Door nergens over te oordelen en door je geen mening te vormen over van alles en nog wat, schep je ruimte in je hoofd en je hart. Laat alles maar zijn wat het is.
Houd gewoon op met …(2)
Waarnemen is geen vaardigheid, in tegenstelling tot selectief waarnemen. Om waar te kunnen nemen, heb je alleen zintuigen nodig die hun werk doen. Om bewust waar te kunnen nemen, hoef je alleen maar op te houden met alles waar je op dat moment mee bezig bent, zodat je ‘stil’ kunt worden en aandacht overhoudt die je vervolgens kunt besteden aan hetgeen er bij je binnenkomt.
Houd gewoon op met …(1)
Steeds vaker hoor ik mensen verzuchten “ik kan me niet ontspannen”, of ze uiten theatraal een variatie daarop. En elke keer denk ik: ONZIN! Iedereen die gezond ter wereld kwam, dus zonder neurologische beschadigingen die spasmen veroorzaken, kan ontspannen. Iedereen kan het. Er is helemaal niets aan. Wat moet je doen? Niets! Doe gewoon niets. Klaar.
Spreek je moerstaal!
Ik heb diep respect voor oude rituelen, zeker wanneer die zijn ingebed in kaders die helpen om tot inzicht, verlichting en uiteindelijk tot totale bevrijding van alles wat bindt te komen. Respect. Zeker. Ik vind het knap van de mensen die het foutloos op het ritme van een trommeltje kunnen reciteren. Ik kan me echter niet voorstellen dat Boeddha het zelfs ooit maar één keer heeft geprobeerd…
Dood door … wat?
Ik geef dus opdracht om levende wezens te doden! Of help ze te doden én dood ze zelf. Maakt mij dat nu een slecht mens? Of juist niet? Of wat?
Wie het denkt te weten, mag het zeggen.
Verlichting
Ik vermoed dat er lieden zijn die het idee onverdraaglijk vinden dat er misschien, mogelijk, wellicht, ergens in het universum Aliens rondlopen die ‘verlicht’ zijn.
Het NIMBY virus
Wij verdienen de afgrond! En daarmee bedoel ik dat het streven naar méér, nog méér en zoveel mogelijk geld verdienen om méér, nog meer en zoveel mogelijk materiële spullen te kunnen kopen en bezitten, de mensheid in de afgrond stort. Voor het individualisme en kapitalisme samen bakzeil halen, gaan ‘ikke ikke ikke’ en ‘hebbe, hebbe, hebbe’ luider en luider klinken.
Wees
Het in de wereld zijn is met angst verbonden zolang iemand zich identificeert met iets dat eindigt, ophoudt te bestaan of hoe dan ook op enig moment volledig vergaat. Die identificatie verhindert het waarnemen en ervaren van de realiteit. Want wat iemand aanneemt als zijnde ‘de realiteit’ is niets anders dan de manifestatie van wat die mens zelf denkt dat ‘de realiteit’ is.
Wijsheid in de taal
Boeddha is nooit boeddhist geweest. Hij hing het boeddhisme niet aan, en hing zeker niet aan zichzelf. Stel je voor! Hij, die ons leerde nergens aan te gaan hangen, maar juist alles los te laten… hoe zou hij?
Boeddhanatuur
Ik heb eens iemand horen beweren dat alleen wezens die zich kunnen voortplanten een Boeddhanatuur hebben. Dat zou betekenen dat een eunuch géén boeddhanatuur kan hebben, want eunuchen die zich kunnen voortplanten zijn uiterst zeldzaam. Voortplanting en boeddhanatuur hebben volgens mij echter niets met elkaar te maken.
Ontkennen?
Als kind vroeg ik mij af of koningin Juliana wel eens een scheet liet. Inmiddels denk ik te weten dat ze dat deed. Volgens de Vlaamse professor Danny De Looze hoeft niemand zich voor het laten van winden te schamen, want iedereen laat winden. Iedereen!
Wat iedereen wil
Vraag je je wel eens af wie er eigenlijk op erkenning zit te wachten? Of op één of andere bevestiging dat hij of zij bestaat en er op een of andere manier toe doet. Al is het maar een beetje…
De kern van yoga – afsluiting
Het is moeilijk: de weg strekt zich altijd vóór mij uit, in welke richting ik mij ook draai. Het is onmenselijk: er is geen beginnen aan de weg, want er komt geen einde aan. Het is bevrijdend: er is geen begin van de weg, en er is geen eind … het enige dat er is, is de weg.
De kern van yoga – nada yoga (deel 2 en slot)
En als zij liever iets anders zingen, kunnen zij bijvoorbeeld “Olleke bolleke rebusolleke olleke bolleke knol” proberen. Dat is korter, betekent ook niks, en is eindeloos te herhalen op zelf geïmproviseerde melodieën.
De kern van yoga – nada yoga (deel 1)
Nada yoga maakt gebruik van zowel natuurlijke als door muziekinstrumenten of de menselijke stem gemaakte klanken. Natuurlijke geluiden zijn bijvoorbeeld: het breken van golven op het strand; het ruisen van de wind door bladeren van bomen en struiken; vogelzang; het tikken van de regen op ramen, tentdoek, wegdek of iets anders; maar ook het geluid van stilte waarin je alleen jezelf nog hoort ademen of het ruisen van het bloed door aderen (in je oren).
De kern van yoga – tantra yoga (deel 2)
Dat veel mensen tantra verwarren met seks, is niet verwonderlijk. Voor een belangrijk deel komt dat door de seksualisering van de samenleving in de afgelopen decennia. Het lijkt wel alsof – vooral jongeren – onder meer door reclame, social media en films, denken dat seks het belangrijkste is dat het leven te bieden heeft.
De kern van yoga – tantra yoga (deel 1)
Sommige mensen – vooral westerlingen – denken bij tantra voornamelijk aan seks. Maar als je alleen maar aan seks denkt, heb je wel een héél beperkte visie op tantra. Is seks goed of slecht? Zondig of niet? Binnen yoga is seks niet goed of slecht, en er gelden derhalve ook geen geboden of verboden.
De kern van yoga – Raja yoga (deel 4)
Je herkent een yogi die samadhi heeft bereikt én in het dagelijks leven weet vast te houden waarschijnlijk nergens aan. Ga er maar van uit dat waarlijk verlichte personen, elkaar herkennen wanneer zij elkaar ontmoeten én door de ander herkend willen kunnen worden. Anders niet.
De kern van yoga – Raja yoga (deel 3)
Het idee achter deze indeling van energieën is opgekomen in een tijd dat de mensheid nog maar weinig wist van anatomie en fysiologie. Je mag er dus best wat vraagtekens bij zetten. Aan de andere kant mag je ook vraagtekens zetten bij de huidige “zekerheid” dat alles over het menselijk lichaam zo onderhand wel bekend is.
De kern van yoga – raja yoga (deel 2)
Reinheid ofwel saucha gaat over meer dan handen wassen of regelmatig een bad nemen. Het voorschrift om ‘rein’ te zijn, slaat op niets meer of minder dan fysieke, psychologische, sociale én spirituele hygiëne.
De kern van yoga – raja yoga (deel 1)
Een Raja is een Indiase vorst. Je kunt Raja yoga dan ook de “vorstelijke yoga’ noemen, ofwel een vorm van yoga die past bij koningen. Daarmee is niet gezegd dat het een vorm van yoga is die uitsluitend door koningen werd of wordt beoefend. De benaming moet uitdrukken dat het een yoga-vorm is die met kop en schouders boven de andere vormen uitsteekt.
De kern van yoga – hatha yoga (deel 3)
Het is veel beter één vinger op de juiste manier op te tillen, dan om op een onjuiste manier op je kop te staan. Hatha yoga is natuurlijk helemaal geslaagd wanneer je als het ware oplost in iedere asana en jij jezelf één voelt met alles en allen…
De kern van yoga – Hatha yoga (deel 2)
Je kunt bij de meeste asana’s vijf fasen onderscheiden: voorbereiden; inkomen; handhaven; uitkomen en loslaten. Iedere fase is even belangrijk. Wanneer je aan de éne fase minder aandacht besteedt dan aan de andere, doe je afbreuk aan het geheel.
De kern van yoga – Hatha yoga (1)
Op de adem letten en toch niet ingrijpen, is belangrijk omdat er geen ander proces is dat je zo duidelijk met jouw ego confronteert. Zoals gezegd: het ego wil niet volgen, maar sturen. Het ego doet uit zichzelf geen stap opzij, maar staat juist graag centraal.