• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Tiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

En mijn erfschuld op 25 januari 2021?

27 januari 2021 door gastauteur

Crimineel gedrag en overtreding van mensenrechten en grondwetten is ten allen tijde en overal op de wereld natuurlijk fout. Wie een hart heeft weet dat gewoon. Ik zou ook zeggen dat mijn moeder en andere Duitse voorouders in Duitsland in 1933-1945 toch tenminste een beetje fout waren door passiviteit. Als dochter van een Duitse moeder heb ik misschien ook een deel van de ‘Duitse erfschuld’ of schuldgevoelens van mijn moeder geërfd? En bovendien een soort van Nederlandse schuld als dochter van een Nederlandse vader? Daarbovenop komt dan natuurlijk ook nog wat ik zelf als volwassene in een van die landen heb gedaan.

Tekst en beeld Moniek Nooren

Ik heb hier nu tien jaar een kabinet Rutte ‘passief gedoogd’, ook het beschamende, hardvochtige vluchtelingenbeleid. En heel actueel, het Covid-19 vaccinatiebeleid van Nederland. Nederland heeft vaccins zoals andere Europese landen relatief vroegtijdig ingekocht, terwijl arme landen het nakijken hebben. Is deze vorm van nationalisme gerechtvaardigd? Discriminatie van wat buiten de landsgrens ligt… Waarom niet eerst daar vaccineren waar de sterftekans wéreldwijd het hoogst is, dat wil zeggen mensen door nood gedwongen dicht op elkaar gepakt moeten leven, bijvoorbeeld in sloppenwijken en vluchtelingenkampen?

Het NOS-nieuws van vandaag maakt melding van rellen in Amsterdam, Eindhoven en verschillende andere steden naar aanleiding van instelling van de avondklok. Het zou gaan om protestacties tegen de Covid-maatregelen en voor ‘de vrijheid’, maar de relschoppers hebben branden gesticht, ruiten van bushokjes en stations ingeslagen, winkels geplunderd, en zelfs een ziekenhuis aangevallen. De demissionaire minister-president Mark Rutte verkondigt dat dit crimineel geweld is, dat niet te maken heeft met Covid. Ook benadrukt hij dat 99% van de bevolking zich houdt aan de maatregelen inclusief de eergisteren ingegane avondklok in het belang van bestrijding van het virus. De voorzitter van de politievakbond heeft het over een ‘onderstroom in de samenleving van verzet en weerstand’ en ‘de energie moet ergens heen’.

Het is vandaag tien dagen geleden dat de bestorming van het Capitool plaatsvond, het hart van de U.S.A. Een deel van de menigte brak door de politieblokkades en probeerde met geweld de bekrachtiging van de verkiezingsoverwinning van Joe Biden te voorkomen. Dat is niet gelukt; maar deze relschoppers bezetten, vernielden en plunderden delen van het gebouw gedurende enkele uren. De rellen leidden tot tijdelijke evacuatie van het Capitool, en vijf sterfgevallen.

Tegenstrijdige gevoelens

Tja, ik moet zeggen dat ik ook los van mijn Duitse geschiedenis enige familieschaamte en schuldgevoelens ervaar – over die bovenbeschreven relschoppers, als Nederlander en mens in 2021. De geschiedenis van de nazi’s illustreerde het zo duidelijk: het negeren en gedogen van verfoeilijke politieke programma’s, gemakshalve of vanuit ik-belang, creëert een luwte waarin extreem radicale partijen en machtswellustige presidenten kunnen opbloeien. Als een meedogenloos systeem eenmaal de macht heeft gegrepen, en het handig aanpakt, dan kan het de meerderheid van een heel volk overtuigen, misleiden of onder de duim houden.

We leren als soort nauwelijks iets van de geschiedenis en blijven ons geregeld gedragen als sociale dieren. Wetenschappers denken dat we vrijwel allemáál op te hitsen zijn. Je kunt daarbij jezelf vergeten, en ook je eigen normen, en helemaal opgaan in de groep. Als je ergens kwaad over bent of ongerust, ben je geneigd je aan te sluiten bij een agressief optredende groep.

Anderzijds – zo zeggen diezelfde wetenschappers – kan meeslepend groepsgedrag ten goede of ten kwade werken.

Dus kan ik soms trots zijn als Nederlander en als mens? Ja. Omdat er bijvoorbeeld ook puinruimers zijn, die de troep wegruimen dat na de rellen achterbleef. Dat NOS- nieuws van vandaag maakte ook melding een actie van verontwaardigde Eindhovenaren, van vrijwilligers die spontaan met bezems en vuilniszakken aan de schoonmaak begonnen. Er is dus ook een ‘bovenstroom in de samenleving van je positief inzetten’. Heel bijzonder is trouwens wel dat de NOS dit ook vermeldt; goed nieuws brengen ze maar heel zelden naar voren!

Is zulk een positieve actie niet prachtig?

Jawel – toch laat ik me liever niet meeslepen door een groep, ook als die de beste bedoelingen heeft. Ik hou mijn hoofd liever een beetje koel. Wat ik doe en laat is ten slotte altijd mijn eigen verantwoordelijkheid.

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Achtergronden, Geluk, Gezondheid, Media, Mensenrechten, Politiek, Rechtspraak Tags: amsterdam, avondklok, bestorming Capitool, corona, covid, eigen oordeel, Eindhoven, groepsgedrag, Joe Biden, maatschappij, Mark Rutte, nazi's, NOS, plunderingen, rellen, VS

Lees ook:

  1. Wouter – stadsrellen
  2. Amerikaanse zenpriester wil uitvoer doodstraf laten uitstellen
  3. Amerikaanse boeddhistische leraren bieden steun en hoop aan bij presidentverkiezingen
  4. Hoe de CCP de rellen in Washington ziet: “Het einde van de V.S. is nabij.”

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Piet Nusteleijn zegt

    28 januari 2021 om 09:36

    Moniek, je houdt je hoofd koel door te kijken. Wanneer je kijkt merk je die instinctieve neiging om te oordelen en te beoordelen. Je gaat meestal door je angst -gedachten “wat je ziet en meemaakt” bezweren door het te classificeren. Goed-slecht. Je houdt je hoofd alleen maar koel en rustig wanneer je stil blijft. Dat gesprek dat je zelf voert, je denken, stoppen.
    Stop. Niet meer die mening, niet meer die indelingen. Wacht…blijf stil.

  2. Peter C. Hendriks zegt

    28 januari 2021 om 18:21

    Wat niemand zich kennelijk afvraagt, of niet wil doorvragen, waarom Nederland blijkbaar op de 75e plaats komt voor het verkrijgen van anti corona injecties. Wat voor belang en van wie belang zit hier achter. Wie of welk bedrijf [organisatie] zit er achter die kennelijk belang hierbij heeft en wellicht door het causaal gevolg honderden doden op zijn of haar geweten heeft. Hoe kan het bijvoorbeeld dat een arm land als India bij mijn weten 200 miljoen factienaties heeft en Nederland nog niet eens één. Moeten we eerdaags weer gaan kiezen voor een regering die haar burgers verschrikkelijk in de steek laat en nodeloze doden op haar geweten heeft. Het maakt niet uit op wie je kiest, door de concessiepolitiek komt het toch weer op hetzelfde neer. Je kan wel stellen dat eerst de allerarmsten aan de beurt moeten komen, wellicht zijn zij zelfs beter af dan de Nederlandse burger.
    Ik zou wel een een parlementaire enquête willen meemaken die dat tot op de bodem, en ver daaronder, uitzoekt. Rutte en zijn kompanen geloof ik allang niet meer. En, ik ben beslist geen complotdenker.

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 4 maart 2021
    Doorlopende groep Vipassana Haarlem
  • 5 maart 2021
    Lezing - 'Living and Working at Odiyan: Maintaining a Home for the Dharma in the West'
  • 5 maart 2021 - 7 maart 2021
    Retreat The Nectar of Healing and Well-being (online)
  • 6 maart 2021
    introductiecursus vipassana meditatie
  • 7 maart 2021
    Open les Kum Nye Tibetaanse Yoga | Online
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Boeddhisten ontwaakt (deel 3)

Kees Moerbeek - 28 februari 2021

Grant onderzoekt hoe de geleerde Rahula zijn begrip van de kern van de leer van de Boeddha kan verenigen met de claims van het door Dharmapala geïnspireerde Singalese nationalisme. Rahula nam volgens Grant ‘zijn toevlucht tot de intellectuele strategie die claimt dat verschillende historische omstandigheden vragen om een andere manier van de uitleg van de boodschap van de Boeddha.’ Hij doet een beroep op het historisch moment om de interpretatie van het boeddhisme in de Mahavamsa te rechtvaardigen en daarmee zijn eigen activistische politieke agenda.

Mijmeringen over bewustzijn

Rob van Boven en Luuk Mur - 23 februari 2021

Je trok in je jeugd de conclusie dat je niet gewenst was. Met die ervaring ging je de wereld zien. Dat werd het fundament van je geloofssysteem. Je ging jezelf beschermen tegen deze pijnlijke gevoelens, die het gevolg zijn van wat je bent gaan geloven.  Dat kan zijn door jezelf zoveel mogelijk terug te trekken of vooral niet lastig te zijn. Of misschien ging je juist heel nadrukkelijk aanwezig zijn, wat door anderen juist als heel vervelend ervaren kan worden.

Het ongelijk van de gelijkheid (deel 2 en slot))

Erik Hoogcarspel - 21 februari 2021

Het is niet verwonderlijk dat het begrip “gelijkheid” in andere culturen geen rol speelt. Blijkbaar heeft men daar wel van de ervaring geleerd. Voor Confucius waren rangen en standen in de maatschappij noodzakelijk voor een harmonische en goed functionerende samenleving. Een referendum zou volgens hem alleen maar tot grote rampen leiden, want ongeletterde en slecht opgevoede mensen kunnen niet weten wat het beste is voor ieder.

Het ongelijk van de gelijkheid (deel 1)

Erik Hoogcarspel - 20 februari 2021

We leven in procrustische tijden waarin gelijkheid heilig is geworden. Onderscheid, discriminatie, is zo’n beetje de bron van alle kwaad. We moeten allemaal gelijk zijn. Alle kinderen in een klas, allemaal schaatsen of naar het strand op hetzelfde moment, allemaal dezelfde kleding en dezelfde maten, met wat elastiek in de stof past het toch wel.

Paul Boersma – Het portret als valkuil

Paul Boersma - 16 februari 2021

Het Boeddhabeeld is een symbolische weergave van de vergoddelijkte mens, van de verlichte mens, van de mens waarin wijsheid en mededogen tot volle ontplooiing zijn gekomen. Het is een toonbeeld van harmonie.

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

Meest recente berichten

  • Greenpeace – Waterstofcoalitie presenteert pact voor nieuw regeerakkoord
  • Boeddhistische doeners en denkers – de serie (44)
  • Boeken – Natuurvervaging – en de strijd om wat natuurlijk is
  • Kritiek op poseren schaars geklede ‘Miss Grand Mexico’ naast Boeddhabeeld
  • Wat doet de Nederlandse politiek voor de onderdrukte Tibetanen?

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Boeddhistisch Dagblad
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Bezoekersstatistieken

We gebruiken Google Analytics voor het bijhouden van bezoekerscijfers.

Dit helpt ons bij het verbeteren van de website; zo weten we wat wel en niet gebruikt of gelezen wordt.

Alle cookies staan uit in je browser. Zet cookies aan alsjeblieft, als je wil dat we je voorkeuren opslaan,

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens