De ‘andere kant’ van het leven kennen, het is zo verinnerlijkt dat het het leven zelf is geworden.
Zen
Wat je hart vervult, lessen van Priscilla.
Waar ik van droom is een middenweg. De notie van de middenweg is een van die mooie dingen in het boeddhisme. Het moet niet óf-óf zijn. Er is een derde weg die beide overstijgt. ‘Tertium datur’ zou je tegen een filosoof kunnen zeggen.
Onrust in domineesland, een parabel over ideaal en werkelijkheid, speciaal voor boeddhisten
Onderwijl gingen de gelovigen in overgrote meerderheid door met deelnemen aan diensten volgens eigen gewoontes, tot heil van de wereld. Zoals het hoort. Gelukkig maar.
Feestelijke opening Zen.nl-vestiging Weert
Ritskes is volgens de site van Zen.nl een student van de Japanse zenmeester Hirata Roshi, abt van het beroemde zenklooster Tenryu-ji in Kyoto.
Sokun Tsushimoto over Ritskes: ‘Leugens kunnen niet de oorsprong zijn van iets werkelijks.’
De Japanse zenmeester Sokun Tsushimoto blijft bij de oprichter van Zen.nl Rients Ritskes aandringen op een openbare bekendmaking dat Ritskes door hem nooit als zenmeester is geautoriseerd.
‘Dai Osho’ Ritskes niet lang in klooster, jukai zen.nl ongeldig’
Ritskes geeft zelf afwisselend aan dat hij vijf maanden, zes maanden of een jaar in Tenryuji verbleef. Dit blijkt niet het geval.
‘Overgrote deel van leraren Zen.nl steunt Rients Ritskes’
‘Rients Ritskes is blij met alles wat hij in Japan geleerd heeft. Echter, tijden veranderen. Rients is van mening dat het zonder recht van tegenspraak altijd onderdanig moeten gehoorzamen, zoals dat in de Japanse zentraditie nog steeds wordt geëist, niet meer van deze tijd is en beslist niet in onze cultuur past.’
De Boeddha als kompas
Veel van wat we tegenwoordig in ons deel van de wereld aantreffen als boeddhisme drijft meer op de hoop van onze cultuur dan op de leer van de Boeddha. Volg het spoor terug naar de Boeddha en je vindt een kompas dat goed uit kan komen op je weg.
Ritskes geweigerd in Japanse kloosters
Ritskes was van plan zowel Tenryuji als Sogenji te bezoeken tijdens zijn huidige reis naar Japan. De reden voor de drastische maatregel is het feit dat Ritskes volgens Sokun Tsushimoto nog steeds een valse voorstelling van zaken geeft over zijn status als zogenaamd zenmeester, zowel in de media als elders.
Rients Ritskes op beschuldiging: ‘Raksu formeel uitgereikt als bewijs van competent zenleiderschap’
‘Er blijkt sinds kort een groot verschil van uitleg te bestaan over de betekenis die toegekend wordt aan de Goudbrokaten Raksu die ik in 1999 van Sokun Tsushimoto in het openbaar ontving.’
Zen.nl door stap Rients Ritskes nu zelfstandige zentraditie
Rients Ritskes gaat volgende week naar Japan en levert daar zijn monnikspij in. En neemt daarmee afstand van de klassieke Rinzai-traditie.
Wat is er eigenlijk mis met maakbaarheid?
Is het ook niet mijn eigen ervaring dat de beoefening ten gunste van aanvaarding, openheid en vertrouwen en dus het loslaten van gehechtheden, positieve effecten heeft, zowel voor anderen als voor mezelf?
De anti-consensusboeddhist
Hoe meer ik in de Pali Canon lees, des te meer groeit de twijfel. Het boeddhisme van de Boeddha is niet het boeddhisme van ná de Boeddha.
Voelend aanwezig zijn binnen zen
`Woorden zeggen vaak niet wat ik bedoel!` Het lichaam weet meer. Het is focusing als vaardigheid die ons binnen zenmeditatie kan helpen duiding te geven aan wat het lichaam weet.’
Een boeddhistische maatschappijvisie?
Een ander soort bodhisattva leeft tussen ons in. Het zijn de onbaatzuchtige mensen die zich, al dan niet vanuit een boeddhistische overtuiging, geheel inzetten voor hun omgeving. Die niet blijven zitten op de mat, maar zich zo nodig zonder vrees tegen bestaande maatschappelijke verhoudingen in bewegen.
Solidair met de vragende underdog
Op het internet was ik er pas getuige van hoe de onschuld weer eens het onderspit dolf tegen het gelijk van degenen die het allemaal zeker menen te weten. In een Engelstalige discussiegroep over zenboeddhisme op Facebook vertelde iemand dat hij wat in de Pali Canon had zitten neuzen. Hij stelde de vraag welke rol er binnen zen eigenlijk is weggelegd voor het woord van de Boeddha.
Een zelfgenoegzaam, vrijblijvend iets-isme
Voor nu is er een extra inspanning nodig om te laten zien hoe je met boeddhisme de ‘eendimensionale mens’ uit de kluisters van zijn onwetendheid kunt losmaken.
In de geest van zen- de geboorte van een kleine Boeddha
Irène Bakker prijst zichzelf gelukkig. Op jonge leeftijd trouwt zij met haar jeugdliefde en ze krijgen drie kinderen. Hoewel ze een goed leven heeft, mist ze ook iets wezenlijks.
Een tekst geschreven vanuit verbazing
‘De Apollinische mens stelt zich op een afstand van de wereld op, nog niet zozeer om haar te overzien of te beoordelen als wel om zijn verantwoordelijkheid voor de wereld te kunnen dragen, en haar de wetten te kunnen stellen, die zij behoeft.’
Beroepsgelovigen en amateurzitters
In het hedendaagse Japan zijn er maar weinig leken die zich interesseren voor Zen. Slechts een enkeling mediteert.
Avatamsaka (8): Jezelf volledig tot uitdrukking brengen
Zittend in meditatie jezelf tot uitdrukking brengen op alle wegen van het bestaan is niet iemand anders worden dan je bent. Het is zijn wie je bent, nu in dit ogenblik, zoals je bent. Het is wat Linji noemt: ‘De ware mens zonder rang of stand’. Naakt, van alle franje ontdaan.
Kwan Yin Huis hoopt op geldschieters, onderhuurders en donateurs
‘De mensen vinden het verschrikkelijk dat we hier de deuren moeten sluiten. En ook mij persoonlijk raakt het, ik heb er 2,5 jaar mijn hart en ziel en spaargeld ingestopt’, zegt Wanda, zenleraar en voorzitter van de stichting.
Kwan Yin Huis Eindhoven mogelijk naar ander onderkomen
De problemen worden veroorzaakt doordat de stichting, die hoofdhuurder is, de huursom van 8000 euro per maand niet kan opbrengen.
Stokoude roshi Joshu Sasaki verdacht van vijftig jaar seksueel misbruik
De leraar zou volgens de beschuldigingen vrouwen hebben betast en seksueel geïntimideerd.