• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Over Theologie 37: Dommamismen (I)

Over Theologie 37: Dommamismen (I)

3 oktober 2022 door Dharmapelgrim

We zijn over de helft van de serie die ik naar aanleiding van een cursus Theologie schrijf. De inhoud van iedere les brengt mij op gedachten die ik wel wil delen. Vandaag: 

Handleidingen voor het leven.

Voor mij vat het begrip “dommamisme” prima samen wat christendom, jodendom, islam, hindoeïsme, boeddhisme, shintoïsme, taoïsme en natuurgodsdiensten gemeen hebben: een handleiding om als mens overeind te blijven in een onbegrijpelijke werkelijkheid. Volg de handleiding, en alles wordt je vroeg of laat duidelijk. Je weet waar je vandaan komt, waar je nu staat, wat er van je wordt verwacht en waar je naartoe gaat. Vooral niet doorvragen! Ook niet over alles nadenken. Accepteer gewoon alles wat knappere, wijzere koppen dan jij al voor jou hebben bedacht, doorgegeven en opgeschreven en leef je leventje braaf en gehoorzaam en je zult zien: alles komt goed! Kortom, zeg nu maar gewoon ja en amen, neem de gestelde regeltjes voor waar aan en volg ze op. Klaar. Zo simpel kan het mijns inziens zijn. Miljoenen mensen doen het , nee… miljarden mensen zelfs, en ze zijn allemaal min of meer gelukkig. Ok, de een wat meer min en de ander wat minder meer, maar dat mag de pret niet drukken.

De cursus theologie besteedt acht lessen aan verschillende religies, beter gezegd: groepen van religies, want je kunt iedere religie zien als een boom met een stam en takken. Het geeft mij de kans weer wat in te lopen. Eerst maar deze drie handleidingen: christendom (les 33), jodendom (les 32) en islam (les 34).

De correcte, historische volgorde is: jodendom, christendom, islam. Zonder jodendom zijn de andere twee onbestaanbaar. Zowel het jodendom als de islam baseren zich op aartsvader Abraham, die als eerste slechts één God erkende en diende. Het christendom baseert zich op Jezus van Nazareth, de gezalfde (= de Christus), een volbloed joodse jongeman die ook wel eens ‘rabbi’ wordt genoemd. Een rabbi is een joodse geleerde of wijze (het één hoeft niet automatisch ook op het andere te wijzen) die alles weet van de joodse wet en geschriften. Het verschil tussen jodendom en islam is dan weer dat het jodendom de lijn volgt van Abrahams zoon Isaac en de islam die van Ismaël. Dat zit zo: toen Sarah, de wettelijke echtgenote van Abraham geen kinderen leek te kunnen krijgen, verwekte Abraham een zoon bij Hagar, een slavin. Dat deed ie met volledige instemming of zelfs op aansporing van Sarah!. Maar toen Sarah later toch een eigen zoon baarde, stuurde Abraham Hagar met haar zoon Ismaël zonder pardon de woestijn in. Natuurlijk wist Abraham niet dat dat later in de Islam een puntje van belang zou blijken. Het zou nog honderden jaren duren voor Mohammed het levenslicht zou zien. Abraham wist ook nog niks van het christendom… zelfs niets van het jodendom, want Mozes was er ook nog niet. Kortom, Ik vraag me af wat Abraham zou hebben gedaan wanneer hij had kunnen overzien welke gevolgen zijn handelen eeuwen later zouden hebben. Daarover nadenken is echter volstrekt zinloos.

Ik ga hier niet verder in op het jodendom. Wat ik wel bijzonder vind is dat antisemitisme zich uitsluitend op joden concentreert! Sem was een zoon van Noach – die man die met zijn ark de zondvloed overleefde. Sem was een voorvader van Abraham! Logischerwijze zou het antisemitisme zich dus ook op islamieten en zelfs christenen moeten richten, aangezien de aanhangers van zowel het christendom als de islam hun geloofsovertuiging baseren op Abraham… nakomeling van Sem. Zonder Sem, géén Abraham en dientengevolge géén Isaac en géén Ismaël en in het vervolg daarvan weer géén christendom en géén islam. Of ben ik nu gek?

Het christendom baseert zich allereerst op ‘de Christus’, lees: de gezalfde.

Die gezalfde heet Jezus van Nazareth. Zoals gezegd, een joodse jongeman. Dat van die zalf heeft te maken met het gebruik om iemand met een aan god gewijde welriekende vettigheid in te smeren om aan te geven dat die persoon daarna (of daardoor?) aan god gewijd is. Dat gezegd hebbende is dus iedereen die vandaag de dag met chrisma ( een mengsel van olie met balsem) is ingesmeerd ook een soort “christus”. De katholieke kerk doet dat met ongeveer twaalfjarigen, tijdens een ceremonie die  ‘het vormsel’ wordt genoemd. Ook bij de ziekenzalving en priesterwijding gebruikt de kerk ‘chrisma’. In orthodoxe kerken heet ‘chrisma’ anders: Myron. Je moet chrisma overigens niet verwarren met charisma. Charisma betekent: sterke persoonlijke aantrekkingskracht; uitstraling. Dat heeft dus niets met welriekende olie te maken. Hoewel, ik gebruik zelf graag wat druppeltjes Sandelhout-olie in een baardolie, omdat ik dat wel lekker vind ruiken.

De islam komt pas enkele eeuwen ná het christendom van de grond. Het baseert zich op wat de zoon van Abdallah ibn Abd al-Muttalib aan iedereen die naar hem wilde luisteren vertelde over de openbaringen die hij van de engel Gabriël had ontvangen. De profeet Mohammed, zoals die zoon heet, kende zowel verhalen van het jodendom als van het christendom. Daar gaf de engel Gabriël een aanvullende en kennelijk nogal opzienbarende uitleg aan. Behalve Mohammed was er niemand die weet wat de engel allemaal openbaarde en er zit derhalve weinig anders op dan Mohammed te geloven. Hij moet behoorlijk wat charisma hebben gehad! Dat er allerlei overeenkomsten zijn tussen jodendom, christendom en islam is evident. Ze delen allerlei verhalen met elkaar. Ze geven er alleen ieder een eigen draai aan. Voor mij begint het daardoor al gauw op een soort “wie van de drie” te lijken. Helaas staat de vertegenwoordiger van de ene onversneden waarheid niet op! Alle vertegenwoordigers staan op en claimen te weten hoe het precies zit.

Wil je meer weten over het jodendom, het christendom en de islam? Ik adviseer: bestudeer ze maar alle drie. En volg dan de middenweg, want zoals eigenlijk altijd: de waarheid ligt ergens in het midden. Als ie daar  tenminste te vinden is.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Achtergronden, Columns, Dharmapelgrim, Geluk, Onderwijs Tags: christendom, dommamismen, islam, Jodendom, serie 37, theologie

Lees ook:

  1. Boeddhisme – religie of niet. Wie kan het wat schelen?
  2. Boeddhisten voor Beijing
  3. Over Theologie deel 2 – Religie en godsdienst 
  4. Boekbespreking – Dan liever dood, over martelaren en hun religieuze drijfveren

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Wulf zegt

    4 oktober 2022 om 11:51

    Fijn dat er meer paden zijn om uit te kunnen kiezen. Of je eigen pad met respect voor andere pad-volgers.

Primaire Sidebar

Door:

Dharmapelgrim

Probeert sinds zijn 16de jaar het Edele Achtvoudige pad te volgen. Dat lukt hem met vallen en opstaan, waarbij hij zichzelf voorhoudt dat hij dat pad tot het einde zal gaan, zolang hij maar één keer vaker opstaat dan valt. Iedereen die de dharma beoefent is een pelgrim op zijn eigen weg. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

02 feb
Meditatie in het dagelijks leven
2 feb 23
08 feb
Online Lezingenserie 'Spirituele wetenschap - De nieuwe wetenschappelijke mentaliteit' (2)
8 feb 23
08 feb
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
8 feb 23
09 feb
ONLINE - Meditatiecursus in de Dhammakaya traditie
9 feb 23
09 feb
Rotterdam - geleide meditatie (vipassana meditatie)
9 feb 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Taigu – Het lijden in de wereld

    Taigu - 6 februari 2023

    Het komt Taigu voor dat boeddhisme te vaak gaat over ‘verlichting’ en te weinig over het lijden in de wereld, dat eerst moet worden opgelost voordat iemand zich in spirituele zin bevrijd kan wanen. Het existentiële kerndilemma van boeddhisme is dat wij ieder delen in de rotheid van de wereld, terwijl wij over het vermogen beschikken onze bevrijding dichterbij te brengen door het lijden van de ander te verminderen. In sommige teksten wordt dit vermogen ‘boeddhanatuur’ genoemd.

    Linkerhemisfeer domineert – een catastrofale weg

    Rob van Boven en Luuk Mur - 6 februari 2023

    We leven steeds meer in een materialistische wereld gericht op nut en macht, met hebzucht als doorlopende achtergrond motivatie. Afleiding is inmiddels vooral een noodzakelijkheid, waardoor het een gevangenis is geworden. Volle brede aandacht voor de natuur, elkaar, de omgeving kunnen we niet meer opbrengen.

    Ashoka – India’s bijna vergeten keizer

    Kees Moerbeek - 5 februari 2023

    De verdiensten van Ashoka (circa 268 – 232 v.o.j.), de derde keizer van het Mauryaanse rijk zijn groot, maar hij was bijna vergeten. De vertaling van zijn inscripties in de 19de eeuw ontrukte hem aan 2.000 jaar vergetelheid. Dit artikel gaat over het boek Mauryan India van de ook internationaal eminente Indiase historicus Irfan Habib en vooral over Ashoka’s inscripties.

    Erik – Een kleine geschiedenis van de leegte

    Erik Hoogcarspel - 1 februari 2023

    Logica is als de Formule 1: het geeft een hoop lawaai, maar het leidt ergens naar. Leegte gaat ook nergens naartoe, het heeft geen geschiedenis, dat hebben alleen de mensen die erover praten.

    Erik Hoogcarspel – Een beter boeddhisme met fenomenologie

    gastauteur - 16 januari 2023

    De Boeddha heeft zich ook nooit 100.000 geboortes herinnerd. Als je een goede meditatie hebt dan kan het voorkomen dat er heel veel situaties van vroeger door je hoofd spelen. En dat zijn allemaal geboortes van een ik en de dood van een ik. Je ik is niks anders dan het volledig verwikkeld zijn in jouw situatie. En dat gebeurt ook in je meditatie.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Tegenwoordigheid van geest
    • Het regressieprobleem in de advaita vedanta
    • Het jaar 2023 – dag 38 -ziekzwakmisselijk (2)
    • Als individu ben je nooit alleen…
    • Stichter van Fo Guang Shan – eerwaarde meester Hsing Yun (97) overleden

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens