• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Over Theologie 40: Nobelprijs?

Over Theologie 40: Nobelprijs?

24 oktober 2022 door Dharmapelgrim

We zijn op viervijfde van de serie die ik naar aanleiding van een cursus Theologie schrijf. De inhoud van iedere les brengt mij op gedachten die ik wel wil delen. Vandaag: 

Illusie

De cursus Theologie spreekt over “hoge” en “lage” godsdiensten, of “ontwikkelde” en “primitieve” religies, mét en zonder schriftelijke traditie.

Het irriteert me. En dát is – vind ik zelf – ook weer volstrekt overbodig. Waarom zou ik mij ergeren of geïrriteerd voelen door wat anderen blijkbaar belangrijk genoeg vinden om als “les” aan te bieden aan wie daar voor open staat. Hoog of laag, ontwikkeld of primitief, op schrift gezet of mondeling doorgegeven… in mijn beleven draait het allemaal om illusies. En, zo lees is ik in het BD van 15 oktober 2022: De wetenschapper Alain Aspect heeft deze week  de Nobelprijs gewonnen voor het experimenteel bewijzen dat de echte wereld… niet echt is. Er is dus blijkbaar iemand die door middel van het doen van proefjes heeft aangetoond dat de werkelijkheid die wij dagelijks ervaren, niet de echte werkelijkheid is. Zoiets. Goh. Dat is (dacht ik) toch al duizenden jaren bekend? Illusies! Maya! Of, een soort Matrix… Ik zeg expres ‘een soort’ want zoals men dat in de film ‘De Matrix’ voorstelt, zó is het nou ook weer niet. Er liggen nergens duizenden lijven in een soort coconnetjes een wereld bij elkaar te dromen. Neem ik aan.

Terug naar de cursus. Een godsdienst of religie gebaseerd op geschreven teksten is hoger ontwikkeld dan een godsdienst of religie die het uitsluitend van mondelinge overleveringen moet hebben. Dat zeggen de auteurs van de cursus. En ik vraag me oprecht af of dat zo is. Wie schrijft die blijft … zo die was. En als je blijft zoals je was, ontwikkel je je niet meer. Toch? Als je er op gaat vertrouwen dat wat er op papier staat de waarheid is én blijft, waarom zou je dan nog je best doen om daar iets van te onthouden? Het staat toch op papier? En waarom zou je je best doen er over na te denken? Dat kan morgen ook nog, of volgende week, volgende maand … of als je er een keer zin in hebt, want het staat geduldig op papier op je te wachten tot je tijd hebt om het een keer te lezen. Al dat uit het hoofd leren van wijsheden… zonde van de tijd! Laat ik het zo zeggen: godsdiensten en religies die vertrouwen op papieren overdracht, kachelen achteruit op gebied van het internaliseren van precies dát wat belangrijk is voor een juist verstaan van het heilige. Waarom? Omdat het heilige niet meer in het hoofd en het hart wordt opgeslagen, maar in een boekenkast. Kortom, ik vind godsdiensten en religies die gebruik maken van op papier gezette teksten armetieriger dan godsdiensten en religies die mondeling worden overgedragen. Maar, het blijven illusies.

Veel mensen die in (een) god geloven, geloven in een illusie. Ze doen dat omdat ze daardoor denken (de illusie koesteren) dat zij grip houden op de wereld waarin zij leven, of dat er iets of iemand is die dat voor hen doet. De vraag is nu of die illusie is doorgeprikt nu Alain Aspect cum suis, door het doen van proefjes op gebied van de quantumwerkelijkheid hebben aangetoond dat onze dagelijkse, hard stoffelijke werkelijkheid eigenlijk geen reet voorstelt. Nee! Dat is niet zo. De materiële werkelijkheid mag dan minder hard, minder massief, minder van alles en nog wat zijn dan wij dagelijks ervaren (schop maar eens met een blote voet tegen een deurpost), dat neemt niet weg dat er vragen blijven! Simpel gezegd: áls alles een illusie is, wiens illusie is het dan? Of: áls het een droom is, wie droomt er dan? O: áls alles een illusie is, is dan ook de illusie een illusie en … hier komt geen einde aan. Het enige dat Alain Aspect en de zijnen hebben aangetoond is dat wat wij waarnemen niet de realiteit is die wij ervaren dat het is. Dat komt doordat onze zintuigen stuk voor stuk een beperkt bereik hebben. Ze kunnen niet alles waarnemen. En wat ze waarnemen, is ook weer beïnvloed door van alles en nog wat, zodat we niet eens zuiver waarnemen maar altijd “inclusief ruis”. Religies en godsdiensten hebben niet alleen last van die ruis, ze veroorzaken die zelf ook. Daardoor nemen aanhangers van religies en godsdiensten de werkelijkheid waar alsof ze oogkleppen op hebben met brillen vol gekleurde glazen erin, met filters in de oren en geprepareerde handschoenen aan. Daardoor zien, horen, voelen, ruiken en proeven ze vooral dát wat ze volgens deze religies en godsdiensten horen te zien, horen te horen, en horen te voelen, te ruiken en te proeven. Zo is het! Ze zien, horen, voelen, ruiken en proeven het toch zelf! Nou dan… geen twijfel meer mogelijk.

Maar goed, Alain Aspect heeft met zijn team aangetoond wat in bepaalde kringen al duizenden jaren bekend is, en vooral mondeling is overgeleverd. Heel primitief. Nobelprijs waardig.

Categorie: Boeddhisme, Columns, Dharmapelgrim, Geluk, godsdienst Tags: Alain Aspect, cursus, illusies, Nobelprijs, religie

Lees ook:

  1. Over Theologie 38: Dommamismen (II)
  2. Dharmapelgrim – over theologie (1) – inleiding
  3. Dick – De stroom van het leven
  4. China is niet antireligieus

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Rafa zegt

    25 oktober 2022 om 13:11

    Wel of niet God of illusie.
    … Ik weet het niet … (vrij naar Hans van Dam die het ook niet schijnt te weten of ? )
    Fijne dag allemaal ❤️

Primaire Sidebar

Door:

Dharmapelgrim

Probeert sinds zijn 16de jaar het Edele Achtvoudige pad te volgen. Dat lukt hem met vallen en opstaan, waarbij hij zichzelf voorhoudt dat hij dat pad tot het einde zal gaan, zolang hij maar één keer vaker opstaat dan valt. Iedereen die de dharma beoefent is een pelgrim op zijn eigen weg. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door
  • Locaties
  • Overzicht op kaart

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

14 sep
Tao en geluk; vijf bijeenkomsten
14 sep 23
30 sep
retraite Bhikkhu Analayo
30 sep 23
04 okt
Online lezingenserie ‘Vertrouwd raken met de cyclus van leven en dood’ (1)
4 okt 23
05 okt
Unity in Duality: Opleiding in de Boeddhistische psychologie en filosofie.
5 okt 23
05 okt
ONLINE cursusreeks Dhammakaya meditatie
5 okt 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    De taal van het lijden  (deel 1 van 3)

    gastauteur - 20 september 2023

    De taal welke zich op verschillende momenten in ons leven aan ons openbaart, meestal in de vorm van verlies, pijn en verdriet, het diep begrijpen ervan, te leren het lijden te omarmen, er ruimte voor te creëren, zodat het uiteindelijk los kan komen.  Leren één te worden met de ontvouwing van het leven en het ontdekken, blootleggen en hervinden van deze nobele waarheid. Hoewel dit vaak een erg zware taak lijkt, en voor velen van ons te moeilijk om zelfs maar over na te denken, ligt er binnen dit proces van herkennen en het omarmen van lijden, een ontvouwen van kalmte, vreugde, vrede en harmonie met onszelf en de wereld om ons heen. Elke keer dat we dichter bij deze ontvouwing komen, tillen we een klein stukje van de sluier op die ons ware wezen omhult.

    Taigu – Tibetaans bijgeloof op gespannen voet met anatman

    Taigu - 19 september 2023

    Het geloof dat Tibetaanse boeddhisten vertegenwoordigen in de zielsverhuizing van de dertiende naar de veertiende Dalai Lama, en bij diens overlijden naar de vijftiende, onderstreept nog eens de ondoorzichtige magie waarvan het Tibetaanse boeddhisme is doortrokken. Je zou het een scepticus niet kwalijk kunnen nemen, wanneer deze de conclusie trekt dat bij de overgang van de ene op de andere Dalai Lama een loopje wordt genomen met het leerstuk van anatman, een van de klassieke hoekstenen van het boeddhisme.

    Ardan, van zenleraar tot brugwachter – ‘Je opent de brug en je sluit ‘m weer. Bijna zen.’

    Ardan - 11 september 2023

    'Ik wil mezelf niet opzadelen met titels. En bovendien zei me de titel 'zenleraar' niet zoveel. Was ik nu anders geworden? Kon ik nu beter mensen begeleiden dan daarvoor? Het klopte voor mij niet. Datgene wat mij het meest gebracht had, namelijk die vrije vrouw/man zonder titel liep nu met een titel rond. En dat beviel me niks.'

    Pseudo-Cicero, pseudo-troost?

    Erik Hoogcarspel - 11 september 2023

    Cicero voert in zijn epistel aan dat we niet overmatig moeten rouwen om de dood van een geliefde, omdat er bij de dood voor de geliefde zelf weinig verloren gaat. Het leven is nu eenmaal niets dan ellende. Als je de pech hebt geboren te zijn geworden, kun je maar beter gauw dood zijn. Je hoeft ook niet oud te worden om te slagen in het leven.

    Wat loert daar in de duisternis?

    Kees Moerbeek - 10 september 2023

    Eeuwenlang zwierven ze in de bergen, de bossen, de velden, in de rivieren en langs de kust en joegen de Japanners de stuipen op het lijf of belaagden ze. Ze zijn ook nu niet weg te denken, de yokai.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2023 – dag 256 – dekmaareenbordminder
    • Volmaakt zien
    • Boeken – Een broer als Manuel
    • Het boeddhisme en een foto met soldaten en de Dalai Lama
    • Zeshin – Alles wat je onderneemt belast jouw klimaat

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.