• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » De anti-consensusboeddhist

De anti-consensusboeddhist

8 april 2013 door Taigu

Hoe meer ik in de Pali Canon lees, des te meer groeit de twijfel. Het boeddhisme van de Boeddha is niet het boeddhisme van ná de Boeddha.

De gedachte dat alle dingen ‘geest’ zijn, vindt geen steun in de leer van de Boeddha.
Boeddhanatuur onthult zich als de moeder aller dwalingen.
En leegte is een leugen, dus waarom zitten om leegte te ervaren?
Al dat vruchteloos getob op het kussen…

Leraren die een Boeddha van andermans voorstelling volgen, vertegenwoordigen misschien een diepe spiritualiteit, maar niet de spiritualiteit van de Boeddha.

Wie het voorwaardelijk ontstaan begrijpt, begrijpt de leer van de Boeddha.
Wie begrijpt eigenlijk het voorwaardelijk ontstaan?
Wie het begrijpt, verwerpt het consensusboeddhisme.

Interzijn is niet de uitweg maar de bron van lijden.
Mindfulness is niet aanvaarden wat is maar bewust werken aan de vrijheid tot verandering.
Alle verandering is van lange duur. Er is geen snelweg naar verlossing in dít leven.
Wereldverzaking en mindfulness zijn twee kanten van één medaille: de Boeddha stichtte een monastieke beweging.
Meditatie, vipassana incluis, is te vaak aangepast aan de eisen van de tijd.
Hoe kun je de Boeddha volgen ‘in’ de wereld? Een contradictio in terminis.

Terug bij af.
Wat rest?

 Jules Prast

 

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddhisme, Columns, Dharma en filosofie, Zen Tags: Boeddha, Jules Prast, liojden, Pali-canon, Vipassana

Lees ook:

  1. De anti-consensusboeddhist
  2. Solidair met de vragende underdog
  3. Michael Hoek – Ik neem toevlucht tot de suttas
  4. Joop – Een tekst geschreven vanuit verbazing

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Edel Maex zegt

    9 april 2013 om 08:32

    ’the map is not the territory’

  2. Guy Dubois-Bailleul zegt

    9 april 2013 om 10:23

    ‘In the seen there will be merely the seen;
    in the heard, merely the heard;
    in the smelled, the tasted and touched, merely the smelled, tasted, touched;
    in the cognized, there will be merely the cognized.’

    (Salayatana-vagga 2,77)

  3. Joop Romeijn zegt

    9 april 2013 om 12:24

    @Jules
    Na twee (voor mij) vrij raadselachtige citaten: ik ben het grotendeels met je eens.
    Maar vruchteloos getob op het kussen ? Wat is er tegen getob? Leven zonder tobberij is een illusie.

    De term consensusboeddhisme gebruik je zonder bronvermelding, ik neem aan dat je daarmee verwijst naar de teksten van David Chapman ?

    Terecht zeg je: ‘Wie het voorwaardelijk ontstaan begrijpt, begrijpt de leer van de Boeddha. Wie begrijpt eigenlijk het voorwaardelijk ontstaan?
    Linda Blanchard komt in ieder geval een end daarmee, op een voor mij inspirerende manier (hoewel ik in mijn net geplaatste blog heb gewezen op het gevaar van het maken van boeddhistische helden/heldinnen).
    Zie http://secularbuddhism.org/2013/04/08/dependent-arising-in-context-by-linda-blanchard-a-review/

    • Edel Maex zegt

      9 april 2013 om 13:27

      Een boeiende historiek van de veranderende betekenissen van voorwaardelijk ontstaan vind je in McMahan, ‘The making of Buddhist modernism’.

  4. Gerolf T'Hooft zegt

    9 april 2013 om 12:31

    Wat rest?
    “There are these roots of trees, there are empty places. Meditate, do not delay, lest you later regret it. This […] is my message to you.” MN 18 en passim

  5. josephine zegt

    9 april 2013 om 13:44

    leegte is een leugen??
    niets bestaat op of door zichzelf ergo: alles is onderling verbonden….
    nog ff doorgaan met tobben op je kussen en het is een realisatie in plaats van cognitief zoeken naar zekerheid

    • Joop Romeijn zegt

      9 april 2013 om 17:01

      Hallo Josephine (alleen een voornaam vind ik semi-anoniem)
      Als ik Jules Prast goed begrijp, kijk hij vanuit het voor hem nieuwe perspectief van de Pali Canon (aka Theravada) naar wat hij geleerd heeft in de Zen.

      ‘Leegte is een leugen ‘ is dan inderdaad te kort door de bocht, speelt ook een wezenlijke rol in de Sutta’s (met name om het ‘niet zelf ‘ te verduidelijken).

      Het ‘voorwaardelijk ontstaan ‘ begrijpen als ‘alles is onderling verbonden ‘, zoals jij kennelijk doet, is holisme en géén boeddhisme; zie mijn eerdere reactie.

      En verder lijkt hij me eerder cognitief aan het zoeken naar onzekerheid.

  6. josephine van der waerden zegt

    9 april 2013 om 17:17

    Als je de achternaam belangrijk vindt: van der Waerden. Geenszins mijn bedoeling semi-anoniem te zijn. Holisme/boeddhisme: Nang-pa (=boeddhist)is letterlijk te vertalen met: hij die de waarheid van binnen zoekt. Het voorwaardelijk bestaan: het een komt voort uit het ander,of: als de oorzaak en de omstandigheden bij elkaar komen is er de manifestatie,het resultaa. dat is voorwaardelijk ontstaan. Daaruit volgt naar mijn mening toch echt dat alles met alles samenhangt. Dat heb ik als ‘alles is onderling verbonden’ geduid.

    • Joop Romeijn zegt

      10 april 2013 om 11:13

      Hallo Josephine
      Die vertaling ‘hij (of zij uiteraard) die de waarheid van binnen zoekt’ kende ik niet: bedankt daarvoor. Het moeilijkste is (voor mij) zonder vooropgestelde mening zoeken.

      Wat betreft ‘voorwaardelijk ontstaan’: daar denken wij dus verschillend over; het door Edel Maex genoemde boek is zeer bruikbaar voor begrijpen van die verschillen.
      Of ‘begrijpen’? Het is in feite een van de moeilijkste onderdelen van de leer.

  7. Jules Prast zegt

    9 april 2013 om 22:40

    Dank voor al jullie reacties. Ik leer daar als immer veel van. Zoals Odysseus spoelt deze drenkeling nu eens op deze, dan weer op gene kust aan. Onderweg gloeit de hoop: is dat land aan gindse einder, of toch weer een fata morgana? Lees mijn artikelen vooral niet op zichzelf, maar in onderling verband, zonder er een samenhang in te zoeken die er misschien niet is.
    Consensusboeddhisme is inderdaad een term die ik leen van David Chapman, zij het dat hij vooral doelt op de ethische correctheid die daar bij hoort, terwijl ik er in mijn stuk een doctrinaire draai aan geef: http://meaningness.wordpress.com/2011/06/10/nice-buddhism/ We leven in een tijd van een ongekende beschikbaarheid van bronnen met een enorm potentieel tot herbezinning. Waar dat heen gaat, weet ik niet. Het laatste woord is hier nog niet over gesproken. Ik zie mijzelf in deze maar als een simpele waterdrager.

Primaire Sidebar

Door:

Taigu

Taigu (1961) is historicus, auteur en zenboeddhist met een zwak voor de nembutsu. Hij laat zijn geest vrijmoedig dwalen over het boeddhisme en de wereld. Evenals bij de Japanse zendichter Ryokan Taigu staat zijn dharmanaam voor ‘grote dwaas’. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

02 feb
Meditatie in het dagelijks leven
2 feb 23
04 feb
Innerlijke ruimte | Live en Online Workshop Kum Nye Yoga
4 feb 23
05 feb
Zen ochtend met Doin Sensei
5 feb 23
05 feb
Medicijnboeddha ceremonie | Live en Online
5 feb 23
05 feb
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
5 feb 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Erik – Een kleine geschiedenis van de leegte

    Erik Hoogcarspel - 1 februari 2023

    Logica is als de Formule 1: het geeft een hoop lawaai, maar het leidt ergens naar. Leegte gaat ook nergens naartoe, het heeft geen geschiedenis, dat hebben alleen de mensen die erover praten.

    Erik Hoogcarspel – Een beter boeddhisme met fenomenologie

    gastauteur - 16 januari 2023

    De Boeddha heeft zich ook nooit 100.000 geboortes herinnerd. Als je een goede meditatie hebt dan kan het voorkomen dat er heel veel situaties van vroeger door je hoofd spelen. En dat zijn allemaal geboortes van een ik en de dood van een ik. Je ik is niks anders dan het volledig verwikkeld zijn in jouw situatie. En dat gebeurt ook in je meditatie.

    Periyar E.V. Ramasamy de hemelbestormer

    Kees Moerbeek - 15 januari 2023

    De maatschappelijke initiatieven van de zakenman Periyar maakten hem populair en zijn populariteit nam toe door zijn activiteiten in de lokale politiek. In 1919 sloot hij zich aan bij het Indian National Congress, maar verliet deze partij teleurgesteld in 1925, omdat volgens hem de partij alleen de belangen van de brahmanen diende. In 1925 richtte hij de Self-Respect Movement op en daarna de Vaikom Satyagraha. In datzelfde jaar ging hij zijn eigen politieke weg.

    De twee hersenhelften ondergaan een hiërarchie verwisseling

    Rob van Boven en Luuk Mur - 11 januari 2023

    Een vriendin brak haar voet op vier plaatsen en kwam thuis te zitten. Ze woont alleen en toen ze de thuiszorgmedewerkster vroeg een boterham te smeren voor haar, was het antwoord dat ze dit niet mocht doen volgens haar protocol.

    Paul Boersma – Meditatie en pijn

    Paul Boersma - 10 januari 2023

    We vermijden in het dagelijks leven het lijden door er instinctief omheen te gaan, of anders door het te negeren, er geen aandacht aan te schenken, het te onderdrukken. In het eerste geval gaat het om mogelijke toekomstige pijn, in het tweede om aanwezige pijn, waarbij het makkelijker is psychische dan lichamelijke pijn te negeren, en makkelijker om de pijn van anderen dan de eigen pijn te negeren. Vermijden en negeren: dit is de dierlijke kant van ons mens-zijn.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2023 – dag 34 – rotterdamseriet
    • Wie straft koning Yama?
    • Boeddha in de Linie – terugblik op een verstilde periode
    • Boeken – ‘Odi en het Grote Bedoelingenboek’
    • VrijdagZindag – Niet normaal!

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens