• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Elfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Home » Columns » Dharmapelgrim – over theologie (1) – inleiding

Dharmapelgrim – over theologie (1) – inleiding

25 januari 2022 door Dharmapelgrim

In het najaar 2021 beloofde ik min of meer een cursus theologie te gaan volgen. Daar ben ik nu mee begonnen. De schriftelijke cursus telt maar liefst 48 lessen en ik denk dat er over iedere les ongetwijfeld iets valt te schrijven, doordat de inhoud mij op gedachten zal brengen die ik wel wil delen. Vandaag:

Inleiding

Als je denkt dat ik de inleiding van de cursus ga overtikken, heb je het mis. De inleiding van de cursus begint met een paar zinnen over zingeving. Daarna gaat het over christelijke historie en tradities en de wens dat de cursus meer inzicht geeft in de rol van godsdiensten – ook andere dan christelijke – in de samenleving. We gaan het afwachten.

Het woord theologie betekent letterlijk godsleer. Het bestaat uit twee delen: 1) theo (een voorvoegsel), dat de betekenis heeft van god, goden en goddelijk en 2) logie (een achtervoegsel), dat de betekenis heeft van leer, wetenschap, redenatie of studie van –

Iemand die de studie van – of over –  god en goden heeft afgerond, noemen we een theoloog. Dat zegt dus helemaal niets over zijn of haar persoonlijke levensbeschouwing, want een theoloog hoeft helemaal niet in god te geloven. Hij of zij moet alleen veel over god en goden weten, volgens het boekje, en hij / zij moet getoetst zijn door andere theologen. Iemand die veel over god en goden weet maar nooit geëxamineerd is door andere theologen, is géén theoloog. Dat kan namelijk niet, want op hogescholen en universiteiten is precies vastgelegd wat je tenminste behoort te weten om theoloog te mogen zijn. Ik denk dat Jezus zou zakken, want hij heeft geen universitaire studie achter de rug; maar dat is mijn persoonlijke opvatting. Noem het een geloof.

Je hebt ook theosofen. Dat zijn mensen die ervan uitgaan dat alle wezens in essentie één zijn, omdat volgens hen alles uit dezelfde onkenbare bron voortkomt. Het achtervoegsel -sofie betekent zoveel als wijsheid en duidt op een levensbeschouwing. De meeste theosofen zijn géén theologen en de meeste theologen zijn geen theosofen. Laat dat duidelijk zijn. Maar het kán natuurlijk wel. Er bestaan zelfs atheïstische theologen én atheïstische theosofen. Dat betekent dat ze niet in het bestaan van god of goden geloven! Dat kan natuurlijk. De atheïstische theoloog weet veel over een niet bestaande god en niet bestaande goden; zoals er ook mensen zullen zijn die veel weten over elfjes, kabouters en trollen zonder in deze wezentjes te geloven. Atheïstische theosofen geloven nog steeds dat alles uit één en dezelfde bron voortkomt, maar geloven niet dat die bron een persoon is of een persoonlijkheid heeft. Ook dat kan.

Wat hebben we nog meer?

Nomie! Ook een achtervoegsel. Het betekent zoveel als: leer, onderzoek of studie. Je zou verwachten dat je dus ook Theonomie zou hebben, en zowaar… het staat voor de leer volgens welke de wil Gods het zedelijk karakter van een daad bepaalt, onafhankelijk van de aard van die handeling. De wil Gods! Daar heb je dan weer mensen voor nodig die weten wat God wil. En die zijn er natuurlijk ook. Althans, ze zeggen die wil te kennen, terecht of onterecht… daar wil ik van af zijn. Het hoeven zelfs geen theologen of theosofen te zijn. Het volstaat dat zij een (zelfverklaarde) relatie hebben met hun “Theo”, die zo innig is dat zij precies weten wat Hij (Zij of Het) wil of juist niet wil. Maar eerlijk is eerlijk, om het brede publiek te bereiken helpt het theonomen wel wanneer zij óók theoloog zijn. Vooral wanneer zij zelf weinig charisma hebben, uitstraling die mensen boeit.

In een inleiding als deze past het mijns inziens om ook iets over mezelf te vertellen. Wie ben ik dat ik denk iets zinnigs over een cursus theologie te kunnen schrijven?

Allereerst: of wat ik ga schrijven zinnig is, is aan de lezer om te beoordelen. Iedere lezer is vanzelfsprekend vrij mijn schrijfsels als onzinnig te bestempelen. Be my guest!

Ik ben opgegroeid in een socialistisch, atheïstisch gezin met behoorlijk pragmatische ouders. Zij stuurden mij bijvoorbeeld gewoon naar een School met de Bijbel, omdat het de beste school in de buurt was, én omdat het geen kwaad kon iets christelijks mee te krijgen. Mijn ene oma was Hervormd, en nam mij geregeld mee naar haar kerk, waar ik prompt op de zondagschool belandde. De andere oma was Doopsgezind (overgrootvader was dominee) en regelde Doopsgezinde zomerkampen voor me. De enige tienen die ik op de middelbare school kreeg, kreeg ik van de leraar Godsdienst, voor mijn opstellen en uit het hoofd geleerde versjes. Als 18 jarige volgde ik een serie lezingen bij het Theosofisch Genootschap in Utrecht. Daarna volgde ik lessen bij drs. Keus over de Bhagavad Gita, en volgde ik lessen van Paramahansa Yogananda. Ik werd de jongste Yogaleraar van Nederland. Als jong gehuwde volgde ik vervolgens catechisatie bij de NH kerk – omdat mijn toenmalige echtgenote Hervormd was opgevoed. Maar ik deed géén belijdenis. Daarna volgde ik catechisatie bij de Gereformeerde Kerk – omdat een goede vriendin mij daartoe uitnodigde, maar deed géén belijdenis. Mijn volgende stap was het bestuderen van de Nieuwe Catechismus van de RK kerk, gevolgd door een doop (Palmpasen!) in de abdij van Maria Toevlucht in Zundert. Aanleiding was het volgen van een aantal weekeinden Zen-meditatie onder leiding van abt Jeroen Witkam. Inmiddels wist ik behoorlijk wat over het Christendom, het Hindoeïsme en het Boeddhisme zonder theoloog te zijn. Na dit alles volgde ik nog een cursus Bijbelschool bij de Pinkstergemeente (nooit weg, je leert altijd wel weer wat) en een en ander over Vipassana (Goenka) in Dilsen. O … niet te vergeten: een halve Diaken-opleiding van de RK kerk midden jaren tachtig, zonder overigens ooit diaken te worden, want dat mocht niet. De RK kerk houdt niet van gescheiden mensen. En al helemaal niet van hertrouwde gescheiden mensen. Dat scheiden en hertrouwen schijnt God niet fijn te vinden…

En dan heb ik het nog niet eens gehad over de urenlange gesprekken met Jehova’s getuigen; Mormonen; Hare Krishna-volgers; Chassidim; Islamieten en Spiritisten die ik heb gevoerd. Iedereen maakte wel punten.
Uiteindelijk besloot ik mijzelf maar een pelgrim te noemen op de weg… Dharmapelgrim.
Hoe ook, ik denk dat ik deze cursus theologie maar eens goed ga bestuderen. Ik zal u op de hoogte houden van wat dat bij mij losmaakt aan gevoelens en gedachten.

(wordt vervolgd. Dit was aflevering 1 van de vele die nog volgen).

-nomie – Achtervoegsel 1. vormt substantieven die betrekking hebben op een leer, onderzoek of studie Woordherkomst van het Griekse ‘nómos’ …

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Columns, Dharmapelgrim, godsdienst Tags: cursus, deel 1, serie, theologie

Lees ook:

  1. Dharmapelgrim – De Maalstroom en Reïncarnatie (deel 7)
  2. Het jaar 2018 – de tweehonderdentweeendertigste dag – de kudde
  3. Leven in Thailand – falangstreductie
  4. Jan Veenendaal – Geen dood, geen vrees (9) – Leven als doden?

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Bert Dorrestijn zegt

    26 januari 2022 om 22:59

    Wat is de naam Dharmapelgrim een mooie afspiegeling van de weg die je bewandeld. Succes met de studie theologie. Ik ben benieuwd wat je op je weg door de cursus allemaal tegenkomt. Goed beschouwd ben je al aardig op weg om alle “leren” te proefen.

  2. Piet Nusteleijn zegt

    27 januari 2022 om 21:56

    Weet jij wat DOM betekent? Deo optimo maximo. Die moet ik onthouden, dacht ik. Aan de hoogste God gewijd. Toch een leuk weetje..over de dom van Utrecht en andere plaatsen met een DOM. Er zijn niet zoveel theologen die dit weten.

Primaire Sidebar

Door:

Dharmapelgrim

Probeert sinds zijn 16de jaar het Edele Achtvoudige pad te volgen. Dat lukt hem met vallen en opstaan, waarbij hij zichzelf voorhoudt dat hij dat pad tot het einde zal gaan, zolang hij maar één keer vaker opstaat dan valt. Iedereen die de dharma beoefent is een pelgrim op zijn eigen weg. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 18 mei 2022
    ONLINE Lezingenserie 'Ieder mens een vredestichter'
  • 20 mei 2022 - 22 mei 2022
    The work that reconnects -Het werk dat weer verbindt
  • 22 mei 2022
    Kum Nye Yoga op zondag | Online
  • 22 mei 2022
    Lezingencyclus
  • 23 mei 2022
    Online course The Twelve Links of Interdependent Origination
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Boekbespreking – De jonge Filosoof

Erik Hoogcarspel - 9 mei 2022

In het boekje “De jonge filosoof” wordt een zekere Christoph opgevoerd, die in de bibliotheek een boek vindt van David van Goorle. Dit is het kleinere boek “Idea Physicae”, maar dan in het Nederlands. Christoph vindt met andere woorden de (niet bestaande) Nederlandse uitgave” Schets van de Natuur” in de bibliotheek.

Over populisme en het menselijk tekort

Kees Moerbeek - 8 mei 2022

‘Waarom is de burger boos?’ is volgens de geschiedkundige Maarten van Rossem gemakkelijk en ook wetenschappelijk verantwoord te beantwoorden, schrijft hij in zijn boek Waarom is de burger boos? De burger is boos, omdat hij bezorgd is over de omvangrijke immigratie en de veronderstelde negatieve effecten op onze samenleving. Dit artikel geeft een indruk van zijn boek, met aanvullingen van de socioloog Anton Zijderveld.

Boekbespreking – Een leven als ‘man of letters’. Biografie van David Hume.

Erik Hoogcarspel - 1 mei 2022

De rede kan ons tot overtuigingen leiden of laten twijfelen, maar alleen gevoelens zetten ons volgens Hume aan tot daden. Hume onderscheidt primaire indrukken en secondaire. Gevoelens zijn secondaire indrukken, want ze zijn als het ware een reactie op primaire indrukken, zoals pijn of genot.

Voor kinderen is een heel dorp nodig (2)

Rob van Boven en Luuk Mur - 20 april 2022

We houden van categorieën. Deze ouders zijn fout, en die pleegouders zijn goed. Zou het kunnen zijn dat er bij die foute ouders ook sterke punten zijn? En kan het zijn dat pleegouders ook hun problemen hebben? Wat voor boodschap krijgt een kind dat bij de ouders weggehaald is, bijvoorbeeld vanwege de toeslagenaffaire. Je ouders zijn slecht, fraudeurs, oplichters. Je bent nu bij ons en wij zijn goed?

Onmacht begrijpen, zonder klakkeloos goed te praten

Kees Moerbeek - 18 april 2022

In de ogen van de nieuwrechtse populisten is de gewone man de dupe van de globalisering en de immigratie, die hem dreigen weg te vagen. Deze taal verstaan de progressieven niet en ze staan met een mond vol tanden. Dit populisme gaat over identiteit en gemeenschap en dit bezorgt weldenkenden koude rillingen, aldus de auteur. Ook hierdoor werden de uitwassen van de globalisering en de immigratie niet ingezien. Deze populisten richten hun pijlen dan ook op de ‘de zelfgenoegzame, progressieve elite’, die een betere wereld had willen bewerkstelligen, maar ‘intussen de gewone man doodgemoedereerd aan zijn lot overliet.’

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

over ons

Recente berichten

  • Verlichting is opgaan in de paradox
  • Het jaar 2022 – dag 136 – held
  • De grondregels van zen
  • Wakker worden
  • Dalai Lama – ‘meer aandacht voor de leer van Gautama Boeddha’

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens