Onderweg zijn er altijd ontmoetingen. Soms vluchtig, soms intens. Soms gepaard gaand met weinig woorden, soms met veel. De voor mij meest indrukwekkende zijn de woordloze ontmoetingen. Zoals die eerste keer dat ik mijn kleindochter in mijn armen nam en ze mij aankeek. In de peilloze diepte van haar observerende ogen leek alles te verdwijnen, leek ik te verdwijnen in een stil, ontspannen en gelukzalig zijn.
Maatschappij
Het jaar 2020 – dag 261 – boschweg
De paus en de hatende man.
Somewhere over the rainbow, skies are blue.
Take care out-there.
Tweedenken
Wat is dat toch dat we zo vaak in tweeën denken en spreken? OK, we denken ook wel in drieën en vieren, maar twee is veruit het populairst. We dragen een Januskop. En spreken dan vooral of/of-taal, veel minder en/en-taal. Bijgevolg hebben we de hele dag iets te kiezen.
Stilstaan bij racisme en kleur – online meditatie 27 september
Doe je mee aan bevrijding van nog niet geziene vanzelfsprekende voorrechten als witte mens en van al (heel) vaak geziene pijnlijke ervaringen als gekleurde zwarte mens. Dit alles gezien in het licht van de dhamma.
Het jaar 2020 – dag 260 – afvalweggetje
De beangstigende stilte van een grote stad.
Somewhere over the rainbow, skies are blue.
Take care out-there.
Ondanks coronapandemie – Thaise monniken gaan nog dagelijks op aalmoesrondes
Veel Thaise boeddhisten geloven dat het maken van verdienste – goed karma – door middel van het geven kan helpen de gevolgen van slechte daden te verzachten. Dit zijn handelingen die gemotiveerd worden door hebzucht, haat of waanideeën. Het geven van voedsel aan monniken is niet de enige manier waarop Thais verdienste maken, maar het is een gemeenschappelijke manier, gebonden aan het dagelijks leven in het hele land.
Op zoek naar een politiek leider die fatsoen aan wijsheid koppelt (12)
Ook bij ons haten de politieke tegenstanders elkaar. Kunnen we nog een ‘wij’ vinden bij deze polarisatie? Politiek links en rechts zijn beide verliezers van onze manier van samenleven gebaseerd op egoïsme, marktdenken en politiek machtsmisbruik.
De Boeddhistische blik – Kan ik de wereld veranderen? (2)
Filosoof en publicist Jan Bor (1946) neemt ons mee in de vierdelige documentaire serie ‘Kan ik de wereld veranderen?’ op een zoektocht naar de relatie tussen het ‘ik’ en de wereld om ons heen.
Het jaar 2020 – dag 259 – afvalweg
Het afval en Opsporing verzocht.
Somewhere over the rainbow, skies are blue.
Take care out-there.
Tibetaanse jeugd door middel van onderwijs omgevormd tot Chinese staatsburgers
De Chinese Communistische Partij (CCP) brengt begaafde studenten uit Tibet naar het binnenland van China om daar te studeren en dwingt hen in ruil daarvoor hun cultuur, taal en tradities op te geven.
Boeken – Wu wei, Ubuntu, Buen Vivir’ – levenskunsten uit de hele wereld
Door de eeuwen heen bogen verschillende culturen zich onafhankelijk van elkaar over de grote vragen van het mens-zijn: Wat is goed? Wat is liefde? Wat komt er na de dood? Wat is de zin van het leven?
‘Wereldwijd te weinig aandacht voor veiligheid van verpleegkundigen’
Wereldwijd zijn drie miljoen zorgprofessionals besmet met corona. Dat komt neer op zo’n tien procent van alle besmettingen. Daarnaast zijn, voor zover alle data bekend zijn, meer dan duizend zorgmedewerkers overleden aan de gevolgen van het virus.
Geloof in vrijheid en vrede – vrijheid en opgesloten – Jan Veenendaal
Onderdeel van de bijeenkomst In vrijheid en vrede zijn filmpjes waarin mensen vanuit de tien deelnemende religies en levensbeschouwingen vertellen hoe hun levensovertuiging hen inspireert om concreet gestalte te geven aan vrede en vrijheid. Namens het boeddhisme in Nederland sprak Jan Veenendaal op video een tekst in.
Het jaar 2020 – dag 258 – lavadijk
De kerstboomstandaard en Grote God wij loven U.
Somewhere over the rainbow, skies are blue.
Take care out-there.
Geloven is onvermijdelijk en niet vrijblijvend
Tenslotte, zoals duidelijk mag zijn heb ik helemaal niets tegen geloven, sterker nog, ik geloof dat niemand die leeft zonder geloof is. We hebben allemaal een zelfbeeld, een beeld van de wereld en onze plek daarin.
‘The World After: Conversation Pieces’
Ondanks dat veel van de projecten van boeddhiste, film- en programmamaker Madelon Hooykaas gecanceld of uitgesteld zijn gedurende deze uitdagende corona tijden komen er weer nieuwe mogelijkheden.
Levende doodskist verrijkt de natuur
Afgelopen weekeinde is voor het eerst het lichaam van een vrouw begraven in een zogenoemde Loop Cocoon, een levende doodskist. Gemaakt van het wortelnetwerk van paddenstoelen.
De Dood op de Weg
Deze morgen ben ik vroeg op pad gegaan. Het waait stevig. Het wegdek is nat en al snel vallen mij op het zwarte asfalt vreemde kliederige hoopjes op. Bij nader onderzoek blijken het platgereden groene kikkers te zijn.
Prinsjesdagviering 2020
Ook dit jaar begint Prinsjesdag met een interlevensbeschouwelijke bezinningsbijeenkomst waarin vertegenwoordigers van diverse religies en levensbeschouwingen hun boodschap voor parlement, regering en samenleving over het voetlicht brengen. Wegens het coronavirus is de Prinsjesdagviering dit jaar alleen toegankelijk voor genodigden.
Het jaar 2020 – dag 257 – overschiesekleiweg
De imker, de bijen, de steken en de blinde vader.
Somewhere over the rainbow, skies are blue.
Take care out-there.
Verpleeghuizen van religieuze organisaties gesloten of gesloopt in Fujian, China
Het verstoren van de vreedzame laatste dagen van vele oudere gelovigen door de autoriteiten in senior zorgcentra, bedoeld om elke bevordering van religies te blokkeren.
Rechtszaak tegen 3,4 miljard staatssteun voor KLM
Greenpeace: ‘Steunpakket zonder klimaatvoorwaarden moet van tafel’
Tijd voor verontwaardiging
Wouter ter Braake: ‘Mijn mededogen voor al wat leeft, of het nu verder weg is op Griekse eilanden of in de Rotterdamse Tweebosbuurt, gaat gepaard aan de stem van verontwaardiging. Ik wil deze fors laten horen; en verontwaardiging/boosheid, zo houd ik mijzelf voor, is nog geen haat en daaruit voortvloeiende agressie.
Boeken – Afscheid dat verbindt
Hilde Ingels: Praten over het levenseinde. Waarom en hoe praten over het naderende levenseinde verbindend kan werken.