Sommige mensen – vooral westerlingen – denken bij tantra voornamelijk aan seks. Maar als je alleen maar aan seks denkt, heb je wel een héél beperkte visie op tantra. Is seks goed of slecht? Zondig of niet? Binnen yoga is seks niet goed of slecht, en er gelden derhalve ook geen geboden of verboden.
De kern van yoga – Raja yoga (deel 4)
Je herkent een yogi die samadhi heeft bereikt én in het dagelijks leven weet vast te houden waarschijnlijk nergens aan. Ga er maar van uit dat waarlijk verlichte personen, elkaar herkennen wanneer zij elkaar ontmoeten én door de ander herkend willen kunnen worden. Anders niet.
De kern van yoga – Raja yoga (deel 3)
Het idee achter deze indeling van energieën is opgekomen in een tijd dat de mensheid nog maar weinig wist van anatomie en fysiologie. Je mag er dus best wat vraagtekens bij zetten. Aan de andere kant mag je ook vraagtekens zetten bij de huidige “zekerheid” dat alles over het menselijk lichaam zo onderhand wel bekend is.
De kern van yoga – raja yoga (deel 2)
Reinheid ofwel saucha gaat over meer dan handen wassen of regelmatig een bad nemen. Het voorschrift om ‘rein’ te zijn, slaat op niets meer of minder dan fysieke, psychologische, sociale én spirituele hygiëne.
De kern van yoga – raja yoga (deel 1)
Een Raja is een Indiase vorst. Je kunt Raja yoga dan ook de “vorstelijke yoga’ noemen, ofwel een vorm van yoga die past bij koningen. Daarmee is niet gezegd dat het een vorm van yoga is die uitsluitend door koningen werd of wordt beoefend. De benaming moet uitdrukken dat het een yoga-vorm is die met kop en schouders boven de andere vormen uitsteekt.
De kern van yoga – hatha yoga (deel 3)
Het is veel beter één vinger op de juiste manier op te tillen, dan om op een onjuiste manier op je kop te staan. Hatha yoga is natuurlijk helemaal geslaagd wanneer je als het ware oplost in iedere asana en jij jezelf één voelt met alles en allen…
De kern van yoga – Hatha yoga (deel 2)
Je kunt bij de meeste asana’s vijf fasen onderscheiden: voorbereiden; inkomen; handhaven; uitkomen en loslaten. Iedere fase is even belangrijk. Wanneer je aan de éne fase minder aandacht besteedt dan aan de andere, doe je afbreuk aan het geheel.
De kern van yoga – Hatha yoga (1)
Op de adem letten en toch niet ingrijpen, is belangrijk omdat er geen ander proces is dat je zo duidelijk met jouw ego confronteert. Zoals gezegd: het ego wil niet volgen, maar sturen. Het ego doet uit zichzelf geen stap opzij, maar staat juist graag centraal.
De kern van yoga – Jñāna
Jñāna betekent kennis. Het wordt ook wel eens geschreven als “gyana”. Meer specifiek gaat het over geestelijke wijsheid, inzicht. Jnana Yoga is een vorm van yoga waarmee de Jñāni probeert de éénheid met alles en allen te ervaren door deze eenheid op logische wijze te beredeneren.
De kern van yoga – Karma yoga (deel 3)
In computertermen gesproken, is het ‘ik’ een soort zelflerend programma, dat het systeem ‘mens’ vooral sociaal beter laat functioneren. En hoewel dit zelflerende ‘ik’ een krachtige, eigen persoonlijkheid kan ontwikkelen, blijft het een programma! Niemand wordt met een ‘ik’ geboren.
De kern van yoga – Karma yoga (deel 2)
Iemand die zich met Karma-yoga bezighoudt, weet (of behoort te weten) dat hij nooit en nimmer een einde kan maken aan het veroorzaken van oorzaken en het ondergaan van gevolgen. Zelfs de goden zijn aan de wet van karma onderworpen en kunnen niets doen of laten zonder dat dit gevolgen heeft.
De kern van yoga – Karma yoga (deel 1)
Karma. De eerste betekenis die dit woord heeft in combinatie met Karma-yoga is: al jouw doen en laten. Vooral ook dat laatste. Veel mensen veronderstellen dat alleen wat je doet telt, maar dat is slechts de helft van de realiteit. Alles wat je laat – dus niet doet – telt ook. Maar uitsluitend wanneer je je dat bewust bent.
De kern van yoga – Bhakti yoga (deel 2)
Je bereikt geen éénheid met alles en allen (dus ook niet met de geliefde, die alles en allen is) wanneer je ervan overtuigd bent dat jouw geloof en jouw wijze van beminnen de enige juiste is en dat dus alle andere geloven en wijzen van beminnen minder zijn, slecht, zondig of zelfs duivels. Bhakti yoga sluit geen enkel geloof uit.
De kern van yoga – Bhakti yoga (deel 1)
Veel van wat je over karma, bhakti, jnana én yoga hoort of leest, is napraterij. Het resultaat is soms zinvol, vaker volstrekt onzinnig. Gekopieerde dwaasheid verandert nooit in wijsheid, zelfs niet wanneer grote groepen mensen een bepaalde dwaasheid voor ‘waar’ aannemen, omdat ‘iedereen het vindt”.
De kern van de yoga – yogastijlen
Je hoeft niet hoogopgeleid te zijn om je volledig aan Yoga te wijden. Je hoeft zelfs geen levende goeroe te hebben, hoewel dat wel prettig is.
De kern van yoga – yoga definities en – vormen
(Yoga is de) aanduiding van de weg tot het heil en in het bijzonder de weg waarlangs een mens zich, via onthouding en meditatieve oefening, op de diepste kern van het bestaan leert concentreren. Leer en methode vloeien voort uit het Hindoeïsme en Boeddhisme.
De kern van de yoga – yoga is een systeem
Yogi’s zijn alles behalve robots.
De kern van yoga – echt of surrogaat?
In een commentaar op de Bhagavad Gita (hoofdstuk 3 vers 6) schrijft Bhaktivenanda: “ Iemand die zich als yogi voordoet, terwijl het hem in feite om zingenot begonnen is, moet wel de grootste bedrieger worden genoemd, ook al zegt hij wel eens filosofische dingen. Zijn yoga- en meditatie-vertoon heeft niet de geringste waarde.“
Wat is de betekenis van ‘rishi’? Antwoorden op levensvragen
Dat woorden en begrippen in de loop der tijd en door contacten tussen culturen voortdurend andere betekenissen krijgen, is één van de kenmerken van levende talen. Het is van alle tijden.
De Dood op de Weg
Deze morgen ben ik vroeg op pad gegaan. Het waait stevig. Het wegdek is nat en al snel vallen mij op het zwarte asfalt vreemde kliederige hoopjes op. Bij nader onderzoek blijken het platgereden groene kikkers te zijn.
Alles waarvan je kunt zeggen “Ik heb …”
Weet ik nu wie ik werkelijk ben? Kan ik nu zeggen wie of wat er is overgebleven of overblijft na het grote loslaten en wegdrijven van alle etiketten, alle schaamlappen, kenmerken, eigenschappen en (on)hebbelijkheden?
Consequent zijn
“Maar wát als een goede boeddhist nu eens per definitie niet consequent is?”
“Hoe bedoel je dat? Leg uit!” riep zij uit.
Ik blij! Eindelijk mocht ik weer eens wat uitleggen.
In de marge (10) – Licht, vrede, vreugde en humor.
Humor. Het is de smeerolie van het bestaan. Neem jezelf en de hele santemekraam die “wereld” heet toch niet zo bloedserieus! Het heeft even geduurd, ik geef het toe, voor ik om mijn eigen welgemeende en oprecht positief bedoelde pogingen om op het pad te komen en te blijven kon lachen.
In de marge (9) – hoop
Geloof, in levensbeschouwelijke zin, zonder hoop is naar mijn mening krachteloos en uiteindelijk tot uitdoven gedoemd. Hoop doet niet alleen leven, het geeft ook het geloof bestaansrecht. En liefde zonder hoop leidt tot wanhoop, droefenis en verlies van levenslust. Waarom nog geloven of liefhebben wanneer er geen hoop meer is?