• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Over de Lotus-soetra (14): Boeddha straft niet.

Over de Lotus-soetra (14): Boeddha straft niet.

27 maart 2023 door Dharmapelgrim

Ik ben geen deskundige op het gebied van de Lotus-Soetra, maar dat hoeft toch ook niet? De soetra brengt mij op allerlei gedachten en die wil ik met lezers van het BD delen. Hoeveel afleveringen deze serie gaat tellen, is pas na de laatste aflevering bekend. Deze keer:

Boeddha straft niet.

Na het vertellen van de parabel over het brandende huis, legt Shakyamuni alles nog eens uit, en herhaalt hij een en ander in gezongen dichtvorm. Dat herhalen was geen hobby van hem, het was noodzaak. In zijn tijd bestonden er geen kleine opname-apparaatjes om zijn woorden vast te leggen zodat je alles thuis op de bank nog eens terug kon beluisteren. Ook reikte niemand een geprinte versie van zijn preek uit. Geen ‘hand-out’ dus. Als je er zeker van wil zijn dat je woorden overkomen en vooral ook beklijven, herhaal je ze en desnoods nóg een keer, bij voorkeur in steeds iets andere vorm. Tegenwoordig waardeert menigeen dat niet, omdat redundantie de betekenis heeft van overbodig en overtollig, maar tegelijk voegt men vaak wél bewust redundante gegevens toe aan digitale datacommunicatie, om fouten aan de zijde van de ontvanger te vermijden. Ook reclamebureaus maken regelmatig gebruik van herhaling met als doel dat de boodschap die zij brengen in het geheugen van de luisteraar blijft hangen. Boeddha snapte dat al. Natuurlijk maken al die herhalingen een soetra langer. Boeddha had zijn leer mogelijk in één korte soetra uiteen kunnen zetten…. maar dan waren er waarschijnlijk maar heel weinig mensen geweest die het gesnapt hadden. De hele parabel van het brandende huis (vorige aflevering) kun je zelfs beschouwen als volkomen overbodig… als je de WET vanaf de eerste keer dat je er kennis van kreeg direct al snapte!

Waar waren we? Boeddha zegt tegen Saripoetra: “Al wat leeft mag je mijn kind noemen. Mijn kinderen zijn alleen niet wijs genoeg om zaken te zien zoals ze in ware gedaante zijn, en daarom moet ik ze redden! Deze wereld is niet veilig voor ze. (…) De aarde is vol verdriet en ellende, (…) Er is er maar één die ze kan redden, en dat ben ik!”

Vergelijk dat eens met (Rom. 8:14) ‘Allen toch die door Gods Geest geleid worden, zijn kinderen Gods!’ Ik denk dan: andere tijd, ander volk, andere cultuur … maar de boodschappen in beide datatransmissies komen met elkaar overeen. Ook Jezus kwam / komt zijn kinderen redden. Toch? Zijn kinderen zagen ruim tweeduizend jaar geleden de zaken alleen niet zoals ze in ware gedaante waren, en spijkerden hem aan een kruis. Zoals ik al zei: andere tijd, ander volk, andere cultuur.

Enfin, aan het einde van zijn dichterlijke herhalingen rond de parabel en alles daaromheen, geeft Boeddha aan waar iedereen die de Lotus-Soetra aan anderen wil overbrengen op moet letten, en wat iemand te wachten staat die negatief over de soetra bericht. Boeddha hamert erop de soetra niet te verkondigen aan lieden die een slechte geestesgesteldheid hebben en somt veertien vergrijpen – zonden –  op tegen de geest van de soetra:

  1. Verwaandheid of hoogmoed: Denken dat je al alles of in ieder geval al genoeg weet, terwijl je er in feite nog niks van snapt. Denk daarbij even aan de komende boeddha Maitreya, die – toen hij nog ‘succesjager was – prachtig soetra’s kon reciteren, zonder echt te snappen wat er precies mee bedoeld werd. Succesjager kwam gelukkig tot inkeer en wordt nu gezien als de volgende Boeddha.
  2. Verzuim, nalatigheid, luiheid: Dit komt neer op gewoon geen zin hebben in studie, uitstelgedrag (morgen is er weer een dag!) en ga zo maar door. Tegenwoordig lijken sociale media op mobiele telefoontjes zoveel aandacht op te eisen, dat er voor serieuze studie nog nauwelijks tijd is. Onbenulligheden dringen zich op en blokkeren (zelf)reflectie op belangrijker zaken.
  3. Egoïsme: Je kunt dit ook het ‘ikke, ikke, en de rest kan stikke syndroom’ noemen. Veel mensen vinden dit echter toch wat zwart wit. Ondertussen handelen ze alleen wanneer zij er zelf beter van worden, of in ieder geval niet slechter!
  4. Oppervlakkigheid: Kijk vooral niet verder dan je neus lang is. Koester de diepgang van een platbodem en graaf nooit dieper dan de bovenste toplaag! Top! En vooral niet nadenken… en al helemaal niet diep nadenken natuurlijk.
  5. Zinnelijkheid: Het gaat hier over gehechtheid aan alle zinnen. Het moet lekker ruiken. Lekker smaken. Lekker voelen. En het moet er lekker uitzien en lekker in het gehoor liggen. Anders hoeft het niet. En het helpt ook als wat je doet lekker verdient, natuurlijk.
  6. Onredelijkheid: Gewoon op je strepen blijven staan als je geen gelijk hebt (maar wel macht!). Geen sorry kunnen of durven zeggen, ook niet als je dat eigenlijk zou moeten doen omdat je een miskleun hebt begaan. Bekrompen vasthouden aan duidelijk onjuiste denkbeelden en ga zo maar door.
  7. Ongeloof, spotten: De soetra niet aannemen (of een andere waarheid als een koe, gebracht in een andere taal en andere vorm) omdat je er eigenlijk geen jota van snapt, of omdat het niet in jouw straatje past. Of zomaar, omdat het conflicteert met eigen aannames.
  8. Nukkigheid: Niet willen toegeven dat jij er (wellicht?) naast zit en de soetra de schuld geven van bijvoorbeeld tegenslag. Dit is behoorlijk kinderachtig gedrag. “Ik mag ook nooit wat, jullie zijn gewoon te streng” dat soort zaken.
  9. Twijfel: Het gaat hier niet om wetenschappelijke twijfel, of gerede twijfel, maar om twijfel om de twijfel die toevallig jezelf of iemand anders erg goed uitkomt want… vul maar in. In onze huidige tijd vol nepnieuws, complottheorieën en schuivende denkbeelden is het zaaien van twijfel dé manier om mensen tot van alles en nog wat aan te zetten.
  10. Laster: Moddergooien. Iemand onderuit halen met halve waarheden of zelfs hele onwaarheden. Oprakelen van zaken die geweest zijn en wonden openrijten. “Het ligt aan hem, haar, hen …”Je hoeft niet eens te vertellen waarom, als je het maar vaak genoeg, luid genoeg en op voldoende verschillende manieren roept, gaan er altijd mensen in geloven.
  11. Misprijzen: Zet de soetra – of wat dan ook – gewoon weg als achterhaald, kinderachtig, stompzinnig, door debielen bedacht en ga zo maar voort. Wedden dat er daarna mensen zijn die het met je eens zullen zijn? Je gaat er zelf ongetwijfeld zelf ook sterker in geloven, want je hebt nu mensen die het met je eens zijn… toch?
  12. Haat: Het is niet alleen een verschrikkelijke tekst, die soetra… ook de mensen die de soetra koesteren, overschrijven, verspreiden, aanhalen, onderwijzen … dat zijn allemaal vreselijke types!
  13. Afgunst: Inplaats van mensen te haten, kun je ook jaloers op ze zijn, vooral als zij de soetra wel lijken te snappen en jij (nog) niet. Je kunt dan misschien gaan denken: als ik niet, dan zij ook niet(!) en daar vervolgens naar gaan handelen.
  14. Nijd: Pissig worden op mensen die gelukkig zijn in hun geloof. Noem ze ‘softies’ of zo, of ‘halve zolen’, ‘watjes’, ‘zwevers’ en wat al niet meer. Diskwalificeer ze als minder dan jij en de soort waarmee jij wenst om te gaan.

Opnieuw merk ik op dat het overzicht van 14 zonden niet betekent dat het er geen 15, 16 of meer zouden kunnen zijn, of 13, 12 of 11. De Boeddha wil iets duidelijk maken: ga niet lichtvaardig met deze soetra om en neem haar serieus. En let daarbij op jouw eigen geestesgesteldheid en op die van de persoon of personen aan wie jij deze soetra overdraagt. Het is niet zomaar wat!

Wat staat iemand te wachten die één of meerdere zonden uit bovenstaand overzicht begaat. In ieder geval geen straf van Boeddha, want Boeddha straft niemand. Eigenlijk straffen mensen die bovenstaande zonden begaan uiteindelijk zichzelf. Ze binden  zichzelf vaster aan hun eigen illusies en  roepen door hun eigen domheid meer lijden over zichzelf af. Wie voor zichzelf het licht uitdoet, zet zichzelf in het donker.

(wordt vervolgd)

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddhisme, Columns, Dharmapelgrim, Geluk, Pali-Canon Tags: de wet, ellende, schuld en boete, straf, verdriet, zonden

Lees ook:

  1. Het jaar 2021 – dag 27 – massa
  2. Over de Lotus-soetra (12): Alleen voor bodhisattva’s
  3. Over de Lotus-soetra (7): Voorbereiding op de verkondiging
  4. Over de Lotus-soetra (11): Tactvolle aanpassing

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Dharmapelgrim

Probeert sinds zijn 16de jaar het Edele Achtvoudige pad te volgen. Dat lukt hem met vallen en opstaan, waarbij hij zichzelf voorhoudt dat hij dat pad tot het einde zal gaan, zolang hij maar één keer vaker opstaat dan valt. Iedereen die de dharma beoefent is een pelgrim op zijn eigen weg. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

23 mrt
Zen Meditatie Introductie
23 mrt 23
30 mei
Vipassana meditatie Rotterdam
30 mei 23
Rotterdam
31 mei
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
31 mei 23
01 jun
Rotterdam - geleide meditatie (vipassana meditatie)
1 jun 23
03 jun
Zen in Twente ochtend met Doin Sensei op 3 juni
3 jun 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Hein Thijssen – ‘God was gewoon een implantaat’

    Joop Ha Hoek - 29 mei 2023

    ‘Wanneer precies weet ik niet meer, maar op een bepaald punt in mijn leven brak mijn kritische geest open. Ik kan me ook niet meer herinneren hoe en op grond waarvan, maar er brak een periode aan waarbij ik me serieus begon af te vragen: hoe kom ik aan het begrip god’? God zat in mijn hoofd als een vage, vormloze massa. Ik moest toen heel nuchter vaststellen dat het begrip ´god´ geen weten was, geen ervaring, maar mij door mensen in  mijn omgeving was aangepraat, in mijn geest was geplant. God was gewoon een implantaat.´

    Waarover praten we als we het over identiteit hebben?

    Kees Moerbeek - 28 mei 2023

    Zolang de identiteitsstrijd werd gevoerd uit naam van gemarginaliseerde of als minderwaardig beschouwde minderheidsgroepen, stond deze op het programma van links. Zodra de referentiegroep echter een meerderheid werd, of een groep die zichzelf superieur opstelde naar andere groepen, werd het bestempeld als een rechts of extreemrechts geluid.

    Daoïsme, de mystieke traditie, een bloemlezing

    Erik Hoogcarspel - 27 mei 2023

    Jan de Meyer (1961) is sinoloog en vertaler. Hij doet al 40 jaar onderzoek naar het daoïsme en hij heeft een nieuwe bloemlezing geschreven van de belangrijkste teksten van het daoïsme. De meeste lezers zijn al bekend met twee beroemde teksten uit deze Chinese traditie: de Laozi en de Zuangzi. Beide teksten zijn al verschillende malen in het Nederlands vertaald, onder andere door de bekende sinoloog Kristoffer Schipperṣ.

    ‘Meebewegen met wat er is’

    gastauteur - 15 mei 2023

    Als het gaat om dak- en thuisloze mensen wordt er door de maatschappij merendeels nog vanuit 'schuld en eigen verantwoordelijkheid' gedacht. Men heeft vaak het verkeerde idee dat iedere persoon in Nederland eigen verantwoorde keuzes maakt en dus verantwoordelijk is voor diens eigen lijden. Of men denkt dat het heel makkelijk is om een uitkering aan te vragen. De gewone burger weet niet hoe het is voor iemand die in een totaal andere realiteit zit.’

    Ras – nutteloze, kwaadaardige onzin

    Kees Moerbeek - 14 mei 2023

    Angela Saini heeft voor haar boek Superieur: de terugkeer van de rassentheorie zo’n beetje alle literatuur over rassenwetenschap doorgespit, schrijft ze. Veel genetici menen dat als genetica bewijst dat er nauwelijks reden is om rassenonderscheid te maken, het dus snel afgelopen zal zijn met racisme. Was het maar waar. Racisme is juist een sociale constructie met een enorme invloed, constateert ze.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het paradijs is de kosmische grap
    • Over de Lotus-soetra (23): De parabel van de man die naar water graaft
    • Hein Thijssen – ‘God was gewoon een implantaat’
    • haiku
    • Tussen veranderlijk en onveranderlijk vind je de deur naar non-dualiteit

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens