• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Over Theologie 44: Diaconie en Caritas

Over Theologie 44: Diaconie en Caritas

21 november 2022 door Dharmapelgrim

We zijn op viervijfde van de serie die ik naar aanleiding van een cursus Theologie schrijf. De inhoud van iedere les brengt mij op gedachten die ik wel wil delen. Vandaag:

Christelijk maatschappelijk werk

 Medio jaren tachtig volgde ik een opleiding tot diaken van de katholieke kerk. Die opleiding heb ik niet af mogen maken, omdat ik hertrouwde – en dat mocht niet van moedertje kerk. Je kunt kennelijk als hertrouwd persoon niet … eh… nou ja, regeltjes zijn regeltjes. Ik heb wel veel geleerd in die tijd en kijk er met voldoening op terug. Er was aandacht voor close-reading; spiritualiteit; maatschappelijke ontwikkelingen; zelfreflectie en nog veel meer. Allemaal nooit weg! En misschien (of wellicht) is het zelfs goed geweest dat ik met die opleiding gestopt ben, want het opende de weg naar verdere ontwikkeling in bredere zin. Zo gaat het vaak. Zolang je in het heden maar vooruit blijft kijken, en niet in wat dan ook blijft hangen. De kerk is waarschijnlijk ook een kritische notenkraker bespaard gebleven.

De cursus theologie waarvan ik de lessen gebruik als aanleidingen voor mijn bespiegelingen, heeft het in les 44 over ‘de wetenschap’ van caritas en diaconie. Het gaat dus over alle kennis die wij systematisch hebben verkregen en nog kunnen krijgen op gebied van onbaatzuchtige naastenliefde (caritas) en de praktische invulling daarvan (diaconie).

De mens in zijn waardigheid beschermen, is één van de doelstellingen van caritas. Solidair met elkaar samenleven in een pluralistische wereld, is een andere. En dat alles niet alleen in eigen kringetje, maar over alle grenzen heen. Christenen horen zich – vanuit hun verbondenheid met de gezalfde (Christus) en in navolging van hem – niet alleen om hun eigen welzijn te bekommeren, maar zeer zeker ook om het welzijn van hun naasten en zelfs vreemdelingen. Met andere woorden, volgens mij zouden christenen geen enkele moeite moeten hebben met de eerste van de vier plechtige bodhisattva geloften: “Hoe talrijk het aantal bewuste wezens ook is, ik beloof ze allemaal te redden.” Hoewel… de meeste christenen die ik ken, gaan ervan uit dat alleen mensen het redden waard zijn. Ze gaan echt geen varkens redden, of koeien, kippen, haringen of ansjovisjes. Maar goed, met het redden van alle zeven miljard mensen die anno 2022 op de wereld rondlopen hebben ze al genoeg om te doen. En zelfs dát is geen vanzelfsprekend voor het merendeel der christenheid. Zij besteden caritas en diaconie graag uit.

Wat mij ook weer direct opvalt, is de verdeeldheid onder christenen. De katholieke kerk vult de begrippen caritas en diaconie anders in dan de protestantse kerken, en niet christelijke invullingen worden niet eens genoemd! Dat is jammer. Ik vind het zelfs een miskleun van de eerste orde, want als er – mijn mening – één organisatie is die caritas en diaconie hoog in het vaandel heeft staan (zonder de begrippen te noemen!), is het het Rode Kruis wel. En ik heb het gevoel dat ook Extinction Rebellion, Greenpeace, Amnesty International; Terre des Hommes, en talrijke andere organisaties het op het vlak van caritas en diaconie goed doen, ieder op een andere manier, maar toch. En vergeet de (niet altijd christelijke) voedselbanken niet! De mensheid en al het leven op aarde behoeden voor een uitstervingsgolf, voorkomen van het vernietiging van ecosystemen, pleiten voor een waardige behandeling van andersdenkenden, zorgdragen voor een veilig thuis en zorgen dat iedereen gezond kán eten… als dat geen caritas en geen diaconie is, wat dan wel?

Ik denk dat niet het begrip ‘christelijk’ als wel het begrip ‘naastenliefde’ voorop moet staan. Liefde voor de naaste is niet aan christenen voorbehouden. Zorg hebben voor en geven aan al wat leeft is dat evenmin. En redden van alle voelende wezens is nog breder, nog veelomvattender en nog veeleisender dan een naastenliefde die zich tot mensen beperkt! Alles wat leeft is mijn naaste, van huisdier tot wildebeest (gnoe), van kamerplant tot sequoia en van malariamug tot garnaal. Ik geef evenwel onmiddellijk toe dat ik mijn hondje (Dribbel) meer knuffel dan een willekeurige gnoe bij wie ik niet eens in de buurt durf komen, en dat ik de planten op mijn vensterbank meer zorg bied dan een torenhoge boom in een nationaal park; laat staan dat ik liefdevolle affecties ervaar bij malariamuggen of garnalen … maar daar gaat het niet om. Waar het om gaat is dat alles wat is onlosmakelijk met elkaar is verbonden en alleen daarom al – als geheel – liefdevolle zorg verdient.

Je kunt caritas en diaconie samenvatten onder de noemer ‘christelijk maatschappelijk werk’ of, zo je wilt, omschrijven als ‘het in naam van Christus verlenen van diensten aan de mensheid’. Dat is ruim te interpreteren, maar beperkt zich in de praktijk vaak tot hulp aan behoeftigen en aan het verlenen van hand en spandiensten aan de kerk.

Het Leger des Heils is een bij uitstek diaconale organisatie. Deze organisatie wordt in de cursus evenwel ook al niet genoemd. Weer een misser, naar mijn inschatting. Wanneer ik de diaconieën in Nederland nader beschouw, krijg ik sterk de indruk dat zij zich vooral bekommeren om leden van de eigen gemeente of parochie. Niks mis mee, maar beperkt is het wel. En let wel, ik gebruik het woordje ‘vooral’ niet per ongeluk. Er is ook aandacht voor anderen dan eigen volk. 

In de Katholieke Kerk is diaken een gewijde functie binnen de kerkelijke hiërarchie en in zeker zin een opstap naar het priesterschap. Dat wil zeggen: de diakenwijding gaat aan de priesterwijding vooraf. Binnen de protestantse kerken ligt dat iets anders (o.a. geen wijding), maar ook in protestantse kerken doet een diaken meer dan alleen maar rondgaan met de collectezak in de zondagse kerkdienst. Diakenen zijn meestal helpers en doeners maar zijn samen met de kerkenraad ook bestuurders. De diaconie heeft oog en oor voor hen die arm en kwetsbaar zijn en zij voert haar taken uit binnen en buiten de gemeente. Zo worden er namens de diaconie bijvoorbeeld verschillende acties ondernomen om geld of middelen in te zamelen voor goede doelen en/of hulpbehoevenden.

In de les mis ik aandacht voor pastorale werkers (Nederland) of parochieassistenten (België). Dit zijn binnen de Katholieke Kerk theologisch geschoolde en door een bisdom gevormde leken (mensen zonder priester- of diakenwijding) die professioneel werkzaam zijn in het pastoraat. Hij of zij brengt God ter sprake in kwesties die het alledaagse leven betreffen, en daarbij kan hij of zij niet om caritas en diaconale activiteiten heen. Anders klinkt alles wel erg hol. Een pastoraal werker ontvangt voor hij of zij aan de slag gaat een zending van de bisschop.

De cursus Theologie die ik als uitgangspunt heb genomen voor het schrijven van mijn bespiegelingen, besteedt meer aandacht aan wat er vroeger en nu in Duitsland gaande was en is, dan aan de Nederlandse geschiedenis en toekomst op gebied van kerk en geloven. Jammer. Eerst dacht ik dat de cursus een slechte vertaling uit het Engels was, maar misschien is het een beroerde Duitse vertaling. Wat maakt het uit? Theologie hoort mijns inziens grensoverschrijdend te zijn, en noch Engels, noch Duits of Nederlands. Caritas en diaconie staan voor universele waarden. Door ze in te pakken in een landsgeschiedenis beperk je ze, degradeer je ze tot triviale kretologie. Leeg. Dat christelijke kerken proberen deze leegheid te vullen en met een wetenschappelijk sausje te overgieten, maakt nog niet dat deze begrippen “christelijk eigendom” zijn. Mededogen is van en voor iedereen. Vraag Avalokitesvara er maar eens naar.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddhisme, Columns, Dharmapelgrim, Geluk, godsdienst Tags: AI, caritas, diaconie, diaken, Greenpeace, Leger des Heils, redden, Rode Kruis, waardigheid, XR

Lees ook:

  1. Onderzoek CE Delft: Steeds meer vluchten met privéjets, terwijl Schiphol moet krimpen
  2. Actievoerders houden privéjets aan de grond op Schiphol
  3. Clare Farrell, mede-oprichter Extinction Rebellion UK te gast bij ‘Branded Protest’ in Pakhuis de Zwijger
  4. Taigu – Verwacht niets groots van boeddhisme

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. kees moerbeek zegt

    21 november 2022 om 16:14

    Je noemt je dharmapelgrim, maar je bijdragen gaan voornamelijk over de katholieke kerk en het christendom en richt ze aan BD. Wat verwacht je daarvan? Waarom zouden christenen aan Avolokiteshvara iets vragen, zoals je indirect in je bijdrage doet?

    • Dharmapelgrim zegt

      21 november 2022 om 21:02

      Als de cursus waarop ik reageer vooral over de katholieke kerk gaat, gaan mijn bijdragen daar automatisch ook over … lijkt mij logisch. En als de lezers van het BD naar ik aanneem geïnteresseerd zijn in boeddhistisch gedachtengoed, kunnen ze mijns inziens best eens aan Avalokitheswara denken, Chenrezig, de Dalai Lam a … kortom, wat is het probleem dat ik niet zie?

      • kees moerbeek zegt

        22 november 2022 om 15:45

        De relatie van de RK, christelijke organisaties en sinds de 19de eeuw vooral van Amerikaans protestants-christelijk met het boeddhisme in de koloniale tijd is gevoelig. Een van de excessen van de kolonisatie is gedwongen kerstening. Dit geven religieuze leiders in o.a. Sri Lanka waar men iet zit te wachten op religieuze conflicten.
        De Nederlandse situatie is anders, maar veel boeddhisten hier zijn voorbij rk en christendom en hebben op zijn zachtst gemengde gevoelens, maar dat ze denken aan Avolokitesvara is heel voorstelbaar.

        Je cursus zal voor jou interessant zijn, vind ik als ex-katholiek en mogelijk anderen ook, maar mogelijk ook gevoelig liggen. Of het een probleem is weet ik niet, maar waarom BD en ons uitkiezen? waarom niet rk-, christelijk en starre prot. chr. organisaties?

        • Joop Ha Hoek zegt

          22 november 2022 om 15:53

          De publicatie van deze serie is in nauw overleg met de hoofdredactie van het BD tot stand gekomen. Wij zijn er als krant blij mee omdat ze een inkijkje geeft in de beleving en het omgaan met zaken door godsdiensten.

          • Carla zegt

            22 november 2022 om 21:53

            Ik ben er ook blij mee. :-) Pelgrimeer zelf ook maar wat langs ’s Heeren wegen. Alwaar ik zoveel mooie stapstenen tegen kom die ik of herken of aanzetten tot overwegen. Aan alle ‘etiketjes’ voorbij.

  2. Wieger Schaap zegt

    21 november 2022 om 17:33

    Dit stuk zou en goede aanleiding voor zijn om in het Boeddhistisch Dagblad aandacht te besteden aan caritas en vooral diaconie in het boeddhisme. Volgens HH de Dalai Lama kan het boeddhisme leren van het christendom wat betreft hulp aan armen, hongerigen, daklozen, vluchtelingen en oorlogsslachtoffers. Ik ben benieuwd te vernemen hoe dat er in de boeddhistische praktijk uitziet. Bij voorbaat mijn dank.

  3. kees moerbeek zegt

    21 november 2022 om 19:57

    Een voorbeeld is de Buddhist Compassion Relief Association https://www.tzuchi.org.tw/en/ uit Taiwan, opgericht door Chen Yen. Zie mijn artikel Dharma en democratie uit 2021. Zo zijn er meer voorbeelden te vinden bij BD.

    • Wieger Schaap zegt

      22 november 2022 om 13:56

      Dank voor uw reactie. Meer specifiek, zijn er in Nederland boeddhistische organisaties die maaltijden verzorgen of onderdak bieden aan mensen in nood? Of inzamelingsacties houden voor vluchtelingen en oorlogsslachtoffers?

Primaire Sidebar

Door:

Dharmapelgrim

Probeert sinds zijn 16de jaar het Edele Achtvoudige pad te volgen. Dat lukt hem met vallen en opstaan, waarbij hij zichzelf voorhoudt dat hij dat pad tot het einde zal gaan, zolang hij maar één keer vaker opstaat dan valt. Iedereen die de dharma beoefent is een pelgrim op zijn eigen weg. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

23 mrt
Zen Meditatie Introductie
23 mrt 23
28 mrt
Meditatiecursus in de Dhammakaya traditie
28 mrt 23
28 mrt
Vipassana meditatie Rotterdam
28 mrt 23
Rotterdam
29 mrt
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
29 mrt 23
30 mrt
ONLINE - Meditatiecursus in de Dhammakaya traditie
30 mrt 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Wanneer iedereen liegt, weet niemand nog wie er liegt

    Kees Moerbeek - 19 maart 2023

    Een staatsgreep, of het manipuleren van het politieke systeem zijn voorbeelden van andere manieren om aan de macht te grijpen dan verkiezingen. Onverbloemde macht is echter beperkt houdbaar en macht verkregen met geweld vraagt meer geweld om het in stand te houden.

    Geschiedkundige Romila Thapar – de stem van afwijkende meningen

    Kees Moerbeek - 12 maart 2023

    Romila Thapar is een van India’s meest vooraanstaande geschiedkundigen. In haar boek Voices of Dissent (2020) beschrijft ze de rol van het ‘meningsverschil’ in de verschillende periodes van de Indiase geschiedenis. De Boeddha was een van degenen die vraagtekens zette en met een alternatief kwam. Dit artikel gaat met grote stappen door haar boek.

    Het jaar 2023 – dag 66 – vlokjesneeuw

    Joop Ha Hoek - 7 maart 2023

    KNMI regen en natte sneeuw. Somewhere over the rainbow, skies are blue. Take care out-there.

    Spelen met oneindigheid, verrassende figuren en patronen

    Erik Hoogcarspel - 6 maart 2023

    Hoe zit het nu met het oneindige? Om te beginnen merkt Zantema op dat er verschillende soorten oneindigheid bestaan. Als voorbeeld noemt hij het zogenaamde Hilbert-hotel, vernoemd naar de wiskundige David Hilbert. Dit is een denkbeeldig hotel met oneindig veel kamers. Als deze allemaal bezet zijn en er meldt zich een nieuwe gast, dan zou hij of zij op het eerste gezicht geen kamer kunnen krijgen. Dit lukt echter wel met een bepaald trucje: laat iedere gast verhuizen naar de kamer ernaast. Deze is er altijd, anders zouden er niet oneindig veel kamers zijn. De eerste kamer komt dan vrij.

    Hoe zen is Zuid? De weg van de vier geloften met een bus vol ikken.

    Erik Hoogcarspel - 2 maart 2023

    De schrijfster, Hanneke Dijkman, is lerares zenmeditatie en woont in Rotterdam Zuid, in de wijk Vreewijk. Als Rotterdammer vraag je je dan af zen in Zuid ‘ken dit wel?’ Zuid is namelijk het jongste en armste deel van de stad, de plaats waar in het begin van de vorige eeuw arme landarbeiders uit Zeeland en Friesland kwamen wonen om in de haven te werken. De Rotterdammers aan de linker Maasoever hadden het toen over de ‘boeren’, die een geit op zolder hadden en in klederdracht liepen. Dit is natuurlijk nogal overdreven, maar Zuid heeft de reputatie van een verzameling probleemwijken nooit helemaal van zich af kunnen schudden.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • De waarinstinker, en hoe je een non-dualist de mond snoert
    • Het jaar 2023 – dag 86 – wimdebie
    • Hel en verdoemenis
    • Over de Lotus-soetra (14): Boeddha straft niet.
    • Taigu – Hoe menselijk is de bodhisattva?

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens