking thought thoughtlessly
Ardan – boosheid
…
De virtuele denkster 110
@ease…
Paul van der Velde over de schoonheid van boeddhistische poëzie
‘Schoonheid is het besef van de eigen logica van het andere. We worden de eigenheid van het andere gewaar: direct, in een ervaring, en niet door haar te beredeneren. In een waarneming brengt Schoonheid het andere nader in zijn eigenheid.’
Altijd is er hoop dat het beter gaat, dat haat geen norm wordt
Een man met een bom, een popconcert, kinderen, jonge mensen, explosie, doden en gewonden. Samenkomsten, angst, dreigingsniveau. En altijd geeft de natuur een signaal af van hoop. Nooit komen uitingen van haat…
Diana Vernooij – Dweilen met de kraan open, hulp aan daklozen in Californië
Iedereen herkent ze wel op straat, de mensen met de dreadlocks en vervreemde blik in de ogen, of met een rugzakje en een blikje goedkoop bier, hangend op een bank – daklozen. In Nederland lopen er op iedere persoon die je herkent als dakloos minstens 15 mensen rond die je niet als dakloos zou herkennen. In de VS is het misschien zelfs wel omgekeerd.
Ardan – tunnelvisie
…
De virtuele denkster 109 – potential
Een nieuwe bijdrage van de Amsterdamse beeldend kunstenaar en boeddhist Sodis Vita.
Mindfulness is niet: ‘passief’
Het is een vreemd idee over meditatie, dat het wat met je zal doen. Als je passief wacht tot er wat gebeurt, dan kun je lang wachten. ‘Als je wacht op de toekomst is de toekomst wachten.’
De landschapstuin van de Noorder Poort
Op de Noorder Poort staat zen beoefening centraal. Ook een landschapstuin moet dus helpen om stil te kunnen worden, om in contact te kunnen komen met je boeddhanatuur of ‘je ware zelf’. Stilte was dus een belangrijk uitgangspunt.
Sumi-e meester en zenmonnik Beppe Mokuza bezoekt Nederland
Door zenmonniken werd Sumi-e rond 1400 na Christus vanuit China geïntroduceerd in Japan. In Sumi-e zijn een paar streken zwarte (of soms gekleurde) inkt op wit rijstpapier genoeg om de natuur weer te geven.
Ayya Vimala – Wat zei de Boeddha precies?
Hoe kun je de vroeg-boeddhistische teksten van latere werken onderscheiden? En welke bewijzen hebben we dat deze vroeg-boeddhistische teksten ook daadwerkelijk de woorden zijn van de historische Boeddha?