• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhistisch leven » B'eter » B’eter – recept om honderd te worden en auberginerolletjes met walnotenvulling

B’eter – recept om honderd te worden en auberginerolletjes met walnotenvulling

14 oktober 2023 door Jana Verboom

Afgelopen weekend las ik in de Volkskrant een interessant artikel over “Waarom Nederland zo weinig 100-jarigen kent, en wat we van de Ieren kunnen leren” (zie https://www.volkskrant.nl/wetenschap/waarom-nederland-zo-weinig-100-jarigen-kent-en-wat-we-van-de-ieren-kunnen-leren~baee048b/). Per miljoen inwoners telt Ierland verreweg de meeste honderdplussers van Europa. Op grote afstand gevolgd door Hongarije, Frankrijk, Griekenland en Cyprus. Nederland staat slechts op plaats 19. Wereldwijd heeft Japan de meeste honderdjarigen. Volgens het artikel zijn dit de factoren die bijdragen aan het bereiken van een hoge leeftijd: armoede, een hechte gemeenschap, en eten uit de moestuin. Het is geen gemakkelijke boodschap voor de mens van nu, maar wie weinig eet, leeft over het algemeen langer. In Okinama zegt men in plaats van “eet smakelijk” “hara hachi bu”, wat zoveel betekent als “eet tot je maag 80% vol is”. Naast genetische aanleg en leefomstandigheden speelt cultuur een grote rol. “Het verschil tussen Duitsland en Frankrijk in levensverwachting is groot, en dat verschil begint direct bij de grens. … Bewoners ademen dezelfde lucht in, dus je gaat al snel denken dat het iets met Bratwursten en rode wijn te maken heeft.” Ook heeft Zeeland naar verhouding meer honderdjarigen dan Brabant en Limburg.

Het recept om honderd te worden is volgens de auteurs: eet matig, eet samen, eet uit eigen moestuin. Vegetarisch of plantaardig eten wordt niet genoemd in het artikel, maar ik kan me zo voorstellen dat in die arme, rurale gebieden honderd jaar geleden toen onze honderdjarigen geboren werden, alleen al vanwege de armoede veel meer plantaardig dan dierlijk voedsel werd gegeten.

In diezelfde krant stond in een ander lezenswaardig artikel (https://www.volkskrant.nl/wetenschap/hoe-in-de-19de-eeuw-het-ve-ge-ta-ris-me-in-nederland-van-een-misdaad-een-trend-werd~bda4cfbe/):

“Met een vast aantal vierkante meters konden boeren meer vegetariërs voeden dan vleeseters. Vanaf de Eerste Wereldoorlog woog dat inzicht zwaar, want toen dreigden ook in neutraal Nederland tekorten …Na de oorlog leefde daarom het besef dat de overheid burgers moest voorbereiden op een nieuwe, soortgelijke ramp… Daarom kwam er in 1937 een Rijksbureau voor de Voorbereiding van de Voedselvoorziening in Oorlogstijd dat Nederland minder kwetsbaar moest maken voor een nieuwe wereldoorlog. Als die begon, bepaalde het Rijksbureau, dan moest een groot deel van het vee plaatsmaken voor akkerbouw, zodat er voldoende voedsel beschikbaar zou blijven, ook als voedselimporten uit het buitenland zouden komen stil te liggen. Zo geschiedde, en daardoor had Nederland in de eerste oorlogsjaren gezond te eten, totdat de Duitse bezetter zo veel schade had aangericht dat de Hongerwinter onvermijdelijk werd. Het Rijksbureau had dus belangrijk werk verricht, maar voor het aanzien van plantaardig voedsel was dit slecht nieuws. Door de oorlog associeerden Nederlanders vegetarisme met schaarste en soberheid. En dat de aanstichter van alle verschrikkingen, Adolf Hitler, beweerde vegetarisch te eten, deed de zaak ook geen goed. Na de oorlog zat het vegetarisme daardoor in een dip.”

Maar waar zijn dan al die vegetarische en plantaardige recepten gebleven, de traditionele recepten die uit zichzelf al plantaardig waren, lang voordat er kant-en-klare vlees- en zuivelvervangers waren? Mijn plan was om op onderzoek uit te gaan, helaas ligt dat onderzoek momenteel stil. Fijn als je reageert met anekdotes, tips of recepten door hieronder een reactie achter te laten. Mailen mag ook (janaverboom apenstaartje gmail punt com).

Vandaag deel ik hier een Georgische vegaklassieker: auberginerolletjes met walnootvulling (nigvziani badrijani). Alle ingrediënten zouden zomaar uit een mediterrane moestuin kunnen komen. Een heerlijk borrelhapje of bijgerecht.

Ingrediënten:

  • 200 gram walnoten
  • 2 knoflooktenen, gepeld
  • Ongeveer 6 eetlepels water
  • 1 theelepel gemalen korianderzaad
  • 1 theelepel gemalen fenegriekzaad
  • snufje chilivlokken of -poeder
  • 1-2 eetlepels wijnazijn
  • 3 aubergines
  • olijfolie
  • handje granaatappelpitjes
  • verse peterselie

Bereiding

Snijd de aubergines in de lengte in plakken van ongeveer 0.5-1 cm dik. De meeste recepten raden aan om nu de plakken met zout te bestrooien, uit te laten lekken, af te spoelen en droog te deppen, maar ik vind dat overbodig. Nooit iets gemerkt van een bittere smaak. Misschien is dat iets van heel vroeger. De aubergineplakjes kunnen gebakken worden in olie, gegrild in een grillpan, gegrild in de oven, of gebakken in de oven (200 graden, ca. 25 minuten). Ik had ook al gevulde wijnbladeren in de oven staan, dus ik koos voor die laatste optie. Soms gebruik ik de grillpan. Je krijgt dan mooie grillstreepjes, maar het ontbreken daarvan vond ik even minder erg. Besmeer ze voor het bakken of grillen met olijfolie. Laat, eenmaal gaar, afkoelen.

Maal ondertussen de walnoten en knoflook in een keukenmachine fijn, samen met de koriander, fenegriek, chili en azijn. Voeg genoeg water toe tot er een gladde saus ontstaat. Breng op smaak met zout.

Maak de auberginerolletjes: besmeer elke plak met walnotenmengsel, rol op en leg op een schaal. Bestrooi de rolletjes eventueel met peterselie en eventueel granaatappelpitjes. Hara hachi bu!

Categorie: B'eter, Geluk, Gezondheid, Voedsel Tags: 100-jarigen, armoede, Eerste Wereldoorlog, eet matig, Georgische vegaklassieker, Hitler, hongerwinter, Ierland, Japan, moestuin, Rijksbureau voor de Voorbereiding van de Voedselvoorziening in Oorlogstijd, vegetarisme, Zeeland

Lees ook:

  1. Japanse tempels verenigd in bestrijden armoede
  2. Refreshing Earth of the Heart – Japanse maaltijdsoep
  3. Kenchinjiru, Japanse maaltijdsoep
  4. Jana – Lang leve de moestuin, en de paprikasaus van Gea’s moeder

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. G.J. Smeets zegt

    14 oktober 2023 om 18:23

    Sorry Jana maar wat is er zo speciaal of aantrekkelijk aan om 100 jaar oud te worden? Voedsel is om de dag door te komen niet om je (klein)kinderen te overleven. What’s up?

    Je recept voor de Georgische vegaklassieker is voor menigeenm een brainer. Niemand kan dat betalen behalve rijke mensen. Granaatappelpitjes, walnoten. Met Euro 15,- (ruwe schatting) komt Jan met de Pet met dit recept niet weg. Ik wil maar zeggen… etc..

  2. Jana zegt

    14 oktober 2023 om 20:55

    Oh maar je moet ook nooit granaatappelpitjes in een plastic bakje kopen! Een granaatappel kost op de markt ongeveer een euro, je kunt een halve granaatappel lang bewaren (koelkast), in dit recept zat voor ongeveer €0.50 aan granaatappel. Walnoten koop ik per 500 gram bij de Lidl. Dit gerecht is echt niet prijzig.

    Ik bespaar juist veel geld door alles zelf te maken. Worst en kaas bij de borrel is waarschijnlijk een stuk duurder.

    En nee, ik wil geen 100 worden. Wel wil ik gezond zijn. Honderd jaar worden zie ik als een indicator voor gezond leven.

Primaire Sidebar

Door:

Jana Verboom

Jana Verboom is bioloog en docent milieuwetenschappen. Bewust van het lijden veroorzaakt door de productie en consumptie van dierlijke producten als vlees en zuivel wil ze aandacht vragen voor de noodzakelijke transitie naar plantaardige voeding. Geïnspireerd door het leven en werk van Thich Nhat Hanh wil ze haar lezers inspireren om hap voor hap stapjes te zetten naar een betere toekomst voor Moeder Aarde. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door
  • Locaties
  • Overzicht op kaart

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

16 nov
Oriëntatiebijeenkomst Lotus Team Project
16 nov 23
09 dec
Oriëntatiebijeenkomst Opleiding tot Kum Nye trainer
9 dec 23
10 dec
Meditatiedag “De vier verblijfplaatsen van het hart”
10 dec 23
10 dec
Tibet festival in Amsterdam
10 dec 23
10 dec
Medicijnboeddha ceremonie
10 dec 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Tolerantie: verbinding is alleen mogelijk met zelfkritiek

    Kees Moerbeek - 3 december 2023

    Ondanks het feit dat het begrip in de loop van de geschiedenis verschillende betekenissen kreeg, bleef de grondbetekenis herkenbaar. Kort en bondig noemt Schuyt tolerantie op bladzijde 8: ‘de onderdrukking van de neiging anderen te onderdrukken.’

    ‘Amerikaans centrum Heartwood organiseert eerste bijeenkomst van overlevenden misbruik door boeddhistische leraren’

    gastauteur - 27 november 2023

    'Het samenkomen liet ons stralen. Beloftes om elkaar volgend jaar weer te ontmoeten. De hoop dat andere overlevenden zich bij onze gemeenschap kunnen aansluiten. Heartwood is de enige plek op het internet die ons samenbrengt. Onze adviesraad en medestanders staan in de frontlinie en bieden hun juridische expertise, academische bijdragen en zuurverdiende kennis aan om dit mogelijk te maken. Sommigen zullen zeggen dat we wandelende wonderen zijn. Daar zijn we het mee eens.’

    VrijdagZindag – anatomie van de zwervende kiezer

    André Droogers - 24 november 2023

    Het aanbod aan betekenisgeving was met zesentwintig partijen zeer divers. Daarin verschillen we van Engeland of de VS. Sommige partijen hebben een ideologische basis, andere partijen bestrijden juist ideologieën. Populistische lijsttrekkers vielen op door hun onderbuikspreken, naar eigen zeggen namens het zwevende volk. Enkele partijen gebruikten de democratische verkiezingen om de democratie welbewust uit te hollen. Nogal wat partijen mikten op proteststemmen of op nationalistische sentimenten. Soms kwam men met voorstellen die tegen de Grondwet ingingen en bevolkingsgroepen discrimineerden. En dan waren er ook nog one-issuepartijen en deelgroeppartijen. Hoe plooiden die het algemeen belang met hun particuliere wensen?

    Taigu – Percepties over Palestina, een essay voor boeddhisten

    Taigu - 21 november 2023

    Gautama bevroeg en gaf raad aan wereldse heersers met snode plannen. Juist spreken, een van de onderdelen van het Achtvoudig Pad, was voor hem een middel om zijn middenweg aan de man te brengen. Dus waarom zou spreken in moeilijke omstandigheden een beletsel kunnen zijn voor boeddhisten en hun leraren? Wat is er mis met je verdiepen in de standpunten en gevoelens van anderen, voordat je in hun ogen genocide preekt wanneer je in een daad van protest uit volle borst de leuze ‘From the river to the sea’ scandeert om jouw steun voor de bevrijding van de een ten koste van de ander uit te drukken?

    Wie mediteert er nu eigenlijk?

    Erik Hoogcarspel - 20 november 2023

    Stel je voor dat je weer eens zit te mediteren en dat het allemaal deze keer erg goed gaat. Je aandacht blijft redelijk bij de ademhaling hangen en wordt alleen af en toe afgeleid door voorbijgaande marginale gedachten. Opeens realiseer je je dat de ademhaling helemaal vanzelf gaat en dat de gedachten zich van niemand en niets iets aantrekken. Het is niet jouw ademhaling, het is gewoon ademhaling, het zijn niet jouw gedachten, het zijn gedachten. Je bent er niet, maar dat hoeft ook helemaal niet. Je begrijpt opeens wat de Boeddha bedoelde met zijn uitspraak dat de werkelijkheid zonder zelf is, anātman.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Wat de wereldliteratuur ons kan leren
    • De Boeddhistische blik – goed leven, goed sterven
    • Boeddha in de bajes – Peter
    • Restauratie Chari-klooster in Bhutan volgend jaar afgerond
    • Ksaf – De gespleten geest

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.