• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Tiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Het jaar 2021 – dag 27 – massa

27 januari 2021 door Joop Ha Hoek

Het Journaal opende gisteren een item over de onrust in Nederland met beelden van een door een oud aandoende straat marcherende groep volwassen mannen die armen strekten en leuzen schreeuwden. Ze lieten geen ruimte voor anderen, dat was ook niet de bedoeling. Ik schrok enorm, werd bang, moest gelijk denken aan nazi’s in de jaren dertig van de vorige eeuw, die de medemens en voor hen tegenstander uit wilden schakelen.

Een paar seconden dacht ik zelfs dat de NOS die oude beelden, in het schemer van de avond, de enorme massa, uit de vorige eeuw uit het archief had gehaald, om een vergelijking te maken met de huidige bewegingen, maar ik had het fout. Het ging om voetbalsupporters, ik meen in Den Bosch, die de straat opgingen om relschoppers geen ruimte te bieden. De macht van de straat regeert in vele varianten.

Minister Grapperhaus van Justitie voorspelde gisteravond in een talkshow waar hij virtueel te gast was, dat plunderaars, aanzetters tot geweld, relschoppers, een gevangenisstraf tegemoet kunnen zien. Gelukkig gaat hij daar niet over, het zijn onafhankelijke rechters die over daden van mensen oordelen. De minister weet wat het is als hij in de fout gaat, toen hij een boete moest betalen omdat hij geen mondkapje droeg tijdens een feestje na zijn huwelijksvoltrekking. Het zal overigens nog een hele klus worden om de relschoppers op te sluiten, er zijn steeds meer gevangenissen gesloten.

De minister wilde de orde-en-recht staatsman uithangen, gisteravond. Ook jongeren zullen de dans niet ontspringen, waarschuwde hij. Gelukkig was er een politiechef in de zaal die repliceerde dat die jongeren onder het jeugdrecht vallen en dat vonnissen ook gericht zijn op herstel van de dader. Zeg maar de ontwikkeling van het geweten.

Wat zijn dat voor mensen die rellen, werd de afgelopen dagen steeds gevraagd. Een psychater vertelde gisteren in dezelfde talkshow dat er wanorde heerste in de Nederlandse maatschappij al voor de rellen uitbreken. Boze boeren forceerden met een trekker de deur van een provinciehuis en jeugd bewapende zich met messen om zich te kunnen verdedigen. En de overheid liet dat in eerste instantie allemaal gebeuren zonder op te treden. Die overheid is zelf bezig geweest met het afbreken van de rechtsstaat. Dat het dus onze eigen schuld is wat er gebeurt, volgens de psychiater die ook filosoof is.

Een paar jaar geleden is er een onderzoek geweest naar de geestesgesteldheid van voetbalhooligans die tijdens een wedstrijd racistische verwensingen het veld op slingerden, oerwoudgeluiden maakten, zichzelf niet meer in de hand hadden, de boel gingen slopen, slaags raakten met ordehandhavers. En wat bleek, onder hen waren zelfs psychologen, die zichzelf vergaloppeerden en die de volgende werkdag weer verwarde cliënten gingen begeleiden. Tot ze gearresteerd werden in of buiten het stadion.

Het boeddhisme zegt dat al onze handelingen voortkomen uit onze geest die vol verwarring kan zijn. En vaak karma creëren, de wet van oorzaak en gevolg. Het is een lastig ventje, altijd op zoek naar sensatie en onrust. En moeilijk tot bedaren te brengen. Voor je het weet loop je mee in een meute relschoppers als je niet thuis blijft tijdens de avondklok. Zelf ben ik per abuis ooit als verslaggever in een blokjeshemd in een oude auto met een lange en woeste baard op een snelweg op de kop van een door de politie weggejaagde stoet zigeuners terecht gekomen, omgeven door motoragenten die me dreigend aankeken, in dit geval geen werking van de geest maar door een verkeerde manoeuvre op de weg. Maar dat wisten die agenten niet, ze zagen een waardeloze zigeuner in een oude auto. Voor je het weet word je agressief.

Er zijn steeds minder organisaties en wegen waardoor gevoelens van onmacht gekanaliseerd kunnen worden. Vakbonden zijn monddood gemaakt, de pers is de vijand, sociale media worden gebruikt om de boel op te hitsen, er zijn darksites, in gewone situaties zijn mensen bang zich te laten horen, bang voor represailles van de baas en omgeving. Politici zijn mala fide of gedragen zich alsof en luisteren niet naar het volk. Ministers blazen zich als brulkikkers op. Voetbalsupporters nemen de straat over. Wat had er gebeurd als ze relschoppers waren tegen gekomen?

Op mijn werktafel staat in een klemmetje de tekst: ‘…nooit komen uitingen van haat in deze wereld tot rust door haat, maar door niet te haten komen ze tot rust, dat is een eeuwige wet.’ Relschoppers haten misschien deze maatschappij waarin ze geen kansen krijgen, zeggen deskundigen. Het lijkt erop, ik weet het niet. Nooit komen uitingen van haat…Vertel het mij, misschien leer ik te begrijpen.

Moedig voorwaarts!

BIJSLUITER: het lezen van deze columns kan leiden tot groot geestelijk ongemak,  woedeaanvallen, depressies, onbeheerst gedrag, angstaanvallen, maagzuur, zweten, ongeloof, twijfel aan eenieder, straatvrees, lange tenen en het geloof in het eigen gelijk. Bij de lezers. Scheldpartijen en een onbedwingbare drang om te reageren zijn waargenomen. Sommigen willen mij corrigeren. Of bedanken. Of prijzen. De drang om in verzet te komen is waargenomen, het abonnement op te zeggen. Sommigen besluiten de krant niet meer te lezen, of te boycotten. Er kwaad over te spreken. Te janken of te vloeken. De straat op te gaan om te demonstreren maar niet weten waartegen. Het boeddhisme de rug toe te keren.  Of aan de drugs te gaan. En zo gaat het maar door.

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Columns, Geluk, Joop Hoek, Politiek, Rechtspraak Tags: Grapperhaus, haat, plunderingen, politie, rechters, rellen, schuld en boete, straf

Lees ook:

  1. Wouter – stadsrellen
  2. En mijn erfschuld op 25 januari 2021?
  3. Het jaar 2020 – dag 154 – schoonvegen
  4. Het jaar 2021 – dag 26 – destabiel

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Wilma Bast zegt

    28 januari 2021 om 08:39

    Dankjewel Joop ik lees je stukjes graag. Inderdaad moedig voorwaarts vandaag!

  2. Piet Nusteleijn zegt

    28 januari 2021 om 09:12

    Gelezen. Vinkje erbij. Wat een messcherpe beschouwing. Treffend. Loepzuiver. Je schrijft echt loupezuiver.

  3. Michel Ball zegt

    28 januari 2021 om 11:58

    In het TV-programma Op1 werd woensdagavond even geopperd dat de door jongeren veroorzaakte rellen het gevolg zouden zijn van het wegbezuinigen van opbouwwerkers en jeugdhonken in probleemwijken. Deze werden ineens tot linkse hobby’s bestempeld.

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 5 maart 2021 - 7 maart 2021
    Retreat The Nectar of Healing and Well-being (online)
  • 7 maart 2021
    Open les Kum Nye Tibetaanse Yoga | Online
  • 7 maart 2021
    Discovering Padmasambhava (online)
  • 8 maart 2021
    Online Dhammakaya-meditatie
  • 10 maart 2021
    Zen Spirit Doorgaande groep Meditatie Arnhem
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Boeddhisten ontwaakt (deel 3)

Kees Moerbeek - 28 februari 2021

Grant onderzoekt hoe de geleerde Rahula zijn begrip van de kern van de leer van de Boeddha kan verenigen met de claims van het door Dharmapala geïnspireerde Singalese nationalisme. Rahula nam volgens Grant ‘zijn toevlucht tot de intellectuele strategie die claimt dat verschillende historische omstandigheden vragen om een andere manier van de uitleg van de boodschap van de Boeddha.’ Hij doet een beroep op het historisch moment om de interpretatie van het boeddhisme in de Mahavamsa te rechtvaardigen en daarmee zijn eigen activistische politieke agenda.

Mijmeringen over bewustzijn

Rob van Boven en Luuk Mur - 23 februari 2021

Je trok in je jeugd de conclusie dat je niet gewenst was. Met die ervaring ging je de wereld zien. Dat werd het fundament van je geloofssysteem. Je ging jezelf beschermen tegen deze pijnlijke gevoelens, die het gevolg zijn van wat je bent gaan geloven.  Dat kan zijn door jezelf zoveel mogelijk terug te trekken of vooral niet lastig te zijn. Of misschien ging je juist heel nadrukkelijk aanwezig zijn, wat door anderen juist als heel vervelend ervaren kan worden.

Het ongelijk van de gelijkheid (deel 2 en slot))

Erik Hoogcarspel - 21 februari 2021

Het is niet verwonderlijk dat het begrip “gelijkheid” in andere culturen geen rol speelt. Blijkbaar heeft men daar wel van de ervaring geleerd. Voor Confucius waren rangen en standen in de maatschappij noodzakelijk voor een harmonische en goed functionerende samenleving. Een referendum zou volgens hem alleen maar tot grote rampen leiden, want ongeletterde en slecht opgevoede mensen kunnen niet weten wat het beste is voor ieder.

Het ongelijk van de gelijkheid (deel 1)

Erik Hoogcarspel - 20 februari 2021

We leven in procrustische tijden waarin gelijkheid heilig is geworden. Onderscheid, discriminatie, is zo’n beetje de bron van alle kwaad. We moeten allemaal gelijk zijn. Alle kinderen in een klas, allemaal schaatsen of naar het strand op hetzelfde moment, allemaal dezelfde kleding en dezelfde maten, met wat elastiek in de stof past het toch wel.

Paul Boersma – Het portret als valkuil

Paul Boersma - 16 februari 2021

Het Boeddhabeeld is een symbolische weergave van de vergoddelijkte mens, van de verlichte mens, van de mens waarin wijsheid en mededogen tot volle ontplooiing zijn gekomen. Het is een toonbeeld van harmonie.

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

Meest recente berichten

  • De virtuele denkster 307
  • GMF – financiële steun gezinnen Sri Lanka
  • Limerick van Goff
  • Een dichter verlicht
  • Herinneringen aan Harada Tangen roshi – De vreugde van het schrobben

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Boeddhistisch Dagblad
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Bezoekersstatistieken

We gebruiken Google Analytics voor het bijhouden van bezoekerscijfers.

Dit helpt ons bij het verbeteren van de website; zo weten we wat wel en niet gebruikt of gelezen wordt.

Alle cookies staan uit in je browser. Zet cookies aan alsjeblieft, als je wil dat we je voorkeuren opslaan,

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens