Héérlijk verfrissend voor een warme zomerdag, een picknick of hapjes bij een feest of receptie.

Mieke VerveckenNa mijn studies Engels en filosofie trok ik naar het Oosten, op zoek naar avontuur en naar mezelf. Het ware de jaren 1979 en 1980, overal even vriendelijke mensen en gastvrij. Ik kwam ook in Japan en wilde graag een training meemaken in een Zen Dojo. Ik trok naar de Okido Yoga Dojo in Mishima. Deze vier maanden hebben mijn leven echt wel richting gegeven. Later trok ik ook naar Ladakh in Noord-India, een deel van Tibet dan toen nog maar net open was voor de buitenwereld. Ook deze cultuur en levenswijze inspireerde mij enorm. In Japan was ik erg onder de indruk van ‘sushi’, nu alom bekend. In Ladakh genoot ik van heerlijke, eenvoudige gerstemeel maaltijden, genuttigd met de lokale boterthee.

Eenmaal thuis experimenteerde ik graag met allerlei vormen van sushi, vooral vegetarisch en met veel groenten. Hieronder een van deze gelukte experimenten…salade sushi.

Ingrediënten:

  • 3 tot 4 soorten wilde groenten: vogelkers, mosterdloof(met gele bloem), bieslook (met blauwe bloem), paardenbloemblad, hondsdraf, jonge bijvoetblaadjes of amarantblad. Gewassen en gezwierd.
  • 6 blaadjes ijsbergsla
  • Gerookte tofu of tempeh
  • ½ zoete paprika
  • 1 kl oemebosipasta
  • Een weinig shoju of tamari
  • Een weinig olie
  • 2 blaadjes nori, geroosterd
  • Eventueel wat rijpe avocado

Salade sushi

Bereiding

Zorg voor een sushimatje

  1. Snij de gerookte tofu in slierten van ½ cm en bak in wat olie
  2. Breng op smaak met shoju of tamari
  3. Snij de zoete paprika in dunne lange slierten
  4. Marineer de slierten in wat oemebosipasta
  5. Leg het noriblad op een sushimatje
  6. Leg op de eerste helft van het noriblad de ijsbergsla
  7. Daarop de verschillende wilde groeten
  8. Dan de gemarineerde paprika en de tofu
  9. Eventueel nog stukjes rijpe avocado erop
  10. Rollen zoals een gewone sushi
  11. Extra garnering: zet er een bloempje in

Serveren met wat shoju/gembersaus, of shoju/sinaassaus

Voor flexitariërs: je kunt de tofu vervangen door gerookte wilde zalm.

Mieke Vervecken schrijft in juli en augustus-in verband met de vakantie van Jana Verboom, in onze voedingsrubriek B’eter over de macrobiotische eet- en levenswijze die gebaseerd is op het begrijpen van onze biologische, sociale en spirituele ontwikkeling. De dieetprincipes vormen een flexibel systeem dat rekening houd met klimaat, cultuur, leeftijd, ouderdom, activiteiten en andere zaken.
Mieke heeft meer dan veertig jaar ervaring in gezond koken. Zij studeerde Germaanse Filologie en Filosofie en gaf daar een tiental jaren les in. Zij studeerde macrobiotisch koken in Londen, Antwerpen en Boston en verfijnde haar kookkunst door studie in Japan en de USA. In 1990 begon zij ‘De Natuurlijke Kookschool’ met als doel evenwichtig en gezond voedsel te leren bereiden.

 

 

Ochtend- of avondeditie

We hebben een gratis mailinglijst.
Abonneer je op onze ochtend- of avondeditie

Reageren is niet meer mogelijk

Menu