Een goede concentratie is een belangrijke ondersteunende kwaliteit in het meditatieproces. Maar als het doel is om alleen maar in een sterke concentratie te komen en te blijven omdat dit zo’n aangenaam en rustig gevoel geeft, kun je je afvragen of je dan wel goed bezig bent.
Diana Vernooij – Ik ben er al deel van, al is het niet hier en nu
Geweldloze Communicatie en de intenties van de Zen Peacemakers.
Ahobel Nuytinck – ‘Die stank, het vuil, ik was dat totaal niet gewend, maar het stemde tot nederigheid.’
‘Dit was heel intens!’ Ik ben nog nooit lijflijk in een situatie geweest waar zoveel basaal leed en pijn te zien, te horen te ruiken was.’
Is een oude euthanasieverklaring nog bruikbaar?
Artsen mogen ook een oude verklaring tot richtsnoer nemen als er geen concrete reden is om aan te nemen dat de opvattingen van de patiënt over euthanasie na het opstellen van de verklaring zijn veranderd.
Sumi-e: Japans inktschilderen als meditatie
Sumi-e kan als de oorsprong van kunst-therapie worden beschouwd. Deze manier van schilderen, die in het Westen nog steeds vrij onbekend is, stelt mensen in staat om hun eigen lichaamsbewustzijn en ademhaling te verdiepen.
Spelen op de gitaar
Dus 26 km gefietst naar de
Kringwinkel, niks gevonden.
Compassie voor de Dalai Lama een levenshouding
De Dalai Lama citeert vaak de volgende woorden van de Indiase wijsgeer Shantideva: “Zolang er ruimte is, zolang er wezens zijn die lijden, zolang zal ik er zijn om eraan te werken dit lijden weg te nemen”.
Op weg naar Thailand – kom zeg…
Hoera, alweer een mijlpaal: de goedgekeurde bouwtekeningen zijn klaar! “Maarrehhhh”, zal je denken, “het huis staat er toch al?” Dat klopt, maar we hebben het al eerder geschreven: hier (in Thailand) gaat niets zoals je denkt dat het gaat.
De oplossing van de misverstanden rond het ego, het zelf en het begrip identificatie
Het is dus niet zo dat ons ego verdwijnt wanneer wij verlicht worden, bevrijd worden, zelfgerealiseerd of godgerealiseerd worden. Ken je een ware spirituele meester die geen ego meer had? Krishna? Rama? Boeddha? Shankara? Jezus? Zij allen hadden een opvallend sterk en gezond ego!
Manu Grisar – stille neus
De stilte doet deugd; eens een hele poos naar binnen kijken ook.
Boeken – More than Happiness – Buddhist and stoic wisdom for a sceptical age
Antonia Macaro.
Ruud Baanders – Een praktisch pad voor compassievol leven
Geweldloze communicatie (GC) bouwt voort op wat Mahatma Gandhi in beweging heeft gezet: geweldloosheid als een levenshouding voor een compassievolle communicatie. GC is een methodiek van communiceren over observaties, gevoelens, behoeften en verzoeken.
Henk van Kalken – Valse Guru’s
Ja hoor… het is weer zover. Het zoveelste bericht – deze keer over een geestelijke die spiritualiteit via zijn geslachtdeel denkt te moeten uitdragen. Wat was er deze keer weer mis? Oh ja, iets met nonnen ergens in China in een klooster. Voorafgegaan door allerlei berichten over hetzelfde in theravadistische kring en in een behoorlijk groot aantal Tibetaanse centra en kloosters.
Lezers schrijven – kijken in de ziel
Alle soorten van leven op deze aarde zijn door een langzame evolutie uit een gemeenschappelijk voorouder organisme ontstaan dankzij het mechanisme van de natuurlijke selectie.
Op weg naar Thailand – gezichtsverlies
In de afgelopen maanden hebben we een klein beetje geleerd met het gezichtsverliesprobleem om te gaan. Als iemand iets verkeerd last in het huisje, zeggen we dus niet dat hij het verkeerd gelast heeft, maar rekenen netjes af.
Op weg naar Thailand – Hitteplan
Hier in Thailand wordt met grote belangstelling het nieuws over het Nederlandse weer gevolgd. De bevolking leeft erg mee met de Nederlanders.
Marien Bakker – Onze lieve vrouw van gujarat
Beeldend kunstenaar Marien Bakker (Amsterdam 1951) uit Tiel noemt zich geen boeddhist- en wie is dat wel? Maar zegt zich wel thuis te voelen in het boeddhistisch gedachtegoed, hetgeen voor haar een bron van inspiratie is.
Winn Bück – Niets is wat het lijkt
Nondualiteit gaat in wezen om een totaal andere manier van ‘kijken’ naar jezelf en de wereld. Een radicaal andere manier, die haaks staat op wat algemeen gangbaar is. Het gaat om een verschuiving van perspectief, een kanteling in het waarnemen, een diepgaand besef van je wezenlijke aard en van hoe de dingen eigenlijk in elkaar zitten.
Op weg naar Thailand – grotten met demonen en reuzen
Een aantal weken beheerste de in de grot bij Chiang Rai opgesloten 12 jonge voetballers en hun coach het nieuws. Grotten zijn in Thailand gewijde plaatsen waar vaak demonen, reuzen of geesten huizen.
Monique van Osch – de plek waar liefde woont
Op deze plek
is alles zonder onderscheid
hetzelfde
en eindeloos divers
Henk van Kalken – willebeest
‘Wij zijn ons brein,’ filosofeert Dick Swaab, terwijl daar geen enkele wetenschappelijke bewijsvoering voor bestaat, volgens criticasters. ‘We are our thoughts, but we are not our brain,’ zei een Tibetaanse lama tijdens een bijeenkomst die ik in het voorjaar bezocht, en daar houd ik mij aan, zoals Olivier B. Bommel placht te zeggen.
Henk van Kalken – katerlijden
‘Als een braaf dzogchenbeoefenaar probeerde ik mijn ernstig verstoorde staat van zijn zichzelf te laten bevrijden en niet al mijn gedachten te volgen die stormenderhand opkwamen. Te vergeefs. Ik had er gewoon zwaar de pest in.’
Ank Schravendeel – Verleidelijk verlangen
Seks is een issue op het spirituele pad. Seks gaat over verlangen. Verlangen is één van de drie wortels van lijden (verlangen, afkeer en verwarring). Bij seks gaat het over verlangen naar zintuiglijke ervaringen en over het verlangen om bijzonder te zijn. Een artikel over verlangen en misbruik door boeddhistische leraren.
Rob Preece – eigen verantwoordelijkheid nemen in onze relatie met leraren
‘In de veertig jaar dat ik actief ben in de boeddhistische wereld, is het duidelijk geworden dat, hoewel er enkele buitengewone integere leraren zijn, leraren zelden of nooit onberispelijk zijn. Zij kunnen buitengewone diepten van inzicht hebben, maar ook fouten maken en zich soms slecht gedragen. Als psychotherapeut zou ik nog verder gaan en zelfs suggereren dat een paar van hen daadwerkelijk aanzienlijke psychologische problemen hebben.’