• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Over Theologie deel 3 – Opleiding

Over Theologie deel 3 – Opleiding

7 februari 2022 door Dharmapelgrim

In het najaar 2021 beloofde ik min of meer een cursus theologie te gaan volgen. Daar ben ik nu mee begonnen. De schriftelijke cursus telt maar liefst 48 lessen en ik denk dat er over iedere les ongetwijfeld iets valt te schrijven, doordat de inhoud mij op gedachten zal brengen die ik wel wil delen. Vandaag:

Opleiding

Geen mens wordt zomaar even Theoloog. Daar heb je een opleiding voor nodig. Gelukkig heb je tegenwoordig keuze genoeg: universiteit; hogeschool; lerarenopleiding; priesteropleiding of een speciale evangelische school. Roept u maar…

Wat mij bevreemdt is dat het overal gaat over wat andere mensen vinden dat je als student behoort te weten over Theo. Laat ik het anders zeggen. Neem zwaartekracht. Als ik in Angola een steen laat vallen, valt ie met een plof op de grond. Dat doet diezelfde steen ook wanneer ik hem in Canada laat vallen; of in Midden Mongolië. Het maakt niet uit waar ik die steen laat vallen… overal valt ie op de grond. En overal zullen ze mij vertellen dat dat door de zwaartekracht komt. Die trekt die steen naar beneden. En overal geven ze mij precies dezelfde uitleg over hoe zwaartekracht werkt en precies dezelfde formules om er berekeningen mee te maken. Natuurkunde is nogal exact. Daar komt het door. Geschiedenis is al anders. Als je geschiedenis gaat studeren, leer je wat er is gebeurt. Daar kun je op verschillende manieren naar kijken; en je kunt zelfs doen alsof iets helemaal niet is gebeurt of dat er meer is gebeurt dan in werkelijkheid… maar er zijn en blijven feitelijkheden genoeg die overal precies hetzelfde zijn en voor altijd blijven. Ik noem er een paar: Willem van Oranje is vermoord door ene Balthasar Gerards. Napoleon verloor de slag bij Waterloo en op 6 juni 1944 landden de geallieerden op D-Day in Normandië. Geen twijfel mogelijk. Toch zeggen sommigen dat de lessen geschiedenis die kinderen op school krijgen niet weergeven wat er is gebeurd, maar weergeven wat men wil dat kinderen gaan denken dat er is gebeurd. Geschiedenis is nooit exact! Theologie is dat ook niet. Ik denk dat het nogal inexact is. Het woordenboek geeft zelfs “globaal” als antoniem, maar dat vind ik ook niet kloppen. Globaal betekent volledig, over het algemeen, en dat is theologie mijns inziens juist niet. Ik vraag me namelijk oprecht af of men op universiteiten, hoge scholen en andere opleidingen precies dezelfde ‘theo’ onderwerpen op precies dezelfde logische wijze onderricht. Ik blijf het antwoord schuldig. Sorry.

Ik lees: “Iemand die theologie studeert zal zeker uitgedaagd worden na te denken over zichzelf en zijn houding ten opzichte van de wereld en van God.” en verderop lees ik dat de studie iemand verandert. Ja, dank je de koekoek. Iedereen die over zichzelf na gaat denken, ontkomt niet aan verandering! Sterker nog: iedereen verandert voortdurend, zelfs zonder erbij na te denken. Wie op zijn dertigste nog dezelfde ideeën, gewoonten en tics heeft als op zijn vijftiende, is ergens onderweg versteend, en mensen van in de zeventig – zoals ikzelf – die nooit zijn verandert, zijn fossielen van zichzelf geworden. Verandering is inherent aan leven; leven is voortdurend veranderen, of je dat nu wilt of niet. Daar hoef je geen theologie voor te gaan studeren.

Wie nu denkt dat ik theologie-opleidingen afkraak heeft het mis. Ik heb kritiek op alle opleidingen! ‘Alle’ is misschien wat teveel…. op de meeste opleidingen, laat ik het daarop houden. Het begint al met het zogenaamd basisonderwijs. Natuurlijk is het belangrijk dat kinderen leren lezen, schrijven en rekenen. Maar leren ze ook zelf nadenken? Leren ze hun eigen fantasie gebruiken? Leren ze hoofd- en bijzaken (hun eigen hoofd- en bijzaken, niet die welke de meesters en juffen aanwijzen) onderscheiden? Leren ze kritisch te zijn? Leren ze dat doodgaan bij het leven hoort? Leren ze dat een geschiedenisles nooit vertelt wat er werkelijk is gebeurt maar slechts weergeeft wat er zou kunnen zijn gebeurt? En dat die weergave soms niet klopt? En dat het daarom altijd zaak blijft zelf na te denken, zelf kritisch te zijn en zelf … (vul maar in). Op middelbare scholen gaat dit proces verder; en op hogescholen en universiteit nog weer verder.

Deze week ontving ik een fraai getuigschrift dat ik een cursus filosofie heb afgerond met een 9,4 eindcijfer. Wat zegt dat? Niets! Nou ja, het zegt misschien dat ik in staat ben geweest de antwoorden op vragen te geven die men graag wilde krijgen. In het begin lukte dat iets minder, vandaar die 0,6 punten aftrek van de ronde tien; maar toen ik het spelletje eenmaal doorhad, ging het prima. Ja, ik heb de cursus ruim voldoende tot goed afgesloten, maar ben er zelf alles behalve content mee. Ik herinner mij dat ik eens voor de lol een examen heb afgelegd voor een vak waar ik totaal geen energie in had gestoken. Ik slaagde! Hoe? Door antwoorden te geven die men wilde horen. Met multiple choice is dat goed te doen. Zou dat bij theologie ook kunnen? Wanneer ik de oefenopgaven van mijn cursus bestudeer zie ik gelukkig geen multiple choice vragen, maar wel vragen waarvan de antwoorden simpel in de les zijn op te zoeken. Het is een kwestie van: reproduceren.

Jaren geleden feliciteerde ik eens een man met zijn dochter die geslaagd was voor het gymnasium. Hij keek mij aan met een blik die verbijstering verried. “Intelligent?” vroeg hij. “U feliciteert mij met een intelligente dochter? Als u de deurkruk van de kamerdeur omdraait, zodat ie naar boven moet worden  opgetild in plaats van naar beneden moet worden gedrukt om uit die kamer te komen … komt ze er nooit van zijn leven meer uit!” Daar moest ik aan denken toen mijn eigen dochter haar gymnasiumdiploma ophaalde. Toen ik haar enkele jaren later daarover sprak, zei ze “O, dat gymnasium? Ik weet er niks meer van. Ik kende de bladzijden die ik moest kunnen vertalen… maar wat ze echt betekenden? Geen idee!.” Ze weet ook helemaal niets van Griekse of Romeinse mythologie. De Ilias en de Odyssee zijn inhoudelijk onontgonnen.

Ik vrees dat het met veel theologiestudies net zo gaat. De meesten leren precies wat hun docenten en andere verantwoordelijken voor hun curriculum vinden dat ze moeten weten. Ze zullen ongetwijfeld leren reproduceren, en de antwoorden opboeren die men graag wil horen. Of ze daardoor – na het behalen van hun diploma’s, certificaten of bullen – ook echt wijzer zijn geworden. Ik hoop het. Echt. Ik hoop het van harte.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddhisme, Columns, Dharmapelgrim, Geluk, godsdienst, Onderwijs Tags: D-Day, deel 3, filosofie, getuigschrift, gymnasium, over theologie, theologiestudies, Willem van Oranje

Lees ook:

  1. Tweespraak – Psychotherapeut Rob van Boven en psycholoog Luuk Mur praten over …ze verkloten je, je pa en ma
  2. Wees
  3. Over Theologie deel 2 – Religie en godsdienst 
  4. Nieuwe Boeddha?

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Dharmapelgrim

Probeert sinds zijn 16de jaar het Edele Achtvoudige pad te volgen. Dat lukt hem met vallen en opstaan, waarbij hij zichzelf voorhoudt dat hij dat pad tot het einde zal gaan, zolang hij maar één keer vaker opstaat dan valt. Iedereen die de dharma beoefent is een pelgrim op zijn eigen weg. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

05 jan
Cursus Leven met Sterven
5 jan 23
29 jan
Vervolgcursus boeddhistische psychologie
29 jan 23
29 jan
Medicijnboeddha ceremonie | Live en Online
29 jan 23
29 jan
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
29 jan 23
29 jan
Rotterdam - geleide meditatie (vipassana meditatie)
29 jan 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Erik Hoogcarspel – Een beter boeddhisme met fenomenologie

    gastauteur - 16 januari 2023

    De Boeddha heeft zich ook nooit 100.000 geboortes herinnerd. Als je een goede meditatie hebt dan kan het voorkomen dat er heel veel situaties van vroeger door je hoofd spelen. En dat zijn allemaal geboortes van een ik en de dood van een ik. Je ik is niks anders dan het volledig verwikkeld zijn in jouw situatie. En dat gebeurt ook in je meditatie.

    Periyar E.V. Ramasamy de hemelbestormer

    Kees Moerbeek - 15 januari 2023

    De maatschappelijke initiatieven van de zakenman Periyar maakten hem populair en zijn populariteit nam toe door zijn activiteiten in de lokale politiek. In 1919 sloot hij zich aan bij het Indian National Congress, maar verliet deze partij teleurgesteld in 1925, omdat volgens hem de partij alleen de belangen van de brahmanen diende. In 1925 richtte hij de Self-Respect Movement op en daarna de Vaikom Satyagraha. In datzelfde jaar ging hij zijn eigen politieke weg.

    De twee hersenhelften ondergaan een hiërarchie verwisseling

    Rob van Boven en Luuk Mur - 11 januari 2023

    Een vriendin brak haar voet op vier plaatsen en kwam thuis te zitten. Ze woont alleen en toen ze de thuiszorgmedewerkster vroeg een boterham te smeren voor haar, was het antwoord dat ze dit niet mocht doen volgens haar protocol.

    Paul Boersma – Meditatie en pijn

    Paul Boersma - 10 januari 2023

    We vermijden in het dagelijks leven het lijden door er instinctief omheen te gaan, of anders door het te negeren, er geen aandacht aan te schenken, het te onderdrukken. In het eerste geval gaat het om mogelijke toekomstige pijn, in het tweede om aanwezige pijn, waarbij het makkelijker is psychische dan lichamelijke pijn te negeren, en makkelijker om de pijn van anderen dan de eigen pijn te negeren. Vermijden en negeren: dit is de dierlijke kant van ons mens-zijn.

    Kan je jezelf dom leren?

    Rob van Boven en Luuk Mur - 5 januari 2023

    We hebben twee hersenhelften en deze hebben ieder een eigen manier om de wereld te begrijpen. De rechterhersenhelft (R.H.) beleeft de werkelijkheid rechtstreeks en de linkerhersenhelft (L.H.) maakt zich een voorstelling van de wereld en probeert vanuit die voorstelling de wereld te begrijpen. De wereldbekende psychiater en filosoof Iain McGilchrist* heeft er zijn levenswerk van gemaakt om de (samen)werking van deze twee asymmetrische hersenhemisferen te onderzoeken.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • De virtuele denkster 406
    • Dick – drie maal scheepsrecht
    • De Boeddhistische Blik zendt op 5 februari twee films uit – Letter to San Zaw Htway en Free as a monk
    • Haiku
    • Arabisch rijstgerecht Mejadra/mujadara

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens