• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Chinees boeddhisme » godsdienst » Over Theologie deel 16- Moderne Tijd

Over Theologie deel 16- Moderne Tijd

9 mei 2022 door Dharmapelgrim

In het najaar 2021 beloofde ik min of meer een cursus theologie te gaan volgen. De schriftelijke cursus telt maar liefst 48 lessen en ik denk dat er over iedere les ongetwijfeld iets valt te schrijven, doordat de inhoud mij op gedachten zal brengen die ik wel wil delen. Vandaag:

De kerk in de moderne tijd (deel 1)

Volgens de cursus Theologie volgt na de middeleeuwen onmiddellijk de moderne tijd. Kennelijk bestaat er géén kerkelijke renaissance (1450 – 1600) en géén kerkelijke barok (1600 – 1750). Ik kan er mee leven. Hoewel… renaissance betekent letterlijk vertaald: hergeboorte! En dat is toch wel wat er zo’n beetje in die jaren tussen 1450 en 1600 met de kerk gebeurde… het christelijk geloof vond zichzelf opnieuw uit en kwam na een hoop weeën (inquisitie-pijnen) als herboren weer tot leven. Eén van de vroedvaders was Maarten Luther. Na een harde, sombere jeugd besluit deze zoon van een mijnwerker en boer in te treden in de Augustijner Orde. Dat doet hij niet zozeer uit roeping als wel uit behoefte het huis uit te zijn. De jonge Maarten ontwikkelt zich eerst tot godsdienstleraar en tenslotte tot doctor in de theologie. Hij denkt voortdurend na over de inhoud en betekenis van begrippen als genade, rechtvaardigheid en uitverkorenheid, maar vindt nauwelijks serieuze aanknopingspunten in de gangbare theologische tradities en opvattingen van zijn tijd. Uiteindelijk komt hij tot inzichten die botsen met wat je zou kunnen noemen het ‘mainstream” geloof dat de katholieke kerk propageerde. Allerlei ontwikkelingen leiden ertoe dat hij – geheel naar academisch gebruik – zijn stellingen aan de slot- en universiteitskerk van Wittenberg bevestigde. Dat hij dat deed was dus eigenlijk niets bijzonders. Wat wél bijzonder was, was de inhoud van wat hij in zijn 95 stellingen verkondigde. Bijvoorbeeld: dat het kopen van aflaten onzinnig was! Aflaten waren op schrift gestelde bewijzen dat je een x bedrag aan de kerk had betaald om daardoor minder lang in het vagevuur te hoeven verblijven. Hoe meer geld je betaalde, hoe korter in het vagevuur … dat was de idee. En Luther zei dat dat kletskoek was. Ongehoord!

Om kort te gaan: Luther legde de bijl aan de wortel van een lucratieve handel van de katholieke kerk, én hij beweerde allerlei andere dingen die niet alleen ingingen tegen heersende opvattingen, maar die vooral de macht van de paus, de kardinalen, bisschoppen en priesters ondergroeven. Omdat Luther zijn stellingen niet wilde herroepen, werd Luther in 1521 officieel verbannen. Eerst uit de kerk, daarna ook uit de staat. Zijn geschriften moesten worden verbrand. De keurvorst van Saksen bood Luther uiteindelijk een jaartje asiel in de Wartburg. In dat jaar vertaalde de afvallige monnik de Bijbel in het Duits. Voortaan kon iedereen lezen wat er in die omnibus stond. Ondertussen ontstond er rond Wittenberg en daarna in streken daaromheen een stroming die wij nu kennen als “de Lutherse kerk”. Luther zelf trad uit de Augustijner orde en trad in het huwelijk met Katharina van Bora. Hij overleed in 1546 in zijn geboorteplaats Eisleben, 63 jaar oud.

Na de dood van Luther vond het Concilie van Trente plaats. Dat concilie duurde van 1545 tot 1563, in verschillende zittingsperiode. In 1552 gingen ook de protestanten deelnemen, op verzoek van de (Duitse) keizer. Die beste man dacht dat er nog steeds een gezamenlijke (geloofs)basis was, maar die veronderstelling bleek niet houdbaar. De paus weigerde te onderhandelen over de protestantse eisen. Hij vond dat hij boven het concilie stond, en niet andersom. Hoe ook, in 1564 bevestigde paus Pius IV alle tijdens het concilie geformuleerde decreten en reformbepalingen. De katholieke geloofsleer was daarmee definitief bepaald en de (noodzakelijke) hervorming een feit. De westerse christelijke kerk bestond voortaan uit katholieken én protestanten.

Ondertussen had je nog zoiets als ‘de inquisitie’. Dat was een onbarmhartige katholieke geloofsrechtbank, die iedere afwijkende geloofsopvatting en elk on-katholiek belijden veroordeelde en bestrafte. Dat gebeurde zeer effectief en onzachtzinnig! Vooral in Spanje gingen de inquisiteurs behoorlijk te keer. Joden en moslims werden bruut vervolgd. Ook de Waldenzen – een protestantse gemeenschap die in eenvoud en armoede wilde leven – hebben het geweten: In 1655 verscheen er een  verordening: iedereen uit de Waldenzen-gemeenschap die niet binnen een afgesproken tijd (enkele dagen!) terugkeerde tot het katholieke geloof, zou ter dood gebracht mogen worden. En dat gebeurde ook. Er is een afbeelding van een naakte vrouw die op een paal gespietst werd. Zoiets verzin je niet.

Het instituut ‘katholieke kerk’ was in de loop der tijd echter zo corrupt geworden dat hervormingen niet meer te stuiten waren. Het christelijke geloof moest terug naar de bron. Zwingli en Calvijn vonden dat Luther half werk geleverd had. Daarover schrijf ik een volgende keer

En dan was er tussen 1500 en begin 1700 nog iets: heksenwaan. Katholieken en protestanten deden in het vervolgen van vermeende heksen niet voor elkaar onder. Vooral oudere, alleenlevende vrouwen werden er het slachtoffer van. Het volk was bang voor van alles en nog wat, mede doordat men geen weet had van bijvoorbeeld ziekteverwekkers, vitaminetekorten en andere oorzaken van kwalen, gebreken en onverklaarbaar sterven. Als er een kind stierf, een kraamvrouw of een koe, maakt niet uit wie of wat … dan kon dat verweten worden aan iemand die een vloek had uitgesproken of simpelweg te lang met ‘het boze oog’ naar het slachtoffer gekeken had.

In 1487 was er een boek verschenen waarin precies beschreven stond waaraan je heksen kon herkennen en hoe je ze diende te bestrijden: de Heksenhamer! Handig. Gooi een vrouw in het water… blijft ze drijven, dan is het een heks en dan mag je die levend verbranden. Zinkt ze en verdrinkt ze… ja, jammer en helaas. Het was dan natuurlijk géén heks, maar tragisch slachtoffer. De heksenwaan kwam voort uit angst voor de duivel – Joost – en voor zijn trawanten: demonen. Gelukkig waren er ook felle tegenstanders van de heksenwaan, zoals de Jezuïet Frederik von Spee die in 1631 schriftelijk opriep tot uiterste voorzichtigheid in ‘criminele processen’. En in Nederland verrees bijvoorbeeld in Wageningen een heksenwaag. Als een heks echt niks weegt, moet je dat op een eerlijke weegschaal toch kunnen zien?

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Columns, Dharmapelgrim, Geluk, godsdienst, Mensenrechten, Onderwijs Tags: aflaten, Concilie van Trente, inquisitie, Luther, macht, moderne tijd, RK, serie, theologie

Lees ook:

  1. Over Theologie deel 2 – Religie en godsdienst 
  2. Over Theologie deel 8 – Sacramenten
  3. Over Theologie deel 5 – Vader, Zoon en Heilige Geest 
  4. Dharmapelgrim – over theologie (1) – inleiding

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Dharmapelgrim

Probeert sinds zijn 16de jaar het Edele Achtvoudige pad te volgen. Dat lukt hem met vallen en opstaan, waarbij hij zichzelf voorhoudt dat hij dat pad tot het einde zal gaan, zolang hij maar één keer vaker opstaat dan valt. Iedereen die de dharma beoefent is een pelgrim op zijn eigen weg. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

23 mrt
Zen Meditatie Introductie
23 mrt 23
24 mrt
Zen Weekend
24 mrt 23
26 mrt
Filmmiddag
26 mrt 23
26 mrt
Medicijnboeddha ceremonie | Live en Online
26 mrt 23
26 mrt
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
26 mrt 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Wanneer iedereen liegt, weet niemand nog wie er liegt

    Kees Moerbeek - 19 maart 2023

    Een staatsgreep, of het manipuleren van het politieke systeem zijn voorbeelden van andere manieren om aan de macht te grijpen dan verkiezingen. Onverbloemde macht is echter beperkt houdbaar en macht verkregen met geweld vraagt meer geweld om het in stand te houden.

    Geschiedkundige Romila Thapar – de stem van afwijkende meningen

    Kees Moerbeek - 12 maart 2023

    Romila Thapar is een van India’s meest vooraanstaande geschiedkundigen. In haar boek Voices of Dissent (2020) beschrijft ze de rol van het ‘meningsverschil’ in de verschillende periodes van de Indiase geschiedenis. De Boeddha was een van degenen die vraagtekens zette en met een alternatief kwam. Dit artikel gaat met grote stappen door haar boek.

    Het jaar 2023 – dag 66 – vlokjesneeuw

    Joop Ha Hoek - 7 maart 2023

    KNMI regen en natte sneeuw. Somewhere over the rainbow, skies are blue. Take care out-there.

    Spelen met oneindigheid, verrassende figuren en patronen

    Erik Hoogcarspel - 6 maart 2023

    Hoe zit het nu met het oneindige? Om te beginnen merkt Zantema op dat er verschillende soorten oneindigheid bestaan. Als voorbeeld noemt hij het zogenaamde Hilbert-hotel, vernoemd naar de wiskundige David Hilbert. Dit is een denkbeeldig hotel met oneindig veel kamers. Als deze allemaal bezet zijn en er meldt zich een nieuwe gast, dan zou hij of zij op het eerste gezicht geen kamer kunnen krijgen. Dit lukt echter wel met een bepaald trucje: laat iedere gast verhuizen naar de kamer ernaast. Deze is er altijd, anders zouden er niet oneindig veel kamers zijn. De eerste kamer komt dan vrij.

    Hoe zen is Zuid? De weg van de vier geloften met een bus vol ikken.

    Erik Hoogcarspel - 2 maart 2023

    De schrijfster, Hanneke Dijkman, is lerares zenmeditatie en woont in Rotterdam Zuid, in de wijk Vreewijk. Als Rotterdammer vraag je je dan af zen in Zuid ‘ken dit wel?’ Zuid is namelijk het jongste en armste deel van de stad, de plaats waar in het begin van de vorige eeuw arme landarbeiders uit Zeeland en Friesland kwamen wonen om in de haven te werken. De Rotterdammers aan de linker Maasoever hadden het toen over de ‘boeren’, die een geit op zolder hadden en in klederdracht liepen. Dit is natuurlijk nogal overdreven, maar Zuid heeft de reputatie van een verzameling probleemwijken nooit helemaal van zich af kunnen schudden.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Bhutan: ‘Bruto Nationaal Ongeluk voor 140.000 verzwegen vluchtelingen’
    • Het verkennen van Bhutans spirituele erfgoed, boeddhistische tradities
    • Ardan
    • Regressie is de kosmische grap
    • De virtuele denkster 414

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens