In een boze droom zit ik in de put, om precies te zijn: in een boeddhistische echoput. Het is hierbinnen leeg, er is op de bodem nauwelijks ruimte om te zitten.
Zen
Gatha van de tweelingbroers
‘Samen op weg, in voor- en tegenspoed’
Wanda Sluyter breekt met Zen.nl
De huidige vestiging van Zen.nl Eindhoven wordt opgeheven. Om een aantal redenen zet de Eindhovense zenleraar Wanda Sluyter een punt achter de samenwerking met de franchiseorganisatie. Samen met Michel Berkelaar begint zij onder de naam Zen Centrum Eindhoven in de voormalige lichtstad een nieuw centrum voor zenbeoefening.
Lekker duidelijk
Wat moet er gebeuren opdat zenboeddhisme zijn klare geluid hervindt en de confrontatie met de tijdgeest aangaat? Op zoek naar een moderne uitvoering van Huineng.
Een abhidharma voor de eenentwintigste eeuw
Hsuan-tsang (ongeveer 596-664) geldt in de boeddhistische geschiedschrijving als één van de helden die ervoor hebben gezorgd dat klassieke geschriften de tand des tijds hebben overleefd.
Overlijden van Zenmeester Wu Bong.
Hij was gekend voor zijn eenvoudig, maar diepzinnig onderricht, waarbij hij altijd verwees naar het hart van de praktijk in de Kwan Um Zen School: het bereiken van “Niet Weten”.
Schrijvend op de boeddhaweg
Stevig schudden aan de takken van de grote, oude boom van het boeddhisme kan geen kwaad als je wilt doordringen in het dichte gebladerte en ruimte wilt maken voor licht op de tegenwoordige beoefening.
Mediteren in drie sferen
Langs meditatieve weg kun je doordringen tot de derde sfeer waarin alle concepten wegvallen.
Nieuwe Zen.nl-vestiging Hilversum online
Zen in Hilversum.
Zen-meditatiecentrum op USA-legerbasis Afghanistan
‘Boeddhisme zegt dat de kwaliteit van het leven afhankelijk is van de kwaliteit van gedachten en geest’, zegt Dyer, die vroeger een doopsgezinde predikant was.
Wie is hij die ziek is?
De ‘andere kant’ van het leven kennen, het is zo verinnerlijkt dat het het leven zelf is geworden.
Wat je hart vervult, lessen van Priscilla.
Waar ik van droom is een middenweg. De notie van de middenweg is een van die mooie dingen in het boeddhisme. Het moet niet óf-óf zijn. Er is een derde weg die beide overstijgt. ‘Tertium datur’ zou je tegen een filosoof kunnen zeggen.
Onrust in domineesland, een parabel over ideaal en werkelijkheid, speciaal voor boeddhisten
Onderwijl gingen de gelovigen in overgrote meerderheid door met deelnemen aan diensten volgens eigen gewoontes, tot heil van de wereld. Zoals het hoort. Gelukkig maar.
Feestelijke opening Zen.nl-vestiging Weert
Ritskes is volgens de site van Zen.nl een student van de Japanse zenmeester Hirata Roshi, abt van het beroemde zenklooster Tenryu-ji in Kyoto.
Sokun Tsushimoto over Ritskes: ‘Leugens kunnen niet de oorsprong zijn van iets werkelijks.’
De Japanse zenmeester Sokun Tsushimoto blijft bij de oprichter van Zen.nl Rients Ritskes aandringen op een openbare bekendmaking dat Ritskes door hem nooit als zenmeester is geautoriseerd.
‘Dai Osho’ Ritskes niet lang in klooster, jukai zen.nl ongeldig’
Ritskes geeft zelf afwisselend aan dat hij vijf maanden, zes maanden of een jaar in Tenryuji verbleef. Dit blijkt niet het geval.
‘Overgrote deel van leraren Zen.nl steunt Rients Ritskes’
‘Rients Ritskes is blij met alles wat hij in Japan geleerd heeft. Echter, tijden veranderen. Rients is van mening dat het zonder recht van tegenspraak altijd onderdanig moeten gehoorzamen, zoals dat in de Japanse zentraditie nog steeds wordt geëist, niet meer van deze tijd is en beslist niet in onze cultuur past.’
De Boeddha als kompas
Veel van wat we tegenwoordig in ons deel van de wereld aantreffen als boeddhisme drijft meer op de hoop van onze cultuur dan op de leer van de Boeddha. Volg het spoor terug naar de Boeddha en je vindt een kompas dat goed uit kan komen op je weg.
Ritskes geweigerd in Japanse kloosters
Ritskes was van plan zowel Tenryuji als Sogenji te bezoeken tijdens zijn huidige reis naar Japan. De reden voor de drastische maatregel is het feit dat Ritskes volgens Sokun Tsushimoto nog steeds een valse voorstelling van zaken geeft over zijn status als zogenaamd zenmeester, zowel in de media als elders.
Rients Ritskes op beschuldiging: ‘Raksu formeel uitgereikt als bewijs van competent zenleiderschap’
‘Er blijkt sinds kort een groot verschil van uitleg te bestaan over de betekenis die toegekend wordt aan de Goudbrokaten Raksu die ik in 1999 van Sokun Tsushimoto in het openbaar ontving.’
Zen.nl door stap Rients Ritskes nu zelfstandige zentraditie
Rients Ritskes gaat volgende week naar Japan en levert daar zijn monnikspij in. En neemt daarmee afstand van de klassieke Rinzai-traditie.
Wat is er eigenlijk mis met maakbaarheid?
Is het ook niet mijn eigen ervaring dat de beoefening ten gunste van aanvaarding, openheid en vertrouwen en dus het loslaten van gehechtheden, positieve effecten heeft, zowel voor anderen als voor mezelf?
De anti-consensusboeddhist
Hoe meer ik in de Pali Canon lees, des te meer groeit de twijfel. Het boeddhisme van de Boeddha is niet het boeddhisme van ná de Boeddha.
Voelend aanwezig zijn binnen zen
`Woorden zeggen vaak niet wat ik bedoel!` Het lichaam weet meer. Het is focusing als vaardigheid die ons binnen zenmeditatie kan helpen duiding te geven aan wat het lichaam weet.’