• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » Onderzoek CE Delft: Steeds meer vluchten met privéjets, terwijl Schiphol moet krimpen

Onderzoek CE Delft: Steeds meer vluchten met privéjets, terwijl Schiphol moet krimpen

20 oktober 2022 door de redactie

Het aantal privévluchten van en naar Schiphol en Rotterdam The Hague Airport neemt sterk toe. In de eerste 9 maanden van dit jaar werd er al meer privé gevlogen dan in heel 2019, voor de coronapandemie. Dat blijkt uit onderzoek van CE Delft in opdracht van Greenpeace Nederland.

De CO2-uitstoot van deze privévluchten is gelijk aan de jaarlijkse uitstoot van bijna 40.000 auto’s. “Wij zijn geschrokken dat een bepaalde groep in tijden van een klimaatcrisis niet minder maar juist meer is gaan vliegen. En ook nog met privéjets die het meest vervuilend zijn. We moeten daarmee stoppen, wij pleiten daarom voor een verbod op privévluchten.” zegt Dewi Zloch, luchtvaartexpert van Greenpeace Nederland.

Jetset vliegt veel en kort

Bedrijven, de regering en rijke individuen maken veelvuldig gebruik van privévliegtuigen voor zakelijke reizen en vakanties. In de eerste 9 maanden van 2022 vlogen 16.147 privéjets van of naar Schiphol of Rotterdam Airport. 1 op de 3 van deze privévluchten wordt gebruikt voor afstanden van nog geen 500 kilometer. Populaire bestemmingen zijn Londen, Parijs, en zelfs Antwerpen, steden waar je ook heel makkelijk met de trein naartoe kan. Daarnaast wordt veel gevlogen op vakantieoorden zoals Mallorca, Ibiza en Cannes.

De kortste vlucht die in het onderzoek voorkomt staat op naam van wereldkampioen Formule 1 Max Verstappen. Zijn vliegtuig vloog meerdere keren tussen Cannes en Nice, een afstand van slechts 25 kilometer en vlucht van ongeveer 18 minuten. Het privévliegtuig van Nikkie Plessen en haar man, is in maart 10 keer verhuurd voor vluchten naar Oostenrijk. Vaak gaat het hierbij om skivakanties. Het vliegtuig van Shell maakte de meeste vluchten van alle onderzochte vliegtuigen. Van de 183 vluchten waren er maar liefst 130 onder de 500 km.

Uitzondering voor privéjets

Niet eerder werd onderzocht hoeveel CO2-uitstoot wordt veroorzaakt door privévluchten. Deze uitstoot valt niet onder de klimaatdoelen die de Nederlandse overheid stelt voor de luchtvaart. Ook tellen de privéjets niet mee in het maximum van 440.000 vluchten van Schiphol dat minister Harbers aankondigde. Zloch: ‘De uitzondering voor privéjets laat precies zien wat er mis is met de luchtvaart. Deze sector hangt van uitzonderingen en voordeeltjes aan elkaar. Wij willen dat de luchtvaart stopt met vervuilen en dat er eindelijk klimaatdoelen komen. De eerste stap is het schrappen van korte vluchten en luxe privéjets voor de rijken op aarde. Deze zijn nergens goed voor. Het kabinet moet dingen verbieden die we niet nodig hebben maar wel heel vervuilend zijn. Net zoals wegwerpbekertjes straks ook verboden zijn. Het liefst zien wij direct een EU-breed verbod van privéjets. Minister Harbers kan zich daar vandaag en morgen hard voor maken bij de bijeenkomst van transportministers in Praag.’

Luxe uitstoot Business Class

Businessclass-passagiers nemen met hun luxe stoelen veel ruimte in van het vliegtuig. Uit het onderzoek van CE Delft blijkt dat als businessclass wordt vervangen door gewone stoelen er veel meer passagiers mee kunnen. Op commerciële vluchten van KLM kunnen er dan tussen de 11% en 28% meer passagiers mee. Dewi Zloch: ‘Keer op keer zien we dat mensen met geld en in machtige posities een extreem grote impact hebben op het klimaat en geen verantwoordelijkheid nemen. De mensen met de laagste CO2-uitstoot, zoals bijvoorbeeld in Pakistan waar recent grote overstromingen waren, hebben hier vervolgens het meeste last van. Dat is onrechtvaardig en onacceptabel.’

Op 5 november komen Greenpeace Nederland en Extinction Rebellion Nederland gezamenlijk in actie om de vervuiling van Schiphol te stoppen met de actie SOS voor het klimaat.

Bron Greenpeace.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Geluk, Gezondheid, Milieu, Natuur, Nieuws, Opmerkelijk Tags: Greenpeace, macht, Max Verstappen, mensen met geld, privejets, Rotterdam, Rotterdam The Hague Airport, Schiphol, verbod, XR

Lees ook:

  1. Greenpeace: Protestival op Schiphol gaat gewoon door
  2. Greenpeace: Grote klimaatactie op Schiphol dit weekeinde
  3. Klimaatbeschermers XR op Schiphol aangehouden bij actie
  4. Greenpeace – ‘Heropening kolencentrale Rotterdam onbegrijpelijk en ongepast’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

20 mrt
Open Les Kum Nye Yoga en meditatie | Live op ma t/m wo
20 mrt 23
21 mrt
Meditatiecursus in de Dhammakaya traditie
21 mrt 23
21 mrt
Vipassana meditatie Rotterdam
21 mrt 23
Rotterdam
22 mrt
Online Lezingenserie 'Universele symbolen: de taal van de ziel' (4)
22 mrt 23
22 mrt
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
22 mrt 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Wanneer iedereen liegt, weet niemand nog wie er liegt

    Kees Moerbeek - 19 maart 2023

    Een staatsgreep, of het manipuleren van het politieke systeem zijn voorbeelden van andere manieren om aan de macht te grijpen dan verkiezingen. Onverbloemde macht is echter beperkt houdbaar en macht verkregen met geweld vraagt meer geweld om het in stand te houden.

    Geschiedkundige Romila Thapar – de stem van afwijkende meningen

    Kees Moerbeek - 12 maart 2023

    Romila Thapar is een van India’s meest vooraanstaande geschiedkundigen. In haar boek Voices of Dissent (2020) beschrijft ze de rol van het ‘meningsverschil’ in de verschillende periodes van de Indiase geschiedenis. De Boeddha was een van degenen die vraagtekens zette en met een alternatief kwam. Dit artikel gaat met grote stappen door haar boek.

    Het jaar 2023 – dag 66 – vlokjesneeuw

    Joop Ha Hoek - 7 maart 2023

    KNMI regen en natte sneeuw. Somewhere over the rainbow, skies are blue. Take care out-there.

    Spelen met oneindigheid, verrassende figuren en patronen

    Erik Hoogcarspel - 6 maart 2023

    Hoe zit het nu met het oneindige? Om te beginnen merkt Zantema op dat er verschillende soorten oneindigheid bestaan. Als voorbeeld noemt hij het zogenaamde Hilbert-hotel, vernoemd naar de wiskundige David Hilbert. Dit is een denkbeeldig hotel met oneindig veel kamers. Als deze allemaal bezet zijn en er meldt zich een nieuwe gast, dan zou hij of zij op het eerste gezicht geen kamer kunnen krijgen. Dit lukt echter wel met een bepaald trucje: laat iedere gast verhuizen naar de kamer ernaast. Deze is er altijd, anders zouden er niet oneindig veel kamers zijn. De eerste kamer komt dan vrij.

    Hoe zen is Zuid? De weg van de vier geloften met een bus vol ikken.

    Erik Hoogcarspel - 2 maart 2023

    De schrijfster, Hanneke Dijkman, is lerares zenmeditatie en woont in Rotterdam Zuid, in de wijk Vreewijk. Als Rotterdammer vraag je je dan af zen in Zuid ‘ken dit wel?’ Zuid is namelijk het jongste en armste deel van de stad, de plaats waar in het begin van de vorige eeuw arme landarbeiders uit Zeeland en Friesland kwamen wonen om in de haven te werken. De Rotterdammers aan de linker Maasoever hadden het toen over de ‘boeren’, die een geit op zolder hadden en in klederdracht liepen. Dit is natuurlijk nogal overdreven, maar Zuid heeft de reputatie van een verzameling probleemwijken nooit helemaal van zich af kunnen schudden.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2023 – dag 80 – deboodschap
    • Hartlicht
    • Boeddhistisch vormingsonderwijs bestaat vijf jaar
    • Leven in Thailand – stroomrantsoen
    • Van nul tot stil in acht tellen

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens