• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Wanneer ben je boeddhist?

Wanneer ben je boeddhist?

22 december 2022 door Dharmapelgrim

Wanneer ben je eigenlijk boeddhist? Is dat een goede vraag of niet? En als het een goede vraag is, is er dan wel een goed antwoord op?

De uitgang -isme duidt op het vertonen van typisch gedrag, op een bepaalde leer of levensbeschouwing om te volgen of aan te houden, op een of andere ziekelijke toestand, of op een of ander levend wezen. En de uitgang -ist geeft vervolgens een persoon aan die het typische gedrag vertoont, de leer of levensbeschouwing aanhangt, de ziekelijke toestand vertoont dan wel behoort tot de massa levende wezens. Honderd procent sluitend is deze opsomming echter niet. Want iemand die egoïstisch gedrag vertoont mag dan egoïst heten, en een habituele innemer van alcoholische dranken een alcoholist, een aanhanger van de leer van Calvijn noemen we Calvinist maar een organist is weliswaar een levend wezen, maar er bestaat geen aparte groep organismen dat orgels bespeelt. Ik schaar boeddhisten onder de groep mensen die de leer van Boeddha volgen, in de breedste zin des woords.

Wanneer volg je de leer van Boeddha? Dat is dan de vraag. Doe je dat door zoveel mogelijk kennis te vergaren over wat hij volgens zijn volgelingen allemaal heeft gezegd? Zijn volgelingen hebben zoveel mogelijk opgeschreven, uit het hoofd. En wat zij hebben opgeschreven is tot op de dag van vandaag na te lezen. Als je héél precies wilt weten wat hij – de Boeddha dus – heeft gezegd, moet je de teksten uiteraard bestuderen in de oorspronkelijke taal waarin zijn woorden zijn opgetekend door volgelingen, dus niet in het Nederlands. Boeddha sprak namelijk geen Nederlands, neem ik aan, ook geen Engels trouwens. Ik ben er zelfs niet zeker van dat hij Palinees sprak.

Maar zelfs áls je alle woorden die aan de Boeddha zijn toegeschreven uit het hoofd zou kennen, zonder de inhoud te verstaan, ben je hoogstens een schriftgeleerde, een soort boeddhistische farizeeër, om het maar zo te zeggen. Misschien is het daarom zinvol te denken aan die keer dat hij alleen een bloem in de hoogte hield, zonder een woord te zeggen.  “De Boeddha nam een bloem, liet ze tussen zijn vingers draaien en zweeg. Van alle monniken in zijn gevolg glimlachte alleen Mahakasyapa. De Boeddha sprak: “Ik heb het oog van de schat van de ware dharma en die wordt nu overgedragen op Mahakasyapa.” lees ik ergens. Helaas is dit hoogstwaarschijnlijk niet meer dan een soort Zen-legende! En laat dat hoogstwaarschijnlijk eigenlijk ook maar weg. Bedoelt wordt hier: het gaat niet om woorden, het gaat om iets waar geen woorden voor bestaan! In geen enkele taal, dus ook niet in het Pali, het Sanskriet, Chinees of Japans. Sorry knappe koppen die ons met allerlei moeilijke termen willen overtuigen, houdt liever een bloem omhoog! Als je tenminste zelf beseft wat daarmee wordt bedoelt. Dogen zenji schijnt te hebben gezegd: ‘De kleur van de bergen en de stem van de rivier zijn het onderricht van de Boeddha.’  De natuur spreekt geen Palinees, Chinees, Japans of welke taal dan ook, maar verkondigt Boeddha’s leer dag in dag uit, overal ter wereld. Om dat te kunnen verstaan, hoef je zelfs nooit van Boeddha te hebben gehoord.

Dus, wanneer ben je eigenlijk boeddhist? Ik denk: zodra je ophoudt met af te gaan op teksten, en je hart, mind, of hoe je het maar noemen opent voor al wat IS. Overal om je heen. De middenweg die Boeddha predikte is recht voor je, naar welke windrichting je je ook keert. Je staat er op! Maar blijf alert, want als je ook maar één moment denkt dat je op de enige goede weg bent – als boeddhist – ben je er mijlenver van verwijderd.

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddhisme, Columns, Dharmapelgrim, Geluk, Pali-Canon Tags: Boeddha, boeddhist, Calvijn, dharma, hart, IS, leer, middenweg, mind, niet zoeken, Pali, recht voor je

Lees ook:

  1. Sangha – united we stand
  2. Boeddhistische doeners en denkers – de serie (45)
  3. Met stomheid geslagen
  4. Giving it all away

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Dharmapelgrim

Probeert sinds zijn 16de jaar het Edele Achtvoudige pad te volgen. Dat lukt hem met vallen en opstaan, waarbij hij zichzelf voorhoudt dat hij dat pad tot het einde zal gaan, zolang hij maar één keer vaker opstaat dan valt. Iedereen die de dharma beoefent is een pelgrim op zijn eigen weg. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

20 mrt
Open Les Kum Nye Yoga en meditatie | Live op ma t/m wo
20 mrt 23
21 mrt
Meditatiecursus in de Dhammakaya traditie
21 mrt 23
21 mrt
Vipassana meditatie Rotterdam
21 mrt 23
Rotterdam
22 mrt
Online Lezingenserie 'Universele symbolen: de taal van de ziel' (4)
22 mrt 23
22 mrt
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
22 mrt 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Wanneer iedereen liegt, weet niemand nog wie er liegt

    Kees Moerbeek - 19 maart 2023

    Een staatsgreep, of het manipuleren van het politieke systeem zijn voorbeelden van andere manieren om aan de macht te grijpen dan verkiezingen. Onverbloemde macht is echter beperkt houdbaar en macht verkregen met geweld vraagt meer geweld om het in stand te houden.

    Geschiedkundige Romila Thapar – de stem van afwijkende meningen

    Kees Moerbeek - 12 maart 2023

    Romila Thapar is een van India’s meest vooraanstaande geschiedkundigen. In haar boek Voices of Dissent (2020) beschrijft ze de rol van het ‘meningsverschil’ in de verschillende periodes van de Indiase geschiedenis. De Boeddha was een van degenen die vraagtekens zette en met een alternatief kwam. Dit artikel gaat met grote stappen door haar boek.

    Het jaar 2023 – dag 66 – vlokjesneeuw

    Joop Ha Hoek - 7 maart 2023

    KNMI regen en natte sneeuw. Somewhere over the rainbow, skies are blue. Take care out-there.

    Spelen met oneindigheid, verrassende figuren en patronen

    Erik Hoogcarspel - 6 maart 2023

    Hoe zit het nu met het oneindige? Om te beginnen merkt Zantema op dat er verschillende soorten oneindigheid bestaan. Als voorbeeld noemt hij het zogenaamde Hilbert-hotel, vernoemd naar de wiskundige David Hilbert. Dit is een denkbeeldig hotel met oneindig veel kamers. Als deze allemaal bezet zijn en er meldt zich een nieuwe gast, dan zou hij of zij op het eerste gezicht geen kamer kunnen krijgen. Dit lukt echter wel met een bepaald trucje: laat iedere gast verhuizen naar de kamer ernaast. Deze is er altijd, anders zouden er niet oneindig veel kamers zijn. De eerste kamer komt dan vrij.

    Hoe zen is Zuid? De weg van de vier geloften met een bus vol ikken.

    Erik Hoogcarspel - 2 maart 2023

    De schrijfster, Hanneke Dijkman, is lerares zenmeditatie en woont in Rotterdam Zuid, in de wijk Vreewijk. Als Rotterdammer vraag je je dan af zen in Zuid ‘ken dit wel?’ Zuid is namelijk het jongste en armste deel van de stad, de plaats waar in het begin van de vorige eeuw arme landarbeiders uit Zeeland en Friesland kwamen wonen om in de haven te werken. De Rotterdammers aan de linker Maasoever hadden het toen over de ‘boeren’, die een geit op zolder hadden en in klederdracht liepen. Dit is natuurlijk nogal overdreven, maar Zuid heeft de reputatie van een verzameling probleemwijken nooit helemaal van zich af kunnen schudden.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Hartlicht
    • Boeddhistisch vormingsonderwijs bestaat vijf jaar
    • Leven in Thailand – stroomrantsoen
    • Van nul tot stil in acht tellen
    • Het jaar 2023 – dag 79 – ferwart

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens