• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Wees

Wees

26 juli 2021 door Dharmapelgrim

Het kan nooit kwaad om te blijven leren. Daarom volg ik de voorbije maanden een schriftelijke cursus filosofie. Het is geen universitair programma (mij te duur) maar een serie thematische lessen op HBO niveau. Wat me direct opviel is dat het uitsluitend over westerse Filosofie gaat. Op mijn vraag waarom er geen aandacht is voor Oosterse denkers, luidde het antwoord: “Wij volgen de richtlijnen van de Overheid.” Zoiets. Ik vind dat niet erg, want het gaat mij juist om Plato, Kant, Nietzsche  en consorten, maar het maakt wel meteen iets duidelijk: in het Westen denken ze nog steeds dat het denken over iets, in het Westen is uitgevonden.

Een voorbeeld: In mijn cursus over westerse filosofie luidt een huiswerkvraag (les 29): “Waarom is het in de wereld zijn (nu eenmaal) met angst verbonden?” Mijn antwoord begint met: “Volgens wie? Waarom denken ze in het Westen toch dat in de wereld zijn (nu eenmaal) met angst verbonden is? Ik ervaar grote verschillen tussen westerse en Oosterse filosofie.”

In de Maha Prajna Paramita Heart Sutra (Engels vertaling) staat duidelijk: … no hindrance in the mind, no hindrance, therefore no fear, far beyond deluded thoughts … “

Het in de wereld zijn is met angst verbonden zolang iemand zich identificeert met iets dat eindigt, ophoudt te bestaan of hoe dan ook op enig moment volledig vergaat. Die identificatie verhindert het waarnemen en ervaren van de realiteit. Want wat iemand aanneemt als zijnde ‘de realiteit’ is niets anders dan de manifestatie van wat die mens zelf denkt dat ‘de realiteit’ is. Albert Einstein vergeleek wat de meeste mensen als ‘de realiteit’ waarnemen met wat iemand kan zien wanneer hij/zij door een piepklein gaatje naar buiten kijkt vanuit een hermetisch afgesloten snel bewegende lift. Vanuit dat perspectief kan niemand weten wat DE REALITEIT is. Mensen zijn in de wereld, en ervaren angst … doordat ze geen besef hebben van wat er méér of anders is dan precies wat ze zelf ervaren, zonder benul waar ze vandaan komen, heen gaan of zullen eindigen.

Existentiële angst is een sterke drijfveer voor het zoeken naar antwoorden. Mensen willen zogezegd het gaatje in de lift groter maken, zodat ze méér kunnen zien. Angst zet mensen aan tot verleggen van grenzen, op ieder denkbaar gebied! Tegelijkertijd is het diezelfde angst die hen weerhoudt grenzen te verleggen. “Wat gebeurt er als…” en vul dan maar in. Angst is zowel gaspedaal als rempedaal in ieders persoonlijke ontwikkeling. Gas geven en remmen, tegelijkertijd, zorgt voor onnodige wrijving, onnodige energieverspilling. Verwarde gedachten verhinderen het waarnemen van de realiteit en dát veroorzaakt angst. De verwarrendste van alle gedachten is mijns inziens de gedachte dat er een einde aan het bestaan komt; dat doodgaan betekent dat je eindigt. Ja, dat klopt. Zolang je je identificeert met iets dat uiteenvalt… kan ik mij die angst wel voorstellen. Het helpt denk ik ook niet echt om aan te komen met “jouw atomen worden gerecycled” en andere shit verhalen. Wat helpt is: ontdekken wie je werkelijk bent. Of moet ik zeggen: wát je werkelijk bent. Hoewel… het gaat niet eens om wie of wat.

Wees!

“… no hindrance in the mind, no hindrance, therefore no fear, far beyond deluded thoughts … “

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Columns, Dharmapelgrim, Geluk Tags: filosofie, Kant, Maha Prajna Paramita Heart Sutra, Nietzsche, Plato, verwarde gedachten, Westen Oosten

Lees ook:

  1. De Boeddha en de klimaatramp (deel 1)
  2. Postmodernisme is de filosofie van het neoliberalisme
  3. Jasper Schaaf – Voor de zoveelste keer, is Marx nog actueel? (1)
  4. Kwantum en leegte 3 – De blik van binnenuit

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Dharmapelgrim

Probeert sinds zijn 16de jaar het Edele Achtvoudige pad te volgen. Dat lukt hem met vallen en opstaan, waarbij hij zichzelf voorhoudt dat hij dat pad tot het einde zal gaan, zolang hij maar één keer vaker opstaat dan valt. Iedereen die de dharma beoefent is een pelgrim op zijn eigen weg. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

23 mrt
Zen Meditatie Introductie
23 mrt 23
24 mrt
Zen Weekend
24 mrt 23
26 mrt
Kum Nye Yoga op Zondag Serie | Online | Start 26 maart
26 mrt 23
26 mrt
Filmmiddag
26 mrt 23
26 mrt
Medicijnboeddha ceremonie | Live en Online
26 mrt 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Wanneer iedereen liegt, weet niemand nog wie er liegt

    Kees Moerbeek - 19 maart 2023

    Een staatsgreep, of het manipuleren van het politieke systeem zijn voorbeelden van andere manieren om aan de macht te grijpen dan verkiezingen. Onverbloemde macht is echter beperkt houdbaar en macht verkregen met geweld vraagt meer geweld om het in stand te houden.

    Geschiedkundige Romila Thapar – de stem van afwijkende meningen

    Kees Moerbeek - 12 maart 2023

    Romila Thapar is een van India’s meest vooraanstaande geschiedkundigen. In haar boek Voices of Dissent (2020) beschrijft ze de rol van het ‘meningsverschil’ in de verschillende periodes van de Indiase geschiedenis. De Boeddha was een van degenen die vraagtekens zette en met een alternatief kwam. Dit artikel gaat met grote stappen door haar boek.

    Het jaar 2023 – dag 66 – vlokjesneeuw

    Joop Ha Hoek - 7 maart 2023

    KNMI regen en natte sneeuw. Somewhere over the rainbow, skies are blue. Take care out-there.

    Spelen met oneindigheid, verrassende figuren en patronen

    Erik Hoogcarspel - 6 maart 2023

    Hoe zit het nu met het oneindige? Om te beginnen merkt Zantema op dat er verschillende soorten oneindigheid bestaan. Als voorbeeld noemt hij het zogenaamde Hilbert-hotel, vernoemd naar de wiskundige David Hilbert. Dit is een denkbeeldig hotel met oneindig veel kamers. Als deze allemaal bezet zijn en er meldt zich een nieuwe gast, dan zou hij of zij op het eerste gezicht geen kamer kunnen krijgen. Dit lukt echter wel met een bepaald trucje: laat iedere gast verhuizen naar de kamer ernaast. Deze is er altijd, anders zouden er niet oneindig veel kamers zijn. De eerste kamer komt dan vrij.

    Hoe zen is Zuid? De weg van de vier geloften met een bus vol ikken.

    Erik Hoogcarspel - 2 maart 2023

    De schrijfster, Hanneke Dijkman, is lerares zenmeditatie en woont in Rotterdam Zuid, in de wijk Vreewijk. Als Rotterdammer vraag je je dan af zen in Zuid ‘ken dit wel?’ Zuid is namelijk het jongste en armste deel van de stad, de plaats waar in het begin van de vorige eeuw arme landarbeiders uit Zeeland en Friesland kwamen wonen om in de haven te werken. De Rotterdammers aan de linker Maasoever hadden het toen over de ‘boeren’, die een geit op zolder hadden en in klederdracht liepen. Dit is natuurlijk nogal overdreven, maar Zuid heeft de reputatie van een verzameling probleemwijken nooit helemaal van zich af kunnen schudden.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Tussen punt en lichaam vind je de deur naar non-dualiteit
    • Het jaar 2023 – dag 82 – eekhoornsindestad
    • Boeken – Goed leven als aardbewoners
    • Het einde van de wereld
    • De Salla sutta – een vergelijking van twee vertalingen en overpeinzingen over vertalen in het algemeen.

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens