• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Over de Lotus-soetra (10): Mysticus en succesjager

Over de Lotus-soetra (10): Mysticus en succesjager

27 februari 2023 door Dharmapelgrim

Ik ben geen deskundige op het gebied van de Lotus-soetra, maar dat hoeft toch ook niet? De soetra brengt mij op allerlei gedachten en die wil ik met lezers van het BD delen. Hoeveel afleveringen deze serie gaat tellen, is pas na de laatste aflevering bekend. Deze keer:

Mysticus en succesjager

In principe is het achtvoudige pad dus éénvoudig: ‘Boeddha! In alles, overal om je heen. Boeddha, Boeddha en nog eens Boeddha. Er is alleen maar Boeddha. … ‘ Dat was het refrein dat in vorige aflevering over de Lotus-soetra acht keer terugkeerde. Maar, waar waren we gebleven? We waren bij Manjushri die antwoordde op vragen van bodhisattva Maitreya en zich en passant natuurlijk ook tot alle andere aanwezigen op de Gierentop richtte. Ondertussen zat Shakyamuni zich nog steeds voor te bereiden op de belangrijkste preek van zijn leven.

Manjushri zei dat er vóór Shakyamuni Boeddha veel andere Boeddha’s zijn geweest. Zo waren er minstens twintig Tathagata’s die allemaal de naam ‘Zon-Maan’ droegen. Manjushri zei ook: ‘Let wel, Maitreya… in die tijd  (van de laatste Boeddha Zon-Maan die precies hetzelfde predikte als Shakyamuni Boeddha nu zou gaan doen) waren er uiteraard ook veel bodhisattva’s die opgewonden uitkeken naar wat Boeddha zou gaan zeggen. Eén van die bodhisattva’s was Bodhisattva Mysticus…(en iets verder:) De Boeddha zat onbeweeglijk en predikte zeshonderdduizend jaar onafgebroken, maar voor zijn toehoorders leek het alsof het net zo lang duurde als een gewone maaltijd.’ Zeshonderdduizend jaar. Dat is een behoorlijke tijd! Dat was nog eens een lunchvergadering als je het mij vraagt. (Wie nu nog gelooft dat je alles wat er in soetra’s staat letterlijk moet nemen, hoeft niet verder te lezen.) Manjushri zei ook dat twintigduizend elkaar opvolgende Tathagata’s allemaal hetzelfde predikten.  Ze droegen ook nog eens allemaal dezelfde naam. Kortom, hier mag je uit afleiden dat Boeddha het eeuwige leven heeft, zoiets. Boeddha is onsterfelijk. De mens Shakyamuni is dat niet!

Manjushri had nog een verrassing: ‘Bodhisattva Mysticus had een bekende leerling. Deze leerling werd soms ‘succesjager’ genoemd. Hij kon prachtig soetra’s reciteren, maar snapte eigenlijk zelf niet wat er met al die soetra’s precies bedoeld werd. De clou drong gewoon niet tot hem door! Later kon hij dat gelukkig wel goed maken … (en nu komt het) die bodhisattva genaamd ‘succesjager’ die uiteindelijk toch het licht zag … dat bent u (Maitreya) en ik (Manjushri) was bodhisattva Mysticus.’ 

Manjushri zag nu dat de geschiedenis zich ging herhalen. Opnieuw zou (een) Boeddha de Lotus-soetra openbaren, voor de zoveelste keer. Ditmaal door de mond van Shakyamuni, voormalig prins. En Manjushri verwachtte bovendien dat Shakyamuni over niet te lange tijd zou sterven. De man was immers al oud, zwak en mankeerde van alles. Kortom, deze preek, waarin Boeddha de WET zou toelichten, zou de kers op de taart zijn!  Manjushri voorspelde dan ook: ‘In de laatste prediking van zijn leven (als Shakyamuni) zal Boeddha de volheid van zijn verlichting aan ons openbaren.’ 

Toen stond Shakyamuni Boeddha langzaam op. Hij richtte zich tot Saripoetra en zei: ‘Boeddha’s kunnen tot in het diepste diep van alles schouwen, hun wijsheid kent geen bodem en strekt zich uit tot in het grenzeloze.’ Hij vervolgt zijn inleidend betoog door uit te leggen waarom hij in zijn preken te werk is gegaan zoals hij is gegaan. Hij deed dat doordat Boeddha in het gemoed van al zijn toehoorders kan zien en hen liefheeft. Boeddha weet ook welke leiding ieder op zijn eigen niveau nodig heeft. Boeddha heeft de perfecte wijsheid (paramita) en kent de volle, onbegrensde, oneindige waarheid.

Na een korte stilte gaat Shakyamuni Boeddha verder. Hij richt zich opnieuw tot Saripoetra. ‘Het is niet nodig hier verder nog iets over te zeggen. Waarom niet? Omdat Boeddha zich de leer volledig eigen heeft gemaakt. De onovertroffen WET is voor sommigen onmogelijk te begrijpen.’  Daarna zegt Boeddha dat ieder wezen tien bepaaldheden heeft:

  1. een bepaalde vorm;
  2. een bepaalde natuur;
  3. een bepaalde belichaming;
  4. een bepaald vermogen;
  5. een bepaalde rol;
  6. een bepaalde eerste oorzaak;
  7. een bepaalde secundaire oorzaak;
  8. een bepaald gevolg;
  9. een bepaalde beloning;

en 10 een bepaalde plaats in het geheel.

 Anders gezegd: wij zijn allemaal anders! We zien er allemaal anders uit, beschikken over verschillende talenten en hebben uiteenlopende rollen te vervullen. Niemand is simpelweg zomaar inwisselbaar voor een ander. Een enkele niet erg snuggere leidinggevende mag dan wel eens tegen een ondergeschikte roepen: ‘Voor jou tien anderen’, maar dat is dus feitelijk klinkklare nonsens. De leer van de tien bepaaldheden zegt dat iedereen op de eigen plaats en tijd, in de eigen context enzovoorts uniek is. Voor niemand zijn er tien inwisselbare anderen. Natuurlijk is een mens geen schildpad, koe of jachtluipaard, maar een willekeurig mens. A is ook niet beter dan willekeurig mens B. Anders gezegd: De Nederlandse koning is gelijkwaardig aan een mentaal en fysiek gehandicapte uit Verweggistan. Als mens. Maar ze hebben ieder wél een eigen rol te vervullen. Dit gegeven komt later aan de orde in de ‘parabel van de toverstad.’ Het is daarom niet nodig hier nu dieper op in te gaan.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddhisme, Columns, Dharmapelgrim, Geluk Tags: Over de Lotus-soetra (10): Mysticus en succesjager

Lees ook:

  1. Tien jaar Boeddhistisch Dagblad
  2. Over Theologie deel 7 – Waarden en normen
  3. Over Theologie 26 – Fundamentele Theologie
  4. Over Theologie 40: Nobelprijs?

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Dharmapelgrim

Probeert sinds zijn 16de jaar het Edele Achtvoudige pad te volgen. Dat lukt hem met vallen en opstaan, waarbij hij zichzelf voorhoudt dat hij dat pad tot het einde zal gaan, zolang hij maar één keer vaker opstaat dan valt. Iedereen die de dharma beoefent is een pelgrim op zijn eigen weg. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

20 mrt
Open Les Kum Nye Yoga en meditatie | Live op ma t/m wo
20 mrt 23
20 mrt
Wekelijkse Zen in Twente meditatie avond op maandag
20 mrt 23
21 mrt
Stoepaceremonie Nieuwe Maan | Live
21 mrt 23
21 mrt
Meditatiecursus in de Dhammakaya traditie
21 mrt 23
21 mrt
Vipassana meditatie Rotterdam
21 mrt 23
Rotterdam
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Wanneer iedereen liegt, weet niemand nog wie er liegt

    Kees Moerbeek - 19 maart 2023

    Een staatsgreep, of het manipuleren van het politieke systeem zijn voorbeelden van andere manieren om aan de macht te grijpen dan verkiezingen. Onverbloemde macht is echter beperkt houdbaar en macht verkregen met geweld vraagt meer geweld om het in stand te houden.

    Geschiedkundige Romila Thapar – de stem van afwijkende meningen

    Kees Moerbeek - 12 maart 2023

    Romila Thapar is een van India’s meest vooraanstaande geschiedkundigen. In haar boek Voices of Dissent (2020) beschrijft ze de rol van het ‘meningsverschil’ in de verschillende periodes van de Indiase geschiedenis. De Boeddha was een van degenen die vraagtekens zette en met een alternatief kwam. Dit artikel gaat met grote stappen door haar boek.

    Het jaar 2023 – dag 66 – vlokjesneeuw

    Joop Ha Hoek - 7 maart 2023

    KNMI regen en natte sneeuw. Somewhere over the rainbow, skies are blue. Take care out-there.

    Spelen met oneindigheid, verrassende figuren en patronen

    Erik Hoogcarspel - 6 maart 2023

    Hoe zit het nu met het oneindige? Om te beginnen merkt Zantema op dat er verschillende soorten oneindigheid bestaan. Als voorbeeld noemt hij het zogenaamde Hilbert-hotel, vernoemd naar de wiskundige David Hilbert. Dit is een denkbeeldig hotel met oneindig veel kamers. Als deze allemaal bezet zijn en er meldt zich een nieuwe gast, dan zou hij of zij op het eerste gezicht geen kamer kunnen krijgen. Dit lukt echter wel met een bepaald trucje: laat iedere gast verhuizen naar de kamer ernaast. Deze is er altijd, anders zouden er niet oneindig veel kamers zijn. De eerste kamer komt dan vrij.

    Hoe zen is Zuid? De weg van de vier geloften met een bus vol ikken.

    Erik Hoogcarspel - 2 maart 2023

    De schrijfster, Hanneke Dijkman, is lerares zenmeditatie en woont in Rotterdam Zuid, in de wijk Vreewijk. Als Rotterdammer vraag je je dan af zen in Zuid ‘ken dit wel?’ Zuid is namelijk het jongste en armste deel van de stad, de plaats waar in het begin van de vorige eeuw arme landarbeiders uit Zeeland en Friesland kwamen wonen om in de haven te werken. De Rotterdammers aan de linker Maasoever hadden het toen over de ‘boeren’, die een geit op zolder hadden en in klederdracht liepen. Dit is natuurlijk nogal overdreven, maar Zuid heeft de reputatie van een verzameling probleemwijken nooit helemaal van zich af kunnen schudden.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2023 – dag 79 – ferwart
    • Boeken – Mijn kind heeft OCD
    • Jasper – Vrouwen in het Zwart in Groningen
    • Over de Lotus-soetra (13): De parabel van het brandende huis
    • China intensiveert propaganda voor staats-internaten in Tibet

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens