• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Over de Lotus-soetra (8): De vier edele waarheden

Over de Lotus-soetra (8): De vier edele waarheden

13 februari 2023 door Dharmapelgrim

Ik ben geen deskundige op het gebied van de Lotus-soetra, maar dat hoeft toch ook niet? De soetra brengt mij op allerlei gedachten en die wil ik met lezers van het BD delen. Hoeveel afleveringen deze serie gaat tellen, is pas na de laatste aflevering bekend. Deze keer: 

De vier edele waarheden.

Terwijl Shakyamuni Boeddha nog in meditatiehouding op Gierentop zit te shinen in voorbereiding op het verkondigen van de wet, gaat Bodhisattva Manjushri verder. Hij zegt tegen alle aanwezigen dat er al vóór Shakyamuni Boeddha’s waren die de ware wet hebben verkondigd. Een van hen was Tathagata Zon-Maan(licht). Tathagata betekent: de Zo-gekomene. Deze Zo-gekomene Zon-Maan(licht) legde aan wie daar maar voor open stond de ware wet uit, in woorden die deze mensen op hun eigen niveau konden begrijpen. Gelet op de taalbeheersing van de gemiddelde Nederlander zou dat nu dus in vrij korte, simpele zinnen moeten zijn, zonder moeilijke begrippen. En hij begon met: de vier edele waarheden. Aan meer gevorderden leerde hij vervolgens de twaalf oorzaken en aan bodhisattva’s – zeg maar de verst gevorderden – de zes volmaaktheden (paramita’s). Dit alles houdt dus in dat Shakyamuni noch de vier edele waarheden, noch de twaalf oorzaken, noch de zes volmaaktheden zelf heeft uitgevonden. Hij heeft ze opnieuw ont-dekt = het dek er van afgehaald = opnieuw laten zien. Shakyamuni openbaarde wat er altijd al was, en nog steeds is, zij het helaas dat die vier waarheden, die twaalf oorzaken en die zes volmaaktheden inmiddels alweer behoorlijk onder een dek van menselijke bla bla en gedoe dreigen onder te sneeuwen, zo dat al niet is gebeurd. Ik denk evenwel dat er vroeg of laat weer een nieuwe Boeddha zal opdoemen die een en ander opnieuw zal ont-dekken. Misschien Maitreya wel. Alleen heet ie in onze eeuw ineens bijvoorbeeld Yussuf, Piet of Mbapé omdat ie niet in een oosters lang is gebeuren. Kan toch? De huidige Dalai Lama heeft al eens gezegd dat hij misschien niet terugkomt, in ieder geval niet in een door China gecontroleerd land, en misschien als vrouw. Kortom, laat je verrassen. Eerst die vier edele waarheden maar eens. De rest komt later wel.

De eerste edele waarheid is die van het lijden. Het hele leven is een aaneenschakeling van lijden. Op allerlei manieren. Voor de meeste mensen begint het met bijvoorbeeld een klein lijden zoals het hebben van darmkrampjes, het doorkomen van tandjes en schrijnende billetjes, maar bij het opgroeien en ouder worden, komt daar van alles bij en achteraan, variërend van liefdesverdriet, echtscheiding en baanverlies tot chronisch ziekzijn, gezichtsverlies en verschrompeling. Er is naast lichamelijk lijden ook psychisch lijden, sociaal lijden, financieel lijden en ga maar door. Uiteindelijk ga je als mens over al dat lijden heen. Je over-lijdt. Wanneer je gelooft in reïncarnatie, begint de ellende dan in een volgend leven gewoon weer opnieuw. Geloof je niet in her-bevlezing (vertaling van ‘reïncarnatie), dan volgt er wellicht lijden in een hel of hemel. Kun je lijden in een hemel? Jazeker! Bijvoorbeeld door het missen van geliefden die het niet gered hebben en in de hel terecht zijn gekomen (denk ik). En als je denkt dat er na de dood helemaal niks is, is het mijns inziens ook niet zinvol om na te denken over de volgende drie edele waarheden.

De tweede waarheid is die dat alles een oorzaak heeft, lijden dus ook. Je kunt hier kort of lang over soebatten, maar ik kom steeds uit op: niet accepteren wat er op het moment van ervaren simpelweg IS (en dus wensen dat het eigenlijk anders is!). Er zijn veel mensen die denken dat accepteren van wat er is leidt tot lethargie, ongeïnteresseerdheid, apathie, laissez faire of zoiets als fatalisme. Dat is onzin. Ik zal een voorbeeld geven: stel je ligt met een schip in de Amsterdamse haven en je zet een koers uit naar de haven van News York. Geen probleem… behalve als je niet accepteert dat je in de Amsterdamse haven ligt. Je ligt met je schip wellicht liever in Bilbao, vanwege het mooie weer daar. De koers Amsterdam – New York past niet bij vertrek uit Bilbao. Of omgekeerd. Welke koers je ook naar New York wilt uitzetten, die koers moet altijd beginnen met waar je vertrekpunt is. Als we het hebben over een oorzaak, hebben we het over een vertrekpunt. Als je het vertrekpunt niet erkent en handelt alsof je ergens anders bent, ga je gewoon de mist in. Niks lethargie, ongeïnteresseerdheid, apathie, laissez faire of fatalisme … je bent gewoon hartstikke stom bezig. Tot zover het voorbeeld. De oorzaak van het lijden is – anders gezegd – ergens anders willen vertrekken dan waar je bent. Zit je in de shit? Accepteer dat je in de shit zit. Heb je pijn? Accepteer dat je pijn hebt. Heb je geen cent te makken? Accepteer dat je geen cent te makken hebt. Zo simpel is het. Niemand zegt – ook Boeddha  niet – dat je het leuk moet vinden of dat je het verder maar zo moet laten. In plaats daarvan geeft Boeddha de derde waarheid:

De derde waarheid is dat er een manier is om uit het lijden te geraken. En die manier is het volgen van het achtvoudige pad en het nastreven van de zes paramita’s. Is dat moeilijk? Nee… behalve als jij het jezelf moeilijk maakt. En in het moeilijk maken van zaken die in feite simpel zijn, zijn  mensen steengoed. Ze hebben er aangeboren talent voor. Hoe dat achtvoudige pad eruit ziet, daar hebben we het een volgende keer over. Maar áls je het achtvoudige pad bewandelt, kom je uiteindelijk uit bij de vierde edele waarheid: die luidt: aan alle vormen van lijden komt een einde… Er is alleen nog maar rust. En dat noemen we nirwana.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddhisme, Columns, Dharmapelgrim, Geluk Tags: eind aan lijden, Lotussoetra, nirwana, oorzaak lijden, pijn, vier edele waarheden

Lees ook:

  1. De grote schoonmaak van Buddhagosha
  2. Over de Lotus-soetra (3):  Toestanden
  3. Over de Lotus-soetra (6):  Bronnen van Verdiensten
  4. Over de Lotus-soetra (7): Voorbereiding op de verkondiging

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Dharmapelgrim

Probeert sinds zijn 16de jaar het Edele Achtvoudige pad te volgen. Dat lukt hem met vallen en opstaan, waarbij hij zichzelf voorhoudt dat hij dat pad tot het einde zal gaan, zolang hij maar één keer vaker opstaat dan valt. Iedereen die de dharma beoefent is een pelgrim op zijn eigen weg. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

20 mrt
Open Les Kum Nye Yoga en meditatie | Live op ma t/m wo
20 mrt 23
20 mrt
Wekelijkse Zen in Twente meditatie avond op maandag
20 mrt 23
21 mrt
Stoepaceremonie Nieuwe Maan | Live
21 mrt 23
21 mrt
Meditatiecursus in de Dhammakaya traditie
21 mrt 23
21 mrt
Vipassana meditatie Rotterdam
21 mrt 23
Rotterdam
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Wanneer iedereen liegt, weet niemand nog wie er liegt

    Kees Moerbeek - 19 maart 2023

    Een staatsgreep, of het manipuleren van het politieke systeem zijn voorbeelden van andere manieren om aan de macht te grijpen dan verkiezingen. Onverbloemde macht is echter beperkt houdbaar en macht verkregen met geweld vraagt meer geweld om het in stand te houden.

    Geschiedkundige Romila Thapar – de stem van afwijkende meningen

    Kees Moerbeek - 12 maart 2023

    Romila Thapar is een van India’s meest vooraanstaande geschiedkundigen. In haar boek Voices of Dissent (2020) beschrijft ze de rol van het ‘meningsverschil’ in de verschillende periodes van de Indiase geschiedenis. De Boeddha was een van degenen die vraagtekens zette en met een alternatief kwam. Dit artikel gaat met grote stappen door haar boek.

    Het jaar 2023 – dag 66 – vlokjesneeuw

    Joop Ha Hoek - 7 maart 2023

    KNMI regen en natte sneeuw. Somewhere over the rainbow, skies are blue. Take care out-there.

    Spelen met oneindigheid, verrassende figuren en patronen

    Erik Hoogcarspel - 6 maart 2023

    Hoe zit het nu met het oneindige? Om te beginnen merkt Zantema op dat er verschillende soorten oneindigheid bestaan. Als voorbeeld noemt hij het zogenaamde Hilbert-hotel, vernoemd naar de wiskundige David Hilbert. Dit is een denkbeeldig hotel met oneindig veel kamers. Als deze allemaal bezet zijn en er meldt zich een nieuwe gast, dan zou hij of zij op het eerste gezicht geen kamer kunnen krijgen. Dit lukt echter wel met een bepaald trucje: laat iedere gast verhuizen naar de kamer ernaast. Deze is er altijd, anders zouden er niet oneindig veel kamers zijn. De eerste kamer komt dan vrij.

    Hoe zen is Zuid? De weg van de vier geloften met een bus vol ikken.

    Erik Hoogcarspel - 2 maart 2023

    De schrijfster, Hanneke Dijkman, is lerares zenmeditatie en woont in Rotterdam Zuid, in de wijk Vreewijk. Als Rotterdammer vraag je je dan af zen in Zuid ‘ken dit wel?’ Zuid is namelijk het jongste en armste deel van de stad, de plaats waar in het begin van de vorige eeuw arme landarbeiders uit Zeeland en Friesland kwamen wonen om in de haven te werken. De Rotterdammers aan de linker Maasoever hadden het toen over de ‘boeren’, die een geit op zolder hadden en in klederdracht liepen. Dit is natuurlijk nogal overdreven, maar Zuid heeft de reputatie van een verzameling probleemwijken nooit helemaal van zich af kunnen schudden.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2023 – dag 79 – ferwart
    • Boeken – Mijn kind heeft OCD
    • Jasper – Vrouwen in het Zwart in Groningen
    • Over de Lotus-soetra (13): De parabel van het brandende huis
    • China intensiveert propaganda voor staats-internaten in Tibet

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens