• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Tiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Dalai Lama – Wetenschap om Tibet te moderniseren

6 juli 2012 door de redactie

De Dalai Lama is van mening dat studie van monniken en nonnen in de moderne wetenschap, en de daardoor ontstane verandering, de oorspronkelijke cultuur van het Tibetaanse volk in Tibet kan behouden, doch het land ook kan moderniseren.

Ongeveer zestig speciaal voor dit project geselecteerde boeddhistische monniken en nonnen uit de Tibetaanse traditie, afkomstig uit Nepal en India, volgen deze zomer in het Sarah kloostercomplex in de Himalaya in India, het zogenoemde Emory project. Sommigen zijn jong, anderen al lang geleden hoog opgeleid in de boeddhistische filosofie.

Ze krijgen zes uur per dag, zes dagen per week, de hele zomer lang, en uitgesmeerd over vijf jaar, les in onder meer elementaire wiskunde en geavanceerde neurowetenschappen. Gegeven door Amerikaanse professoren van de Emory University in Atlanta.

De studenten studeren op hun eigen wijze, ze concentreren zich op debatten en het memoriseren van lange schriftelijke passages, maar schrijven weinig op. Zoals ze al eeuwen gewend zijn binnen de Tibetaanse boeddhistische traditie.

Deze wetenschappelijke aanpak weerspiegelt een enorme verandering in de Tibetaanse cultuur.  Door de eeuwenlange geïsoleerde ligging bovenop de hoogvlakte van de Himalaya, en het sluiten van grenzen voor buitenlanders, had Tibet weinig toegang tot het moderne leven.

Onderwijs was bijna volledig beperkt tot monastieke scholen. Nieuwe technologieën werden in het historische Tibet gevreesd.

Magie en mystiek zijn nog steeds belangrijke zaken in het leven van velen. De Dalai Lama is een stevig voorstander van modern onderwijs. Geinspireerd door zijn enthousiasme is een serie wetenschappelijke programma’s ontwikkeld, om die te onderwijzen aan monniken, de traditionele kern van de Tibetaanse cultuur.

‘De boeddhistische religie heeft al duizenden jaren een diep begrip van de geest,’ zegt Larry Young, een hoogleraar neurowetenschappen.  ‘Nu kunnen ze iets anders over de geest leren,  de geest-lichaam interface, hoe de hersenen het lichaam controleren. Ze begrijpen echt op hoog niveau hoe neurocircuits werken.’

Het wetenschappelijke onderwijs aan deze monniken, met de bedoeling die uit te dragen, heeft ook een praktische achtergrond. De Tibetaanse cultuur verwatert. Steeds meer goed opgeleide Han-Chinezen, aangemoedigd door de royale overheidssubsidies, trekken naar Tibet.  In grote delen van Tibet zijn ze al talrijker dan Tibetanen. Veel jonge Tibetanen spreken nu een wirwar van Chinees en Tibetaans.

Te midden van grote onrust en demonstraties in Tibet, ten gevolge van de Chinese overheersing,  moedigt de Dalai Lama goed onderwijs aan. Zodat Tibetanen hun weg kunnen vinden in de moderne maatschappij en ook vast kunnen houden aan hun tradities. En zich kunnen meten aan de nieuwe bewoners van hun land.

De eerste groep deelnemers aan het Emory programma, 26 monniken en twee nonnen, is inmiddels afgestudeerd. Van hen wordt verwacht dat ze hun kennis zullen doorgeven binnen de klassieke kloosterordes en bijdragen aan het ontwikkelen van modern onderwijs.

Bronnen: Diverse bronnen buitenlandse media.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddhisme, Dalai Lama, Nieuws Tags: China, Emory, geschiedenis, kennis, modernisering Tibet, monniken, nonnen, printbatch2, Tibet, wetenschap

Lees ook:

  1. Tiende Panchen Lama bleef na bezetting van Tibet in zijn land
  2. Dertigduizend boeddhisten ‘van buiten’ stellen de cultuur in Tibet veilig
  3. Peking traint boeddhistische nonnen
  4. Tibetaanse activist door Chinese rechtbank tot zeven jaar cel veroordeeld

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. kees kooij zegt

    11 juli 2012 om 15:12

    quote unquote
    (zie laatste alinea. )
    Het lijkt er toch nog steeds op dat ook het Boeddhisme nog steeds(21ste eeuw) een Paternalistisch gedrag vertoont. Of ligt dit aan de dames zelf ??

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 17 april 2021
    Kum Nye Yoga Workshop – Lichaam en geest in balans online
  • 18 april 2021
    Open les Kum Nye Tibetaanse Yoga | Online
  • 19 april 2021
    Online Dhammakaya-meditatie
  • 21 april 2021
    Zen Spirit Doorgaande groep Meditatie Arnhem
  • 21 april 2021
    'Natuur: één Leven' - ONLINE Lezingenserie
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Het zelfgekozen levenseinde

Erik Hoogcarspel - 15 april 2021

Je hoort steeds meer tegenwoordig dat een leven “voltooid” kan zijn, alsof het leven een klus is die je moet klaren. Ik begrijp het gevoel, maar uit de bijna-doodervaringen blijkt dat mensen die op het randje zijn geweest opeens andere opvattingen hebben gekregen.

De brug tussen China en Japan

Kees Moerbeek - 4 april 2021

Toen het koninkrijk Silla zich in het jaar 57 losmaakte van China, ontstonden de Drie Koninkrijken van Korea. Dit waren: het koninkrijk Goguryeo, het koninkrijk Baekje en het koninkrijk Silla. Dit artikel gaat met grote stappen door de geschiedenis van Korea. Eeuwenlang was het land de brug die China met Japan verbond en ook de brug waarover de Boeddha naar Japan reisde.

Ardan

Ardan - 4 april 2021

...

Over het lijden van boeddhisten in Bangladesh

Kees Moerbeek - 28 maart 2021

Bangladesh werd in 1971 na een wrede onafhankelijkheidsoorlog onafhankelijk van Pakistan. Dit ‘land van de Bengalen’, de letterlijke betekenis van ‘Bangladesh’, is de delta van de rivieren de Ganges en de Brahmaputra en grenst zowel aan India als aan Myanmar. Zo’n 0,6% van de ruim 162 miljoen Bengalen is Theravada boeddhist en 95% is moslim. In 1988 werd de islam er staatsgodsdienst. Dit artikel gaat over de grote lijnen van de positie van de boeddhisten.

Ekayano maggo – de kern van het pad naar zelfrealisatie

gastauteur - 25 maart 2021

Guy E. Dubois is auteur van verschillende werken over de leer van de Boeddha. Verder heeft hij verschillende vroeg-boeddhistische suttas vertaald vanuit het Pali naar het Nederlands en deze teksten becommentarieerd. Als yogi is hij volledig ongebonden t.o.v. elke boeddhistische stroming. Hij interpreteert de dhamma op een vrijgevochten manier. Al zijn boeken stelt hij gratis ter beschikking aan de lezers van het Boeddhistisch Dagblad

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

Meest recente berichten

  • Het jaar 2021 – dag 106 – reaprik
  • Het Edele Achtvoudige Pad in Vipassana
  • Boeddhistische priester boos – vrouw op motorkap auto
  • Grote steun voor burgerinitiatief tegen kooien in veehouderij bij hoorzitting in EU Parlement
  • Zenleraar Ton Lathouwers over zijn verzamelde teisho’s

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Boeddhistisch Dagblad
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Bezoekersstatistieken

We gebruiken Google Analytics voor het bijhouden van bezoekerscijfers.

Dit helpt ons bij het verbeteren van de website; zo weten we wat wel en niet gebruikt of gelezen wordt.

Alle cookies staan uit in je browser. Zet cookies aan alsjeblieft, als je wil dat we je voorkeuren opslaan,

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens