• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Over de Lotus-soetra (9): Het achtvoudige pad

Over de Lotus-soetra (9): Het achtvoudige pad

20 februari 2023 door Dharmapelgrim

Ik ben geen deskundige op het gebied van de Lotus-soetra, maar dat hoeft toch ook niet? De soetra brengt mij op allerlei gedachten en die wil ik met lezers van het BD delen. Hoeveel afleveringen deze serie gaat tellen, is pas na de laatste aflevering bekend. Deze keer: 

Het achtvoudige pad

Eén WET, drie wetmatigheden, vier edele waarheden, zes volmaaktheden, een achtvoudig pad, twaalf … oef. Ik zeg het nog maar een keer: al die getallen zijn hulpmiddelen. Het enige dat echt, héél echt telt is die éne WET. De rest is uitleg, handvat, richtingwijzer, noem het wat je wilt. Schriftgeleerden zullen het daar waarschijnlijk niet mee eens zijn, want waar hebben ze anders voor geleerd? Maar het is niet anders. Boeddha zegt zelf voortdurend dat hij slechts één wet verkondigt, één waarheid, één werkelijkheid…. EEN! Dus geen drie, vier, zes, twaalf of meer. Helaas gaat die ene wet er niet zo makkelijk in bij de meeste mensen. Hij deed er trouwens zelf ook een paar jaartjes over er achter te komen.

Kortom: er is hoop!.

Shakyamuni Boeddha heeft het in de Lotus-soetra onder meer over het bewandelen van het achtvoudige pad. Daarmee bedoelt hij (denk ik, ik kan het hem niet meer persoonlijk vragen) dat er acht activiteiten zijn die je samen – eigenlijk tegelijkertijd – moet beoefenen om uit de ellende van het lijden te komen. Let wel, het is geen moeten zoals bij dwang, maar als in ‘de enige manier om uit de shit te komen’. Acht. Met wat creativiteit zou je er ook zeven of negen van kunnen maken, of elfhonderd drieënzeventig. Ik noem maar wat. Maar acht is een mooi getal en aan een weg met elfhonderd drieënzeventig stappen begint waarschijnlijk niemand. Daar gaan we, met een refrein:

  1. Juist zien. (pali: samma ditthi) Daar heb je geen bril voor nodig, want het gaat niet om kijken met de ogen in je hoofd. Het gaat om ZIEN, zoals dat geldt voor inzien. Dat zien doe je met je hart, het meest wezenlijke dat zich in jouw wezen bevindt. En dat is … Boeddha zelf! Hè? Ja! Moeilijk om te snappen? Laten we dan maar even doen of het een spel is (Leela, het spel des levens)…. Ga terug naar af. Wat was de eerste en enige WET: het vormloze. Dat is ook het ongedefinieerde; het met geen pen te beschrijvene; het onbevattelijke… enzovoorts. Daarmee zien – dus met het wezenlijke dat zich in jouw wezen bevindt – is het enige juiste zien. Je ziet dan ook in wat lijden (dukkha) is! Wat je met je ogen ziet, is maar een fractie van al wat er is, en dan ook nog vertekend. Daar kun en mag je nooit blind op varen. Wat je met je zintuigen ziet, is een illusie. En wat zie je als je met het wezenlijke in jouw wezen ziet?

Refrein: Boeddha! In alles, overal om je heen. Boeddha, Boeddha en nog eens Boeddha. Er is alleen maar Boeddha. Misschien vind je dat saai, … nou, prijs je dan maar gelukkig dat Boeddha zich aan je voordoet in een oneindig aantal variabele illusies.

2. juist denken. (pali: samma sankappa)

Het draait hier om het hebben van de juiste gedachten, intenties en  bedoelingen  Daar heb je géén academische graad voor nodig, want het gaat niet om zoiets als intellect. En het gaat ook niet om een ander ook eens wat gunnen of zo … Nee, het gaat om denken als Boeddha zelf! Wat je met je verstand kunt denken, is vaak krom. Mensen halen zich echt van alles in het hoofd. Ze bedoelen het vaak goed, en koesteren de beste intenties, maar er zit toch ook nog vaak iets bij als: “ja maar … ; wat als …. , en stel je nou eens voor dat …“.  Kortom: bedenkingen. Maar wat of hoe denk je als je met het wezenlijke in jouw wezen denkt? Je denkt hetgeen en zoals Boeddha denkt! Waarom?

Refrein: Boeddha! In alles, overal om je heen. Boeddha, Boeddha en nog eens Boeddha. Er is alleen maar Boeddha. Misschien vind je dat saai, … nou, prijs je dan maar gelukkig dat Boeddha zich aan je voordoet in een oneindig aantal variabele illusies.

3. Juist spreken. (pali: samma vaca).

Om juist te spreken hoef je géén cursus welsprekendheid te volgen, want het gaat niet om zoiets als debat-vaardigheid, retorica of iets dat met logopedie valt te bereiken. Het gaat er om dat je je onthoudt van het uitkramen van lasterlijke taal; het vertellen van leugens, het gebruiken van harde woorden, vloeken of schunnige taal en dat je gewoon nooit uit je nek kletst. Spreek als Boeddha zelf, met de mond en de stem van (een) Boeddha. Boeddha maakt niks mooier dan het is, maar ook niet minder mooi. Boeddha spreekt op een manier die niets en niemand schaadt en alles en iedereen in zijn of haar waarde laat. Waarom?

Refrein: Boeddha! In alles, overal om je heen. Boeddha, Boeddha en nog eens Boeddha. Er is alleen maar Boeddha. Misschien vind je dat saai, … nou, prijs je dan maar gelukkig dat Boeddha zich aan je voordoet in een oneindig aantal variabele illusies.

4. Juist handelen. (pali: samma kammanta)

Om juist te kunnen handelen, heb je absoluut géén diploma’s, certificaten of getuigschriften nodig. Je hoeft zelfs geen bewijs van Goed Gedrag te kunnen overleggen. Maak gewoon niets of niemand dood (ook niet monddood!), eigen je niets toe dat niet van jou is en je niet vrijwillig gegeven wordt, en gedraag je bovendien binnen de grenzen van het algemeen fatsoen. Geen grensoverschrijdend gedrag. Juist handelen komt helemaal overeen “wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet!“. Die ander, daar vallen alle mensen en dieren onder, dus ook (eventuele) vijanden en medeweggebruikers, (pluim)vee,  vangbare vissen en irritant rond jou limonadeglas rondzoemende wespen, want …

Refrein: Boeddha! In alles, overal om je heen. Boeddha, Boeddha en nog eens Boeddha. Er is alleen maar Boeddha. Misschien vind je dat saai, … nou, prijs je dan maar gelukkig dat Boeddha zich aan je voordoet in een oneindig aantal variabele illusies.

5. Juist leven. (pali: samma ajiva)

Volgens sommigen gaat het om alleen juist levensonderhoud. Dat is mijns inziens echter te beperkt. Juist leven is ruimer. Het is niet alleen belangrijk om niet in wapens te handelen, het is ook belangrijk om zelf geen wapens te bezitten. En het gaat er niet alleen om dat je zelf niet aan een of andere vorm van mensenhandel meedoet, nee… het gaat erom dat je zelf andere mensen niet als slaaf of horige behandelt! Je hoort gewoon iedereen te behandelen zoals jij zelf behandelt zou willen worden. Concreet: ben jij bijvoorbeeld een dik betaalde CEO? Behandel de laagst betaalde werknemer van jouw bedrijf dan als een volwaardige collega. En niet ‘alsof’, nee, ALS …   Eet geen andere levende wezens, want als je dat doet, eet je min of meer jezelf op. Koop, verkoop en gebruik geen vergif of drugs, zelfs geen alcohol want het enige waar dat goed (beter gezegd: slecht) voor is, is het vergiftigen, drogeren of dronken voeren van Boeddha. (Mag je dan zelfs geen biertje? Wat denk je zelf…?) Waarom?

Refrein: Boeddha! In alles, overal om je heen. Boeddha, Boeddha en nog eens Boeddha. Er is alleen maar Boeddha. Misschien vind je dat saai, … nou, prijs je dan maar gelukkig dat Boeddha zich aan je voordoet in een oneindig aantal variabele illusies.

6. Juist streven. (pali: samma vayama)

Het hoeft en kan eigenlijk  in het leven niet allemaal ineens te gaan zoals je wilt. Vandaar het spreekwoord: “Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan.” Daar zitten uiteraard wél grenzen aan (zie hierboven). Uiteindelijk gaat het om de intentie, om het streven. Maar pas op: de weg naar de hel is geplaveid met goede voornemens. Je moet onophoudelijk blijven streven naar het juiste. Vallen op de dharmaweg mag, is zelfs waarschijnlijk, maar opstaan moet! Je moet verder. Altijd één keer vaker opstaan dan vallen, dan kom je er wel. Vermijd schadelijke gedachten en geef heilloze ideeën  geen kans om bij je op te komen doen ze dat toch, ruim ze dan op. Wek liever goede gedachten en heilzame gedachten op en stop daar energie in. Wat dat betreft is het volgende (Indiaanse) verhaal een goed voorbeeld:

Een jongen vraagt zijn vader hoe het komt dat hij zo vaak met zichzelf overhoop ligt. “Dat komt,” antwoordt de vader, “doordat in jouw geest een goede witte wolf vecht met een kwade zwarte wolf.” Daarop vraagt de jongen welke van de twee uiteindelijk zal winnen. “Dat hangt ervan af welke van de twee jij voedt.” zegt de vader.  

Voedt iedere gedachte die heilzaam voor je is, en stop geen energie in kwalijke gedachten. Waarom?

Refrein: Boeddha! In alles, overal om je heen. Boeddha, Boeddha en nog eens Boeddha. Er is alleen maar Boeddha. Misschien vind je dat saai, … nou, prijs je dan maar gelukkig dat Boeddha zich aan je voordoet in een oneindig aantal variabele illusies.

7. Juiste aandacht. (pali: samma sati)

Aandacht. Dat heeft met denken te maken. Waar dacht je aan? Zoiets. Leuke woordspeling he? Maar wel een woordspeling die jou niet veel wijzer maakt. Als je wilt weten wat aandacht is, denk dan eens aan een zaklantaarn waarvan je de lichtbundel niet alleen kunt richten maar ook kunt verbreden en versmallen  Waar richt je die lichtbundel op? En hoe breed of smal maak je die bundel. Wat zie je dan en wat doe je ermee? Dat zijn allemaal vragen die met juiste aandacht te maken hebben. Boeddha zegt: richt je aandacht eens op jouw lijf en let eens op wat er zich in, op en rondom dat lijf afspeelt. Let eens op je gevoelens. En op jouw geest. Laat jouw licht eens schijnen op alles wat zich in, op en rondom je huis … zonder er perse meteen iets van te vinden. Laat alles maar zijn wat het is, en wees er je er bewust van. Waarom?

Refrein: Boeddha! In alles, overal om je heen. Boeddha , Boeddha en nog eens Boeddha. Er is alleen maar Boeddha. Misschien vind je dat saai, … nou, prijs je dan maar gelukkig dat Boeddha zich aan je voordoet in een oneindig aantal variabele illusies.

8. Juiste bezinning of beschouwing. (pali: samma samadhi)

Het één vloeit bijna automatisch voort uit het andere. Wanneer je – zonder er meteen iets van te moeten vinden – alles observeert wat er zich allemaal in, op en rondom je manifesteert, in het besef dat het feitelijk allemaal illusies zijn… ja, dan ontstaat er een diepe rust.

Samadhi!. Nirwana… er is werkelijk niets, h e l e m a a l  niets om je druk over te maken. En door dan bij leven en welzijn in die rust te blijven, doordrenkt van het besef dat niets en niemand jou op welke manier dan ook iets aan kan doen –  positief noch negatief – is wat juiste beschouwing inhoudt. Ik vindt het volgende korte voorbeeld illustratief: Een tot de tanden bewapende militair dringt een huis binnen en gaat voor de daar aanwezige – ogenschijnlijke simpele – man staan. De man toont geen greintje vrees. “Besef je wel dat ik je hier ter plekke kan doden, zonder met mijn ogen te knipperen?” brult de militair. De aangesproken man kijkt vriendelijk terug en zegt “En besef jij wel dat ik hier ter plekke kan sterven zonder met mijn ogen te knipperen?”  Hoe kan het dat de man zo rustig en onverschrokken blijft? Dat komt doordat hij leeft vanuit de juiste beschouwing.

Refrein: Boeddha! In alles, overal om je heen. Boeddha, Boeddha en nog eens Boeddha. Er is alleen maar Boeddha. Misschien vind je dat saai, … nou, prijs je dan maar gelukkig dat Boeddha zich aan je voordoet in een oneindig aantal variabele illusies.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddhisme, Columns, Dharmapelgrim, Geluk Tags: Over de Lotus-soetra (9): Het achtvoudige pad

Lees ook:

  1. Houd gewoon op met …(1)
  2. Over Theologie deel 2 – Religie en godsdienst 
  3. Over Theologie deel 3 – Opleiding
  4. Over de Lotus-soetra (6):  Bronnen van Verdiensten

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. siebe zegt

    20 februari 2023 om 19:53

    “Nirwana… er is werkelijk niets, h e l e m a a l niets om je druk over te maken. En door dan bij leven en welzijn in die rust te blijven, doordrenkt van het besef dat niets en niemand jou op welke manier dan ook iets aan kan doen – positief noch negatief – is wat juiste beschouwing inhoudt.”

    Dan had de Boeddha na zijn ontwaken kennelijk een onjuiste beschouwing want hij voorzag volgens de Pali overlevering dat hij niet begrepen zou worden als hij de Dhamma zou gaan onderwijzen. De teksten zeggen letterlijk dat hij voorzag dat onbegrepen worden hem alleen maar vermoeienis zou brengen en hinderlijk voor hem zelf zou zijn. Dus wilde hij eerst niet onderwijzen om zichzelf die ellende te besparen.

    Kennelijk vindt zelfs een Boeddha het wel belangrijk dat mensen hem begrijpen en zal zelfs een Boeddha aangedaan raken als mensen hem niet begrijpen.

    Dat is toch wel wat een ander verhaal dan het dode stuk hout genaamd Boeddha die nooit lijdt, nooit aangedaan raakt, geen verlangens heeft, geen verwachtingen, wensloos is, die alles neemt zoals het komt.

  2. Dharmapelgrim zegt

    21 februari 2023 om 07:47

    Begaan zijn met anderen, zijn prediking aanpassen aan het niveau van anderen … dat is wat Boeddha doet. Hij is alles behalve een stuk dood hout, etc. We zijn pas aan het begin van de Lotus soetra. Heb je overigens de voorgaande bijdragen ook gelezen? Lees de volgende ook. Boeddha waarschuwt Saripoetra bijvoorbeeld dat zijn leer moeilijk te begrijpen is. En er lopen duizenden volgelingen van zijn prediking weg. Waarom? Zeg het maar.

    • hennie zegt

      22 februari 2023 om 01:31

      Misschien om de zelfconfrontatie niet aan te gaan. Maar de wereld is toch geen illusie. Waarom zou dat?

  3. Arjan Mulder zegt

    21 februari 2023 om 20:17

    Wat een heerlijk hedendaags taalgebruik! Genuanceerd, knipoog, ontwapenende voorbeelden, soms een ‘sneer’ naar nu. Dank, dank, dank. Wellicht ooit als boekje? Ik verzamel de teksten nu zelf. Heerlijk.

Primaire Sidebar

Door:

Dharmapelgrim

Probeert sinds zijn 16de jaar het Edele Achtvoudige pad te volgen. Dat lukt hem met vallen en opstaan, waarbij hij zichzelf voorhoudt dat hij dat pad tot het einde zal gaan, zolang hij maar één keer vaker opstaat dan valt. Iedereen die de dharma beoefent is een pelgrim op zijn eigen weg. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

20 mrt
Open Les Kum Nye Yoga en meditatie | Live op ma t/m wo
20 mrt 23
20 mrt
Wekelijkse Zen in Twente meditatie avond op maandag
20 mrt 23
21 mrt
Stoepaceremonie Nieuwe Maan | Live
21 mrt 23
21 mrt
Meditatiecursus in de Dhammakaya traditie
21 mrt 23
21 mrt
Vipassana meditatie Rotterdam
21 mrt 23
Rotterdam
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Wanneer iedereen liegt, weet niemand nog wie er liegt

    Kees Moerbeek - 19 maart 2023

    Een staatsgreep, of het manipuleren van het politieke systeem zijn voorbeelden van andere manieren om aan de macht te grijpen dan verkiezingen. Onverbloemde macht is echter beperkt houdbaar en macht verkregen met geweld vraagt meer geweld om het in stand te houden.

    Geschiedkundige Romila Thapar – de stem van afwijkende meningen

    Kees Moerbeek - 12 maart 2023

    Romila Thapar is een van India’s meest vooraanstaande geschiedkundigen. In haar boek Voices of Dissent (2020) beschrijft ze de rol van het ‘meningsverschil’ in de verschillende periodes van de Indiase geschiedenis. De Boeddha was een van degenen die vraagtekens zette en met een alternatief kwam. Dit artikel gaat met grote stappen door haar boek.

    Het jaar 2023 – dag 66 – vlokjesneeuw

    Joop Ha Hoek - 7 maart 2023

    KNMI regen en natte sneeuw. Somewhere over the rainbow, skies are blue. Take care out-there.

    Spelen met oneindigheid, verrassende figuren en patronen

    Erik Hoogcarspel - 6 maart 2023

    Hoe zit het nu met het oneindige? Om te beginnen merkt Zantema op dat er verschillende soorten oneindigheid bestaan. Als voorbeeld noemt hij het zogenaamde Hilbert-hotel, vernoemd naar de wiskundige David Hilbert. Dit is een denkbeeldig hotel met oneindig veel kamers. Als deze allemaal bezet zijn en er meldt zich een nieuwe gast, dan zou hij of zij op het eerste gezicht geen kamer kunnen krijgen. Dit lukt echter wel met een bepaald trucje: laat iedere gast verhuizen naar de kamer ernaast. Deze is er altijd, anders zouden er niet oneindig veel kamers zijn. De eerste kamer komt dan vrij.

    Hoe zen is Zuid? De weg van de vier geloften met een bus vol ikken.

    Erik Hoogcarspel - 2 maart 2023

    De schrijfster, Hanneke Dijkman, is lerares zenmeditatie en woont in Rotterdam Zuid, in de wijk Vreewijk. Als Rotterdammer vraag je je dan af zen in Zuid ‘ken dit wel?’ Zuid is namelijk het jongste en armste deel van de stad, de plaats waar in het begin van de vorige eeuw arme landarbeiders uit Zeeland en Friesland kwamen wonen om in de haven te werken. De Rotterdammers aan de linker Maasoever hadden het toen over de ‘boeren’, die een geit op zolder hadden en in klederdracht liepen. Dit is natuurlijk nogal overdreven, maar Zuid heeft de reputatie van een verzameling probleemwijken nooit helemaal van zich af kunnen schudden.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2023 – dag 79 – ferwart
    • Boeken – Mijn kind heeft OCD
    • Jasper – Vrouwen in het Zwart in Groningen
    • Over de Lotus-soetra (13): De parabel van het brandende huis
    • China intensiveert propaganda voor staats-internaten in Tibet

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens